Uppdateringstråd 31

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha! Hundarna här ska tydligen äta nyfångd fasan idag, unghunden skrämde fram en tidigare idag på baksidan, nu var vi på en gaveln o jag hann inte blinka innan unghunden stötte ut den från en ogräsrabatt, o Gissa klapp den när den skulle försöka lyfta ur snåren.
Tydligen har min granne släppt ut sina uppfödda fasaner.

Jaha! Hundarna här ska tydligen äta nyfångd fasan idag, unghunden skrämde fram en tidigare idag på baksidan, nu var vi på en gaveln o jag hann inte blinka innan unghunden stötte ut den från en ogräsrabatt, o Gissa klapp den när den skulle försöka lyfta ur snåren.
Tydligen har min granne släppt ut sina uppfödda fasaner.
Gott till vovvarna.

Jag och Daisyär på skyddsträning hela helgen. Ny figurant och jag tror det syns att både jag och hund har rätt kul :D.

1755972850990.webp

Men håller mjölktänder verkligen ett helt vuxenliv? Och får de inte problem med käkbenet om de saknar/får dra för många tänder?
Mjölktänderna som man inte behöver dra ut brukar hålla bra. Dom har lite tunnare tandrötter än permanenta så dom är lite känsligare men dom finns, tänderna sitter kvar och fyller sin funktion.

Om man ser att dom kan få något problem med käkbenet ser man det ofta tidigt. En vuxen hund lider i allmänhet inte av att det saknas några tänder.

Men Trassel som exempel hade två mjölktänder i övre käkbenet, ”huggtänderna” som istället för att ramla av hade fortsatt växa och gav honom ett litet överbett så igår togs dom ut. Ska tillbaka till veterinären om 3 veckor och jag ska få honom att tugga på stora saker inne i munnen och hjälpa till själv med att trycka dom två valptänder som är kvar utåt. Och då om 3 veckor ska vi se om bettet rättat till sig eller om något mer behöver åtgärdas. Finns stor chans att ge honom helt normalt bett eftersom vi såg det så tidigt.

Nakenhundar har funnits i ca 3000 år så även om det låter lite konstigt med vissa saker är det ingen nymodighet som går att få bort och hundarna har funnits ett par tusen år längre tid än majoriteten av alla raser så dom verkar klara sig rätt bra ;).

Idag skulle vi ha åkt på första unghundsträningen på hundkappbanan. Det känns tråkigt att det blev platt fall för höstens planer, men huvudsaken är att benet läker bra utan komplikationer - vilket vi håller tummarna för att det gör.

Istället har vi varit ute i skogen en timme. Hon får bara gå drygt fem minuter i skritt på plant underlag, men hon är så lite och lätt att det går bra att bära resten, och hittar man någon trevlig plats så kan man sätta sig ner en liten stund och kika på fåglar. Att ändå få komma ut i skogen, släppas ner för att få nosa och strosa gör nog mycket för välbefinnandet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Uppdateringstråd 33
  • Löpning/cykel med hund....
  • Omplacering av en hund (tikar som slåss)
  • Hund på besök

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka