Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 29

Då var det ju den biten jag glömde nämna, att jag redan har jobbat upp att matbelöningar ska vara mer roliga än att jag stoppar godis i truten på honom. Det togs upp redan när vi gick valpkurs så jag har haft det i bakhuvudet sedan dess. Jag brukar kasta godisarna upp i luften så att han får fånga, eller iväg så att han får nosa rätt på dem, eller springa några steg med en i handen så att han får jaga mig för att få tag i den. Den enda leken han riktigt taggar på är att kampa, och det förstår jag inte hur jag ska kombinera med godis?

Som jag redan har skrivit så tappar han tråden om man kör med att vara sprallig och kul, så jag vet inte vad mer jag ska kunna göra för att öka värdet utan att på samma gång riskera att hunden blir för upptaggad? Det går inte gärna att köra formel 1-metoder när jag har en ångvält med dåliga bromsar.

Nu kanske du inte vill ha tips men hoppa bara över mitt inlägg då. Min hund blir också lätt väl upptaggad med kamp men jag avslutar kampbelöning ofta med matbelöning för att det inte ska bli totalt överslag i energi och lite fokus ska återkomma 😅 Som kedjar belöningarna, blir ’Yes’ (vårt belöningsord) -> kamplek -> godisbelöning (lite sådär på smidigt sätt så det bjuder till följsamhet/kontakt, ex genom att backa) -> fortsätta träning
 
Nu kanske du inte vill ha tips men hoppa bara över mitt inlägg då. Min hund blir också lätt väl upptaggad med kamp men jag avslutar kampbelöning ofta med matbelöning för att det inte ska bli totalt överslag i energi och lite fokus ska återkomma 😅 Som kedjar belöningarna, blir ’Yes’ (vårt belöningsord) -> kamplek -> godisbelöning (lite sådär på smidigt sätt så det bjuder till följsamhet/kontakt, ex genom att backa) -> fortsätta träning
Så måste jag också göra med min hund. Annars kan han vara så uppe i varv att han lätt blir frustrerad och biter i mina kläder. 😄
 
Känner mig deppig. Det kom fram nu att Lilys tävlingslicens inte blir godkänd, för att det var samma licensgivare som skrev under alla tre licensloppen. Det var en annan domare som godkände parloppet (som är typ samma sak) men det räknas inte. Det måste vara två olika domare. Så nu kommer de skicka tillbaka pappren till mig och Lily måste springa ett till licenslopp för annan domare innan hon får sin licens. Jag får väl bara vara glad åt att jag inte hann boka resa till första tävlingen, för den missar vi pga det här.

Klubben kommer peta in henne som ett extralopp på en egentligen fullbokad träning, och hon får springa gratis, för de anser att det är de och inte jag som gjort fel. Men det är ändå surt att missa en tävling med tanke på att det arrangeras ytterst få tävlingar varje år, risken är stor att hon löper vid några tävlingar i höst osv. Hade hon hamnat högt på årslistan så hade hon kunnat kvala till VM. Hon har absolut kapacitet för det, det vet jag. Men får hon inte ihop tillräckligt många tävlingar så spelar det ingen roll. Nu får jag hålla tummarna för att vi kan vara med på 5 av de 6 tävlingar som är kvar i år. Det innebär att vi reser långt norrut, ner till Skåne och ut till Gbg. Men eh, det blir säkert bra det med på något vis... Har jag hållit på så med Aysu för en herrans massa år sedan så kan jag väl göra det igen med Lily.

Men ja. Så jäkla surt.
 
En av mina klienter, med en Norwich Terrier, och jag har varit och tittat pa en hundtavling med "rally" i dag. Det var intressant. Hon ar nu saker pa att jag behover lara henne och hunden hur man gor ... medan hunden avskydde underlaget i lokalen och mest vagrade att ga.
Give me strength. Men det ska vi fixa aven om det inte gar sa fort som de vill. Under tiden hoppas jag att tiken som jag bokat valp fran ar gravid och att jag far en valp sa jag ocksa kan starta sadana vansinnigheter :p
 
Igår glömde en kollega bort att stänga dörren till personalrummet ordentligt. Ebrah passade då på att smita ut på lagret och kasta i sig mat från en trasig fodersäck som stod på golvet. Det gick fort, jag vet inte hur mycket hon fick i sig och kort därefter (när hon rusat tillbaka till bädden för att inte bli upptäckt när vi närmade oss) så spydde hon upp en del :grin: Hon var lite låg en stund, men har sedan mått utmärkt. Nu på morgonen när vi var ute så märktes det att hon ätit något annat än vanliga maten. Men, även om hon sket mycket och det luktade mer än färskfoderbajset så var det ändå mycket bättre än väntat. Så, tummen upp till Monsters lammfoder för det :rofl:
 
Uppdatering efter dagen: avståndsleken tar mycket(!) mer på låren än jag kunnat tro 😅 Att vara spöke är klart enklare. (Inte jag i spök-suiten dock)

IMG_4466.jpeg
 
En spin-off på inläggen om belöning.

Nu har jag raser med mycket will to please, men jag gör allt för att undvika att dra upp dem i för hög intensitet. Jag kan förstå att det kan behövas i vissa moment, men även i jakten (som ju är det jag pysslar med) går hundarna med en väldigt hög intensitet när de jobbar. När de inte ska jobba måste de kunna slappna av och vila, om de ska orka. Inte bara ligga still på en plats, utan verkligen vila.
Innan avknappen är på plats gör jag absolut ingenting i träning som ger dem lite extra puls.

Det är så mycket svårare att få till den där passiviteten än vad det är att få till intensiteten - den kommer naturligt av (jakt)arbetet i sig och det blir ofta heltokigt om man då dessutom har dragit upp dem för mycket redan innan.

Tycker att det är jättevanligt i många sporter att hundarna är helgasade på belöningar, men inte kan vila och ta det lugnt ens när andra hundar jobbar, utan antingen ljudar, sitter på helspänn och stirrar osv.

Min svarta labbe som är den jag tränar och tävlar nu, ser t ex ganska trist ut på dummies. Jag vill inte att han går mer än max 60-70% på dummies, eftersom jag vill ha honom på 100% på fågel. Går han på 100% på dummies kommer han gå 200% på fågel och då kommer han tappa all sans och balans :)
 
En spin-off på inläggen om belöning.

Nu har jag raser med mycket will to please, men jag gör allt för att undvika att dra upp dem i för hög intensitet. Jag kan förstå att det kan behövas i vissa moment, men även i jakten (som ju är det jag pysslar med) går hundarna med en väldigt hög intensitet när de jobbar. När de inte ska jobba måste de kunna slappna av och vila, om de ska orka. Inte bara ligga still på en plats, utan verkligen vila.
Innan avknappen är på plats gör jag absolut ingenting i träning som ger dem lite extra puls.

Det är så mycket svårare att få till den där passiviteten än vad det är att få till intensiteten - den kommer naturligt av (jakt)arbetet i sig och det blir ofta heltokigt om man då dessutom har dragit upp dem för mycket redan innan.

Tycker att det är jättevanligt i många sporter att hundarna är helgasade på belöningar, men inte kan vila och ta det lugnt ens när andra hundar jobbar, utan antingen ljudar, sitter på helspänn och stirrar osv.

Min svarta labbe som är den jag tränar och tävlar nu, ser t ex ganska trist ut på dummies. Jag vill inte att han går mer än max 60-70% på dummies, eftersom jag vill ha honom på 100% på fågel. Går han på 100% på dummies kommer han gå 200% på fågel och då kommer han tappa all sans och balans :)
Jag köper det, men det är otroligt frustrerande om man har en hund som är svår gasad eller hela tiden har en betänketid innan den tar tag i uppgiften.

Jag tänker att du har ett tydligt mål och en van hundägare/ köpare och vet att du vill ha en typ av hund som ska passa för just jakt så blir det att du väljer den typ av hund som passar för det.
 
En spin-off på inläggen om belöning.

Nu har jag raser med mycket will to please, men jag gör allt för att undvika att dra upp dem i för hög intensitet. Jag kan förstå att det kan behövas i vissa moment, men även i jakten (som ju är det jag pysslar med) går hundarna med en väldigt hög intensitet när de jobbar. När de inte ska jobba måste de kunna slappna av och vila, om de ska orka. Inte bara ligga still på en plats, utan verkligen vila.
Innan avknappen är på plats gör jag absolut ingenting i träning som ger dem lite extra puls.

Det är så mycket svårare att få till den där passiviteten än vad det är att få till intensiteten - den kommer naturligt av (jakt)arbetet i sig och det blir ofta heltokigt om man då dessutom har dragit upp dem för mycket redan innan.

Tycker att det är jättevanligt i många sporter att hundarna är helgasade på belöningar, men inte kan vila och ta det lugnt ens när andra hundar jobbar, utan antingen ljudar, sitter på helspänn och stirrar osv.

Min svarta labbe som är den jag tränar och tävlar nu, ser t ex ganska trist ut på dummies. Jag vill inte att han går mer än max 60-70% på dummies, eftersom jag vill ha honom på 100% på fågel. Går han på 100% på dummies kommer han gå 200% på fågel och då kommer han tappa all sans och balans :)
Jag har brukshundar och upplever inte att det är svårt att få till avknappen trots att hundarna "gasas upp" med belöningar. Men jag tror att jakten är ännu mer självbelönande än skogsarbetet (spår/sök) så det kan ju vara en av skillnaderna. Även en brukshund behöver dock kunna växla mellan full gas och vila eftersom en brukstävling har så många olika delar och pågår en hel dag. En hund som ligger och varvar upp i bilen och inte kan vila innan/efter arbete (medan andra hundar tränar utanför bilen) slösar på viktig energi.
 
Jag och Tilda har premiärat med cykeln, 3 km blev det. Gick första och sista biten, dels för att hinna göra behoven innan vi satte igång men också för lite upp och ner varvning. Full gas i början, sen blev det mer lagom tempo med trav och någon intervall med galopp på tillbakavägen. Jätteduktig bara vi kommer igång, men hon vill gärna hoppa på mig och nafsar och skäller när jag just börjar trampa, så då får jag ryta i lite åt henne att skärpa sig 🙄 vi tog en vattenpaus mitt i också, det är fortfarande rätt varmt ute, ca 21 grader, trots vi cyklade iväg strax före sju.
Hoppas vi kan cykla ett par gånger i veckan nu under sommaren.
Messenger_creation_ea8251f2-9f18-4d1c-a4c0-db2f0cf484d3.jpg
 
En spin-off på inläggen om belöning.

Nu har jag raser med mycket will to please, men jag gör allt för att undvika att dra upp dem i för hög intensitet. Jag kan förstå att det kan behövas i vissa moment, men även i jakten (som ju är det jag pysslar med) går hundarna med en väldigt hög intensitet när de jobbar. När de inte ska jobba måste de kunna slappna av och vila, om de ska orka. Inte bara ligga still på en plats, utan verkligen vila.
Innan avknappen är på plats gör jag absolut ingenting i träning som ger dem lite extra puls.

Det är så mycket svårare att få till den där passiviteten än vad det är att få till intensiteten - den kommer naturligt av (jakt)arbetet i sig och det blir ofta heltokigt om man då dessutom har dragit upp dem för mycket redan innan.

Tycker att det är jättevanligt i många sporter att hundarna är helgasade på belöningar, men inte kan vila och ta det lugnt ens när andra hundar jobbar, utan antingen ljudar, sitter på helspänn och stirrar osv.

Min svarta labbe som är den jag tränar och tävlar nu, ser t ex ganska trist ut på dummies. Jag vill inte att han går mer än max 60-70% på dummies, eftersom jag vill ha honom på 100% på fågel. Går han på 100% på dummies kommer han gå 200% på fågel och då kommer han tappa all sans och balans :)
Jag mötte massa såna där uppgasade hundar när jag hade kurser i Sverige. Gasa är väl okej, men ingen verkade ens ha funderat på att ha ett system för att dämpa, inte bara kanalisera gas in i shejping tex. I vallningen måste vi kunna skruva upp/ner hunden och det blir väldigt tydligt att de flesta aldrig ens tänkt tanken att det är användbart att ha ett språk för att kunna dämpa energin...
 
Idag blev en väldigt aktiv dag för damerna, trots att jag jobbade massor.
Det började med att jag vaknade ovanligt tidigt och upptäckte att jag missat att ta fram färskfoder igår. Solen sken och jag bestämde mig för att ta en tidsmässigt lång fotopromenad med damerna innan frukost. Så vi gick ut, och damerna fick balansera på diverse olika ställen, träna på att stanna på kommando och allt vad det blev i jakten på den perfekta bilden (som aldrig togs, för när vi väl hittade rätt fotoställe, då stod hundarna och tittade konstant bort från kameran vad jag än gjorde...).

Efter frukost vilade vi och så fick de en kort rastningsrunda innan jag cyklade iväg. Jag sa till sambon att OM han vill så får han gärna gå ut en lite längre sväng med dem under dagen, och om han vill gå till en rastgård så finns vattenskål och vattenflaska på köksbordet.

Tidig kväll kom jag hem igen. Då hade de först gått en längre rastningsrunda på kanske en halvtimme eller så, senare hade sambon tröttnat på att sitta inne och gett sig ut på en långpromenad förbi en rastgård också. Det är första gången det händer!

Sedan kom jag ju hem från jobbet, när solen sken och det fortfarande var varmt ute. Inte ville jag sitta inne då! Så jag tog med mig damerna, gick ut ännu en gång och la mig på en gräsmatta. Där låg vi och vilade, damerna njöt, spanade på folk och cyklar, fåglar och ekorrar. De fick koncentrera sig rejält för att ligga stilla även när ekorren dök upp, men fixade det fint i slakt koppel den här gången.

Ebrah tyckte ändå att det var dags att leka med bollen när vi kom in, herregud så vild och busig hon är, och Lily hakade på, kastade runt kuddar och var jätteglad åt att det tydligen var lekdags. Men så fort vi satte oss i soffan blev det lugnt, och nu ser de löjligt nöjda ut båda två.

Men ja. Hade jag varit själv med hundarna idag, då hade de fått en långpromenad till jobbet, rastning när jag hade rast och i bästa fall en längre rastningsrunda hem igen. Nu blev det mer än så, framförallt mer tid spenderad utomhus, och det känns jättefint verkligen.
 
Spinner kort vidare på det här med belöning/energi i träningen...

Jag tänker att korrekt engagemang kan se ut på fler än ett sätt, men upplever att det inte alltid finns utrymme för det i träningsdiskussioner. Vad som ger höga poäng på appellplanen är inte nödvändigtvis vad som är bäst i andra sammanhang. Speciellt för vanliga sällskapshundsägare - mig själv inräknad - så tror jag att det kan stjälpa mer än hjälpa att gå på linjen att det ska vara mer energi, mer engagemang, mer mer mer av allt.

Just min hund råkar ha ett bra lugn med sig i grunden och jag har inte behövt lägga något direkt jobb på passivitetsträning som jag sett att många andra får göra. Att då börja peta i det för att kanske få ut lite mer engagemang i träningen vore bara dumt. Vi kanske är dömda att alltid se dödstrista ut när vi tränar men det tar jag, hellre än att riskera en hund som ser häftig ut vid träning men är jobbig att leva med i vardagen. Tiden lär visa om det blir en okej hobbyhund av honom ändå.
 
Spinner kort vidare på det här med belöning/energi i träningen...

Jag tänker att korrekt engagemang kan se ut på fler än ett sätt, men upplever att det inte alltid finns utrymme för det i träningsdiskussioner. Vad som ger höga poäng på appellplanen är inte nödvändigtvis vad som är bäst i andra sammanhang. Speciellt för vanliga sällskapshundsägare - mig själv inräknad - så tror jag att det kan stjälpa mer än hjälpa att gå på linjen att det ska vara mer energi, mer engagemang, mer mer mer av allt.

Just min hund råkar ha ett bra lugn med sig i grunden och jag har inte behövt lägga något direkt jobb på passivitetsträning som jag sett att många andra får göra. Att då börja peta i det för att kanske få ut lite mer engagemang i träningen vore bara dumt. Vi kanske är dömda att alltid se dödstrista ut när vi tränar men det tar jag, hellre än att riskera en hund som ser häftig ut vid träning men är jobbig att leva med i vardagen. Tiden lär visa om det blir en okej hobbyhund av honom ändå.
Jag håller inte med. Varenda allmänlydnads- och valpkurs på min brukshundklubb har inslag av belöningsutvecklande moment/aktiviteter, och man pratar massor om leken som väldigt viktig för både relationen och träningen. Självklart tränar/pratar man passivitet också. Jag skulle säga att det ser ut så på de allra flesta brukshundklubbar. De som går allmänlydnads/valpkurser är ju helt vanliga hundägare de allra flesta helt saknar tävlingsambitioner utan bara vill ha en trevlig sällskapshund. De hundarna verkar på inget sätt bli mer problematiska i vardagen av lekbelöningar, snarare tvärtom.
 
Satt ingosad i sängen. Killens grey börjar tokskälla på någonting utanför fönstret så jag går och kollar, men ser ingenting. Saten sprintar in till sängen och tar min plats!!!Överlistad igen… :rofl::cautious:
Sådär gör Ebrah också, men mest om Lily tagit en bra liggplats någonstans. Aysu, hon var hemsk på det där. Herregud så hon kunde hålla på för att lura bort Ebrah från de bra liggplatserna :rofl:
 
Jag håller inte med. Varenda allmänlydnads- och valpkurs på min brukshundklubb har inslag av belöningsutvecklande moment/aktiviteter, och man pratar massor om leken som väldigt viktig för både relationen och träningen. Självklart tränar/pratar man passivitet också. Jag skulle säga att det ser ut så på de allra flesta brukshundklubbar. De som går allmänlydnads/valpkurser är ju helt vanliga hundägare de allra flesta helt saknar tävlingsambitioner utan bara vill ha en trevlig sällskapshund. De hundarna verkar på inget sätt bli mer problematiska i vardagen av lekbelöningar, snarare tvärtom.

Du tolkar väldigt illa om du tror att mitt inlägg var avsett att helt rata lekbelöningar och liknande, men jag har uppenbarligen inte fått ut särskilt mycket av sådana metoder eftersom min hund inte klarar att hålla ihop det när man skruvar upp intensiteten och energin. Det är det perspektivet jag skriver från, och jag är knappast ensam om att ha en hund som fungerar så. Jag blir uppriktigt både trött och ledsen på dessa antydningar att det garanterat är jag som gör fel - alternativt att jag har bidragit till skräpavel - för att min hund inte går att köra som en turbovallare.

Det finns liksom ingen universalmetod även om det som lärs ut på klubbarna är framtaget för att vara så nära som det går. På klubbarna nära mig så är det mycket fokus på tävlingsliknande moment även på de kurser där klientelen bara är sällskapshundägare. Det blir lätt så när de instruktörer som finns främst håller på med brukset och inte så mycket av de andra grenarna. De tenderar även att vara begränsade när det gäller att hantera hundtyper som inte beter sig som vallhundar, eftersom de sällan har haft annat själva. Hade jag vetat det i förväg så hade jag aldrig ens bemödat mig med att gå på kurs, för jag såg ju hur tveksam instruktören såg ut redan vid introt när jag berättade att jag har en "vanlig" labrador.

Du kanske har en superbra klubb som resurs, eller till och med flera, men så ser det tyvärr inte ut för alla. Jag blev bränd av kurs och har fått lära genom trial end error, och det är delvis därför vi är där vi är nu. Min röst är väl också värd att höras, eller är det krav på att bara vara positiv om Brukshundklubbens läroplan ifall man ska skriva här inne? Genuin fråga eftersom det här inte är första gången någon stört sig på mig över detta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 349
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
620
Senast: em76
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 113
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 121
· Visningar
73 740
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp