Uppbindning på stallgången...

Sv: Uppbindning på stallgången...

Tack för morgonens första leende!!! :D

Samma här !:D :rofl: Här gör du inte som du vill, du ska tycka som jag!!!!!Men menar du inte Messerschmith ?
Men det är ju ett faktum att här på Buke ÄR det balsnöre som gäller , alternativt att ha hästen lös, så ta inte i så förfärligt, det kan bli läge att byta brallor !:rofl:
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

vi har bara två grimskaft på vardera sida om hästen....
och bra belysning:P
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Haha, började skratta nu när jag själv läste det :rofl: Jag var lite ... hum .... grinig i går kväll, haha :D
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Knapplån.

Får hästen nu panik så går ju grimskaftet av. Har vart med om det några ggr och det har alltid gått av!
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Vi har två olika varianter:

Gummirep. De sitter fast i taket. Elastiska som bara den. Det var bra till en början. Min häst som brukar få panik på gången blev lugnare. När hon ryckte till fick hon inte den här känslan "jag är fast". Som brukar få henne att få ännu mer panik. Men tillslut lärde sig hästarna att de kunde gå fram och tillbaka på gången nä de var uppbundna.

Så då satte vi ditt metallkedjor med gummiskydd på. Låter inte lika mycket som vanliga kedjor. De är med snabbknäppe, som man bara drar i för att öppna.

Den uppbindingen till höger. (Vi hade inte hunnit sätta upp den andra) Nu har vi inga balsnören långre. Det var för att hon hade fått tokpanik ett par gånger förut och vi ville inte riva hela stallet :)
5620561.jpg
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Men då är det ju HAKENS fel och inte repets, dock borde man nog vara noggrannare när man väljer hakar. Upplysas av försäljare på den punkten oxå, minns inte riktigt vad det stod när jag köpte dem men har för mig att de inte nämnde ngt om hakarna (som man köper själv). Vi har samma hakar vi haft innan och de verkar tåla allt...

hej igen! nej man köper inte hakarna själv på den typ av rep jag talar om. man köper rep med hake i var ände färdigmonterat.
repet är som en "snodd" med brandhake i ena änden och en panikhake i andra. lite svårt att "vara nogrannare när man väljer hakar" då.....
skit samma - båtrep och panikhakar funkar jättebra i mitt stall + dom infällbara uppbindningsringarna som hästarna inte kan "riva sig" på.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Till min häst kan mna inte ha balsnören i grimman då hon fattar precis hur det fungerar. Hon är 1½ år gammal nu och får inte alls panik när hon sitter fast, men när jag i början hade henne uppbunden med balsnören lärde hon sig att om man ryckte till i uppbindningen så kunde man rejsa omkring i stallhången.

Jag tycker att det är bättre med panikhakar för då sitter hästen fast om den larvar sig och du har alltid möjligheten att släppa loss hästen snabbt om det skulle uppstå panik. Vill gärna ha uppbindning som har gummidel också så att det töjer ut sig lite om de slänger sig..
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

vi har kjedjor fastsatta i väggen med balsnören emellan haken och kjedjan.

jag har btw balsnören till allt :D
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

*kl*

Där jag står nu har vi en "obefintlig" stallgång så uppbindning har vi utomhus under tak:


Har fäst två grimskaft med panikhakar och säkerhetsknutar.

I förra stallet hade vi större stallgång och där hade vi fasta ringar i väggen och uppbindning som först var töjbart gummi och sedan kedja i plaströr och panikhakar. Dålig bild men man ser uppbindningen.

 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Jag pratar om den "kraftiga" sortens gummirep som det på bilderna av sofflan82 (ser det iaf ut som). Dock så ska de ju sitta närmst hästen annars så får man ju de "slaget" av haken om repet går sönder när det sitter som på bilden. De är gjorda att inte gå sönder och de kan man antingen köpa hake till själv eller köpa genom samma återförsäljare. Antar de har bra kvalitet på hakarna då precis som de ni köpt av oxå borde haft. Är ju rätt farligt som du säger...
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Hej! Jag håller på att renoverar mitt nyköpta stall och undrar hur högt ska jag sätta ringarna till uppbindningen i stallgången?:confused:
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Man kan ha dem hur högt man vill. Dock inte för lågt..

Minst mankhöjden på hästarna anser jag.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Jag har hästen lös i boxen, men nu ska vi bygga nytt utestall :love: så då kanske jag kan få några bra tips härifrån?!!:bump:
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Jag håller med Lia om att hästar knappast får panik då de står uppställda i stallgången.

Mina är uppbundna i gången därför att jag inser att det är mycket tråkigare för en häst att stå kvar och vänta på oss när vi hämtar t.ex. en borste eller en hovkrats eller nåt, än att vandra en runda och snacka med de andra hästarna och leta mat i stallet. Mina sprätter inte iväg, får panik eller rymmer. De tycker bara att vi är tråkiga ibland.

Det tycker jag också.:angel:
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Jag har satt upp ringar på en platta i taket, knutit balaband och sedan fäst grimskaften i detta (skulle hästen fastna eller gripas av panik, lossnar dessa)
Dock kommer jag att byta ut detta så fort jag kan, då jag tänkt köpa de från Hööks, det är kedjor som är inplastade samt att de har en säkerhetshake (den man fäster i grimman) kommer hänga upp dem på samma sätt ändock.

Jag har dom hemma i stallgången och dom funkar väldigt bra, vissa panikhakar brukar krångla och gå upp utan anledning men dessa funkar som dom ska plus att det är helt klart bra att dom är inplastade. Rek dom varmt.:)
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

Har inte läst alla inlägg men jag skulle inte använda balsnören utan har panikhakar som går lätt att lossa om hästen skulle råka i så krftig panik. Skulle nån av mina hästar vara stressade eller mycket nervösa av sig vid något tillfälle så får hästen stå lös i stallgången med ett grimskaft runt halsen så att dom inte kan trampa på linan och få panik. Har varit med om en häst som stod och halv sov i stallgången när hovis var där, när han flyttade på lådan med sina verktyg blev hästen skrämd och fick panik utan att vi fattade vad som hänt hade det gått över. (inte våran häst) Vid ett annat tillfälle en som hade en lösning på uppbindningen (balsnören) så att om hästen råkade i panik så skulle hästen lossna, vilket inte funkade som det skulle av någon anleding så hästen lossnade på ena sidan men inte den andra och ramlade om kull. Hon kunde inte resa sig och höll på att strypas av grimman, linan var så sträckt att haken inte gick att få upp han fick skära loss hästen. Det var riktigt otäckt att se henne så, sedan dess har jag alltid haft panikhakar i stallgången i stället för balsnören. Jag har funderat lite på den olyckan hur det gått till och om hon lugnat sig om hon inte kommit loss, jag personligen tror att hon hade gjort det efter erfarenheten jag har från min fjant som är väldigt skvättig och har fått panik utan att jag har måsta ta loss honom.
 
Sv: Uppbindning på stallgången...

En fråga...

På vilket sätt tycker ni att det är bättre att ha hästen lös?

Om man har en väluppfostrad häst som är van att stå lös så är största fördelen med att ha hästen lös att den inte kan slänga sig och göra sig illa om den skulle råka i panik som inte går över lika fort som det började. Ibland finns det inte bra uppbindning där man är eller att hästen är lite stressad vid ny miljö. Då är det bra att hästen kan stå lös tex bete om det inte finns tillgång till uppbindning om man åkt i väg till en ridbana kan då visserligen vara en smart ide att ha lina på hästen om det är fler hästar där. Jag varierar mig har hästen lös i gången, i boxen och uppbunden när jag sköter om hästen även om jag har tillgång till stallgången när jag vill så gör jag gärna hästen klar inför motionsrundan eller nattrykten i boxen det senare alltid i boxen så vida jag inte hittar något jag måste undersöka och kanske tvätta rent nått sår.
Även om det inte hör hit så måste jag berätta om en sak jag var med om med en ponny jag hade ny köpt. Hade en 3 åring sedan tidigare som var närmast helt ohanterad när vi fick honom, han hade vi tränat stenhårt på att stå löss oavsett det var inne i stallgången eller om det var ute på stallplanen. Vi kunde tränsa av, sadla av och borsta honom utan att ta på honom grimman han stod alltid kvar lugnt och stilla. När jag hade ridit den nya ponnyn några gånger var vädret fint så jag tränsade av honom, han sprang genast iväg så jag trillade baklänges glömde där en kort stund att han inte var lika väluppfostrad som min andra ponny. Kunde inte annat än skratta åt mitt mistag.
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver tips på hur jag kan förvara min sticking när jag är ute på språng. I vanliga fall har jag en speciell väska, men det blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 236
Senast: Sel
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: caballus
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: sjoberga
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp