Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Cessna mår mycket bättre nu efter någon dag på diverse mediciner/preparat mot magen och smärtstillande. Det är så skönt att se henne pigg och lite mer som vanligt. Sedan är hon fortfarande lite lojare än vad jag är van vid att hon är. Vi får se vad blodproven från i tisdags säger, om det är någon sköldskörtelrubbning bakom det eller om hon bara blivit lugnare efter pyo-op. Hon är ju fortfarande inte loj, utan bara lugnare än vad jag är van vid att min ferrari är. Och man gillar ju ferrari :D

Ett par timmar i Nackareservatet fick vi in idag :) jag och Vincent hade kunnat gå några timmar till men ibland får man anpassa sig till sällskapet 😅 vi kör igen i helgen!

IMG_0342.webp

Har nu tagit mig samman och tränat nosework med hundarna inför tävling på söndag. Hittade en spännande miljö en båtklubb att träna på. Det fanns en bur med upphängda torkade abborrar (?) bakom sjöboden. Perfekt störningsdoft! Yngsta hunden som inte ska tävla var super och tog både en hög, flera låga och en djup gömma. Äldre hunden som ska tävla
var så taggad att hon sprang förbi en gömma så hon hittade inte alla.
Båda lämnade abborrna efter snabb inspektion och fortsatte jobba 👍
Sen var dom så taggade på att träna men jag hade inga fler preparat med mig så jag körde ett rallypass med dom en i taget.
Det gick riktigt bra. La in några lite svårare övningar.Dom var så glada. Har inte tränat rally på en månad. Det får kanske bli någon tävling till hösten jag har ju tränat både rally och lydnad med dom men dragit mig för att tävla för jag tycker kraven är höga på perfekt fotgående och ställande och läggande. Jag är ingen tävlingsmänniska och mina vimsiga spaniels kommer aldrig att komma upp till den typen av perfekt fotgående
Så vi har bara varit på träningstävlingar hittills. Men blev glatt överraskad idag 😊
Nu är planen att träna en gång till innan Noseworktävlingen.

Ibland är man allt bra klantig. Jag hade handlat i förrgår, men inte tänkt på att ställa undan mer än kyl- och frysvaror. Kvar på golvet stod en påse med bland annat hamburgerbröd i...

Ingen av hundarna har visat något som helst intresse av påsen. Men så nu ikväll skulle jag ut och hjälpa hyresvärden att flytta på en traktor (älskar livet på landet :love: ) och vad ser jag när jag kommer tillbaka? Jo, Ebrah liggandes på sängen och glufsar i sig hamburgerbröd...

Hon hade hunnit få i sig mycket sådant också och såg allt annat än välmående ut, så jag kastade ut henne i inhägnaden och hon började direkt vanka runt med konstig hållning. Kort därefter så kom en hel del hamburgerbröd upp igen. Sedan gick hon in, drack vatten, la sig på sängen och somnade.

Det var min middag det som försvann... Om en stund så ska jag ta en lite längre kvällsrastning med dem. Det lär behövas, både med tanke på att vi knappt promenerat idag och med tanke på att Ebrah nog kan behöva röra på sig lite för att må lite bättre. Hade jag bara ställt upp allt på bänken så hade det varit lugnt, men så smart var jag inte den här gången.

Såg The Odyssey på bio igår och då har huvudpersonen en hund som såg ut att vara en strävhårig podenco mellanstor, superfin (med ståöron och raggig päls)
Men fanns två scener där den visades som valp och då är det en bracco italiano, korthårig med världens största hängöron och inte ens rätt färg 😁
Så svårt borde det inte ha varit att hitta random terriervalp med ståöron Universal 🙈

Såg The Odyssey på bio igår och då har huvudpersonen en hund som såg ut att vara en strävhårig podenco mellanstor, superfin (med ståöron och raggig päls)
Men fanns två scener där den visades som valp och då är det en bracco italiano, korthårig med världens största hängöron och inte ens rätt färg 😁
Så svårt borde det inte ha varit att hitta random terriervalp med ståöron Universal 🙈
Jag veeeet. Blev helt tokig på det? Hur svårt kan det vara? Så otroligt låg effort.

Jag veeeet. Blev helt tokig på det? Hur svårt kan det vara? Så otroligt låg effort.
Jag med, var tvungen att kommentera det för min fru flera gånger 😂
Jag tror också att Mentors åtminstone ena hund men kanske båda var renrasiga Howawarts? Annars brukar det ju alltid bara vara random byracka i historiska filmer vilket känns mer passande 😅

Sånt här tar mig ut ur filmer helt och hållet 🙈 vanliga människor (läs: inte hundgalna) kanske inte märker men det är som att ha karaktärer sätta sig i en Porsche och kliva ut ur en Fiat Panda nästa scen 😆

Då har hunden testat en ny åkomma som är en ny erfarenhet för mig, även om jag haft ett antal hundar genom åren. Hotspots, inget ovanligt, men inte så trevligt. Blossade upp under gårdagen under svansen och ljumskarna. Rakade och tvättade med klorhexidin. Veterinären idag, akuttid givetvis, så det blev lite extra kosing :meh:

Han tyckte det fortfarande var relativt ytligt så vi fortsätter med tvätt och har lagt till kortisonspray och hoppas vi klarar oss med det. Jag var tacksam för att vi inte behöver antibiotika, eller hoppas vi inte behöver i alla fall. Med tanke på att det bara är 2 veckor sedan vi avslutade en kostsam trio i FMT behandlingar, som peppar, peppar verkar ha fått bra ordning på hennes mage 🙏

Vi väntar fortfarande på svar från veterinär gällande blodproverna för sköldskörteln. Det känns ju konstigt att säga att man "hoppas" på¨hypotyreos, men det är väl för att det någonstans ger mig ett hopp om att jag ska få tillbaka Cessna lite mer som hon varit tidigare.

Under tiden vi väntar och hon har återhämtat sig från magkaoset så kommer jag snart börja göra små övningar med nya HTM-positioner. Min ambition är att vi ska starta klass 1 i oktober. :laugh: (Om allt faller väl ut med hälsan)

Vi väntar fortfarande på svar från veterinär gällande blodproverna för sköldskörteln. Det känns ju konstigt att säga att man "hoppas" på¨hypotyreos, men det är väl för att det någonstans ger mig ett hopp om att jag ska få tillbaka Cessna lite mer som hon varit tidigare.

Under tiden vi väntar och hon har återhämtat sig från magkaoset så kommer jag snart börja göra små övningar med nya HTM-positioner. Min ambition är att vi ska starta klass 1 i oktober. :laugh: (Om allt faller väl ut med hälsan)
Min schnauzer hade pronlem med sköldkörteln och det upptäcktes när hon var fem år. Hon fick det som motsvarar levsxin för hundar, minns inte vad det hette, en tablett om dagen i alla år.

Hon blev sig själv och mådde jättebra!

Skönt med svar. Be din veterinär skriva under dispensansökan till SKK nästa gång du är där så du kan fortsätta tävla 😊
Ja vi pratade faktiskt om det! Så det ska bli av.

Någon som vet ungefär hur lång tid det går att få dispensen godkänd från att man ansökt?

Jag har ju anmält till tävling redan i slutet av augusti men den får vi bara avanmäla från, för det hinner vi ju inte. Men däremot har jag två rallytävlingar i mitten av september som vore roliga att få till i fall hon hunnit piggna till ett tag innan dess. 😄

Någon som vet ungefär hur lång tid det går att få dispensen godkänd från att man ansökt?

Jag har ju anmält till tävling redan i slutet av augusti men den får vi bara avanmäla från, för det hinner vi ju inte. Men däremot har jag två rallytävlingar i mitten av september som vore roliga att få till i fall hon hunnit piggna till ett tag innan dess. 😄
Jag har inget minne av att det tog lång tid när jag ansökte och fick godkänt för 10 år sedan.
Provade ansöka för en hund med njursjukdom för några år sedan och då fick jag mailsvar rätt snabbt att jag behövde komplettera med journal så det verkar ändå inte ta så lång tid (fick avslag den gången men det var väntat).

Jag har inget minne av att det tog lång tid när jag ansökte och fick godkänt för 10 år sedan.
Provade ansöka för en hund med njursjukdom för några år sedan och då fick jag mailsvar rätt snabbt att jag behövde komplettera med journal så det verkar ändå inte ta så lång tid (fick avslag den gången men det var väntat).
Vad skönt, det låter ju smidigt då. Får hoppas att det fortfarande är så 😄

Jag sökte för några år sedan och då gick det snabbt, tror jag skickade in på en måndag och fick svar på onsdagen samma vecka.
Mediciner kopplade till allergi, så det tog ett tag innan vi kunde söka, men när jag skickade in så gick det snabbt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka