Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Noseworkkurs idag med fordonssök, och jävlar vilken hund! 🤩 Första gången vi provar fordon alls men han sökte som att han aldrig gjort annat. Fick beröm av instruktören för hur doftsäker han är och hur fint han jobbar sig ända fram till källan. Jag tyckte att han svävade iväg lite ett tag och då trodde jag att jag tappat honom men det var pilotfel, han var på helt rätt spår och gömman satt bara klurigt till. :o Viktig påminnelse om att lita på hunden.

Jag fick till mig att jag ska öva på koppelhantering och startrutin, vilket jag redan visste. Han är väldigt speedad i början så det blir lätt att han far omkring åt alla håll medan jag försöker undvika att vi trasslar in oss i snöret. 🫣 Men utöver det så är jag riktigt nöjd med dagens insats, det lyftet behövdes verkligen efter att rallykursen fått mig att tvivla på allt.
:bump::banana:

Har genom åren provat lite olika kyldynor och inte hittat någon som varit super imponerande. Plockade fram den jag hade kvar och det är behov av ny. Vilka är era bästa tips på kyldyna/matta?

Gjort glass till Knut då det ska bli väldigt varmt här några dagar
IMG_2059.webp

Är otroligt tacksam över att vi har AC i stugan. Galet varmt ute, men inne är det skönt. Vi tog en längre promenad tidigt i morse och har sedan bara slappat. Även Lily sa efter en stund på gräsmattan att hon ville gå in, hon som annars bestämt sig för att vara en utomhuslevande hund.

Sitter och kollar på stängsel. Hyresvärden sa precis att de kan hjälpa mig att sätta upp så att jag får en inhägnad vid stugan och kan ha dörren öppen konstant :heart: Ska försöka hitta något på ca 150-200cm. Tror det behövs ca 20m för det jag vill ha, men marken är inte platt så vanliga hundgårdsektioner går nog inte.

Sitter och kollar på stängsel. Hyresvärden sa precis att de kan hjälpa mig att sätta upp så att jag får en inhägnad vid stugan och kan ha dörren öppen konstant :heart: Ska försöka hitta något på ca 150-200cm. Tror det behövs ca 20m för det jag vill ha, men marken är inte platt så vanliga hundgårdsektioner går nog inte.
Vad mysigt för hundarna att kunna gå ut och se sig omkring på egen hand när stängslet kommer upp 😊
Här ska tränas nosework och markeringar idag. Försöker tänka ut bra sökområde. Jag måste variera mig för jag har märkt att jag satt för många gånger på trädgårdsmöbler. Inte bra för när vi kommer på tävling så är hon helt övertygad om att doften ska vara på möbelgruppen om det finns en sån i söket. Och det gör det nästan alltid.
Jag tycker att det är svårt att få till bra träning när jag är ensam så jag har anmält oss till coachgrupp i nw till hösten.
Det finns så många fällor att gå i har jag märkt under vårens tävlingar så vi behöver pepp och goda råd.
Men Virrpannans frysmarkeringar börjar sitta nu 👍

Har genom åren provat lite olika kyldynor och inte hittat någon som varit super imponerande. Plockade fram den jag hade kvar och det är behov av ny. Vilka är era bästa tips på kyldyna/matta?
De med gel i är ju värdelösa, torkar ut efter en-max två säsonger. Då har jag haft säkert fem olika märken allt från billigt till dyrare.
Men, jag läste på FB att folk tipsade om Rustas nya kyldynor utan gel (de är gråa) som håller kylan länge och inte blir varma så som geldynor blir efter ett tag. Jag tänkte testa och köpa.

Omriktad aggression, jag börjar bli trött. Att en sån liten hund kan sluka så mycket av ens energi, att han kan promenera genom ett slagfält obrytt men finns det en endaste hund så brister någonting i hjärnan. 99% av tiden är han fin.

Hur kan någon annan någonsin älska dig förutom jag? :cry:

Vi kämpar vidare men vissa dagar är jobbigare än andra. Känner mig ensam. Aja.
Du är inte ensam, definitivt inte. Men alla vågar nog inte prata om det heller. För att man skäms kanske?

De med gel i är ju värdelösa, torkar ut efter en-max två säsonger. Då har jag haft säkert fem olika märken allt från billigt till dyrare.
Men, jag läste på FB att folk tipsade om Rustas nya kyldynor utan gel (de är gråa) som håller kylan länge och inte blir varma så som geldynor blir efter ett tag. Jag tänkte testa och köpa.
Jag har 2 av dom, en mindre och en större. Upplever att det hjälper lite iaf, Tilda ligger gärna på den i soffan, och jag tycker det blir "för kallt" om jag råkar lägga en arm/ben på den mindre jag har i sängen 😂

Jag har 2 av dom, en mindre och en större. Upplever att det hjälper lite iaf, Tilda ligger gärna på den i soffan, och jag tycker det blir "för kallt" om jag råkar lägga en arm/ben på den mindre jag har i sängen 😂
Köpte två av de mindre idag, de stora var tyvärr slutsålda men de mindre blir bra till bilburen i alla fall!

Efter några veckor som hundägare har jag konstaterat följande:

1. Jag har faktiskt väldigt trevliga grannar i området. Med en (söt) hund bredvid så kommer människor jag aldrig sett fram och pratar, frågar om hunden och vill prata hund i största allmänhet.

2. Som hundägare kommer man undan med vilka kläder som helst på morgonpromenaden. Ingen pendlare tittar konstigt om jag går ut i blommiga pyjamasbyxor och slitet linne så länge jag har hunden med mig :laugh:

Är så kluven till hur jag ska göra med kastreringen 😵‍💫 efter mycket om och men så valde jag för 3 månader sen att sätta chip på min 3åriga hane. Jag har dålig erfarenhet av kastrerad hane tidigare då min förra som kastrerades(medicinska skäl) både var konstant superhungrig och sjukligt stressad runt mat, kass päls och ängslig personlighet. Dessutom ville varenda hund ge sig på honom, både tikar och hanar.
Att nuvarande fick ett chip var pågrund av hög könsdrift som får upp honom högt i stress, och då skapar andra problem.

Hittills märks ingen skillnad på hungern alls. När jag vägde honom här om veckan hade han till och med gått ner lite. Pälsen har ändrat sig lite men inget som gör någon större skillnad på en så korthårig hund. Han är fortfarande precis lika modig och framåt som innan.
Min känsla är att han får ut mer av våra promenader nu. Förut letade han bara maniskt efter kissfläckar om jag inte tvingade honom att låta bli och gå vid sidan. Nu känns det som han får ut mer av promenaderna, han kan gå fritt och upptäcka allt annat. Han har även börjat få mer glädjefnatt, på nått vis känns det som han har mer "tid" för annat nu.

Men jag har så fruktansvärt svårt att fatta beslutet att sätta kniven i honom 😵‍💫 då är det liksom ingen återvändo.

Är så kluven till hur jag ska göra med kastreringen 😵‍💫 efter mycket om och men så valde jag för 3 månader sen att sätta chip på min 3åriga hane. Jag har dålig erfarenhet av kastrerad hane tidigare då min förra som kastrerades(medicinska skäl) både var konstant superhungrig och sjukligt stressad runt mat, kass päls och ängslig personlighet. Dessutom ville varenda hund ge sig på honom, både tikar och hanar.
Att nuvarande fick ett chip var pågrund av hög könsdrift som får upp honom högt i stress, och då skapar andra problem.

Hittills märks ingen skillnad på hungern alls. När jag vägde honom här om veckan hade han till och med gått ner lite. Pälsen har ändrat sig lite men inget som gör någon större skillnad på en så korthårig hund. Han är fortfarande precis lika modig och framåt som innan.
Min känsla är att han får ut mer av våra promenader nu. Förut letade han bara maniskt efter kissfläckar om jag inte tvingade honom att låta bli och gå vid sidan. Nu känns det som han får ut mer av promenaderna, han kan gå fritt och upptäcka allt annat. Han har även börjat få mer glädjefnatt, på nått vis känns det som han har mer "tid" för annat nu.

Men jag har så fruktansvärt svårt att fatta beslutet att sätta kniven i honom 😵‍💫 då är det liksom ingen återvändo.
Du har ju några månader till att utvärdera innan chippet går ur, dessutom kan du ju se om det nån förbättring efter chippet också innan du tar beslut. Sen går det ju att fortsätta med chip också om du inte ska tävla och det fungerar bra.

Har själv inga direkt negativa erfarenheter av kastrerade hundar, vår kastrat är hungrig men det är att föredra framför att han var rätt kinkig och tunn innan. Han äter light foder för att få lite mer bukfylla och kan tänka sig en morot också. Pälsen är inte nämnvärt skillnad på än iallafall. De fall jag vet/hört att kastrering varit negativ är när hundne varit mentalt svajjig innan.

Igår var vi och åt på restaurang och hade Dagny med. Servitrisen brukade vara hundvakt åt en eurasier och bordsgrannarna var farbröder till Dagnys kusins husse :rofl: världen är så liten ibland.
Sen drog vi in på stan och tittade på Wheelscruisingen. Blev klappad av många och fick se och höra massor. Inga problem, la sig ner bredvid oss och spanade. Så himla duktig!
Känns ju som att man missat massor när man hämtar de så sent men uppfödaren verkar ju ha gjort ett bra jobb med henne!

Du har ju några månader till att utvärdera innan chippet går ur, dessutom kan du ju se om det nån förbättring efter chippet också innan du tar beslut. Sen går det ju att fortsätta med chip också om du inte ska tävla och det fungerar bra.

Har själv inga direkt negativa erfarenheter av kastrerade hundar, vår kastrat är hungrig men det är att föredra framför att han var rätt kinkig och tunn innan. Han äter light foder för att få lite mer bukfylla och kan tänka sig en morot också. Pälsen är inte nämnvärt skillnad på än iallafall. De fall jag vet/hört att kastrering varit negativ är när hundne varit mentalt svajjig innan.
Har tänkt att det är taskigt med den berg och dalbana med hormoner som blir om jag låter chipet gå ur helt för att sedan kastrera igen. Men kanske inte ska tänka så. Hade gärna velat fortsätta tävla men det viktigaste är ju att det känns bra för honom, att jag vet att det blir rätt beslut.
Tror jag blir lite påverkad också av att jag har bekanta med ganska starka åsikter om just kastrera hane. Typ att allt är en träningsfråga och "vill man inte ha en hane ska man inte köpa en hane" 😅 att man bara gör det för sin egen skull och inte för hunden för det är bara ett naturligt beteende för den.

Ska överväga ett tag till, nu på semestern kommer vi vara ute en del på nya ställen och då blir det lite extra prova på.

Jag har så svårt att komma iväg på tävling, skjuter på det och har enorm prestationsångest inför det. Har mest tränat apportering och lydnad, men nu anmälde jag oss faktiskt till några rallystarter. Cessna är ju som sagt lyfnadsdrillad så jag tänker att rally inte ska bli så farligt svårt om jag bara kan hålla koll på vad jag gör och mina fötter. Jag har dock aldrig riktigt tränat lydnad och vet inte alls vad för skyltar som finns 🙈

Starterna är i slutet av augusti/början av september och om en vecka åker jag bort i två veckor utan hund. Så jag kommer väl ha ungefär en månad på mig att träna, men det hinner jag va? :p

Jag har så svårt att komma iväg på tävling, skjuter på det och har enorm prestationsångest inför det. Har mest tränat apportering och lydnad, men nu anmälde jag oss faktiskt till några rallystarter. Cessna är ju som sagt lyfnadsdrillad så jag tänker att rally inte ska bli så farligt svårt om jag bara kan hålla koll på vad jag gör och mina fötter. Jag har dock aldrig riktigt tränat lydnad och vet inte alls vad för skyltar som finns 🙈

Starterna är i slutet av augusti/början av september och om en vecka åker jag bort i två veckor utan hund. Så jag kommer väl ha ungefär en månad på mig att träna, men det hinner jag va? :p
Kör! 😁

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka