Så är Spocki-locken åter uppe på sin piedestal som världens bästa hund efter en heldag med vallning

.
Vi fick åka ut och valla kor (nåja, kvigor) som var relativt oinvallade fortfarande. Vi går och letar efter nötterna i hagen med två hundar och tjoff slår Spock ut på en högerflank, jajamän såklart hade han hittat dem. Vi lyckades krångla ut dem till lite mindre kuperad mark och kunde träna lite. Eftersom Spock inte riktigt ville ligga stilla utan smög när om han fick tillfälle när de andra vallade så kopplade jag honom efter ett tag. Såklart drar kossorna strax efter det och när jag väl fått av halsbandet hade de dragit iväg och hamnade utom synhåll. Skickar Spock på ett dolt hämt upp i skogen och går efter en liten stund för att kolla om han bestämt sig för att hålle dem still nånstans istället för att hämta. Nädå, möts av korna som håller på att promenera tillbaka med en Spock bakom i lugnt tempo.
Sen får Spock pausa i bilen ett tag och sen blev det en sväng i fårhagen på nya får också. Spock var jätte-duktig men matte-hjärnan hade tagit slut och flera gånger råkade jag skicka honom på "fel " flank för att jag blandade ihop riktningarna. Så från lite halv-bitter igår efter lobotomerad hund på rally-träningen så på topp humör över dagens vallning där Spock också fick väldigt mycket beröm för hur han hanterade djuren

. Tay fick också gå lite med husse och skötte sig bra, han får mest nöjes-valla litegrann då vi försöker spara lite på honom så han inte ska skada sig eller bli överansträngd innan agility-SM.
Har nu två väldigt nöjda border collies här hemma

.