Jag går en sån kurs nu, vi tränar alla möjliga och vad jag trodde omöjliga sätt att hantera andra hundars närvaro och han är stabil och suverän. Tills det kommer till att fika i stugan och där har instruktören sagt att han ska vara med som träning. Då är det för trångt och han blir till och från lite stressad.Jag har också en reaktiv/proaktiv hund och vi bor i stan. Ja det kan vara jobbigt att man hela tiden behöver ha koll på promenaden när det blir hundmöte men så farligt är det inte när man väl hittat sätt att träna det. Skvallerträning, gör du det?
Tipsar också om att gå en kurs för reaktiva hundar/hundmöten eller ta hjälp privat av tränare för att du ska få mer förståelse och tips.
Sen måste du släppa skammen. Det är inget att skämmas för att en hund skäller eller morrar på en annan hund.
Men under övningarna känner jag inte igen min hund, han klarar allt plus presterar på rallylydnadsbanorna som vi också tränar lite på. Det är en jätte bra instruktör och kurs men han/vi tar ju inte med sig det hem. Men vi har bara gått 2 av 6 gånger så jag håller kvar hoppet.
Skvallertränad sen valp men stänger av helt så fort vi ser hunden och hör inte mig och bryr sig inte om mig vad jag än gör.
Problemet är att dom är två och jag måste skydda Milou för han blir självklart stressad när Trassel hoppar runt och hugger i luften och ibland går han igång han med när Trassel gör så för att försvara sig. Men han kan också fortsätta gå som om Trassel inte existerar.
Jag är orolig att Milou ska bli biten, jag brukar få gå mellan och styra upp det hela och då eller annars när Trassel far runt biter han mig så det går hål i huden och jag får blåmärken stora som knytnävar. Det problemet blir lite mindre nu på hösten och vintern när både jag och Milou har mer kläder. Men beteendet är inte okej. Och det gör ont genom kläder också för den delen.