Uppdatera gamla språkkunskaper?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag läste franska på högstadiet och gymnasiet, men har i princip inte använt det sen jag tog studenten 1987.
Funderade på om man kan friska upp sina gamla kunskaper i språket på något sätt? Min engelska underhåller jag hyfsat numera genom att lyssna på ljudböcker på engelska.
Tänkte att jag kanske skulle kunna göra något liknande med franskan. Eller hur gör man?
På Storytel finns några enkla språkkurser, men jag misstänker att det är för totala nybörjare. Kan kanske vara bra att inleda med ändå. Men, hur gör man sen? Var hittar man böcker på franska att lyssna på, för att komma in i språket? Tips mottages tacksamt (helst sånt som kostar så lite som möjligt //snålänningen :p )

Läsa en franskakurs på universitetet? Borde finnas grundkurser där.
Det gör det kanske, men det känns helt bakvänt med en typ nybörjarkurs när man ändå har läst ämnet i 5 år, för ett antal år sedan. Det kan jag nog lika gärna ta via språkkurs från ljudböcker i så fall, tänker jag.

Duolingo är en underskattad app tycker jag! Där gör man ju också ett "placeringstest" så att man börjar på en nivå som passar. Jag kollar på film/tv på de språk jag försöker hålla igång (danska och franska), eller kollar på svenska/engelska filmer men med dansk/fransk text. Jag skriver också ner diverse språkregler och kluriga ord jag stöter på, för att de lättare ska fastna i hjärnan :) Just nu försöker jag spara ihop pengar till en kortare språkresa, så får jag både lektioner och möjlighet att öva franskan i praktiken.

Duolingo är en underskattad app tycker jag! Där gör man ju också ett "placeringstest" så att man börjar på en nivå som passar. Jag kollar på film/tv på de språk jag försöker hålla igång (danska och franska), eller kollar på svenska/engelska filmer men med dansk/fransk text. Jag skriver också ner diverse språkregler och kluriga ord jag stöter på, för att de lättare ska fastna i hjärnan :) Just nu försöker jag spara ihop pengar till en kortare språkresa, så får jag både lektioner och möjlighet att öva franskan i praktiken.
låter intressant, ska kollas upp!
Finns det fler liknande appar måntro?

Det gör det kanske, men det känns helt bakvänt med en typ nybörjarkurs när man ändå har läst ämnet i 5 år, för ett antal år sedan. Det kan jag nog lika gärna ta via språkkurs från ljudböcker i så fall, tänker jag.
Det finns grundkurser på universitetet som kräver viss gymnasiekompetens.

Jag har själv aldrig läst franska men vill och har sökt igenom hela utbudet och det finns bara två kurser (på distans som jag är ute efter) för rena nybörjare. Alla andra på "grundnivå" krävde förkunskaper. Kolla det! :)

Om det inte ändrats på senare år så bygger språkkurser på universitet oftast vidare på förmodade gymnasiekunskaper. Jag fick visa på att jag kunde tillräckligt med tyska när jag sökte tyska 1 för ett gäng år sedan.

Sen kan jag tipsa om de placeringstest som många språkskolor har på sina hemsidor. De ger en grov uppskattning av nivå utifrån den europeiska standardskalan (a1-c2). Snabb googling ger t.ex denna http://www.france-langue.com/test-de-francais Så får du iallafall en grov uppskattning på hur mycket av kunskaperna som sitter kvar och vart det som kan vara lämpligt att börja.

Jag har en kollega med ungefär samma franskakunskaper som du som fick ett stipendium för tre månader i Frankrike. Hon skaffade Duolingo ett halvår innan och lärde sig massor, såpass att hon klarade dessa månader i princip obehindrat språkmässigt.

Jag testade Duolingo för italienska för ett par år sedan och hade kul med den. (Har läst det i två år på gymnasiet och varit där på semester x antal gånger)
I sommar laddade jag ner den igen, men retade mig på att jag fick fel på saker som jag vet är rätt. ;)
Det kan ju vara annorlunda med franskan, men testa dig fram, den är ju gratis. :)

Tack för alla svar, jag kollar upp!

Om det inte ändrats på senare år så bygger språkkurser på universitet oftast vidare på förmodade gymnasiekunskaper. Jag fick visa på att jag kunde tillräckligt med tyska när jag sökte tyska 1 för ett gäng år sedan.
Ah, så måste det ju kanske vara.
Fast nånstans känns det ändå inte riktigt som att det är en universitetskurs jag behöver, utan jag fiskar helt enkelt efter användbar vardagsfranska.

Tack för alla svar, jag kollar upp!

Ah, så måste det ju kanske vara.
Fast nånstans känns det ändå inte riktigt som att det är en universitetskurs jag behöver, utan jag fiskar helt enkelt efter användbar vardagsfranska.

Det kanske finns några meetup-grupper där du bor som pratar franska - min svåger går på såna flera gånger i månaden och tränar sin franska.

Det kanske finns några meetup-grupper där du bor som pratar franska - min svåger går på såna flera gånger i månaden och tränar sin franska.
går absolut att kolla upp. men jag har insett att jag nog behöver friska upp lite på egen hand först...

Kanske nåt nätuniversitet skulle ha nåt passligt? Verkar inte kunna länka, men t.ex. Coursera verkar ha franska kurser med.

Jag har gått en engelska kurs där genom för att repetera gamla kunskaper och gillade upplägget. Videoföreläsningar med frågor som kommer upp på skärmen som man får svara på innan föreläsningen går vidare, uppgifter efter varje "kapitel" att svara på och även inlämningsuppgifter samt andras inlämningsuppgifter man ger feedback på. Jag har gått på gratisversionerna av deras kurser så har inte kunnat göra kursens alla inlämningsuppgifter och inte fått något kursintyg. Men fått all undervisning.

Sen kan jag tipsa om de placeringstest som många språkskolor har på sina hemsidor. De ger en grov uppskattning av nivå utifrån den europeiska standardskalan (a1-c2). Snabb googling ger t.ex denna http://www.france-langue.com/test-de-francais Så får du iallafall en grov uppskattning på hur mycket av kunskaperna som sitter kvar och vart det som kan vara lämpligt att börja.
55% och det är 40 år sen jag hade det aktuellt, inte så pjåkigt då det var 50 år sen jag läste det som c-franska :up:

Jag hejar också på Duolingo. Har varit nästan flytande i franska en gång i tiden (gick gymnasiet med fransk inriktning) men bodde sedan i Storbritannien och tappade nästan allt - var nog tillbaks på högstadienivå, om än med lite större ordförråd. Duolingo har verkligen fått mig på banan igen, jag har hållit på lite sporadiskt under de senaste två-tre åren men inför en resa i somras intensivade jag hela våren och det blev så himla bra! Fixade ett läsa en (kort) roman på franska utan större bekymmer och under resan kunde jag konversera med hyfsat självförtroende.

Jag tycker Duolingo är så himla oinspirerande sedan de gjorde om upplägget. Försökte börja igen igår men orkade inte många minuter.

@ameo är du inte pepp på Duolingo rekommenderar jag:

* Folkuniversitetets konversationsklasser
* Lättlästa böcker, gärna för tonåringar eller som du redan läst
* En serie på franska. Le Chalet är skitbra till exempel! Titta med franska subtitles så lär du dig jättemycket
* En språkresa på en vecka eller två. Komma göra under för dig och fungera som en riktigt bra morot i studierna inför resan :).

Kul att du ska väcka språket till liv igen! Det är så otroligt mycket värt att ha ett tredje språk :).

testade, 60% i alla fall, får väl anses vara hyfsat efter 30+ år...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka