Är så kluven till hur jag ska göra med kastreringen

efter mycket om och men så valde jag för 3 månader sen att sätta chip på min 3åriga hane. Jag har dålig erfarenhet av kastrerad hane tidigare då min förra som kastrerades(medicinska skäl) både var konstant superhungrig och sjukligt stressad runt mat, kass päls och ängslig personlighet. Dessutom ville varenda hund ge sig på honom, både tikar och hanar.
Att nuvarande fick ett chip var pågrund av hög könsdrift som får upp honom högt i stress, och då skapar andra problem.
Hittills märks ingen skillnad på hungern alls. När jag vägde honom här om veckan hade han till och med gått ner lite. Pälsen har ändrat sig lite men inget som gör någon större skillnad på en så korthårig hund. Han är fortfarande precis lika modig och framåt som innan.
Min känsla är att han får ut mer av våra promenader nu. Förut letade han bara maniskt efter kissfläckar om jag inte tvingade honom att låta bli och gå vid sidan. Nu känns det som han får ut mer av promenaderna, han kan gå fritt och upptäcka allt annat. Han har även börjat få mer glädjefnatt, på nått vis känns det som han har mer "tid" för annat nu.
Men jag har så fruktansvärt svårt att fatta beslutet att sätta kniven i honom

då är det liksom ingen återvändo.