Uppdateringstråd 31

Trassel är fantastisk. Han har dock tusen gånger mer energi än någon valp jag mött så ibland får får jag ”natta” honom och se till att han kommer ner i varv och antingen sover eller vilar i sin bädd eller i min famn. Men han går självklart och lägger sig självmant också. Då kan han sova i 1,2,3 timmar.

Att göra något annat än det vardagliga går inte. Han håller på att vänja sig vid halsband för det är han inte van vid, att gå i koppel och komma när jag ropar på honom när vi leker. Och att ens vara utomhus. Han är redan rumsren. Blev det andra dagen hemma. Både för att jag förebygger och som den detaljfokuserade person jag är alltid ser tecken och jätte mycket är för att Trassel säger till när han vill gå ut. Alvin lärde sig lika snabbt men ville ut oftare. Fem gånger per natt tills han var ett halvår.

Trassel somnade igår runt 21 och väckte mig inte förrän 06.40. Vi gick ut och han kisade men ville inte bajsa så då gick vi in och la oss igen och efter en stund somnade han om. Jag vill inte ha en för morgonpigg hund så tänkte att han kan få vila efter att vi varit ute på morgonen och han somnade igen. Verkar som om dom där energiska utbrotten kräver massor av vila.

Men sen kommer vardagen, vi övar på att borsta med en mjuk skön borste, ibland är han still och verkar tycka det är skönt men ibland som en ål som inte kan vara stilla. Men han duschade och badades med schampo och balsam i måndags och det gick rätt så bra faktiskt och igår introducerade jag tandborsten för honom och den var rolig. Jag bara höll dem framför honom och den var visst skön att gnida tänderna mot, borstade inte utan bara tugga och undersöka.

Idag fick vi utmaningen med att trimma det pytte lilla hår han hade. Ingen rädsla men inte så trött som jag trodde så han sprang runt lite och satte sig i mitt knä men han lät mig göra det. Det gick på typ 3-4 minuter. Ansiktet väntar jag med.

Jag tränar på att ha honom i valphagen för annars kan jag inte göra något. Först idag hann jag borsta mitt hår. Han trivs inte alls där i.

Han ska inte få några mer utmaningar dag för mamma kommer hit med det enda godiset han gillar.

Men oj vilken charmig gosse han är. Med den energinivån kommer det inte gå att vara en soffpotatis. Och han är så gosig.

IMG_2799.webp

Jag har ingen aning om hur en valphagen ska se ut men det finns vatten, mat, tuggleksaker, en liten leksak, filt, hundkoja, ett ben

Jag tycker synd om Lily. Vi gick på promenad och hon var SÅ glad, rullade i gräset ibland, strosade, nosade och tuggade på någon fin pinne. När vi närmade oss hemmet igen så gick hon lååångsamt bakom mig, med hängande huvud och slokande svans. Hon ville inte alls hem! Hon ville vara ute mer i solen! Men jag måste jobba och hann inte vara ute med henne mer :(

Imorgon blir det iaf mer promenader, och i helgen kan vi vara ute massor! Det kommer hon uppskatta. Och snart är det kanske varmt nog för vandringar med tält.

Knut hade världens energi så fort jag tog fram cykeln, han håller kopplet i munnen och steppar med frambenen :D ser så sött ut! Var som ett ånglok o drog mig o cykeln (fast han inte ska(iaf inte med munnen))
Sen när vi kom en bit är de folktomt, bra sikt så då släpper jag honom o sen öser vi på i full fart! Underbar dag med sol, fågelkvitter och en tokglad labbe framför mig o cykeln i full fart :D💐🌞

Men sen kommer vardagen, vi övar på att borsta med en mjuk skön borste, ibland är han still och verkar tycka det är skönt men ibland som en ål som inte kan vara stilla. Men han duschade och badades med schampo och balsam i måndags och det gick rätt så bra faktiskt och igår introducerade jag tandborsten för honom och den var rolig. Jag bara höll dem framför honom och den var visst skön att gnida tänderna mot, borstade inte utan bara tugga och undersöka.

Idag fick vi utmaningen med att trimma det pytte lilla hår han hade. Ingen rädsla men inte så trött som jag trodde så han sprang runt lite och satte sig i mitt knä men han lät mig göra det. Det gick på typ 3-4 minuter. Ansiktet väntar jag med.

Jag tränar på att ha honom i valphagen för annars kan jag inte göra något. Först idag hann jag borsta mitt hår. Han trivs inte alls där i.

Han ska inte få några mer utmaningar dag för mamma kommer hit med det enda godiset han gillar.

Men oj vilken charmig gosse han är. Med den energinivån kommer det inte gå att vara en soffpotatis. Och han är så gosig.

Visa bifogad fil 164145
Jag har ingen aning om hur en valphagen ska se ut men det finns vatten, mat, tuggleksaker, en liten leksak, filt, hundkoja, ett ben
Det ser jättefint ut! 😊
Men varför kan du inte göra något, som att borsta ditt eget hår, när han är utanför valphagen?

Det ser jättefint ut! 😊
Men varför kan du inte göra något, som att borsta ditt eget hår, när han är utanför valphagen?
Tack, jag har beställt en till fluffbädd för att se om han slappnar av mer. Det känns som att jag fått med allt annat i valphagen.

Jo det är för att han är ett yrväder och sjukt energisk och snabb som en vessla. Jag har inga dörrar i mitt hus förutom toadörren så jag stänger av med kompostgaller men det är stort ändå och han är så liten att han kan hitta på något bus när han är så nyfiken eller skada. Han får aldrig gå in i badrummet så länge jag inte har honom i mina händer för bad eller tvätt för där finns saker valpar inte ska utforska. Ger all mat i valphagen nu för att öka motivationen att vara där inne.

Jag får passa på när han sover som djupast vilket inte är på morgonen när man vill fixa sig utan långt senare.

Men man kan väl ta med hunden och stänga in sig i badrummet? 😅
Nix, jag har extremt litet badrum, knappt någonstans för förvaring så mycket ligger i en vagn på hjul som jag får rulla ut och in när jag duschar och sen är och det lite olika rengöringsprylar som inte får plats någon annan stans så jag stänger alltid dörren när jag lämnat badrummet. Och om han fick vara med skulle han ge sig på toa borsten, slicka golvet, undersöka mina duschgrejer och rengöringsmedel

Vilda valpar ... som Mallen till exempel ... satter jag fast i ett koppel i mig nar jag inte kan halla koll pa valpis.

Huggormen eller förlåt, corgi-fröken var loss på nolltid.. Vet inte hur många koppel som gick åt första halvåret för hon knep av dem 😜.
Tänkte på allvar köpa kedja att sätta på när hon skulle sitta fast men hon slutade faktiskt ta sönder kopplen innan jag hann göra slag i saken.

Huggormen eller förlåt, corgi-fröken var loss på nolltid.. Vet inte hur många koppel som gick åt första halvåret för hon knep av dem 😜.
Tänkte på allvar köpa kedja att sätta på när hon skulle sitta fast men hon slutade faktiskt ta sönder kopplen innan jag hann göra slag i saken.

Till en av rottisarna och malligatorn anvande jag en typ tvattlina ... med en tunn metall lina innuti :devil:

Jag är tacksam över att whippar (åtminstone min 😅) verkar lugna som filbunkar i jämförelse med vad man hör här 😂 jag valpsäkrade ingenting, det enda Tilda tuggat på är en pinne på en stol, och hon bet hål på 2 elfiltar 😅 annars ingenting, och jag plockade heller inte bort/stängde av något rum.
Hade heller inga problem att göra det jag skulle hemma, alltid haft öppen dörr på toa och inte ens som valp gjorde hon mer än kollade var jag var sen gick och la sig medan jag duschade till exempel.
Detta är enda synliga beviset sen hon var valp 😂

IMG_20250319_193329.webp

Jösses, vilken dag. Mamma och hennes vän var på besök och oj oj. Jag lekte med Trassel själv lite och vi hade jätte roligt när dom satt och pratade. Sen kom Milou som fick totalt tokryck där vi satt på min väldigt stora altan.Han sprang som en tok, runt , runt, fram och tillbaka och sen fick han med Trassel som vilat i mitt knä och gud vad dom lekte. Milou var suverän, jag var rädd att han skulle råka skada Trassel eftersom han var så uppe i varv. Men Milou var så otroligt duktig. Dom lekte och lekte utan stopp tills jag tyckte Milou var lite väl på och Trassel blev trött så då satte jag stopp för leken. Jag älskar att dom börjar bete sig som en ”familj” och har glädje av varandra.

Och vilket tålamod Milou har. Ibland säger han ifrån men på ett väldigt bra sätt för klart att det blir jobbigt med en liten terrorist, jag försöker hålla balansen på när jag ska avleda och när jag ska låta Milou säga till själv och lära Trassel just sina gränser. Båda har visat väldigt tydligt hundspråk och verkar förstå varandra bra. Så det blir att jag håller extra koll när Trassel gärna vill ta sig fram till när Milou äter och då avleder jag honom bort, när han stör Milou när han sover, när dom leker så inte Milou glömmer bort hur liten Trassel är.

Körde iväg mamma och hennes vän när både jag och Trassel blev för trötta. Tog med Trassel ut så han kissade och sen fick jag ägna en kvart åt att få honom att somna som han behövde efter allt springande. Nu snusar han så sött. Jag trodde aldrig han skulle orka leka så mycket som han gjort. Ju mer han vänjer sig vid att bo här desto mer slappnar han av och då leker han mer.

Nu sitter hans namn jätte fint, han kommer varje jag gång jag ropar. När han får promenera så går han fint i kopplet nu, det är bara enstaka gånger han stannar och drar lite bakåt i kopplet men det ger sig fint om jag antingen väntar ut honom, låter kopplet gunga lite försiktigt , huka lite och få honom att söka sig till mig eller göra inkallning och ge godis.

Hittills är han en drömvalp, så snäll och modig och glad. Men jag förstår vad uppfödaren sa att han var den absolut energiska och pigga valpen. Hittills har han inte förstört något.

Jag har börjat lära honom att stå i en liten plastlåda och lyfta ett ben i taget så att jag ska kunna sätta honom i den om han är smutsig och jag måste tvätta tassarna. Jag trimmade lite på sidorna av ansiktet och ser till att röra och klappa massor runtomkring nosen och ögon för att han ska bli van vid det och tycka trimmande inte är något farligt.

Trassel är mycket mer intresserad av Milou än vad Milou är av Trassel. Trassel vill väldigt gärna lägga sig med Milou i Milous bädd. Det är ju så han haft det hela livet.

Så en stor eloge till fina Milou som hjälper mig uppfostra Trassel

Senast ändrad:
Jag är tacksam över att whippar (åtminstone min 😅) verkar lugna som filbunkar i jämförelse med vad man hör här 😂 jag valpsäkrade ingenting, det enda Tilda tuggat på är en pinne på en stol, och hon bet hål på 2 elfiltar 😅 annars ingenting, och jag plockade heller inte bort/stängde av något rum.
Hade heller inga problem att göra det jag skulle hemma, alltid haft öppen dörr på toa och inte ens som valp gjorde hon mer än kollade var jag var sen gick och la sig medan jag duschade till exempel.

Visa bifogad fil 164170
Brukar inte heller behöva valpsäkra nämnvärt mer än ta undan växter som står på golvet (skitkul att dra i blad och leka med jorden) samt mattor och liknande.
Självklart kan det råkas tugga på någon kabel om vi varit slarviga med att plocka undan eller det snos en sko, tvätt ur tvättkorg eller en toaborste (urk) men det gör mig inte så mycket att bara ta undan det från valpen.

Jag valpsäkrade eftersom. Jag jobbade hemifrån när hon var plutt och kunde inte hålla 100% koll. Orkade inte heller säga ifrån och passa på henne hela tiden, då satte jag hellre galler vid kablar hon ville tugga på, galler runt kaminen hon skulle springa emellan den och väggen när vi eldade osv. Hellre det än hålla stenkoll och säga nej hela tiden. Nu när hon inte bryr sig längre har gallren åkt bort ett efter ett och hon låter sakerna vara nu. Så för oss funkade det bra :)

Visa bifogad fil 164170
Har aldrig haft en valp som var lika hemsk som Bog innan och hoppas att jag slipper det i framtiden, även om han är en otroligt snäll och lättsam unghund. 😅

IMG_2804.webp

Jag valpsäkrade för säkerhetsskull, men det enda han gnager på är benen på mitt soffbord vid hans bädd. Och att jag tagit bort mattor. Och att jag nu förstått hur jag kan få en valp att sova bättre och kunna ha mer koll på nätterna med kompostgaller runt bädden. Vaknade vid 3 av at han kissade i bädden men fick upp honom mitt i så kissade resten ute, vid halv åtta gick vi ut och då kissade och bajsade han 2 gånger. Skulle ut med Milou och då få bära med mig Trassel men båda gossarna somnade om. Jag la mig i sängen och pussade och kliar på Milou så han får sitt också. Då vill han inte längre gå ut :p

Jag måste ha sovit djupt eller så var det kris, för Trassel har aldrig kissat i bädden förut. Nåja, han är en valp och ingen maskin och jag kan inte sitta och titta hela tiden på nätterna. Jag har en dov lampa på så jag ändå ser utan att tända sänglampan och jag håller koll tills han somnar och kikar på honom med jämna mellanrum.

Idag fortsätter vi att stå i låda, smeka med handen och trimmern i ansiktet så han blir van vid det och idag kommer dammsugaren fram. Har ingen aning om vad han har för erfarenhet av den men nu är det dags.

Ikväll kommer en kompis hit. Hittills är Trassel verkligen min hund. Det var bara mig han kröp upp i knät på hos uppfödaren och igår visade han ytterst lite intresse för mamma med vännina utan satt i mitt knä eller försökte klättra upp på mitt huvud, oklart vad han tänkte göra där uppe :rofl:

Jag måste ha sovit djupt eller så var det kris, för Trassel har aldrig kissat i bädden förut. Nåja, han är en valp och ingen maskin och jag kan inte sitta och titta hela tiden på nätterna. Jag har en dov lampa på så jag ändå ser utan att tända sänglampan och jag håller koll tills han somnar och kikar på honom med jämna mellanrum.
Sov på natten och så får du vakna om han vaknar. Risken med att du ligger vaken och kikar på honom är att hundarna lär sig att det kan hända saker på natten och då har du hundar som inte sover sen.
Bättre att det råkar hända nån olycka på natten i början än att skapa aktivitet på natten.

Trassel är inte ett dugg rädd för andra människor utan leker gärna med alla och blir klappad. Det är sitta i knä som han bara vill med mig

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 243
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 590
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 641
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 375
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025