Uppbindning på stallgången...

Sv: Uppbindning på stallgången...

Jag prövar igen. Ingen som svara förra gången!

Mitt stall är ganska nytt och väldigt litet. Hittils har jag haft honom lös i boxen när jag gör i ordning honom men jag skulle vilja ha möjligheten att kunna ställa upp honom på gången.
Problemet är att det finns ingenstans jag kan sätta grimskaft/kedja/rep på båda sidor för jag har inga galler på boxarna å sen är skjutdörren ivägen.
Hur funkar det med att ha i taket??
Finns det ingen som har en bild??
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Det var inget svar på min fråga, vilket du ser, om du besvärar dig med att titta tillbaka.
F ö kan du låta bli att besvara mina inlägg, om du inte kan avhålla dig från personangrepp i st f att diskutera sakfrågor.

Ska börja den sakliga delen med att korrigera dig. Panikhakar löser visst ut "av sig själva". Ibland dessutom vid låg belastning.
Jag håller däremot med om att det är omöjligt att lossa vanliga hakar som är under belastning. Därför borde alla stall ha ett antal skärpta knivar hänga lite här och var.

Viss skillnad i det här sammanhanget på trafikolyckor och vanligt hanterande i ett stall, tycker du inte?

Så till det jag frågade om. Det tjatas om panikslagna hästar i alla möjliga sammanhang. I trådar som har tagit upp just detta, framstår det som synnerligen ovanligt att man råkar ut för en panikslagen häst i ett stall. Förmodligen aldrig, om man lärt och hanterat sin häst på rätt sätt.
En häst kan bli skrämd eller irriterad eller halka eller annat, men ska kunna klara detta mentalt utan panik. Jag har själv aldrig sett en panikslagen häst i ett stall trots ett antal incidenter.

Allt som allt tror jag det är klart värre om hästen lär sig att rycka sig loss när den får det för sig, än att ha uppbindning som håller. Bäst är om hästen kan stå lös, för att den är "mentalt bunden".

LIA
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

En fråga...

På vilket sätt tycker ni att det är bättre att ha hästen lös?

Tja.. Hästen får lite mer rörelsefrihet, kan klia sig och titta åt det håll den vill. Dessutom har jag alltid stall-dörren stängd när han är lös, just för att han inte ska kunna springa ut. Att han tar något steg åt sidorna, rakt fram eller bakåt, spelar väl ingen roll?
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Kanske helt omotiverat men ett sätt att lära unga (alla) hästar att inte få "panik" eller varjefall kasta sig när de märker att de sitter fast är att binda upp dem med ett löpande grimskaft med kloss när de äter. Maten drar, det blir ofta mer positivt än att bara bli uppbunden någon stans!
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Precis!
Om man lär fölet att stå uppbunden med mamma.
Det borde vara lika självklart som vid all annan hantering o fostran.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Ursäkta?? Denna tråden var väl inte OM man ska ha hästar uppbundna lr inte???? Det är ju väldigt olika hur man vill ha och vilken sorts häst man har.
Jag kollade denna tråden för jag VILL ha ett ställe att binda upp min häst å kollade efter smarta lösningar.
Men jag får nog vända mej någon annanstans för ni verkar ju hellre vilja bråka med varandra om en sak ni aldrig kommer komma överens om än hjälpa andra.
Ska ni bråka kan ni väl för gfan pm:a varandra.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

En kärnfråga är: Står hästen kvar "av sig självt" eller står den kvar för att den inte orkar slita sig loss?

LIA
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

:eek: :eek: :eek: :eek:
vet inte vad du har för häst men mina fjordingar flyttar utan större problem ett ton virke.
återigen: det är hästar vi pratar om. dom flyttar/orkar dra av nästan vad som helst. det är fostran det handlar om.
ni som är så rädda för att binda fast era hästar - är det nån av er som sysslar med körning??? då måste ju hästen "sitta fast" i olika redskap utan att få "panik".
dessutom en varning: hade en kompis som band upp sin häst i elastiskt rep. finns att köpa i de flest hästsportsbutiker. problemet är att om repet släpper när det är utspänt kommer det farande tillbaka i en j-kla hastighet. det slår av ben.........
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Ähmmm? Du måste ha missuppfattat?
Nej, en häst orkar inte flytta vad som helst. Den orkar inte heller dra loss vad som helst.

Jag undrade om Ivylins häst stod kvar för att den var så lärd, eller ...

Och det är just fostran/inlärning jag funderade över.
Jo, jag "sysslar" med körning.

LIA
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Vi har kedjor i plast.
SUC54613.jpg
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

dessutom en varning: hade en kompis som band upp sin häst i elastiskt rep. finns att köpa i de flest hästsportsbutiker. problemet är att om repet släpper när det är utspänt kommer det farande tillbaka i en j-kla hastighet. det slår av ben.........

Det är därför man MÅSTE sätta repet med rätt ände mot hästen. Går det av så går det av precis intill hästhuvudet och hästen skadas inte. Människorna som binder upp i dessa rep (jag bla sen endel hästar som uppenbarligen INTE lärt sig sitta fast ryck i mina kedjor och jag gillade inte det stumma rycket de gav!) fattar förhoppningsvis även att de själva inte ska stå precis i vid stolpen där repet är bundet eftersom DE då kan bli träffade om repet går av. Det står MYCKET noggrannt att man måste följa detta. Iaf på de "seriösa" tillverkarna av gummirep som jag köpt av. Billiga kopior ska man alltid akta sig för inom alla områden.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Ursäkta?? Denna tråden var väl inte OM man ska ha hästar uppbundna lr inte???? Jag kollade denna tråden för jag VILL ha ett ställe att binda upp min häst å kollade efter smarta lösningar.


:bow: :bow: :bow:
av samma anledning kollade jag in den!!!
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Det är därför man MÅSTE sätta repet med rätt ände mot hästen. Går det av så går det av precis intill hästhuvudet och hästen skadas inte. Människorna som binder upp i dessa rep (jag bla sen endel hästar som uppenbarligen INTE lärt sig sitta fast ryck i mina kedjor och jag gillade inte det stumma rycket de gav!) fattar förhoppningsvis även att de själva inte ska stå precis i vid stolpen där repet är bundet eftersom DE då kan bli träffade om repet går av. Det står MYCKET noggrannt att man måste följa detta. Iaf på de "seriösa" tillverkarna av gummirep som jag köpt av. Billiga kopior ska man alltid akta sig för inom alla områden.

i detta fallet var det haken i änden från hästen som rök av med följd att hela repets längd kom farande tillbaka mot hästen. Att flytta på sig var inget alternativ - hann helt enkelt inte...som tur var träffades varken människa eller häst men det blev ett fint jack i transportväggen.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Men då är det ju HAKENS fel och inte repets, dock borde man nog vara noggrannare när man väljer hakar. Upplysas av försäljare på den punkten oxå, minns inte riktigt vad det stod när jag köpte dem men har för mig att de inte nämnde ngt om hakarna (som man köper själv). Vi har samma hakar vi haft innan och de verkar tåla allt...
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Ja just de hur jag binder upp dem.

Jag har grimskaft med "säkerhetsknut" men dock lossar jag aldrig den om de står å kastar sig m.m. e.t.c. Jag suckar mest å går fram och klappar dem å säger nått i stil med "sluta opp med de där nu vännen"....
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Jag undrade om Ivylins häst stod kvar för att den var så lärd, eller ...

LIA

Men jag behöver väl knappas lära min häst att att stanna i boxen lr??
I alla stall jag varit i så finns det DÖRRAR på dem.

Men ja jag har lärt pållen att inte gå ut även om dörren är öppen men jag VILL ha ett ställe att binda upp min häst på gången.

Och förresten så skrev sipidan att hästar NÄSTAN kan dra av vad som helst och jag tror du fatta vad hon mena.
Jag tycker du beter dej oerhört löjligt och omoget.
Du har sagt din mening att du tycker det är bäst att hästar står lösa så kan du lämna denna tråden nu så den kan änvändas till det den var meningen att användas till???
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Ja, jag ska lämna tråden nu. Meningslöst att försöka förmedla kunskap till personer som har intellekt och uppförande på fjortisnivå.

LIA
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Ja, jag ska lämna tråden nu. Meningslöst att försöka förmedla kunskap till personer som har intellekt och uppförande på fjortisnivå.

LIA

Ursäkta att jag lägger mig i men exakt VAD är det för kunskap du försöker förmedla, dina inlägg är alltid spydiga med en ytterst tråkig attityd. Syftet med inläggen verkar vara att idiotförklara alla, se bara ovanstående citat. Luktar bitter surkä**ing lång väg.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Två frågor: varför kosta på grimskaft? varför inte bara använda balsnören? Fråga två: Varför binda upp hästen när du ändå vill att den ska kunna komma loss?varför inte ha den lös på stallgången?


Fråga ett: För att jag ändå har grimskaft som jag inte använder?

Fråga två: För att den ska komma lös om den får panik, hästar är flyktdjur som du kanske vet. Det är ju inte så att balsnören går sönder om hästen bara drar lite i dem. Varför jag inte har min häst lös på stallgången? För att då går hon iväg.

Jäkla besserwisser, jag gör väl som jag vill.
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver tips på hur jag kan förvara min sticking när jag är ute på språng. I vanliga fall har jag en speciell väska, men det blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 236
Senast: Sel
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: caballus
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: sjoberga
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp