Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

När jag tränade hårda spår, dvs på asfalt, med Ascot så var det personspår. Åtminstone vid inlärning skulle vi då blöta ner där spåret gick (alltså när man gick spåret) för att doften skulle bli lite starkare/fastna bättre.
Samma här, vi skulle göra "strumpvatten", alltså lägga en använd strumpa i blöt, krama ut och sen hälla vattnet i en sprayflaska för att sen spray med vatten i såret för att förstärka lukten :)

Tack! Har faktiskt tänkt på att lägga hårda spår men att gå med blod o klöv i stockholmsförort känns inte helt bra 😅 förutom att bli betraktad som smått galen vet jag inte vad blodspår kan sätta igång ? Polisen kanske 😅?
Får väl skärpa mig och sätta ut noseworkpreparaten lite oftare.

Kan ju få folk att undra om du är riktigt klok, om inte annat 😁 Nu har ju några hunnit tipsa om varianter på personspår, men vill du inte dra klöv i centrala stan medan hon går igång på just viltspåret så kan du även prova bara en tuss päls. Fick det tipset av en jägare + några hudbitar av älg, funkar toppen. (jag blodar aldrig mina viltspår pga lat)

Idag är det väldigt varmt, vill inte gå för långt på dagen så jag hoppas att husse med Mini vil följa med på promenad ikväll. Vet inte hur vi löser situationen i natt när alla tre hundarna ska vara här. Jag vet att Trassel inte kommer vara lugn om han inte får sova med mig, spelar ingen roll att han har Milou. Sist stod han och tittade på mig genom kompostgallret och pep i 4 timmar utan att ge upp förrän jag la mig i sängen och lyfte upp honom.

Det är bra träning men också en extra stress nu när löptiken gör honom uppvarvad och han vill ut hela tiden och han gnäller, skäller, slår på mig så det känns dumt att lägga på en till stressfaktor.

Men om dina hundar sover med dig och Mini stängs bort? Eller sova separat när det ändå är löptik och stress?

IMG_3581.webp

Frågade min chattis vad för hundras den skulle vilja ha och Kelpien var den vinnande rasen. 😂

Vi har haft fullt upp.
Tay blev röntgad för ett tag sen och har haft agilityvila då han visade sig ha en liten tåfraktur bak. Vi hade bara sett nåt ojämt steg här och där när han legat och vilat men är glad att vi gjorde en koll. Nu har han sett okej ut men vi väntar nån vecka till innan han sätts igång.
Spock har fått hoppa in som agilityhund åt husse så länge och har faktiskt gått riktigt bra "ta i trä". Det har coachgrupp imorgon och ska tävla till helgen.
Spock blev också rallychampion på senaste tävlingen.

Valpen är så fin 🤩.. Hon lär sig på nolltid, är trygg, följsam samtidigt som hon har ett mod och en självständighet jag uppskattar. I fårhagen är det mycket "kan själv" men hon tar också in hjälper och kan registrera vad jag gör. Senaste passet gick hon på relativt tunga bagglamm men flyttade dem fint, kunde balansera dem mot mig och tog med allihopa även när de spred ut sig lite. Det var en grupp på närmare 20 stycken och det var himla roligt att se hur fint hon skötte sig ❤️.
Det skönt med en hund som har bra flanker, är artig mot djuren men samtidigt vågar ta tag i dem.
Hon är ju inte ens fem månader gammal så det är korta pass det handlar om. Nu inne på border collie nummer tre känner jag också att jag iallafall har ett hum om vad vi pysslar med och vad jag vill ha fram. Just nu petar jag inte så mycket för allt finns naturligt i hunden utan hon får gå ganska fritt och vi jobbar mest på att hon ska ta inkallning 😅.

IMG_20260819_060254.webp

Igår började vi på nybörjarkurs i rallylydnad. Jag gick en sådan med corgin för tretton (13!!) år sedan, vilket jag såhär i backspegeln inser var lite bananas (han var all over the place och mycket valpig tills han fyllde tre). Efter det har jag tänkt på rally som "inte min grej", men hunden jag har ju är ju en helt annan individ och det här kändes superroligt. Känns som vi kommer lära oss massor som vi kan använda oss av även inom retrieverträningen, och bara i allmänhet.

Då har vi varit hos veterinären igen, hon ska få opereras först vid 13 så vi åkte hem emellan med en liten dos lugnande i munnen.

Utlåtandet var ungefär som så att hon kanske har CCUS, om jag förstått det rätt. De ska i alla fall kika på tänderna, men hon har ju sår och rätt ordentlig smärta från framförallt ena sidan av munnen (men båda är påverkad). Tankarna snurrar i massor. Jag har alltså en hund som har problem med allergi/klåda på kropp och återkommande bakterier i öron, nyss påbörjat behandling mot hypotyreos som är autoimmunt kopplad och nu ska hon dra tänder igen. Hypotyreosen har efter 2 veckor behandlats väldigt framgångsrikt, hon är mycket piggare och mer sig själv nu. Men jag gör liksom ont inombords och fortsätter känna "Om vi bara behandlar det här så...", men så kommer alla tankar kring det här med tänderna och allt känns så snurrigt och jobbigt. Är jag överdramatisk, är jag en kass hundägare, vad kunde jag ha gjort annorlunda, varför har jag inte insett A, B och C tidigare osv. :cry:

Tror mycket blir värre just nu i huvudet av att jag också har en lite jobbig situation på jobbet, så att alla känslor rent generellt bara lägger sig på hög och blir lite övermäktiga. Så just nu är det nog skönt att bara rabbla av sig lite här.

Då har vi varit hos veterinären igen, hon ska få opereras först vid 13 så vi åkte hem emellan med en liten dos lugnande i munnen.

Utlåtandet var ungefär som så att hon kanske har CCUS, om jag förstått det rätt. De ska i alla fall kika på tänderna, men hon har ju sår och rätt ordentlig smärta från framförallt ena sidan av munnen (men båda är påverkad). Tankarna snurrar i massor. Jag har alltså en hund som har problem med allergi/klåda på kropp och återkommande bakterier i öron, nyss påbörjat behandling mot hypotyreos som är autoimmunt kopplad och nu ska hon dra tänder igen. Hypotyreosen har efter 2 veckor behandlats väldigt framgångsrikt, hon är mycket piggare och mer sig själv nu. Men jag gör liksom ont inombords och fortsätter känna "Om vi bara behandlar det här så...", men så kommer alla tankar kring det här med tänderna och allt känns så snurrigt och jobbigt. Är jag överdramatisk, är jag en kass hundägare, vad kunde jag ha gjort annorlunda, varför har jag inte insett A, B och C tidigare osv. :cry:

Tror mycket blir värre just nu i huvudet av att jag också har en lite jobbig situation på jobbet, så att alla känslor rent generellt bara lägger sig på hög och blir lite övermäktiga. Så just nu är det nog skönt att bara rabbla av sig lite här.
Usch vilken tråkig situation, man kan ju tycka att det ska räcka med en grej men tyvärr är det inte helt ovanligt vad gäller autoimmuna historier att det uppkommer fler saker eftersom immunförsvaret går på högvarv. Vad får hon för behandling för sin allergi förutom cytopointen? Man kanske behöver överväga immunförsvarsdämpande medicin om hon har återkommande besvär.
Jag har för mig att @Philosophia tidigare hund också drabbades av CCUS (då hette det CUPS).

Usch vilken tråkig situation, man kan ju tycka att det ska räcka med en grej men tyvärr är det inte helt ovanligt vad gäller autoimmuna historier att det uppkommer fler saker eftersom immunförsvaret går på högvarv. Vad får hon för behandling för sin allergi förutom cytopointen? Man kanske behöver överväga immunförsvarsdämpande medicin om hon har återkommande besvär.
Jag har för mig att @Philosophia tidigare hund också drabbades av CCUS (då hette det CUPS).

Hon äter Specific COD-HY och får cypopoint och egentligen inget annat, det har fungerat jättebra mot klådan/pälsavfall. Däremot har jag märkt senaste året att öronproblemen dykt upp lite mer. Jag får väl se om det dyker upp igen eller om det håller sig lugnt nu ett tag sedan senaste behandlingen.

Rasen har ju problem med autoimmuna besvär, så man blir liksom på något sätt inte förvånad när det dyker upp något sådant oavsett vad. Så känns det. :o

Samma här, vi skulle göra "strumpvatten", alltså lägga en använd strumpa i blöt, krama ut och sen hälla vattnet i en sprayflaska för att sen spray med vatten i såret för att förstärka lukten :)
Kan ju få folk att undra om du är riktigt klok, om inte annat 😁 Nu har ju några hunnit tipsa om varianter på personspår, men vill du inte dra klöv i centrala stan medan hon går igång på just viltspåret så kan du även prova bara en tuss päls. Fick det tipset av en jägare + några hudbitar av älg, funkar toppen. (jag blodar aldrig mina viltspår pga lat)
Tack för svar. Pälsbit är bra idé. Dottterns sambo är jägare så det går nog att ordna fram något. Kan testa personspår med strumpvatten också.
Vi har testat lite av varje som lydnad, rally, nosework, apportering men spåra är överlägset roligast tycker mina spaniels 😊

Att jag aldrig lär mej… Sa till lilla fröken på skogspromenaden att idag blir de inget bad i dom vattenfyllda dikena…. Sekunden jag tittade bort för o ta upp mobilen o fota lite så hörde jag ett plask… Bjuder på en bild på min lilla landsäl som verkar va döv så fort de finns vatten i närheten :meh:

Bifogade filer

• IMG_5769.webp
    IMG_5769.webp
    227,6 KB · Visningar: 661

@machafuko Vad jobbigt för er. Min äldsta whippet som dog förra året hade bl.a. CUPS. Min tråd när hon insjuknad finns kvar och där finns hela hennes märkliga sjukdomshistoria att läsa: https://www.bukefalos.se/threads/risig-hund.1251754/

Hon fungerade i stort mycket bra på ciklosporin/Atopica.

Nu är Cessna inlämnad hos veterinären igen och vi får väl hämta henne senare ikväll. På vägen hem passade jag på att ge min in i diskussion med en jaktlabbe-uppfödare som avfärdade BPH med att "mentalitet bedöms bäst i verkligheten" som anledning till att inte beskriva sin hund som ska gå i avel. Men som hon absolut sa behövde meriteras i öppenklass retrieverprov eftersom det sa något om hennes duglighet i avel. (Inte att jag motsätter mig att meritera retrievers i jaktprov, men det är mer... logiken).

Varför inte utsätta sig för lite hetsig diskussion när humöret ändå är på topp liksom. It can only turn better from here :angel:

Ibland får man tacka sin lyckliga stjärna. Jag var ute med hundarna nyss och den yngste gick en bit framför mig och nosade när hon plötsligt frös till och började stirra in i buskaget. Hon stod som helt förstenad som om hon inte riktigt visste vad hon skulle göra.

Jag gick fram till henne och tog undan henne från stigen samtidigt som jag kikade in i buskaget. Och där tittade det minsann fram en väsande huggorm i försvarsställning bara decimeter från henne. Med tanke på att hon har en faiblesse för döda kopparödlor och att hon vill jaga allt som rör sig så hade jag nästan förväntat mig att hon skulle ha försökt att ta ormen. Men hon tyckte att den var MYCKET läskig och hon fick skaka på sig två gånger efteråt för att obehaget skulle gå över.

Hoppas hon har vett att fortsätta bete sig så nästa gång vi stöter på orm.

Ibland får man tacka sin lyckliga stjärna. Jag var ute med hundarna nyss och den yngste gick en bit framför mig och nosade när hon plötsligt frös till och började stirra in i buskaget. Hon stod som helt förstenad som om hon inte riktigt visste vad hon skulle göra.

Jag gick fram till henne och tog undan henne från stigen samtidigt som jag kikade in i buskaget. Och där tittade det minsann fram en väsande huggorm i försvarsställning bara decimeter från henne. Med tanke på att hon har en faiblesse för döda kopparödlor och att hon vill jaga allt som rör sig så hade jag nästan förväntat mig att hon skulle ha försökt att ta ormen. Men hon tyckte att den var MYCKET läskig och hon fick skaka på sig två gånger efteråt för att obehaget skulle gå över.

Hoppas hon har vett att fortsätta bete sig så nästa gång vi stöter på orm.
Men gud jag har verkligen aldrig sett en huggorm väsa. De brukar mest bli rädda och ringla iväg när man kommer (eller ligga kvar och strunta i en). Läskigt men tur att det gick bra!

IMG_3597.webp

CCUS blev diagnosen också, så hon fick dra ett gäng tänder stackaren. Positivt överraskad nog så tog försäkringen en stor del av fakturan, även veterinären nämnde att han var glad när han såg det. Vi är så OTROLIGT nöjda med vården vi får hos veterinären. Det är samma ställe vi gått till för det mesta senaste året så nu är nästa återbesök ett kollektivt återbesök för CCUSen och Hypotyreosen. Himla skönt.

Stackars liten tollartjej. Men nu kan vi väl få vara friska ett tag ❤️

Men gud jag har verkligen aldrig sett en huggorm väsa. De brukar mest bli rädda och ringla iväg när man kommer (eller ligga kvar och strunta i en). Läskigt men tur att det gick bra!

Samma här. Pyret måste ha överraskat så att den inte hann undan. Hon var bara decimeter från den när hon ”frös”. Nej, usch. Vi känner oss precis klara med all rehab efter frakturen och vill absolut inte få något ormbett nu (eller någonsin).

Men om dina hundar sover med dig och Mini stängs bort? Eller sova separat när det ändå är löptik och stress?
Jag måste hitta en lösning, husse tyckte synd om Mini och ville sova i soffan i vardagsrummet så Mini kunde sova med oss. Det var ruskigt obekvämt och på tok för trångt. Trassel och Milou var i sovrummet men kunde se oss. Så vi hade avdelat så hundarna inte kunde nå varandra.

Nästa gång säger jag faktiskt att jag sover i sängen med Trassel och Milou för jag fick också ont av att trängas i min tresitsiga soffa och så husse får sova var han vill. Det skulle inte vara lika jobbigt för Mini att sova ensam för han har sin trygga bur han kan gå in i och sova när han vill och gör det nästan hela tiden. Milou är ju lugn hela tiden så det är just Trassel som är den som mår sämst av det.

Jag måste hitta en lösning, husse tyckte synd om Mini och ville sova i soffan i vardagsrummet så Mini kunde sova med oss. Det var ruskigt obekvämt och på tok för trångt. Trassel och Milou var i sovrummet men kunde se oss. Så vi hade avdelat så hundarna inte kunde nå varandra.

Nästa gång säger jag faktiskt att jag sover i sängen med Trassel och Milou för jag fick också ont av att trängas i min tresitsiga soffa och så husse får sova var han vill. Det skulle inte vara lika jobbigt för Mini att sova ensam för han har sin trygga bur han kan gå in i och sova när han vill och gör det nästan hela tiden. Milou är ju lugn hela tiden så det är just Trassel som är den som mår sämst av det.
Varför släpper du inte ihop hundarna? Mini är väl en tik? Och det är få hanar som spöar upp en tik, förr eller senare måste dom ju ändå bli en familj.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka