Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Cessna har nu gått en vecka på medicinen mot hypotyreosen och visst är det en markant skillnad i hennes aktivitetsnivå. Hon känns absolut pigga och mer som sig själv, vilket känns väldigt lovande. Hon är absolut inte helt återställd, men jag har goda förhoppningar att hon ska bli sitt pigga ungdomliga och något heta jag (trots att hon är 8 år...) igen här snart. :love:

En vecka utan corgifarbror. Tyst och konstigt. Retrievern är också lite konstig, inte så att hon går runt och letar eller sörjer, men nåt är det.

Satt och tittade igenom bilder, och corgin måste vara vårt absolut mest fotade motiv i fjorton års tid. Eftersom han varit med under hela barnens uppväxt är det en hel känslokarusell att titta. Sonen som var sex år och hundrädd när vi köpte valp hann flytta hemifrån med sambo och egen hund innan corgifarbrorn hann somna in <3

Träffade en granne och frågade om hennes tik löper för Trassel är så intensiv och stirrig. Hon berättade att den andra grannens tik löpt i 2 veckor och det är lika länge det hållit på ungefär. Han vill ut hela tiden fast vi nyss kom in, han gnäller och skäller och slår på mig med tassen. Han sköter sig ute i alla fall, försöker inte springa till grannen men ska hålla extra koll på honom innan kastreringen börjar fungera och vi får crestedpoo valpar :rofl:

Eller har den delen av kastreringen redan kickat igång?

Här har hundarna ofrivilligt fått en längre vila då matte blivit gravid o mest ligger i soffan med ett extremt illamående. Hundarna förstår inte alls varför jag inte fixar våra löpturer just nu o tycker att jag e fruktansvärt tråkig som behöver stanna var o varannan sekund under promenaderna. Tack o lov för enkla träningspass inne annars hade jag nog inte haft nåt hus kvar nu :rofl:

Nä alltså, jag har åkt på någon slags förkylning eller liknande. Känns lagom kul. Ingen långpromenad för hundarna idag, istället tränade vi rallylydnad på tomten nu ikväll. De var glada, otroligt peppade och allmänt fantastiska :heart: Imorgon blir det längre rastningsrundor åtminstone, hur mycket mer än det jag orkar återstår att se.

Vi var stugvärdar på vår lokala BHK i måndags, och B ställde upp som sällskap till en som ville öva platsliggning. Vi fick tid att köra lite fotgående och kontakt också, när jag inte stöttade besökande ekipage.

IMG_0103.webp

Imorgon åker jag och Tilda uppåt till Bjurholm, dags att sälja på utställning igen. Yay för 62 mil enkel resa i en gammal "traktor" (VW transporter) 😂 tyvärr hem igen på söndag, hade egentligen tänkt åka hem på måndag men livet ville annat. Sen på onsdag åker vi ner till skåne, marknad i Ljungbyhed nästa helg, så nästan lika många mil fast neråt istället 😅 Stackars Tilda som får resa kors och tvärs med mig 🙈 tur hon är relativt lättsam att ha med sig iaf.

Offroad promenad i skogen igår. Tänkte att det var bra träning för både mig och hundarna, dessutom fick vi i läxa på valpkursen att träna inkallning och jag orkar inte engagera maken och öva med lina :angel: känns enklare att gå ut i skogen :rofl: nåväl vi travade på upp på berget där vi strosade ett tag. Stod med näsan mot vägen som går nedanför vårt hus, så huset var på min vänstra sida. Vände och gick rakt åt andra hållet och sen skulle jag ju då hålla höger för att ta mig hem. Det gjorde jag, men jag vettetusan var jag hamnade för hundarna ledde mig tillslut ut på vägen som går på vänster sida om berget vi var på. Intressant. Och väl där inser jag att jag tappat Lemmy :eek:
Ringer husse som åker bort till grannhuset och ser om han är där, för han gillar att gå dit. Nej där var han inte. In med tjejerna, tar fyrhjulingen och åker och letar. Maken släpper av mig där jag och tjejerna kom ut på vägen så jag kan gå in i skogen och leta. Vad tror ni händer? Jag går tydligen vilse igen och kommer ut på ett helt annat ställe än jag gått in :banghead:
Maken kommer, vi åker hem och Lemmy är hemma :love:
Även om man hoppas att de går hem så får man ju fan panik och måste ut och leta..har aldrig tappat honom sådär förut men antar att han fastnade på någon god fläck och jag hade fullt fokus på tjejerna, för jag tänkte att de kan ju säkert sticka ifrån mig om de får för sig nått. Men de höll sig nära matte hela tiden minsann :love:
Det blev en oerhört mycket längre offroadtur än vad jag hade planerat :rofl:

Här har hundarna ofrivilligt fått en längre vila då matte blivit gravid o mest ligger i soffan med ett extremt illamående. Hundarna förstår inte alls varför jag inte fixar våra löpturer just nu o tycker att jag e fruktansvärt tråkig som behöver stanna var o varannan sekund under promenaderna. Tack o lov för enkla träningspass inne annars hade jag nog inte haft nåt hus kvar nu :rofl:
Grattis till graviditeten :heart

Idag är det väldigt varmt, vill inte gå för långt på dagen så jag hoppas att husse med Mini vil följa med på promenad ikväll. Vet inte hur vi löser situationen i natt när alla tre hundarna ska vara här. Jag vet att Trassel inte kommer vara lugn om han inte får sova med mig, spelar ingen roll att han har Milou. Sist stod han och tittade på mig genom kompostgallret och pep i 4 timmar utan att ge upp förrän jag la mig i sängen och lyfte upp honom.

Det är bra träning men också en extra stress nu när löptiken gör honom uppvarvad och han vill ut hela tiden och han gnäller, skäller, slår på mig så det känns dumt att lägga på en till stressfaktor.

Vi har nu kört första delen brukslydnad och hon har faktiskt tyckt att det har varit jätteroligt :idea: trodde jag inte då spetsar kan ha svårt för "tråkig" lydnadsträning, men eftersom man får känna sig duktig (och få godis) så har hon varit rätt så taggad. Blir del två mot hösten och om allt lärs in så är vi redo för startklass :)

Det som har varit sådär är att hon fortfarande blir skrämd när ungar springer rakt på henne, vilket händer även med kopplet jättekort. Då säger hon till oftast med ett litet "nafs" eller hoppar mot för att få "space", men vet inte hur jag ska få bort det när det går så snabbt? Tyvärr har inte föräldrarna alltid riktigt koll på ungarna utomhus.

Hundarna har fått ganska mycket motion ändå den här fredagen. Först tog vi en rastningsrunda med efterföljande spring i hagen, sedan promenerade vi en sväng vid jobbet också. Nu är vi hemma, Lily står i inhägnaden och lyssnar på rådjuren som vrålar någonstans i närheten och Ebrah ligger på sängen och skäller olyckligt för att hon är ensam och övergiven 😅

Själv ska jag lägga mig på sängen, äta choklad och titta på youtube. Känns lite dumt när det är så otroligt härligt väder ute, men jag är trött.

Ser fler och fler uppfödare som använder Chat GTP eller liknande för att göra valpannonser, även när det gäller tex porträttfoton av valpar till salu. Man SER så tydligt att även hunden i fråga blivit "förbättrad" av ai-verktyget vilket det än är, och det stör mig något oerhört. Ska jag köpa en valp så vill jag ju se en ärlig bild av just den valpen. Inte en "tillfixad" bild av den.

Gah. Jag ogillar hur AI används även i vanliga fall, men nu håller jag på att bli knäpp. Jag vill inte vara med längre.

Ser fler och fler uppfödare som använder Chat GTP eller liknande för att göra valpannonser, även när det gäller tex porträttfoton av valpar till salu. Man SER så tydligt att även hunden i fråga blivit "förbättrad" av ai-verktyget vilket det än är, och det stör mig något oerhört. Ska jag köpa en valp så vill jag ju se en ärlig bild av just den valpen. Inte en "tillfixad" bild av den.

Gah. Jag ogillar hur AI används även i vanliga fall, men nu håller jag på att bli knäpp. Jag vill inte vara med längre.

Jag har märkt samma, både kennelbilder på Köpahund och så valpannonserna. Det är skit men samtidigt tänker jag att det är ett bra verktyg för att sålla. Kan dom inte ens visa vanliga oredigerade bilder på hundarna så är då inte jag intresserad av att bli valpspekulant där. :down:

Stör ihjäl mig fullständigt på detta! 🤯

Jag har märkt samma, både kennelbilder på Köpahund och så valpannonserna. Det är skit men samtidigt tänker jag att det är ett bra verktyg för att sålla. Kan dom inte ens visa vanliga oredigerade bilder på hundarna så är då inte jag intresserad av att bli valpspekulant där. :down:

Det blir att man undrar lite vad dom försöker gömma genom att köra bilden genom AI? Skulle känna samma om annonsen använde sig av photoshop

Jag använder väldigt mycket AI till en massa olika saker, bland annat att göra annonser. Men då försöker jag se till att man gör annonsen och sen infogar hunden, alt specifierar att hunden inte får ändras. Jag tror de flesta har dålig koll på hur det funkar.

Sen när det gäller Photoshop är det ju stor skillnad på att frilägga två hundar och klistra in dem på en annan bakgrund, kanske med koppel och halsband bortretuscherat, och på att "snygga till dem" som absolut förekommer det också.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka