Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag när jag vinterbadade tyckte Nora att det var en bra idé att springa ut i vattnet med täcke och allt på sig. Hon älskar ju att bada men jag trodde nog att hon hade mer självbevarelsedrift än så men tydligen inte :meh:
-1 i luften och 1,5 i vattnet. Det slog mig att jag inte har en aning om hur skadligt (är det ens skadligt?) det är för henne att bada i den temperaturen. Hon fick inte vara kvar i vattnet idag, det var direkt upp.
Gissa badar ofta i göta kanal med täcke/tröja på,verkar inte ta någon skada av att få gå hem (3km) blöt o utan tröja/täcke/overall
 
Idag när jag vinterbadade tyckte Nora att det var en bra idé att springa ut i vattnet med täcke och allt på sig. Hon älskar ju att bada men jag trodde nog att hon hade mer självbevarelsedrift än så men tydligen inte :meh:
-1 i luften och 1,5 i vattnet. Det slog mig att jag inte har en aning om hur skadligt (är det ens skadligt?) det är för henne att bada i den temperaturen. Hon fick inte vara kvar i vattnet idag, det var direkt upp.
Risk för vattensvans skulle jag säga finns vid vinterbad (kan ju även ske annars också men troligen lite större risk vid vinterbad). Men hur lätt en hund får det verkar variera lite.
 
Alvin vantrivs så mycket i kylan, han fryser om tassarna och skorna jag köpte i minsta storleken är för stora så har beställt hem en ny modell. Hela han fryser så han skakar trots täcken och att vi rör oss. Milou som är naken fryser ju också men inte lika mycket och framförallt inte i skogen för där springer han så mycket. Alvin är snäppet frusnare överlag.

Alvin ser miserabel ut och det känns inte roligt att han tycker det är så jobbigt. Tar bort lite av promenad känslan. Idag bar jag honom sista biten till bilen för att han frös om tassarna och skakade så mycket. Efter det tar vi bara gått korta promenader.

Det ska bli mildare väder imorgon så hoppas det blir bättre.

Han har alltid varit känslig för kyla men tycker nog att det blivit lite värre nu när han är äldre. Kan det stämma?
 
Men då var det ju bara så för att hundarna visste det var kommunfolk fattar du väl! :cool:
Men självklart!
Så dum jag är 🤦‍♀️ De är naturligtvis inte bara unika på så vis att de aldrig någonsin sover eller öht gör något annat än att stå utomhus och tokskälla.
De är givetvis också mediala och snappar direkt upp vibbarna när någon okänd, som befinner sig utom synhåll spionerar på dem.

Tänkte inte på det 😅

20210201_222507.jpg
 
Angående täcken och tröjor tror jag att jag fått ihop runt 45- 50 stycken, troligast åt 50 hållet :eek: Dom behöver ju kläder året runt, till och med på sommaren om det regnar (inte annars på sommaren så klart). Undrar hur mycket pengar allt det där har kostat. Vill nog inte veta men mycket, mycket. Fast jag behöver 2 eller 4 av varje så då drar det iväg.Låter galet mycket med så många, nästan så jag skäms 🙈 Blir inga fler nu.

Sist vi var på Hööks var jag glad att dom är svåra att hitta täcken till för mamma bestämde sig för att köpa förskräckliga ljusa jeanstäcken med vita luddkanter till dom, hon var överförtjust men jag tyckte dom såg ut som volvoraggare. :laugh: Påpekade lite snällt att täckena hängde 15 cm ner under magarna på båda så att det inte gick att ha dom, låtsades som att jag var lite ledsen över det :angel:. Fick lite dåligt samvete dock för mamma blev så glad att hon hittade dom :p
 
Tänker att jag slänger mig in i tråden, har smugit runt på buke ganska anonymt ett par år nu :D
Har en ettårig terv som är överallt och ingenstans. Står just nu och funderar lite på när det är dags för hd- och ed-röntgen. Vi tränar en del så vill gärna veta hur det står till, men är lite osäker på om det finns nån nackdel med att röntga "så tidigt"..
 
Tänker att jag slänger mig in i tråden, har smugit runt på buke ganska anonymt ett par år nu :D
Har en ettårig terv som är överallt och ingenstans. Står just nu och funderar lite på när det är dags för hd- och ed-röntgen. Vi tränar en del så vill gärna veta hur det står till, men är lite osäker på om det finns nån nackdel med att röntga "så tidigt"..

De ska ju röntgas och testas mellan 12-18 månader så är han ett år gammal ser jag det inte som " för tidigt"?
 
Nu blev kursen i fokus- och belöningsutveckling som vi skulle gått i februari inställd. Trist, men också en gnutta lättnad - hunden har ju förvandlats till en vrålskällande, hormonstinn tonåring efter senaste löpet så jag vet faktiskt inte riktigt hur det hade gått.

Funderar på att boka in en fortsättningskurs i nose work istället. Daisy seglar igenom grundkursen och imponerar på kursledaren genom att söka upp och markera doftgömmor som kursledaren trodde att hon hade lagt undan (Daisy försökte bokstavligen klättra upp i en bokhylla där hon lagt den en bit upp, och stod där på tå och stirrade på oss som "hallå, förstår ni inte. där är den ju" :D). Det är verkligen intressant och kul att se hur snabbt hon har tagit till sig doften och aktivt söker efter den.
 
(var visst dåligt på det här med att citera)

Nä, jag tänkte det också. Men så blev jag lite osäker när en annan med rasen menade att fler och fler väntar till 17-18 månader (och ännu längre i Norge tydligen men där har jag noll koll) för att de är mer "färdiga" i kropp och muskler då. Men det kanske bara är åsikter och inte fakta så att säga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 424
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 177
· Visningar
43 713
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp