Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska inte säga allt för mycket, men när jag jobbade på klinik var det absolut vanligare att IG bröt benen än Chiahuahuaor, dom Chiahuahuas jag stötte på med benbrott var oftast valpar medans IG är i varierande åldrar. 😅
Chihuahua bryter väl inte benen oftare än andra hundar?
Ig däremot är ju kända för att bryta benen 🙈

Rena sommarvädret idag, 24 grader i solen och det blev flåsigt för en labbepojk att vara ute i. Försöker hålla oss till skuggan men mellan stormfälle och avverkningar så har det blivit lite bristvara hemmavid. :down: Jag tog fram en fläkt till honom så nu är han bänkad framför den och ser nöjd ut. Det var ändå dags för fläkttider, mitt hus är välisolerat men då blir det varmt även på natten i sånt här väder och jag har känt av det själv den senaste veckan.

Nu går vi ändå våra längre promenader på kvällstid så det blir ingen stor ändring i rutinerna, men det känns allt lite konstigt att agera som att det är sommar när det inte ens är maj. Tur att kurserna är kvällstid, så jag hoppas att herr isbjörn inte blir alltför påverkad av temperaturen.
Vädret lär nog vända flera gånger innan sommaren :(

Min hund simmade redan förra helgen så visst är det en varm vår :)

Kommer ihåg för 2-3 år sen det var iskallt både april och maj.

Vädret lär nog vända flera gånger innan sommaren :(

Min hund simmade redan förra helgen så visst är det en varm vår :)

Kommer ihåg för 2-3 år sen det var iskallt både april och maj.
I Stockholm har det varit en kallare vår än vanligt, tycker det även märks på både lövsprickningen och att det inte förräns nu satt fart med björkpollen.

Jag tror att det sticker i ögonen på en del instruktörer att man inte har dyngpli på en unghund, särkilt om den är av lite större modell. Då kommer dom med sina alfakomplex och tycker att dom ska lära hundarna att veta hut, kosta vad det kosta vill. En sån fick vi när vi gick slyngelkurs, det var ryck och vrål som gällde och jag som nybakad hundägare skulle inte tro att jag förstod nånting. Tror faktiskt att den kursen var en bidragande orsak till att Labradåren utvecklade en "fuck you"-känsla kring att samarbeta så att jag fått börja om nästan från grunden med honom.

Nä usch, hemskt att det fortfarande finns instruktörer som håller på sådär. Håller med ovanstående, kräv tillbaka pengarna och skriv ett mycket besviket mail. Skickar pepp till både din mamma och Otis, klart att dom ska få gå en kurs som känns bra och ger mersmak. :heart
Riktigt trist erfarenhet du och din hund fick ❤️.

Det finns ingen anledning att köra den stilen i träning. I träningen kommer man så mycket längre och med så mycket bättre känsla om man samarbetar. Såklart ställer jag krav när vi tränar (och så också min mamma) men rätt krav och i rätt tid/tillfälle.

Sen har Otis en enorm will to please, han behövde bara i denna situation landa i miljön då han var väldigt förväntansfull och lite uppe i varv..

Usch, jag hade en instruktör som sa att innan vi ska in på tävlingsplanen ska vi ta tag hårt i halsbandet och rycka hårt upp flera gånger i rad för att hunden skulle fokusera på oss. Där tror inte jag heller att någon av hundarna tyckte träning och tävling blev positivt laddat. Jag har andra sätt att få mina hundar att fokusera på mig.
Väldigt märklig tips... får hundar som skulle få en positiv känsla av det agerandet

Popcornraketen har gjort bph och jag verkar ha en bra vakthund så länge ingen skjuter eller mutar med köttbullar? Eller vad säger ni som förstår det här?

1776762085805.webp

Väldigt märklig tips... får hundar som skulle få en positiv känsla av det agerandet
Dom värsta tipsen jag fått var när jag och lilla Alvin på 5 månader gick vardagslydnad högsta nivån eftersom han var en extremt underbar och fantastisk hund. Där tjatade instruktören om ordet nej. Vi skulle till exempel gå runt en skål med godis. Alla hade sina hundar kopplade men Alvin var lös. Han tittade inte ens på godiset utan bara på mig. Då säger instruktören att jag måste ryta i och säga nej så han lär sig. Jag påpekade att det inte fanns något han behövde i den situationen som skulle vara lämpligt för ett nej,

Sen skulle vi lära in ordet nej ordentligt en gång. Hur? Vi skulle ta tag i ett av hundens öron, vrida runt det så mycket det gick och klämma åt och dra i örat uppåt så hårt vi kunde och samtidigt som vi skulle skrika NEJ.

Det var min första kontakt med hundvärlden och jag fattade ingenting. Var det så alla instruktörer lärde ut? Som tur är har jag inte stött på det igen. Fy fasiken alltså!

Jag har varit igång mycket ett par veckor och börjar bli lite trött. Igår fick grabbarna några korta promenader men ingen långpromenad som planerat men dom fick utöver det två omgångar agility. Ett pass på förmiddagen och ett på kvällen och dom fick leka fritt två timmar på förmiddagen och en timme på eftermiddagen. Och då var det full fart. Dom lekte hela hela tiden i princip.

På kvällen tränade jag inför utställningen med Trassel och framåtsändande med Milou. Idag ska jag hitta på något trick till Trassel. Ska försöka skriva ner alla trick jag har men det är svårt att komma ihåg alla.

Men idag blir det en riktig långpromenad utöver dom vanliga plus någon timmes lösspring minst. Och lite träning ikväll. Kanske lite agility när vi ändå är nere i hagen.

Jag tycker det varit en ovanligt lätt vinter. Snön har varit lätt och pudersnö så jag som har massor att skotta snö har varit jätte glad. Vi har inte haft en enda dag med slask här på landet. Jag har hittat perfekta kläder till både Trassel och Milou.

Redan i mars fanns det fina dagar då jag kunde sitta ute på altanen och nu sitter jag i gräset i hagen och det är sällan jag fryser. Har ju tusentals jackor och tröjor så bara att packa på mig själv om det behövs men hoodie kan lätt vara tillräckligt och grabbarna slutade behöva kläder väldigt tidigt förutom om det regnar eller extra kall dag.

Har ni också olika relationer mellan era hundar? Jag älskar dom extremt mycket och lika mycket båda två ändå fyller dom olika behov i mitt liv.

Trassel är så mysig och vill ligga på mig eller tätt intill, han får mig att skratta varje dag och gör mig galen samtidigt. Han har alltid saker för sig, följer efter mig med leksaker och fungerar inte en för att få med mig på en lek så byter han leksak och så kastar han dom runt mig. Hans favoritmänniska är jag och han har inte något större intresse för andra än några få till som vi träffar ofta. Att springa 3 timmar och leka helt galet mycket på en dag plus att träna mentalt också och ändå vara lika pigg som innan bara en liten stund senare, det är Trassel.

Milou är min bästa vän i hela världen. Bättre än alla människor jag känner. Vi sitter ihop lite, där jag är är Milou även om han blivit lite mer självständig nu. Han älskar dom han känner och kan gosa i evigheter men är inte intresserad av främlingar. Han vet när jag mår dåligt, lägger sig på mig så jag blir lugn i kroppen. Han lägger sig hos mig så jag kan lägga huvudet på honom, på magen, rumpan eller kind mot kind. Där stannar han helt still tills jag lyfter mitt huvud och säger att allt är bra. Om jag gråter slickar han bort en tår i taget. Och så smart. Det är en lyx att få träna med en hund som Milou.

Har ni också olika relationer mellan era hundar? Jag älskar dom extremt mycket och lika mycket båda två ändå fyller dom olika behov i mitt liv.

Trassel är så mysig och vill ligga på mig eller tätt intill, han får mig att skratta varje dag och gör mig galen samtidigt. Han har alltid saker för sig, följer efter mig med leksaker och fungerar inte en för att få med mig på en lek så byter han leksak och så kastar han dom runt mig. Hans favoritmänniska är jag och han har inte något större intresse för andra än några få till som vi träffar ofta. Att springa 3 timmar och leka helt galet mycket på en dag plus att träna mentalt också och ändå vara lika pigg som innan bara en liten stund senare, det är Trassel.

Milou är min bästa vän i hela världen. Bättre än alla människor jag känner. Vi sitter ihop lite, där jag är är Milou även om han blivit lite mer självständig nu. Han älskar dom han känner och kan gosa i evigheter men är inte intresserad av främlingar. Han vet när jag mår dåligt, lägger sig på mig så jag blir lugn i kroppen. Han lägger sig hos mig så jag kan lägga huvudet på honom, på magen, rumpan eller kind mot kind. Där stannar han helt still tills jag lyfter mitt huvud och säger att allt är bra. Om jag gråter slickar han bort en tår i taget. Och så smart. Det är en lyx att få träna med en hund som Milou.
Ja jag har 3 och den ena är så fantastiskt rolig att träna vad man än hittar på, lättlärd och big motor :)
Den andra är en maskot bara söt och pigg och den tredje älskar jag för så enkel en sån som lyder minsta vink och bryr sig noll om omgivningen. Vill jag gå en lång promenad och bara koppla av tar jag med honom lös han går bara med och skulle aldrig gå springa iväg eller springa fram till mötande hund häst joggare vildsvin osv 🐗

Ja jag har 3 och den ena är så fantastiskt rolig att träna vad man än hittar på, lättlärd och big motor :)
Den andra är en maskot bara söt och pigg och den tredje älskar jag för så enkel en sån som lyder minsta vink och bryr sig noll om omgivningen. Vill jag gå en lång promenad och bara koppla av tar jag med honom lös han går bara med och skulle aldrig gå springa iväg eller springa fram till mötande hund häst joggare vildsvin osv 🐗
Är alla samma ras?

Jag har en påse med grisöron, Det är till största delen fästet och inte så mycket av själva öron"bladet".
Oskar gillade dem först men tröttnade.
Jag kom på att jag kanske kunde fräscha upp dem. Blötte det under kranen och stoppade i mikron i 10-15 sekunder.

Vips blev det jättegott :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar