Uppdateringstråd 32

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på det med klickerträning
Målet är om jag förstått det rätt att klicket ska vara belöningen när det sitter?
Så man slutar belöna med godis efter ett tag?
Nej klicket är en signal som säger "rätt, belöning kommer". För att mer effektivt kunna tala om för hunden exakt när den gjorde rätt. Klicket ska alltid leda till belöning annars kommer den snart tappa värde. Så även om jag t.ex skulle råka klicka vid fel tillfälle så ger jag ändå hunden en belöning.

Det är så mysigt att lyssna på voffan som ligger och drömmer. :heart
De var lite trötta efter promenaden när vi kom tillbaka till bilen, då promenerade de istället för att rusa som galningar hela tiden och väntade in matte för att se så jag hängde med. 🥰

Ikväll efter jobbet åkte vi till kappbanan igen och körde lite släphare. En vän och hennes saluki-unghund kom hela vägen från Sthlm för att vara med :heart: Unghunden var superduktig och jag fick några nya, fina foton på honom också. Mina var överlyckliga och superfokuserade i vanlig ordning, de har tveklöst lärt sig vad som gäller där :D Imorgon är vi lediga, då ska vi slappa.

Lite intressant ändå. Igår kom vi hem sent, så det blev väldigt sen middag för hundarna också. Resultatet? Två av tre hade inget intresse alls av frukost i morse. Ebrah, hon äter alltid. Det finns alltid plats för mer mat i hennes mage även om hon äter så mycket att hon blir att se dräktig ut (hände en gång när hon på förra jobbet smet ut ur personalrummet och kalasade på en trasig torrfodersäck :rofl: ). Än så länge ingen illamående av tom mage heller, men jag ska nog ge dem något litet gott snart ändå. Kanske kombinerar det med lite trickträning eller något.

Jag & min vanliga parhäst @Milosari + några andra goda vänner har spenderat helgen med att kolla på IDC IGP VM i Danmark, dvs dobermann VM.

Xarko (& Ammo) hade ett gäng släktingar som tävlade samt andra jag känner var med. Fick fira födelsedag med det bästa jag vet; fina dobermanns, sol,öl och vänner.
En fantastisk helg som slutade med svenskt på både individuella pallen och på lag pallen! Svenska dobermanns kan 🙌🥂

Är otroligt inspirerand och träningspepp inför sommaren, samt planerar att åka nästa år till Belgien för att kolla igen!

På bilden är Ammos halvsyster som är 9 år gammal 😊

1000019903.webp

Jag & min vanliga parhäst @Milosari + några andra goda vänner har spenderat helgen med att kolla på IDC IGP VM i Danmark, dvs dobermann VM.

Xarko (& Ammo) hade ett gäng släktingar som tävlade samt andra jag känner var med. Fick fira födelsedag med det bästa jag vet; fina dobermanns, sol,öl och vänner.
En fantastisk helg som slutade med svenskt på både individuella pallen och på lag pallen! Svenska dobermanns kan 🙌🥂

Är otroligt inspirerand och träningspepp inför sommaren, samt planerar att åka nästa år till Belgien för att kolla igen!

På bilden är Ammos halvsyster som är 9 år gammal 😊

Visa bifogad fil 184893
Grattis i efterskott på din dag. Låter som du hade en fantastisk dag. :up:

Har hängt i fårhagen idag med pojkarna 🥰. Syster var också med och jag fick prova gå lite med hennes unghund, han väldigt lik Spock i arbetet. Känns bra med tanke på att vi ska troligen få hem ett halvsyskon till honom om några veckor ❤️.
Syster fick gå lite med mina, jag var rätt trött efter att ha jobbat natt så det var tacksamt. Tränade lite delningar med Spock och det gick riktigt bra. Tay fick mest gå och fösa med syster 😁.

Tay
20260504_162916.webp

Vi har coachgrupp I agility i veckan och så ska jag tävla rally igen till helgen. Tay fick faktiskt cert med 95 poängs runda i lördags, två till så kan han tituleras som rally champion 😁.

Idag måste(!) jag se till att få på fästingmedel på hundarna. Typ 20 fästingar från dagens morgonpromenad... Jag slutade räkna till sist :yuck:

Oj 😕
Jag är så förvånad att de inte är fler här *peppar peppar* hemma och även när vi var i stugan. Han hade 2 som kröp på han i stugan när vi var där tre dagar och då springer han rätt mycket i skogen.

Här kan tösen komma in från trädgården med fästingar i pälsen ☹️ Hon är en riktig fästingmagnet, så hon har ätit Nexgard sedan i mars. Och trots den kalla vintern, verkar det vara ovanligt mycket fästingar. I alla fall här i våra trakter.

Har cyklat vår vanliga runda och passade på att mäta upp den.
Det är främst trav på asfalt, 2 stop, 3 lite snabbare galopper där ja kan ha honom på gräs.
Kortare än jag trodde 😅
Ska mäta vår ”långa” runda med
IMG_0184.webp

Jag är krigsskadad pga min överglada hund, instruktören kom lite för nära på förra veckans rallykurs och han kunde inte hålla sig från att dra mot henne för att heja. Jag försökte såklart hålla emot och fick en muskelbristning i vaden på köpet. Har vilat hela veckan sen dess, börjar kunna gå runt lite mer nu men det dröjer flera veckor till innan jag är så återställd att vi kan köra på som vanligt.

Nosework-kursen är det bara en gång kvar av så det tror jag att vi fixar, men rallyn fryser nog inne. Det finns inga fysiska medel som kan bromsa den här killen om han vill iväg tillräckligt mycket och min kropp håller inte för flera såna där manövrar på kort tid. Det är alldeles för svår miljö, även med bra godis så blir frestelsen för stor när nånting lockande kommer för nära.

Tror vi får hålla oss till bara nosework i framtiden, han visar så tydligt att det är hans grej. Rallyn har det ju varit si och så med länge nu och jag kanske ska ta det här som ett tecken att det inte är för oss.

Vilken app använder du? Jag känner mig osäker på om runkeeper (som jag brukar använda) visar maxhastighet. Tror bara den visar snitthastighet. Brukar logga nya rundor jag går/cyklar för att ha ett hum om hur långa de är, och för att lättare lära mig hitta :p

Jag har sports tracker 🙂 har använt den till ridning med.
Kolla lite äldre rundor jag och Knut gjort med cykeln ( ja är sämst på o ha med mobilen) och högsta maxhastighet vi haft är 35,8 km/h.

Hur snabba är dina hundar?

Jag har sports tracker 🙂 har använt den till ridning med.
Kolla lite äldre rundor jag och Knut gjort med cykeln ( ja är sämst på o ha med mobilen) och högsta maxhastighet vi haft är 35,8 km/h.

Hur snabba är dina hundar?
Kanske ska ladda ner den och testa då :D Vet inte hur snabba de faktiskt är, förhoppningen är att snart kunna börja ta tid på Lily när hon springer på kappbanan. Med mig så är de långsamma och rör sig ytterst sällan snabbare än i trav :p Det sägs ju att saluki springer 60-70km/h, men ja, jag är nyfiken på hur det ser ut för mina på riktigt.

Tillägg:
Kollade upp några banrekord nu för saluki i Sverige, då snittar de flesta på ca 50-52km/h. Men det säger ju inte så mycket om hur höga hastigheter de kan komma upp i. Greyhounds verkar snitta på ca 60km/h,

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar