Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Red_Chili Är det Dogmans nya vintertäcke? Pom, eller vad det heter? :)
Stämmer bra! Jag är väldigt sugen på att köpa det till mina egna. Det var tjockare än vad jag trodde det skulle vara och satt förvånansvärt bra. Ska dock avvakta lite, se om jag lyckas lära mig sy eget och annars hoppas att det där dyker upp på rea :p
 
Stämmer bra! Jag är väldigt sugen på att köpa det till mina egna. Det var tjockare än vad jag trodde det skulle vara och satt förvånansvärt bra. Ska dock avvakta lite, se om jag lyckas lära mig sy eget och annars hoppas att det där dyker upp på rea :p

Kul att du tyckte det! Jag är också sugen på att köpa det till mina. Det är ju överkomligt i pris också, när man ska ha fyra stycken :p
 
Kul att du tyckte det! Jag är också sugen på att köpa det till mina. Det är ju överkomligt i pris också, när man ska ha fyra stycken :p
Haha ja! jag blev dock förvånad, för det som jag provade på Aysu ska vara vinrött. Jag tyckte absolut det såg lila ut... (jag gillar lila mer än rött, så det var ingen nackdel direkt, bara... förvånande)
 
Roxy har också ett Pom-täcke från Dogman, ett av få som suttit bra på henne. Hon är ju väldigt nätt så hon liknar väl ganska mycket en vinthund kan jag tänka mig, bortsett från att hon bär svansen på ryggen.
 
Roxy har också ett Pom-täcke från Dogman, ett av få som suttit bra på henne. Hon är ju väldigt nätt så hon liknar väl ganska mycket en vinthund kan jag tänka mig, bortsett från att hon bär svansen på ryggen.
Har du bild på hur det sitter på henne? Jag tycker det är så intressant att se hur olika täcken sitter på olika hundar :p
 
Har du bild på hur det sitter på henne? Jag tycker det är så intressant att se hur olika täcken sitter på olika hundar :p
Har nog bara bilder där hon sitter, men typ såhär:
20211204_103230.jpg
 
Jag har 6 Pom täcken och det är det allra bästa täcket för mina grabbar som är tunna och lite långa. Dom flesta täckena sitter för löst eller dåligt annars men Pom sitter perfekt. Kan tipsa om att det är värt att kika runt på olika ställen, det kan skilja 200-300 i pris ibland beroende på var man köper dom.
 
Haha ja! jag blev dock förvånad, för det som jag provade på Aysu ska vara vinrött. Jag tyckte absolut det såg lila ut... (jag gillar lila mer än rött, så det var ingen nackdel direkt, bara... förvånande)
Samma här, beställde hem vinrött men det är lila, den turkosa färgen passar bäst på Alvin och Milou.
 
Det har snöat ordentligt ute, och jag har hört plogbilarna. Ebrah tyckte det var helfestligt att gå på kort rastningsrunda redan innan plogbilarna började härja, sååå jag får nog ta och gå ut med bara henne senare ikväll. Det lär bli.. livat :D Imorgon ska jag försöka hitta något bra ställe för lite lösspring också.
 
Jag tänkte på @tanten s Torsten som inte hittade in runt huset.
Min illbatting fintade sin husse istället. 😂
När hon och jag är på tomten så springer vi och leker en del. Vi har en stor buske som jag brukar gömma mig bakom och hon jagar. Så fintar jag henne och byter varv etc. Det tycker hon är jättekul.
När hon springer med husse ute så fintar HON honom runt busken istället. Alla övriga fintar jag gör verkar hon också köra på honom. 😅
Hon är så kul den där lilla busen!

Igår när sambon skulle åka iväg en sväng hörde jag honom gå ut medans jag var på toaletten. Sen lät det som han kom in med ngt från bilen som han släpade. Insåg sedan att bilen nu körde iväg medans släpande fortsatte. Kliver in i köket där valpen släpar runt, runt på sin mjuka hundbädd. Det var betydligt skojigare att leka med än leksaken i sängen. 🙄😂

Nöjd valp:Visa bifogad fil 72851
men fy vad söt :love: borda vara olagligt att visa fram söta valpar, man blir ju jätte sugen :rage:
 
men fy vad söt :love: borda vara olagligt att visa fram söta valpar, man blir ju jätte sugen :rage:
Vad roligt att bli påmind om hur liten hon var! 😅😍
Nu är hon snart 9 månader och har vuxit upp mycket både utanpå och inuti.
Hon är fortfarande världens roligaste clown. Men är nu också en rar, gosig och tålmodig tjej.
Och har blivit storasyster då vi också har en till hund som snart är 6 månader.
Full rulle här hemma alltså! 😅❤️
2B64DB66-F4BC-4469-B797-62D2418D4A22.jpeg
 
Vad roligt att bli påmind om hur liten hon var! 😅😍
Nu är hon snart 9 månader och har vuxit upp mycket både utanpå och inuti.
Hon är fortfarande världens roligaste clown. Men är nu också en rar, gosig och tålmodig tjej.
Och har blivit storasyster då vi också har en till hund som snart är 6 månader.
Full rulle här hemma alltså! 😅❤️
Visa bifogad fil 83461
fortfarande jätte fin och söt :love:
 
Ivar blev stucken av ett vildsvin igår. Maximal otur att det tog precis under skyddsvästen, så det var bara att åka till veterinären för andra gången på en vecka.
qlivfoL.jpg


Som tur var satt det mest i skinnet och inga organ var skadade. Ett par stygn och drän senare så fick vi åka hem. Ivar är lite av en dramaqueen och tycker det är hemskt synd om honom, han verkar ha ont och har vankat av och an halva natten.

Enligt hemgångsråden ska han få metacam 1 ggr/dygn, men det verkar inte riktigt verka så länge. Någon som vet om man dela upp dosen på 2ggr/dag (men samma totalmängd)? Veterinären är tyvärr stängd idag, annars får han stå ut tills imorgon när de har öppnat igen så jag kan rådfråga.
 
Ivar blev stucken av ett vildsvin igår. Maximal otur att det tog precis under skyddsvästen, så det var bara att åka till veterinären för andra gången på en vecka.
qlivfoL.jpg


Som tur var satt det mest i skinnet och inga organ var skadade. Ett par stygn och drän senare så fick vi åka hem. Ivar är lite av en dramaqueen och tycker det är hemskt synd om honom, han verkar ha ont och har vankat av och an halva natten.

Enligt hemgångsråden ska han få metacam 1 ggr/dygn, men det verkar inte riktigt verka så länge. Någon som vet om man dela upp dosen på 2ggr/dag (men samma totalmängd)? Veterinären är tyvärr stängd idag, annars får han stå ut tills imorgon när de har öppnat igen så jag kan rådfråga.
Jag tror att man bara ger metacam 1 gång/dygn och om det behövs mer smärtlindring får man ge annat istället. Är dock långt ifrån färdigutbildad så har inte 100% koll. Men på djursjukhuset där jag jobbar ges vanligen tex paracetamol (alvedon) eller andra preparat utöver metacamen då. På fass står det också 1 gång/dygn.
 
Ivar blev stucken av ett vildsvin igår. Maximal otur att det tog precis under skyddsvästen, så det var bara att åka till veterinären för andra gången på en vecka.
qlivfoL.jpg


Som tur var satt det mest i skinnet och inga organ var skadade. Ett par stygn och drän senare så fick vi åka hem. Ivar är lite av en dramaqueen och tycker det är hemskt synd om honom, han verkar ha ont och har vankat av och an halva natten.

Enligt hemgångsråden ska han få metacam 1 ggr/dygn, men det verkar inte riktigt verka så länge. Någon som vet om man dela upp dosen på 2ggr/dag (men samma totalmängd)? Veterinären är tyvärr stängd idag, annars får han stå ut tills imorgon när de har öppnat igen så jag kan rådfråga.
Som tidigare nämt ges det en gång per dygn. Ger du oftare ger det inte mer smärtlindring men däremot högre risk för biverkningar. Om Metacam inte är tillräckligt behövs det kompletteras med annan smärtlindring. Paracetamol (dos kan du få av veterinären) kan provas i kombination med Metacam, om det inte är tillräckligt behövs ännu starkare smärtlindring men då bör han också undersökas på nytt så att det inte är något mer än bara ett sår i huden.
Hoppas ni har fått bra hjälp vid det här laget!
 
Roy och Theo röntgades i veckan för HD/ED. Roy hade HD B och ED ua. Theo har HD A och ED ua så det var skönt, är alltid lite nervöst, inte för att det spelar så stor roll då ingen av dem ska avlas på men det är ju inte roligt om det ser katastrofdåligt ut!

Stackars Theo verkar dock inte tåla medicinen, han mådde illa hela dagen efteråt och på kvällen fick han magknip och diarré. :( Inte somnade han direkt heller, han försökte röra sig under röntgen och sen var han uppe och gick runt. Sen är han en riktig dramaqueen och smärttröskeln är låg, han skrek vid sprutan.
Roy är tvärtom, väldigt lugn och tålig hos veterinären. Han charmar alltid all personal och alla brukar prata och klappa lite extra på honom! :heart

Roy
271282713_5006416779408520_8109330320432613013_n.jpg
 
Idag när jag och killen jag träffar skulle till veterinären med Aysu så visade det sig att de plötsligt ändrat så att bara en person får vara med vid besöket (de hade gräns på 2 innan). Han fick inte heller sitta i det tomma väntrummet, och bilen blir snabbt kall i 10 minusgrader...

Sååå vi gjorde så att han fick följa med Aysu in och jag tog en långpromenad med Ebrah. Vi gick till en spännande djuraffär och hittade där en leksak som jag inte kunde låta bli att köpa. Titta så ful den är :rofl:
20220107_102349.jpg

Det där repet som sticker ut som en liten svans går genom hela "kroppen" på den, så den borde vara hyfsat hållbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 216
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 395
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp