Uppdateringstråd 31

Så är jobbhelgen slut. Husse var i fårhagen med bc killar i fredags, igår var han och körde agility med lilla M och Tay medans jag tog en cykeltur och körde lite lydnad med Spock.
Idag åkte vi tillsammans med vovvarna till fårhagen och de har fått köra lite. Imorgon är jag med och hjälper till på allmänlydnads kurs och på onsdag har jag vallning för instruktör. I helgen ska jag tävla rally med Spock och husse ska iväg och tävla agility. Vi har fullt upp nu med hundarna inför sommarsäsongen 😆.

Gladare kan ingen vara än en Tay som får spana på får ❤️.
20250421_142321.webp

De där hundarna ändå :heart:
Kom hem efter en skitdag på jobbet som slutat med att jag var rent förbannad (vilket i princip aldrig händer). Hundarna såg mig genom fönstret och jag såg hur Lilys svans började gå som en propeller. Hon såg så överlycklig ut! :love: När jag kom in så ville alla springa runt och leka, syskonen for runt som tornados, skällde till, hämtade leksaker och var bara jätteglada. Lily hade fått vingar och flög upp i mitt ansikte, nafsade mig i näsan och sprattlade åt alla håll samtidigt :rofl:

Senare tränade vi lite tricks, och de var hur pepp som helst. Och istället för en liten kvällsrastning blev det en timmeslång promenad där jag kunde prata med morsan i telefon och vräka ur mig allt om den eländiga dagen. Hundarna var nöjda med sin promenad, jag mådde bra av friskluften och när vi kom in sprang alla till sägnen, redo att omringa mig och njuta av att sambon numera sover i egen säng :p Nu har vi en 180cm säng jag och hundarna, och vi sträcker ut oss så mycket vi kan. Dessutom får nu salukipojken plats i sängen, jättemysigt!

Har någon erfarenhet av ataxi efter Cartrophen? Nu är ju min hund gammal men efter de två första sprutorna har hon kissat inne två gånger och kan inte kontrollera bakdelen. Det kan väl vara tusen saker -njurar, ålderdom, demens… Jag tänker att det nog inte blir nån mer spruta och nästa gång blir det tyvärr avlivning för såhär kan hon inte ha det. Men det kom efter de där Cartrophen-sprutorna.

Har någon erfarenhet av ataxi efter Cartrophen? Nu är ju min hund gammal men efter de två första sprutorna har hon kissat inne två gånger och kan inte kontrollera bakdelen. Det kan väl vara tusen saker -njurar, ålderdom, demens… Jag tänker att det nog inte blir nån mer spruta och nästa gång blir det tyvärr avlivning för såhär kan hon inte ha det. Men det kom efter de där Cartrophen-sprutorna.
Nu tror vi det är biverkning av Gabapentinen. Det är inte lika farligt på morgonen som på eftermiddagen och kvällen. Men vi vågar inte plocka bort den pga diskbråck.

Lilla M var med som kurshund idag och skötte sig utmärkt. Jag visade hur man kan påbörja uppletande av föremål och lite roliga nosaktiviteter man kan göra inomhus också. Hon var riktigt duktig och så himla obrydd av miljön, nu tog jag henne för att hon är den av hundarna som inte tränat nåt sånt men hon var ju fantastiskt snabb på att snappa upp övningarna.
Tycker det är en fördel att kunna visa med egen hund, det ibland lättare att förstå då än när man försöker förklara för man får en visuell bild av det hela.

Bc-pojkaran körde lite uppletande på morgonpromenaden och fick en cykeltur idag, imorgon blir det vallning för oss :heart.

läste om toxisk påverkan vid nedsatt njurfunktion. Kanske där vi är. Nåt strul är det ju med njurarna utan diagnos.
Kanske ska testa att ta bort 0.5 på kvällen

läste om toxisk påverkan vid nedsatt njurfunktion. Kanske där vi är. Nåt strul är det ju med njurarna utan diagnos.
Kanske ska testa att ta bort 0.5 på kvällen
Den vanligaste biverkningen hos äldre hundar är svaghet i bakdelen och vinglighet. Har hon även nedsatt njurfunktion så behöver hon verkligen inte samma dos som en frisk hund.
Generellt sett är det bättre att minska dosen per giva istället för att hoppa över en giva.
Det kan också vara värt att testa Pregabalin istället för gabapentin mot nervsmärta.

Den vanligaste biverkningen hos äldre hundar är svaghet i bakdelen och vinglighet. Har hon även nedsatt njurfunktion så behöver hon verkligen inte samma dos som en frisk hund.
Generellt sett är det bättre att minska dosen per giva istället för att hoppa över en giva.
Det kan också vara värt att testa Pregabalin istället för gabapentin mot nervsmärta.
Tack. Jag får se. Vi har en känsla att nog är nog nu. Fast jag inte vill. Hon tycker inte det är roligt längre. O 17 år. Ska hitta nån veterinär jag litar på, tyvärr gör jag inte det där jag går men har en tid där imorgon för Cartrophen som jag säkert kan omvandla.
Men jag tar bort 0.5 idag så det blir 0.5-0.5-0.5.
Tack igen!

Att ha en dobermannunghund är att konstant få hjärtsnörp alltså. Idag på klubben hoppade han ut från paviljongen (från ett bord) över räcket och ner på gräset, givetvis i koppel så han inte kunde reda ut landningen ordentligt. Pep såklart till när han landade och stod på 3 ben, ville först inte stå riktigt på vä bak. Värmde dock snabbt ur och ser ren ut nu både lös och i koppel. Travar glatt och står på benet när han lyfter på det andra för att kissa. Får nog ändå bli vila nån dag för säkerhetsskull..
Jävla hund alltså..

Tack. Jag får se. Vi har en känsla att nog är nog nu. Fast jag inte vill. Hon tycker inte det är roligt längre. O 17 år. Ska hitta nån veterinär jag litar på, tyvärr gör jag inte det där jag går men har en tid där imorgon för Cartrophen som jag säkert kan omvandla.
Men jag tar bort 0.5 idag så det blir 0.5-0.5-0.5.
Tack igen!
Hon var något bättre i eftermiddags och har nu gett 0.5 ikväll så får vi se om hon blir orolig inatt.

Jag har ägnat ett par timmar åt att trassla upp eltråd som var en enda stor knut efter nedplockningen i höstas. Twt hjälpte till genom att lägga bollar på lådan jag lindade runt, stå i trådhögen, vilja titta på vad jag hade i händerna och allmänt vara ivägen.

Väldigt snällt. Söt är han iallafall!
20250423_172752.webp

Jag och Tilda har varit på spårkurs, jättekul att gå kurs igen, och spår är hon ju en stjärna i!
Vi hann gå 2 spår vardera (vi var 5 deltagare), och Tildas andra spår fick bli längre, samt ligga ca 30-40 min och med 2 träapporter + en slutapport, första gången vi haft såna apporter, men hon markerade fint, hittade spåret och var jätteduktig! Tror instruktören var lite imponerad ändå, inte så ofta whippar spårar känns det som 😅
Måttlig road att få sitta i bur dock, men denna morsa vill inte få ett bälte till söndertuggat 🙃 (sist vi gick kurs bet hon nästan helt av förarbältet när hon satt i baksätet, 1200 kr kostade det att köpa ett begagnat 😵)
Snapchat-354342735.webp

Det är inte alltid lätt att vara en gammal salukipojke.
Idag gick vi en ordentligt lång promenad i skogen på förmiddagen. Där lyckades han smita när jag skulle reda ut lite koppeltrassel. Full fart i cirklar runt mig, med kopplet hängandes efter och jag vrålandes efter honom, livrädd att han skulle fastna, slå i huvudet och skada sin mun som inte läkt helt än. Han retades. Höll sig jättenära, men preciiiis på sådant avstånd att jag inte kunde få tag på honom och hans ögon riktigt strålade av bus och glädje :rofl: Såhär i efterhand kan jag bara skratta åt det. Han ville så gärna springa, och han var så glad och fin när han skuttade runt.

Sedan åkte vi till jobbet. Chefens tik är i höglöp och låg i rummet bredvid, och även om salukipojken var duktig, tyst och lugn så misstänker jag att han inte vilade riktigt lika ordentligt som han vanligtvis gör i personalrummet.

Så, när det väl var dags att gå hem så var han så otroligt trött. Sådär så att jag först trodde att han var sjuk, att något var allvarligt fel osv. Jag fick lyfta hans huvud från bädden för att alls få på honom halsbandet och jag t.o.m. parkerade bilen utanför porten för att kunna gå rakt in med honom.

Men, han åt sin middag med god aptit och betedde sig helt som vanligt nu under kvällspromenaden. Troligen är han bara väldigt, väldigt trött efter en för honom aktiv dag :heart: Imorgon ska vi bara strosa runt på hemmaplan och vila upp oss.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 397
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 563
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 359
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka