Uppdatering " kräsna arabstoet" del???

Arabis

Trådstartare
Uppdatering \" kräsna arabstoet\" del???

Här följer fortsättningen på vårt FD foderdilemma, med 5-åriga arabtoet som var anorektiker...
Nu är hon INTE anorektiker längre..
Äter ca 7 kg hösilage ts 62%
ca 3 kg hö
1,5 kg muslie
0,5 kg vetekli.
detta ger henne ca 90 MJ!!!! & ca 650 SRP. En kvot på strax över 7.
Kliet får hon som aptitretare med kraftfodret, gjorde att maten genast blev MKT godare. ( Det är ju på gränsen till för mkt kli för henne, mot vad rekommendationerna är, 100gr / 100 kg häst, är det väl?? Men i normal hull så ska hon väga minst 450- 475 kg. & där är hon nog snart.. Jippie..) Skållar maten prcis innan utfodring & det är verkligen Mums..

Så skönt. Att vi verkar ha fått rätsida på problemen. Visst hade jag önskat att hon åt ännu mer grovfoder, men mo förra vinterns endast 3-4 kg hö, så är det ju Massor mer.
Får ju i sig ca 6,8 kg TS, så det räcker ju...
 
Re: Uppdatering \" kräsna arabstoet\" del???

Gud så roligt!!! :banana:

200 g vetekli per 100 kg häst är det vad jag vet iaf. :)
 
Re: Uppdatering \" kräsna arabstoet\" del???

Visst är det skoj, men framförallt SKÖNT..

200 gr kli/ 100 kg häst, då har jag läst fel ngn stans. Då är det ju ingen fara heller. SRP/ MJ Kvoten blir ju ännu högre än vad den behövt vara iom kliet, men... jag bryr mig inte.. bara hästen äter!! :rofl:

Hon börjar se riktigt rund & fin ut. Hur länge tycker ni jag skall fortsätta med den såpass höga givan? Tills hon blir riktigt fet...?? :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu har min 5-åriga MKT kräsna arabfröken ätit sitt hösilage i ca 1½ månad. Det går åt rätt håll, & hon börja se riktigt fin ut. Hennes...
Svar
3
· Visningar
800
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp