Uppdateringstråd 31

Jaha, Twts första tur ensam till "stan", ledde på under fem minuter till att vi också fått uppleva en framrusande förbannad liten padda till Bully. Den kom farande från 20 meters håll och lät som en förbannad grävling, med blicken spänd i Twt. Jag tog i med mitt djupaste vallhundstränarvrål och fick den faktiskt att stanna upp en dryg meter från oss, och ägaren lyckades få tag i den innan nått hände.

Twt var dock mycket upprörd varje gång vi gick tillbaka åt det hållet, på äkta "ettårig hanhund som precis fattat att han kan vända stora kor"-maner var han helt inställd på att han skulle hantera en dum jävla padda till hund också.

Jag fattar inte hur det kan vara så JÄVLA svårt att inte ha hundaggressiva hundar lösa. Det här var på en vältrafikerad stor parkeringsplats vid en idrottsplats med massa trafik in och ut, dessutom.

Å vad jag saknar rallyn. Hade en plan att vi skulle ta tag i och helst ta oss igenom fortsättningsklass under våren-sommaren och även ta tag i högerhandlingen mer redan nu. Men det är så mycket annan hundträning i utbildningen så hinner inte med alls. Just nu är det nosarbete(inom valfritt område) så har börjat lära in eukalyptus. Kul det med men inte 100% min grej 😅

Jaha, Twts första tur ensam till "stan", ledde på under fem minuter till att vi också fått uppleva en framrusande förbannad liten padda till Bully. Den kom farande från 20 meters håll och lät som en förbannad grävling, med blicken spänd i Twt. Jag tog i med mitt djupaste vallhundstränarvrål och fick den faktiskt att stanna upp en dryg meter från oss, och ägaren lyckades få tag i den innan nått hände.

Twt var dock mycket upprörd varje gång vi gick tillbaka åt det hållet, på äkta "ettårig hanhund som precis fattat att han kan vända stora kor"-maner var han helt inställd på att han skulle hantera en dum jävla padda till hund också.

Jag fattar inte hur det kan vara så JÄVLA svårt att inte ha hundaggressiva hundar lösa. Det här var på en vältrafikerad stor parkeringsplats vid en idrottsplats med massa trafik in och ut, dessutom.
Man slutar aldrig chockas över hur dumma folk verkligen är 🙄 och inte ett dugg rädda om sina hundar.

Snart dags att åka till veterinären igen. Glad att de har gratis tandkoll. Salukipojkens stygn i munnen skulle försvinna av sig självt, men har inte gjort det överallt och på ett ställe ser det inte helt hundra ut. Han har dessutom ont och jag funderar på om vi ska försöka sätta in metacam igen. Stackars lilla pojken.

Efter veterinären ska vi ta en fin skogspromenad iaf. Det kommer hela trion uppskatta. Jag ska kolla på kartan om det kan finnas någon för oss ny skog att promenera i. Solen skiner och jag vill verkligen vara ute ordentligt idag. Jag älskar våren, och som tur är så är hundarna likadana :D

I eftermiddag ska jag försöka få till lite lydnadsträning på någon gräsmatta om det fortfarande är fint väder då.

Yay... Hade visst tid 8:10. Jag kunde inte se att jag fått någon bokningsbekräftelse men var helt övertygad om att tiden var 8:20. Trots att jag gav mig iväg en halvtimme tidigare än vanligt var jag hos veterinären 8:22 pga köer och vägarbeten, sedan var det en hundägare i receptionen som skulle registrera ett helt hav småhundar i deras bokningssystem, så först 8:30 fick jag kontakt med receptionisten... De kommer hjälpa oss, men oklart när. Vänta får vi iaf göra och jag är sur på mig själv som inte lyckades komma i tid trots att jag verkligen försökte.

Tänderna såg bra ut, allt läker precis som det ska, och inte verkade han ha ont heller. Troligen är han bara försiktig om munnen efter allt som varit, och att det inte läkt helt än. Han har gått upp hela 100g i vikt också :p Men ja, nu ska jag försöka slappna av och bara fortsätta träna tandborstning osv.

Bästa bästa bästa Knut.
Varit ensam idag och när jag kom hem låg han o sov ♥️ hjärtat.
Underbar promenad på lunchen då han fick bada OCH så träffade vi hans favorittjej så de kunde leka 🥰

Mycket harar nu med men han vänder på en femöring när jag visslar 💪🏼

Det blir mycket hund nu. Har kommit med på noseworktävling till min stora förvåning. Har inte tränat på nästan två år så nu ska Virrpannan och jag träna .
Unghunden ska gå öppenklass spår i viltspår nu i helgen och sen blir det lite lydnadsträning för Virrpannan där tanken är att någon gång i framtiden komma med på startklass i lydnad.
Att Virrpannan och jag skulle träna för startklass i lydnad hade varit otänkbart för några år sen men hon har mognat och lugnat ner sig.

I förrgår körde jag privatlektion med bc-pojkarna, husse skulle ha varit med men varmvattenberedaren pajjade så han fick vara hemma och vänta på hantverkare. Lite tråkigt och sista vändan fick instruktören valla med Tay för att jag inte orkade men Tay hade inget emot det (möjligen att det var lite mer krav än vad han brukar ha på sig :p ).
Jag och Spock komm med på IK1 om nån helg, bägge dagar igen så jag hoppas att han fixar hämtet lika bra som sist och gärna bättre så att jag kan träna på att lotsa oss på osynliga linjer och genom grindar och kanske låta bli att ramla omkull :angel:.
Igår hade jag coachgrupp i agility både med lilla M och Spock, jag var verkligen inte med efter tre timmars sömn men hundarna var duktiga. Corgin imponerade på alla med att ha extra tryck under tassarna och sprang på som sjutton, att matte var seg som kola sket hon fullständigt i. Spock är alltid obrydd över förarens dagsform och kör på oavsett, när jag lyckades få till taimingen så var det fantastiskt men oftast så var jag lite sen på bollen.. Husse var på coachgrupp också på annat håll med Tay, inte heller husse kände sig i form men Tay hade sprungit fantastiskt bra.

Idag blev det en lugn cykeltur och lite lydnadsträning för bc-pojkarna (med betoning på lite) och husse gick ut med corgifröken i långlina och kastade lite boll till henne (hon behöver jobba på föremålsintresset).

20250425_165852.webp

Imorgon ska jag iväg på rallytävling med Spocken, hoppas innerligt på kval.resultat så vi kan gå upp i nästa klass och slippa kopplet. Husse och Tay ska iväg och köra agilitytävling, hoppas husse känner sig piggare då 🥰.

Om så det handlar om dagar är jag evigt tacksam för @Malibu_Stacy tips! Fasen att jag inte bor närmare! Återigen har det blivit positiv verkan.
Tog beslut att avboka all Cartrophen för att hunden var så extremt dålig och beslut för det sista så att säga.
Drog ner Gabapentin från 0.5-0.5-1 till 0.5-0.5-0.5
På en dag har hunden slutat kissa inne, slutat dricka massor, slutat väckt mig på natten för akut kissande. Tappar knappt balansen längre.
Om det håller en dag eller en vecka, skitsamma, i all tid är viktig! Och att hon mår bättre.
Från att ha neurologiska problem på en 8-9 av 10 är hon nu på kanske 2? Efter 2 dagar med mindre dos. Inget synligt tecken på mer smärta ännu, vi får se vad som sker.
Och min veterinär pratar bara om avlivning. Ska byta.

Om så det handlar om dagar är jag evigt tacksam för @Malibu_Stacy tips! Fasen att jag inte bor närmare! Återigen har det blivit positiv verkan.
Tog beslut att avboka all Cartrophen för att hunden var så extremt dålig och beslut för det sista så att säga.
Drog ner Gabapentin från 0.5-0.5-1 till 0.5-0.5-0.5
På en dag har hunden slutat kissa inne, slutat dricka massor, slutat väckt mig på natten för akut kissande. Tappar knappt balansen längre.
Om det håller en dag eller en vecka, skitsamma, i all tid är viktig! Och att hon mår bättre.
Från att ha neurologiska problem på en 8-9 av 10 är hon nu på kanske 2? Efter 2 dagar med mindre dos. Inget synligt tecken på mer smärta ännu, vi får se vad som sker.
Och min veterinär pratar bara om avlivning. Ska byta.
Gud vad glad jag blir att höra! 🥰 Hoppas hon hänger på en tid till. Jag tycker du verkar väldigt vettig i ditt resonemang.

@Hippocampus vill bara säga att det inget fel att avliva om det bara kommer gå åt ett håll. Hellre ge hunden en pigg och relativt bra tid på slutet än att vänta in tills det bara lidande kvar enligt min åsikt.
Det är sällan jag varit med om att veterinär pratar om avlivning om inte fog finns, tvärtom brukar de föreslå behandling så långt det är rimligt.

@Hippocampus vill bara säga att det inget fel att avliva om det bara kommer gå åt ett håll. Hellre ge hunden en pigg och relativt bra tid på slutet än att vänta in tills det bara lidande kvar enligt min åsikt.
Det är sällan jag varit med om att veterinär pratar om avlivning om inte fog finns, tvärtom brukar de föreslå behandling så långt det är rimligt.
Självklart inte. Det viktiga är hunden och hennes mående.

Fantastisk dag idag!

Spock och jag kom runt med 100 poäng i vår första runda, vann och fick titel!!! Absolut inte väntat mig det då vi bara tränat lite sporadiskt men se vad som händer när matte (jag) håller sig i skinnet :D .
Andra rundan går jag in och lägger honom på andra skylten när han ska sitta och en till skylt lyckas jag också göra fel på, upp som en sol och ner som en pannkaka :banghead:🤣. Spock gick super super fint så det kändes lite synd men är man klantid så är man.. Kan förlåta mig själv eftersom jag skötte mig första rundan och är så himla nöjd med Spock, inte bara tävlingsmässigt utan också att han nu kunde vara på plats utan att hypa upp sig, kasta sig i koppel eller skrika över hela nejden av förväntan. Gossen kanske blivit vuxen till slut?
Eftersom vi nu har titel och kan flytta upp till nästa klass där jag slipper hålla reda på ett koppel så hoppas jag att det ska underlätta något nästa gång vi startar. Upptäckte nu hemma att vi fått fel rosett också, en det står 3e pris på istället för 1a pris men aja, vi har rosetter så vi klarar oss från dagens tävling ändå 😅. Lilla M var med som maskot, funderar på att testa tävla henne men vi har inte tränat in ett "ligg" än så får väl börja med det först 😁.

Husse och Tay var också iväg och tävlade och de tog sin första SM-pinne i agility ihop :banana:. Här ska firas med en god middag och vila och bc-pojkarna kommer få fira imorgon med varsitt ordentligt pass i fårhagen!

20250426_160416.webp

Tam var med och hjälpte till att hämta fram djur när vi började klippa idag. Han var lite lätt fundersam över hur sjutton han skulle behandla nyfikna och snälla små lamm som ville ligga hos honom :rofl: När de ska flyttas så flyttar han dem men när de bara vill "umgås" var det svårare...

kMJz2cci.webp

Jag har känt mig väldigt nere på sistone (exjobb will do that to you…) så nästa vecka drar vi till familjen och hänger där för att få lite stöd :heart

Vi fortsätter jobba på hundmöten. Om hunden är tillräckligt långt borta kan han släppa det nu och gå åt andra hållet efter att ha skvallrat, det är skönt. Känner en tanthund i Stockholm som är snäll mot valpar så vi ska försöka gå på en promenad tillsammans och öva i lugn och ro. Han har dessutom tappat ett gäng tänder sen vi gick till veterinären - förhoppningsvis släpper de envisa hörntänderna också snart.

IMG_0153.webp

Jag har känt mig väldigt nere på sistone (exjobb will do that to you…) så nästa vecka drar vi till familjen och hänger där för att få lite stöd :heart

Vi fortsätter jobba på hundmöten. Om hunden är tillräckligt långt borta kan han släppa det nu och gå åt andra hållet efter att ha skvallrat, det är skönt. Känner en tanthund i Stockholm som är snäll mot valpar så vi ska försöka gå på en promenad tillsammans och öva i lugn och ro. Han har dessutom tappat ett gäng tänder sen vi gick till veterinären - förhoppningsvis släpper de envisa hörntänderna också snart.

Visa bifogad fil 166494
Vi är nere i skåne nu och Gissa äter inte heller skällande hulliganer.

Visa bifogad fil 166494
Vi håller också till i Sthlm och min trio är jättesnäll mot valpar :) De brukar inte heller bry sig nämnvärt om små hundar skäller på dem.

Vaknade tidigt av en mardröm om att Lily skulle säljas och flytta låååångt bort så att jag aldrig skulle få se henne igen. Och hon skulle flyga dit, ensam. Den ångesten alltså..! Jag som får dåligt samvete om jag lämnar henne hemma (med sambon och de andra dårarna) "för mycket" just för att jag vill umgås med henne varje dag mest hela tiden. Fy sjutton.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 251
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 600
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 719
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 379
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka