Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

För ett par dagar sedan fick vi oväntat besök av svärmor, svägerska samt en väninna och deras sammanlagt NIO (!) shih tzus 😅 Ruff tog det bra men han håller sig helst på avstånd.

Vi var utomhus och grillade, det var inte fasligt varmt men strax över 20 grader innan solen gick ner. Det blev väldigt tydligt nu hur mycket det faktiskt gör att Ruff är kortklippt. Alla de andra är ju i full utställningspäls och de tyckte nog att det var lite för varmt trots silverduk och skugga men våran var relativt obrydd även i solen.

Jag tycker det är svårt det där med värmen överlag, att veta hur vi ska göra. Idag ska det bli över 30 grader, igår var det inte riktigt så varmt men både jag och sambon tyckte det var obehagligt varmt när vi tog en kort promenad efter middagen men hunden verkar inte bry sig utan har samma energi som vanligt. Han blir flåsigare men liksom aldrig slö eller att han ser speciellt påverkad ut. Vi har alltid med vatten och går inte långt men vet liksom inte hur rädd man behöver vara för värmeslag.

Underlaget är iaf inga problem. Det är fortfarande rätt kallt på nätterna så tror det påverkar, även när det är riktigt varmt ute så är asfalten typ ljummen.

Tack för påminnelsen!

Känner mig som lite dålig hundägare just nu vår våran fyllde ju ett i mitten av juni men jag hade helt glömt bort det där med vaccination.. Men nu är en tid bokad till nästa fredag iaf :)

Du får inte sms påminnelse? De brukar jag få nä de närmar sig 🙂

För ett par dagar sedan fick vi oväntat besök av svärmor, svägerska samt en väninna och deras sammanlagt NIO (!) shih tzus 😅 Ruff tog det bra men han håller sig helst på avstånd.

Vi var utomhus och grillade, det var inte fasligt varmt men strax över 20 grader innan solen gick ner. Det blev väldigt tydligt nu hur mycket det faktiskt gör att Ruff är kortklippt. Alla de andra är ju i full utställningspäls och de tyckte nog att det var lite för varmt trots silverduk och skugga men våran var relativt obrydd även i solen.

Jag tycker det är svårt det där med värmen överlag, att veta hur vi ska göra. Idag ska det bli över 30 grader, igår var det inte riktigt så varmt men både jag och sambon tyckte det var obehagligt varmt när vi tog en kort promenad efter middagen men hunden verkar inte bry sig utan har samma energi som vanligt. Han blir flåsigare men liksom aldrig slö eller att han ser speciellt påverkad ut. Vi har alltid med vatten och går inte långt men vet liksom inte hur rädd man behöver vara för värmeslag.

Underlaget är iaf inga problem. Det är fortfarande rätt kallt på nätterna så tror det påverkar, även när det är riktigt varmt ute så är asfalten typ ljummen.

Jag går på hur mycket mina hässjar, är de inte flåsiga så är det ingen fara. Nu var vi och vallade på morgonen och då blev Spock rejält flåsig och då det hann bli ganska varmt på slutet fick han bryta och blötte tassar och ljumskar samt vatten och skugga. I normala fall hade han fått paus och fått köra på lite till men när yttertemperaturen är så hög ute så vill jag inte riskera värmeslag.

Idag leker vi vattenlekar i värmen. När vi började låg poolen i skugga men solen flyttar sig snabbt. Snart 30 grader så i övrigt blir det en lugn dag.

20260715_113620.webp

Vad bra det är med hund när inget annat gör att man orkar ta sig upp för att man bara är så trött.

Efter morgonrundan blev jag som paralyserad i flera timmar. Men sen bestämde jag mig för att gå upp och fixa med grabbarna. Trimmade båda och borstade och smörjde in Trassel. Det är så roligt när man kammar Trasel för kammen är så liten, tror den var til typ marsvin när jag hittade den 🤣

Sen fick Milou ett bad så han luktar som en blomsteräng nu pga balsamet 😅

Och Trassel blir bara bättre och bättre på utställningsträningen. Skulle behöva hyra in folk som kan klämma och känna på honom när han står på bordet. Alla frivilliga är välkomna om ni vill klämma lite på en nakenfis, kanske första gången för någon :rofl:

Helt galet varmt idag. Jag jobbar, men nu på lunchrasten gick jag och damerna över till Ikeas uteservering och åt lunch i skuggan. Den korta(!) promenaden räckte gott och väl. Nu svalkar vi oss i personalrummet i några minuter innan jag ska jobba vidare. Imorgon tar vi nog en väldigt tidig långpromenad, innan värmen kommer.

Ja det vore drömmen, men många kör på i evigheter. Nöter och nöter samma saker. Det passar inte oss. Och dom lär sig ju allt ändå. Jag brukar gå iväg och öva på annat eller ta en liten paus och slutar långt innan dom andra för det mesta.

Många kursledare har varit mer ”fysiska ” av sig och dom metoderna går inte an med kineser som är mjuka och faktiskt har en enorm will to please.

Ett litet exempel, en instruktör sa att vi skulle ta ett hårt grepp i halsbandet och rycka till rejält flera gånger om halsen precis innan vi tar av halsbandet och vi går in på planen som bästa sättet att förbereda och få med hunden. Negativ korrigering enligt mig.

Min älskade freestyle instruktör och vän såg alla som individer, både hund och människa och vi tränade var och en för oss själva och hon gick runt mellan oss. Det var verkligen mina favoritkurser år efter år i ungefär 12 år. Jag kunde inte vara med alla terminer men väldigt många och vi tränade tillsammans utöver kurserna och åkte på tävling.

Det låter ju helt galet! Jag verkar ha haft otrolig tur med mina kursinstruktörer hittills som har varit som ditt andra exempel. När jag började med brukslydnad så undrade jag faktiskt om det skulle vara mer "tuffa tag" men tur nog så instruktören kör med positiva och snällare metoder, även undvika "nej" om det går utan att istället uppmuntra/belöna när hunden gör rätt, vilket tydligen funkar bra för det har ju fått honom långt inom bruks och skydd. Förstår även att du inte kan träna en spets på samma sätt som en "typisk" vallhund. På min förra kurs så var det en salig blandning av folk som ville tävla med sin hund och dom som kör det som en rolig grej, och både instruktören och andra kursdeltagare var villiga att anpassa efter varandra så att alla fick mycket utav kursen. Låter som att jag verkligen måste hålla hårt i klubben och dess instruktörer :idea: hårda metoder skulle INTE funka på min.

Det låter ju helt galet! Jag verkar ha haft otrolig tur med mina kursinstruktörer hittills som har varit som ditt andra exempel. När jag började med brukslydnad så undrade jag faktiskt om det skulle vara mer "tuffa tag" men tur nog så instruktören kör med positiva och snällare metoder, även undvika "nej" om det går utan att istället uppmuntra/belöna när hunden gör rätt, vilket tydligen funkar bra för det har ju fått honom långt inom bruks och skydd. Förstår även att du inte kan träna en spets på samma sätt som en "typisk" vallhund. På min förra kurs så var det en salig blandning av folk som ville tävla med sin hund och dom som kör det som en rolig grej, och både instruktören och andra kursdeltagare var villiga att anpassa efter varandra så att alla fick mycket utav kursen. Låter som att jag verkligen måste hålla hårt i klubben och dess instruktörer :idea: hårda metoder skulle INTE funka på min.
Förstår inte riktigt vad i @Lillefrun inlägg som är hårda metoder?
Att de inte passar är ju en sak - men särskilt hårt låter det inte?

Förstår inte riktigt vad i @Lillefrun inlägg som är hårda metoder?
Att de inte passar är ju en sak - men särskilt hårt låter det inte?

Vet inte heller om det låter så hårt i sak, nu skrev ju iofs @Lillefrun att instruktören sa ”ett hårt grepp i halsbandet och rycka till rejält flera gånger om halsen” och det kan man ju fundera över, om det är en bra förklaring från en instruktör, till nån som kör liten sällskapshund.

Men att ta ett tag i halsbandet och skapa motstånd taggar ju många hundar, precis som att klappa dem i sidorna med både händer och fötter. Det är inte hårda metoder, utan social kamp som motivation. Med en äldre hund tvekar jag inte mot ett NEJ i dressyrsammanhang heller, men i tidig inlärning kör jag ju hellre ett ”ajdå, du missade belöningen”-ljud istället. (inte som argument mot dig alltså, @Wingates, utan på samma tema)

Aha, smart! Så ser inte det komposträcket ut som jag byggde här i natt av nyfikenhet. Men min balkong är helt annorlunda också. Går det ända upp i taket? Jag lär få bygga om väl på plats. Det är så stort så det känns liksom inte helt stabilt om jag inte har fler ställen att fästa vid. Tack för inspirationen. Ditt passar ju verkligen perfekt hos dig.
Nej vi gjorde inte hela vägen upp, de försökte aldrig hoppa över efter att vi satte upp det där. Jag minns inte om jag gjorde det lite högre än ett galler dock. Det var så längesen 😅

Idag har det blivit ovanligt mycket aktivitet med tanke på rådande temperatur ute. Gick ut i skogen och plockade kantareller mellan 9-10.30, sen fick Tilda vara hos mamma en stund då jag skulle iväg på ärenden (och där var brorsbarnen, så full rulle 😅), sen när jag kom hem följde vi med och åkte och bada. Tilda simmade för första gången idag! 😍 Tre vändor vågade hon sig ut, tror det var för att hon var så himla varm men också för att både "mommo" och "moffa" var i vattnet förutom jag 😅 nu ligger hon och sover så djupt att hon nästan snarkar och drömmer ♥️
Tycker mönstret på hennes rygg påminner om ett däckmönster 😅

IMG_20260716_162736.webp

Vaknade för sent för långpromenad, så korta rastningar och en halvtimme i skuggan med tuggben har det blivit. Är åter igen glad åt inhägnaden vi har, så att hundarna kan ligga ute och slappa så mycket som de vill. Hoppas på att ta åtminstone vår halvtimmesrunda innan läggdags.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka