Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sån har jag kikat på flera gånger, men konstaterat att den nog är för kall :p Vilken storlek har han?

42e904ac25a7836d1179e0bb21a0aabf.jpg

Sambons whippet har denna i storlek M2. Fluffigare overall får man leta efter! Den är så mjuk och mysig på insidan så jag vill typ krypa in i den varje gång jag klär på hunden :p
Vet inte om den finns i salukistorlek dock, men denna är från DG Doggear.
 
Ska till veterinären (igen) med Pysslingen nu är det magen som spökar.

Jag är rädd att de inte hittar något (för det är inte bra - andra reagerar) eller att de hittar något som sätter stopp (hur skulle jag leva utan hund? Och jag vill inte ha någon annan hund).

Jag är rädd för att han är så ämlig som han verkar (hur motiverar jag då att han är kvar?) och rädd-hoppas att det bara är jag som nojjar (men vilket psyk-fall är jag isf? och vad gör man åt det?)
Usch vilken jobbig situation, förstår att det är tungt. När ska ni dit?
 
Idag har det varit lika kallt som igår men en gladare Alvin. Vi har bara gått i parker och på skottade vägar så han har sluppit ha snö långt upp på benen upp mot magen och det är stor skillnad när han slipper det. Milou hoppar glatt omkring i snön och tycker det är roligt om han går lös i skogen men båda avstår från snöhögar och djupsnö i stan Alvin ogillar det ju även i skogen. Dom är ju så små så det som är i höjd med mina skor går ju upp till magen eller ibland högre på dom. Och snö som skottats undan blir som små berg att bestiga. Kallt och besvärligt tycker dom.
 
Har blivit duktig på att borsta tänderna på grabbarna igen, borstar varje dag när jag gör resten av pälsvården. Har beställt hem tandkräm och fingertandborstar. Kör med barnborstar och det fungerar men tänker att det kan bli ännu bättre. Vill att dom ska fortsätta ha fina tänder och som bonus att jag kan pussa på dom utan att dom har dålig andedräkt även framöver :D
 
Sån har jag kikat på flera gånger, men konstaterat att den nog är för kall :p Vilken storlek har han?
45L, den är på gränsen till för stor fortfarande men det gör å andra sidan att han kommer att kunna ha den hela vintern utan att växa ur den. :D

Jag trodde inte den skulle vara så varm men han verkade helnöjd, inte en frysdarrning på hela rundan och då är Skånes blåst inte att leka med. :D
 
45L, den är på gränsen till för stor fortfarande men det gör å andra sidan att han kommer att kunna ha den hela vintern utan att växa ur den. :D

Jag trodde inte den skulle vara så varm men han verkade helnöjd, inte en frysdarrning på hela rundan och då är Skånes blåst inte att leka med. :D
Låter utmärkt :D Vi fick kommentarer från folk ute på dagens långpromenad när de såg att Aysu hade skor. Alla tyckte att hon var så fin. Hon ser verkligen jätteglad ut när hon får gå med skor ute. Knäppa hund.
 
Nu har Vovvi varit medicinfri flera dagar och vi börjat gå lite promenader och Vovvi ser fräsch och piggelin ut. Hon lever ju normalt sitt liv i fart och fläkt och kutar gärna full kareta dit hon ska. Nu är hon helt tillbaks i det tänket och safe:ar inte pga att hon känt någon instabilitet i bakkärran. Nu är det fullt ös.
Jag bär henne fortfarande i trappen och hon får inte hoppa upp/ner i stol och säng än iom att de är så höga.

En bekant fick diskbråck på deras lilla hund ungefär då min skadade sig. Den stackaren har fått vara in fler ggr och inte alls läkt som min hund. Tycker så synd om dem!
Men är glad för min lilla korvis skull! :heart
 
42e904ac25a7836d1179e0bb21a0aabf.jpg

Sambons whippet har denna i storlek M2. Fluffigare overall får man leta efter! Den är så mjuk och mysig på insidan så jag vill typ krypa in i den varje gång jag klär på hunden :p
Vet inte om den finns i salukistorlek dock, men denna är från DG Doggear.
Den ska jag kika på, kan vara något för Alvin eller är dom bara för vinthundar kanske? Ska titta på den och det finns kanske måttabell
 
Asni har bott hos min mor i några veckor nu. Hon har gjort otroliga framsteg, och det gör att jag känner mig trygg i beslutet. Min mor berättar att hon är mycket lugnare hemma när hon är ensamhund, behöver inte ständigt vara på henne och söka uppmärksamhet, och eftersom det är så mycket mer folk där utomhus så har hon vant sig vid det och minskat utfallen markant.

Hon är verkligen en ensamhund. Det suger för mig, men hon mår mycket bättre och det är allt som spelar roll.
 
Lite relaterat till diskussionen om täcken osv: vi promenerar flera gånger i veckan tillsammans med en granne/vän och hennes hundar (en egen och en hon passar åt en annan granne). Den hon passar fryser verkligen arslet av sig så fort han kommer utanför dörren, är som ett enda stort asplöv efter två sekunder. Det är mellan -5 och -10 här nu och han är av typen som helt saknar underull och jag förstår inte varför de inte köper ett ordentligt täcke åt honom, nu har han bara någon liten... väst på sig typ. Ägaren resonerar som så att hon hellre tar kortare promenader med honom när det är så kallt. Visst, det är hennes beslut, men det är ju tråkigt (och synd om honom!) - med ett ordentligt täcke hade han ju faktiskt kunnat hänga med på långpromenaderna i vanlig ordning, nu blir det bara kortturer när vi ses.
 
Någon som inte fryser är min lilla lurv som älskar snön och är helt tokig i kylan (idag tyckte hon att en frusen bäck var det allra bästa stället att rulla sig på). Vi har tagit 1,5 h långa skogspromenader i strålande sol och krispig luft på lunchen de senaste två dagarna, så himla härligt.
 
Lite relaterat till diskussionen om täcken osv: vi promenerar flera gånger i veckan tillsammans med en granne/vän och hennes hundar (en egen och en hon passar åt en annan granne). Den hon passar fryser verkligen arslet av sig så fort han kommer utanför dörren, är som ett enda stort asplöv efter två sekunder. Det är mellan -5 och -10 här nu och han är av typen som helt saknar underull och jag förstår inte varför de inte köper ett ordentligt täcke åt honom, nu har han bara någon liten... väst på sig typ. Ägaren resonerar som så att hon hellre tar kortare promenader med honom när det är så kallt. Visst, det är hennes beslut, men det är ju tråkigt (och synd om honom!) - med ett ordentligt täcke hade han ju faktiskt kunnat hänga med på långpromenaderna i vanlig ordning, nu blir det bara kortturer när vi ses.

Jag har tyckt att min fluffhund varit frusen om det krupit ner mot 14 minus och kallare, mest om tassarna. Nu senaste månaden har vi utan problem gått promenader på 1,5-2 timmar när det varit både 18, 19 och 20 minus. Inget täcke på, men lurviga tassar, som han bara kort fått lite köldkramp i.

Att han verkade frusen förut måste berott på att vi bara kunde gå sakta pga konvalescens de två första vintrarna. Förra vintern var det inte många dagar det var tvåsiffrigt minus.
 
Jag har aldrig haft frusna hundar förut och de verkar inte som nuvarande papillon är speciellt frusen heller. Han lyfter tassar om vi står stilla men rör han på sig så verkar det helt OK. Han har ingen underull att tala om men fluffar upp pälsen rejält så den värmer nog.

Inomhus ligger han på de kallaste ställen han kan hitta.

På rasgruppens fb-sida verkar de flesta ha rejäla täcken på sina?
 
Natten till idag hade vi -12 och det biter rätt bra tycker även jag. Våra hundar är inte speciellt frusna någon av dem. Vi har -7 nu och kom precis in från en 45-minuterspromenad i skogen, inget täcke ens på labben. I hundgårdarna medan vi jobbar ligger labben mest i sitt varma hundhus och är inte ute speciellt mycket, Emiron däremot är mer ute än han är inne. Ibland är han ute så långa stunder åt gången att jag nästan blir orolig... Försöker intala mig att han själv känner när det är dags att krypa in i den varma kojan och tina upp näsan.

Har kommit till slutsatsen att jag behöver bygga till hans hundkoja med en bättre vindsluss. Ska se om det går att ta tag i det redan nu i helgen.
 
I morse vid 04-tiden var det -20,2 här,ingen hund med täcke men både Gissa och den tillfälliga inneboende hunden fick köldkramp i var sin tass
 
Lite relaterat till diskussionen om täcken osv: vi promenerar flera gånger i veckan tillsammans med en granne/vän och hennes hundar (en egen och en hon passar åt en annan granne). Den hon passar fryser verkligen arslet av sig så fort han kommer utanför dörren, är som ett enda stort asplöv efter två sekunder. Det är mellan -5 och -10 här nu och han är av typen som helt saknar underull och jag förstår inte varför de inte köper ett ordentligt täcke åt honom, nu har han bara någon liten... väst på sig typ. Ägaren resonerar som så att hon hellre tar kortare promenader med honom när det är så kallt. Visst, det är hennes beslut, men det är ju tråkigt (och synd om honom!) - med ett ordentligt täcke hade han ju faktiskt kunnat hänga med på långpromenaderna i vanlig ordning, nu blir det bara kortturer när vi ses.
Sånt där tycker jag är jättetrist. Har sett flera hundägare som resonerar så och tror att det delvis har att göra med att de tycker det är bekvämt att "slippa" promenaderna, fryser hundarna har de ju något att skylla på. Nu har ju mina inget emot kläder, och väl ute är de glada bara de slipper frysa. Skogspromenader är fint oavsett årstid :) Visst, det blir i värsta fall overall + täcke + skor, men tja, då får det vara så. Däremot tar vi färre halvlånga rastningsrundor nu. De blir pyttekorta för jag orkar inte klä på dem i hundra år för att vara ute 10-15 min. Det blir mer gå till närmsta kissplats och in igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
303
· Visningar
22 039
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
656
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 281
· Visningar
49 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp