Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som att han skulle må bra av att kastreras. Ni kan väl knappast behöva betala något för att få honom fullt kastrerad eftersom de sjabblade till det?

Nej. Och jag kommer definitivt inte operera honom igen nu under sommaren.

Även om jag gnäller så är det relativt små problem (utom att han stack från husse men han får gå kopplad nu) men jämfört med att ha en hund som är totalt obrydd så är det irriterande. Han har ändå bott med lilla M genom hela löpet utan större problem mer än fokuset i lite "tråkigare" träning. Det inget gnäll, inget tjafs, lugnt inne men att nu operera honom för att jag tycker att han har kasst fokus i rallyn är inget som stör vardagen egentligen. Är bara bortskämd med att ha haft en hund som inte alls brytt sig innan som sagt 🙄.

Sen kan det ändå bli aktuellt att operera men då blir det på vintersäsongen, vill inte ha nån konvalecens nu när man äntligen kan träna vallning ordentligt (och där märks inget alls, likaså funkar agilityn också som vanligt).

Sen kunde jag ha specificerat i min post att det var just i rally träningen han har varit hopplös i inlägget inser jag nu.

Hade du inte samma problem med Torsten med kardborrar? Alvin min puff var galet svår att få loss kardborrar från.
Ja. Men det var enstaka, och dem har jag utrotat.

Men baksidan av uthuset är blöt brant slänt till bäcken och där vågar jag knappt gå av rädsla att falla.

Oskar lyckades samla ihop ett tiotal. Plus gyttja. Trots att han var bunden . Jag jublade inte.

Kollar lite på instagram och har noterat att många tar med sig valpar under 4 månader på tävling? Är det inte så noga i vissa grenar eller har folk inte koll på reglerna?

Så är Spocki-locken åter uppe på sin piedestal som världens bästa hund efter en heldag med vallning 😍.

Vi fick åka ut och valla kor (nåja, kvigor) som var relativt oinvallade fortfarande. Vi går och letar efter nötterna i hagen med två hundar och tjoff slår Spock ut på en högerflank, jajamän såklart hade han hittat dem. Vi lyckades krångla ut dem till lite mindre kuperad mark och kunde träna lite. Eftersom Spock inte riktigt ville ligga stilla utan smög när om han fick tillfälle när de andra vallade så kopplade jag honom efter ett tag. Såklart drar kossorna strax efter det och när jag väl fått av halsbandet hade de dragit iväg och hamnade utom synhåll. Skickar Spock på ett dolt hämt upp i skogen och går efter en liten stund för att kolla om han bestämt sig för att hålle dem still nånstans istället för att hämta. Nädå, möts av korna som håller på att promenera tillbaka med en Spock bakom i lugnt tempo.
Sen får Spock pausa i bilen ett tag och sen blev det en sväng i fårhagen på nya får också. Spock var jätte-duktig men matte-hjärnan hade tagit slut och flera gånger råkade jag skicka honom på "fel " flank för att jag blandade ihop riktningarna. Så från lite halv-bitter igår efter lobotomerad hund på rally-träningen så på topp humör över dagens vallning där Spock också fick väldigt mycket beröm för hur han hanterade djuren :heart. Tay fick också gå lite med husse och skötte sig bra, han får mest nöjes-valla litegrann då vi försöker spara lite på honom så han inte ska skada sig eller bli överansträngd innan agility-SM.

Har nu två väldigt nöjda border collies här hemma :D.

Jag är å
Så är Spocki-locken åter uppe på sin piedestal som världens bästa hund efter en heldag med vallning 😍.

Vi fick åka ut och valla kor (nåja, kvigor) som var relativt oinvallade fortfarande. Vi går och letar efter nötterna i hagen med två hundar och tjoff slår Spock ut på en högerflank, jajamän såklart hade han hittat dem. Vi lyckades krångla ut dem till lite mindre kuperad mark och kunde träna lite. Eftersom Spock inte riktigt ville ligga stilla utan smög när om han fick tillfälle när de andra vallade så kopplade jag honom efter ett tag. Såklart drar kossorna strax efter det och när jag väl fått av halsbandet hade de dragit iväg och hamnade utom synhåll. Skickar Spock på ett dolt hämt upp i skogen och går efter en liten stund för att kolla om han bestämt sig för att hålle dem still nånstans istället för att hämta. Nädå, möts av korna som håller på att promenera tillbaka med en Spock bakom i lugnt tempo.
Sen får Spock pausa i bilen ett tag och sen blev det en sväng i fårhagen på nya får också. Spock var jätte-duktig men matte-hjärnan hade tagit slut och flera gånger råkade jag skicka honom på "fel " flank för att jag blandade ihop riktningarna. Så från lite halv-bitter igår efter lobotomerad hund på rally-träningen så på topp humör över dagens vallning där Spock också fick väldigt mycket beröm för hur han hanterade djuren :heart. Tay fick också gå lite med husse och skötte sig bra, han får mest nöjes-valla litegrann då vi försöker spara lite på honom så han inte ska skada sig eller bli överansträngd innan agility-SM.

Har nu två väldigt nöjda border collies här hemma :D.
När är agility sm?

Läste igenom resultaten från alla officiella utställningar från 2025 igen och blev återigen så stolt över våra kineser. När dom hade sammanställt alla raser inom SDHK (Svenska dvärghundsklubben) där det ingår 25 raser så ligger kineserna riktigt bra till med 8 hundar på topplistorna. Årets SDHK BIS junior och årets SDHK BIS veteran och Årets SDHK hund plus hundar på plats 3 och 10.

Det är jätte bra ju, vår avel håller uppenbarligen hög nivå

Det är väl bara officiell SKK utställning där valpar under 4 mån inte är välkomna?
På min förra BK fick valpar vara med som publik oavsett tävling så länge de fått 12 veckors-sprutan.
Från Brukshundsklubben och Agilityklubbens regler:

Valpar
Valpar under fyra (4) månaders ålder får inte delta på utställning, prov, tävling eller
beskrivning och inte heller införas på området. Det är arrangörens ansvar att definiera vad
som är området.

Från Brukshundsklubben och Agilityklubbens regler:

Valpar
Valpar under fyra (4) månaders ålder får inte delta på utställning, prov, tävling eller
beskrivning och inte heller införas på området. Det är arrangörens ansvar att definiera vad
som är området.
Ja så det är upp till arrangören. Jag har som sagt varit med om att som publik är det okej, på en BK 😊

Jag har tagit fram rallyskyltarna och hållarna. Nybörjarklassen är i litet format men fortsättning i stora. Och så fattades dom 8 moment som tillkommit sen jag slutade så jag gjorde egna skyltar som jag laminerade så nu har jag alla redo till idag när jag vill träna ute med riktiga banor.

Igår regnade det så Milou fick träna det nya inne och det gick jättebra och Trassel fick träna inför utställningen. Har ju tränat på att få honom perfekt framför mig men det går bara ibland så jag ska prova att sitta med honom som stöd men han tycker det är lite konstigt först men sen blir han glad så måste vänja honom så han kan båda varianterna.

Kommer nog börja lite med rally med Trassel också

IMG_5916.webp

Rottweilerns dag med rasklubben i vårt geografiska område idag! B ska löpa vilken dag som helst och är rätt vimsig, men fixade både uppletande och fotgående medelst säckhopp trots det 😅

IMG_3386.webp

PS det är väl dags för ny tråd, men tänkte inte att denna bild ska få utmärka Uppdateringstråd 33 i 2000 inlägg 😉

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat