Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 29

Gry har blivit så jäkla pigg o glad 🧡🩷❤️💜

Hon har haft endel problem med magen och varit nära att jag skulle behöva låta henne somna in.. (har tät kontakt med veterinär och hon kollas nästa vecka igen mm mm)

I lördags var vi ute o gick i 3 timmar på en vandringsled med ganska mycket klättrande och hon var så pigg! Drog i kopplet påväg till bilen när jag och min syster va helt slut i benen :D
Hon har även börjat ta endel egna beslut såhär året hon fyller 8år och gått fram till folk 🙈
Hon gillar varken människor eller andra hundar men ibland får hon för sig nått o går fram till nån. Så har fått ha henne mer kopplad.
 
Skrutt gnälle en del inatt. men jag tyckte han var löjlig och vägade gå ut vid kl 02.

På morgonen var han gnällig men spak. Gnydde när jag lyfte honom för att gå er och ut på morgonkiss.
Visade sig att han var akut hård i magen. Krystade länge och många gånger. Kom till slut några hårda pluppar. Sen vände han och envisades med att vi skulle gå hem.

Nu ligger han bakom min rygg i kontorstolen, frusen och ynklig. Lilla hjärtat.
 
Senast ändrad:
Fick tips om att köpa båtlina på biltema för 49 kr som långlina, älskar den! 30 meter får man, men klippte av 15, så nu har jag en superlätt, lång lina som inte trasslar sig (och så har jag flera 3 meterslinor för att ha när vi vallar) . 😄 Men sjukt ful i skrikrosa.
 
Men ställer ni i rasfolk inte upp för varandra i sådana situationer? Eller är det för få anmälda för att det ska fungera?
Inom min ras finns det alltid någon som kan visa en hund om man skulle ha två av sina med BTKL/BHKL.

Det är en numerärt liten ras i hela landet och vi är inte många som ställer ut här uppe och de som gör det har oftast flera egna hundar som ska ställas.
 
Jag har absolut urusla tävlingsnerver. Så illa att jag inte ens kunde ställa ut min katt, för jag blir så nervös att hon vaktar mig.

Så nu ska jag börja köra rally för att förhoppningsvis våga mig ut på tävling. Våfflan kommer behöva meriteras i något, men klarar jag inte av själva tävlandet så har uppfödaren lovat att göra just den biten.

Det är så otroligt jobbigt att vara så nervös. Men vilken tur att du kunde få till den lösningen. Så du ska träna men uppfödaren tävla?
 
Kan det hjälpa att tänka på dig själv som en hund som du ska träna? Om det var en hund som skulle lära sig något nytt (väljer aktivt att inte tänka nervositet/rädlsa) så hade du lagt upp en plan med väldigt många små små steg?
Är paniken där redan när någon tittar på dig, kan du inte börja där i lagom dos? Tänk lite KBT. Be en vän eller familjemedlem titta på i 30 sekunder till det känns bekvämt. Öka på successivt och när det känns ok så kanske du kan träna lite på öppenträning på din lokala BHK, eller i en park :)
Jag har inte bara svårt med just tävlingar utan också när jag pratar så jag gick hos en logoped förra året efter så lång tid med problem. Jobbade mest själv dock och där kom jag på själv hur jag ska hantera när jag börjar stamma eller pratar sluddrigt eller jätte tyst eller så snabbt att folk har svårt att hänga med och jag blir så stressad att jag glömmer ord hela tiden. Där började jag stanna upp, andas och börja om tills det blev rätt istället för att fortsätta och öka och öka i ångest.

Jag är intensiv som person och det är väl bra men jag behöver nog mest träna på att bli lugn i hela livet i sig. Bestämma mig att vara låg affektiv mot mig själv.

Mamma tränar jag framför men vi har häståren bakom oss då hon var ridlärare och hade jobbat på flera stall och automatiskt blev min ridlärare. Så nu blev hon min tränare med hundarna också. Hon vet vad jag vill och jag vill ju ha perfektion så hon är rätt sträng. Kanske be henne titta utan ridskolelärarens ögon. Och inga kommentarer.

Och be någon titta och bara göra ett moment istället för massor av saker som alla vill se.
 
Riktigt lågvattenmärke redan på första morgonrastningen idag... det blåste runt löv och de skulle jagas på stört, så det var nära att jag stod på näsan av det plötsliga rycket i kopplet. Det här har hänt av och till oavsett hur mycket aktivering jag erbjuder så jag tror inte att det beror på understimulans utan bara är en olat. Nu var vi som tur var hemma på tomten, men alla löv är lovligt byte och det är ju fullkomligt livsfarligt när vi så ofta rör oss vid trafikerade vägar.

I stunden så fick himlen ramla ner - tror aldrig jag har fräst ifrån med sådan volym förr :o - och sen fick han sitta plats en stund för att lugna ner sig och inse att det blir skittråkigt om man håller på sådär. Jag vet inte om det var rätt men jag kom inte på någon annan lösning och mjukare tillrättavisningar når sällan fram tillräckligt. Vi är tyvärr illa matchade på det sättet, jag vill vara vänlig men bestämd och hunden fetdissar mjukisar. :( Jag har börjat prova att ställa mer krav, för nu har han passerat alla åldrar där man kan ursäkta dumheter med att hunden är valp. Men det är inte utan att det gnager en röst i bakhuvudet som säger att felet är att jag inte är cirkusclown...

Han är i alla fall fortsatt lugn när någon passerar förbi oss, tack och lov. Han blir också bättre och bättre på att vara artig mot katten istället för att skutta runt och skälla för att försöka få igång en lek (som katten absolut inte nappar på). Jag får fokusera på det istället så att dagen inte känns totalt sumpad.
Just att ryta till när det är en riktigt allvarlig situation upplever jag har bäst effekt just om man är en "mjukis" som sällan gör det. Så fort hunden vänjer sig vid att ägaren ryter till för såväl stort som smått så slutar det ha effekt, och så måste man vråla mer och mer och mer... Däremot om man normalt sett kör med "mjuka metoder" och att bara belöna det som är rätt, och sedan vrålar till i en allvarlig situation, visar vad som är rätt beteende och belönar det, jösses vad snabbt polletten brukar trilla ner!

Mina hundar är tillräckligt hårda i huvudet för att inte gå att träna med "vråla på hunden-metoder". Skulle jag göra det normalt sett, eller öht tränat med att förbjuda saker, då hade de sett mig som tråkig och helt sonika struntat i vad jag sagt. Jag har testat. Det fungerade uselt. Men nu, när de är vana vid att jag är jättefestlig, att de får godis eller lek om de tittar på mig istället för mötande hund, vilt eller vad det nu må vara... Om jag plötsligt ryter till och säger att ett beteende faktiskt var oacceptabelt, då har jag plötsligt deras fulla uppmärksamhet, och de blir också väldigt ivriga att göra något beteende som kan löna sig om jag visar dem vad de bör göra istället.

Har man en hund som blir förstörd för all framtid för att ägaren vrålar tex när hunden är på väg att kasta sig ut framför en bil, ja då är nog den hunden inte sådär jättestabil mentalt ändå...
 
Efter motgång på motgång idag åkte jag ut och andades ut i fårhagen en sväng. Spock fick gå lite utan större krav och Tay fick också gå en liten vända. Fick samtal och kunde ventilera lite i telefon samtidigt som Spock gick och vallade, alltså snällare hund finns inte ❤️.
Imorgon ska vi tävla igen, min plan är att om han gör lika bra hämt som förra gången så försöka gå så långt på banan jag kan även om det inte känns bra. Jag måste ju lära mig och det gör jag inte om perfektionisten tar över. Spock vallar sjysst och sköter sig det jag som behöver fatta hur vi lyckas hålla linjer, hitta in i grindar, komma ihåg att han jobbar mot olika drag och ta hänsyn till det också 😅. Sen är han inte lika snabb, vändbar eller lyhörd som Tay men hans stabilitet och lugn med fåren gör honom till en perfekt hund för mig som försöker få grepp om det hela.

Spock
20240407_175236.jpg


Nu ska jag bara överleva akut -tiden hos tandläkaren som jag var tvungen att boka idag 😝..
 
Det är så otroligt jobbigt att vara så nervös. Men vilken tur att du kunde få till den lösningen. Så du ska träna men uppfödaren tävla?
Ja, jag sköter träningen i grunden, sen måste ju dom såklart träna ihop sig om det blir så att hon får sköta tävlandet. Vi bor inte så långt ifrån varandra så vi kommer träna en del ihop ändå. Våfflan är ju bara sex månader än så länge.
 
Nu är det lite roligare att träna hund igen, jag gör nästan allt möjligt inom freestyle. Vi tränar lite nytt men mest går vi igenom det som vi kan men drar ner tempot på med 200%. Ökar svårighetsgraden på det vi kan och bygger ihop till kedjor.

Gör tävlingsprogram men jag tänker ha med några saker på avslutningen som jag inte har på tävling. Det är ju inte riktigt samma sak. Men ett helt program men med ett moment jag ska byta ut.
Milou kan det jag har med nu, först vaknade tävlingsinstinkten och jag ville bara göra nytt och häftigt. Men sen tänkte jag ju som jag egentligen vet att det inte är en bra idé. Så jag gjorde ett lite utmanande program som består av välkända moment
 
Tja... vi kan nog definitivt konstatera att unge herrn är i någon mognadsfas nu. Senaste veckan har han gått tillbaka till väldigt valpiga beteenden, saker som jag trodde han vuxit ur under vintern. Imorse så ställde jag lite krav i en situation där han mycket väl vet vad som gäller, och till svar fick jag en hund som skuttade runt mig i cirklar och kampade med kopplet. Han har fortfarande väldigt låg mental uthållighet och jag börjar bli osäker på om det också är relaterat till mognad, om det är jag som gjort fel någonstans eller om han bara är såhär.

Jag gör så gott jag kan med begränsade resurser. Jag försöker att köra lite längre och mer krävande lydnadspass men pga det med uthålligheten så är det svårt. Inte sällan slutar det med att en eller båda av oss drabbas av härdsmälta och sedan får vi lägga ner allt vad träning heter för den dagen. :( Inte för att jag har några planer på att ta fram en lydnadschampion men det är frustrerande när jag är pepp och hunden mest verkar tycka att jag ska dra åt :devil: så han kan fortsätta undersöka varenda luktfläck ifred...

Så, jag funderar på om jag helt enkelt ska ta minsta motståndets väg och ge honom mer avancerat nosarbete. Godissök brukar göra honom trött och nöjd men jag känner att jag har nått en övre gräns för hur svårt jag kan göra det. Vågar man läsa på om nosework och försöka lära in grunderna på egen hand eller är risken stor att det blir totalt fel då? :o Jag har inga planer på att tävla i dagsläget, men skulle det visa sig att hunden är en talang så kanske jag ändrar mig.
 
Tja... vi kan nog definitivt konstatera att unge herrn är i någon mognadsfas nu. Senaste veckan har han gått tillbaka till väldigt valpiga beteenden, saker som jag trodde han vuxit ur under vintern. Imorse så ställde jag lite krav i en situation där han mycket väl vet vad som gäller, och till svar fick jag en hund som skuttade runt mig i cirklar och kampade med kopplet. Han har fortfarande väldigt låg mental uthållighet och jag börjar bli osäker på om det också är relaterat till mognad, om det är jag som gjort fel någonstans eller om han bara är såhär.

Jag gör så gott jag kan med begränsade resurser. Jag försöker att köra lite längre och mer krävande lydnadspass men pga det med uthålligheten så är det svårt. Inte sällan slutar det med att en eller båda av oss drabbas av härdsmälta och sedan får vi lägga ner allt vad träning heter för den dagen. :( Inte för att jag har några planer på att ta fram en lydnadschampion men det är frustrerande när jag är pepp och hunden mest verkar tycka att jag ska dra åt :devil: så han kan fortsätta undersöka varenda luktfläck ifred...

Så, jag funderar på om jag helt enkelt ska ta minsta motståndets väg och ge honom mer avancerat nosarbete. Godissök brukar göra honom trött och nöjd men jag känner att jag har nått en övre gräns för hur svårt jag kan göra det. Vågar man läsa på om nosework och försöka lära in grunderna på egen hand eller är risken stor att det blir totalt fel då? :o Jag har inga planer på att tävla i dagsläget, men skulle det visa sig att hunden är en talang så kanske jag ändrar mig.
Hur gammal är han nu? Tycker inte ni ska sluta träna. Kanske acceptera att han klarar till exempel 10 minuter,då tränar du 5 minuter och avslutar med massor av beröm. Då får ni båda känslan av att ha lyckats. Om fokuset just nu räcker till ett eller två moment, gör dom ordentligt. Sen ökar du på mer och mer.

Men pauser behöver ju även äldre hundar. Jag upplever att både Alvin och Milou och andra hundar jag hjälpt till med liksom tänker till under pausen och vill igång och köra direkt när jag ställer mig upp eller börjar förbereda för träning.

I en mognadsfas kan det ju underlätta lite att kanske inte hitta på en massa nya saker utan göra det man kan sen tidigare men jobba mer exakt så som man vill ha dom.

Vissa dagar vill dom inte, om det verkligen inte behövs just då vänta några timmar eller byt plats och prova igen senare. Så slipper man tjata.

Vad har du för godis? Kan det konkurrera med goda luktfläckar på marken? Kanske byta godis?

Och som kursen sist i freestyle, då var det ju jag som orsakade ett av problemen men det visste jag ju. Instruktören ville se mig träna och sa direkt att jag är redo att börja tävla redan innan kursen, men vet du? Vi gjorde bara ett nytt moment och resten av tiden fick vi i uppgift att bara ha roligt. Inte tänka träning, tävling, prestationer. Så vi tränade följsamhet och massor av belöning. Freestyle kurs som gick ut på att bara ha roligt vilket man ju alltid ska samtidigt som det blev massor av träning. Men nästa gång vill jag göra mer nytt.

Så kanske du kan tänka så? Att du leker fram moment och lydnad?

Jag tänker att du säkert vet allt men ville komma med input från en som lever med lika mycket fokus vissa dagar är samma som hos en sten och andra helt underbar
 
Ut i natt med hundarna på grund av mig, ut på förmiddagen och sen gick vi till veterinären och vaccinerade Milou. Han stod fint på bordet utan att någon behövde hålla in honom.

För att en gång för alla eftersom alla säger olika till mig angående bakbensmoment. Jag mailade med ordföranden och domaren i Hundaktiv och ordföranden i svenska freestyle föreningen. Så nu har jag ordning på allt. Jag kan köra samma moment på kursen och tävlingar.

Vi har jätte, jätte varmt här men jag ville träna men inte Milou, kanske trött efter sprutan. Kändes inte som någon bra idé att pressa honom, det är inte min grej och när han så tydligt visade att han inte ville träna så går det ju inte. Han sover istället djupt nu
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 272
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
561
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
32
· Visningar
1 628
Senast: Exile
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
54 55 56
Svar
1 105
· Visningar
72 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp