Uppdateringstråd

Våra går på lösdrift och har tillgång till sin ligghall även nu.

Jag spolar av dem ifall de är synbart varma och besvärade (speciellt en av dem tycker det är väldigt skönt att få sig en sval dusch när det är väldigt varmt), eller om de är väldigt svettiga. Tycker det är mindre jobb att skölja av svetten när den är färsk än att borsta bort den när den har torkat :p
Tvättar typ aldrig med annat än bara vatten.
 
Tog en lite längre tur idag, ute 3h.

Enligt Ridely var turen 25,77km lång, enligt makens Garmin låg vi på 17,5. Viss skillnad :laugh:
Men helt okej utsikt :love:
288972516_10225214759614202_719800735686669898_n (1).jpg
 
Goldie har blivit en stallhäst! Hon vill inte tillbaka till hagen 🙃 jag har ändå köpt flugtäcke, alltid flughuva och så smörjer jag och sprayar varje dag.

Tur de fortfarande går in på nätterna.
Nu har en ponny fått fång så de kommer fortsätta gå in på nätterna. Så hon äter 2kg hö per natt.

Är era på bete nu dygnet runt?
Badar ni era hästar den här årstiden och varför?

Jag tänker att smuts/fett i pälsen hjälper mot flugorna? Så jag brukar nästan aldrig bada mina hästar 🤔
Märker stor skillnad iår när jag inte rider. Behöver spraya 1/3 del så mkt flugspray som när hon rids. Det beror nog på att jag aldrig duschar henne nu. När hon är i träning blir hon svettig varje dag och spolas av varje dag. Utan schampo såklart, men för att få bort svetten. Men behöver då spraya flugspray väldigt ofta.

Så! Jag skulle aldrig släppa ut en svettig häst i hagen så måste spola av den innan. Men badar inte för sakens skull förutom vid tävling om det behövs. Rider jag så den inte blir svettig - ingen dusch eller kanske svampa av vid sadeln typ.
Ja fettet och smuts skyddar mot flugor och insekter men framförallt tror jag effekten av typ Ultrashield sitter längre.
 
Goldie har blivit en stallhäst! Hon vill inte tillbaka till hagen 🙃 jag har ändå köpt flugtäcke, alltid flughuva och så smörjer jag och sprayar varje dag.

Tur de fortfarande går in på nätterna.
Nu har en ponny fått fång så de kommer fortsätta gå in på nätterna. Så hon äter 2kg hö per natt.

Är era på bete nu dygnet runt?
Badar ni era hästar den här årstiden och varför?

Jag tänker att smuts/fett i pälsen hjälper mot flugorna? Så jag brukar nästan aldrig bada mina hästar 🤔
Duschar av väldigt ofta, eftersom hästen blir väldigt svettig.

Har inte bete dygnet runt just nu, stora betar på nätterna och de små inte alls.
Ska försöka pussla ihop bete för alla sen när tillväxten lugnat sig lite.
Vill också ha tillgång till bra skugga när det är varmt.
 
Goldie har blivit en stallhäst! Hon vill inte tillbaka till hagen 🙃 jag har ändå köpt flugtäcke, alltid flughuva och så smörjer jag och sprayar varje dag.

Tur de fortfarande går in på nätterna.
Nu har en ponny fått fång så de kommer fortsätta gå in på nätterna. Så hon äter 2kg hö per natt.

Är era på bete nu dygnet runt?
Badar ni era hästar den här årstiden och varför?

Jag tänker att smuts/fett i pälsen hjälper mot flugorna? Så jag brukar nästan aldrig bada mina hästar 🤔

Min går inte på bete. Går i samma hage året runt och går in på nätterna (men är ute från 07-22). Jag badar min, är kritvit original, men han är helt obesvärad av flugor och insekter, och har alltid varit. Sprayar inte ens med medel. ☺️
 
Min går inte på bete. Går i samma hage året runt och går in på nätterna (men är ute från 07-22). Jag badar min, är kritvit original, men han är helt obesvärad av flugor och insekter, och har alltid varit. Sprayar inte ens med medel. ☺️

Jaha va olika det kan vara 🙂
Min slänger endel med huvudet och vill in.
Men om hon skulle kunna låta flughuvan vara hade de underlättat!
Men då ska jag nog bada henne imorgon 🙂 tror hon skulle tycka de vore skönt
 
Efter några veckors vila så har vi börjat röra på fläsket igen. Idag var det premiär för tömkörning på volt, första gången vi testar det tillsammans. Det är ju samma princip som longering så hon förstod snabbt vad det handlade om även om yttertömmen förvirrade henne lite i början. Jag är rätt ringrostig själv men det gick riktigt bra ändå tycker jag. Hon hade betydligt bättre framåtbjudning idag än hon hade förra gången trots att det var varmare idag. Även om vi mest fokuserade på framåtbjudningen och att hålla en jämn volt så började hon bitvis söka sig framåt och ned på egen hand.

20220618_165334.jpg
 
Efter dagens långtur var både jag och maken trötta, så vi stängde in storhästarna i övre hagen och lät barnet rida sin ponny själv där nere. Lagom ansträngande att sitta i solen och på håll betrakta ponnymotionerandet :D
 
Idag har vi ridit ut själva för första gången 🌟
Vegas får MVG i uppförande, han är så himla glad och nyfiken.
Gick förbi ungtjurarna på bete, bikupor, andra hästar, sprang en räv mitt över vägen framför oss osv. Inga problem med något alls 😁
Han är pigg och vaken, kan titta lite och hoppa till lite om han blir överraskad men inte mer än så. Vill ju inte ha en lobotomerad kamel som bara går utan att reagera på något 😅

Bästa guldponnyn 💛
IMG_20220619_120650.jpg
 
IMG_20220619_125557.jpg


Vi har varit på utflykt!
Inga som helst problem med transporten, vägen dit gick hon raka vägen på och vägen hem tog en väl fem minuter att komma fram till att vi faktiskt skulle gå på :laugh:

Det stora blå var Superspännande, och ganska läskigt med. Hon ville prompt ner på stranden så fort som möjligt, sedan stod hon och stirrade uppmärksamt på vågorna som kom och skulle försöka blöta ner henne. Vi doppade en hel centimeter av en framhov ;) Och passade på att gräva lite sand, kolla på allt spännande och så satt matte på barbacka en liten sväng, vilket inte var mer läskigt än när matte stod bredvid.

Överlag en mycket positiv erfarenhet!
 
Idag så raspade vi hovar och sedan tog vi en promenad i regnet. Om hon var nätt och försiktig på sin första promenad någonsin så var hon en ångvält nu på sin andra 😂 jag utnyttjade det till att fästa lite travkommando bredvid på vägen. På dem snåriga stigarna och över grusbron blev det trixigare att förstå att matte behöver gå före i lugnt tempo och att man då inte behöver stega ut i dy för att hinna före. Även om hon är lite nervig och taggad så gillar jag hennes framåtanda och att hon faktiskt hänger på utan ett enda stopp även om vi lämnar hennes skrikande flock. Tänkte att jag ska försöka dra lite saker bakom oss när vi promenerar för att börja vänja henne inför drag längre fram.

(Min mor var även och hälsade på sitt nya pälsbarn igår och hon fick betyget "bedårande" av henne)
 
Jag längtar såååå efter att börja rida in Lily men fröken blir bara 2år om några veckor så det är inte dags än på länge.
Idag blev det tömkörning på ridbanan för första gången. Eftersom jag är ensam när hon ska lära sig allt så tar det längre tid men det går framåt. Så just nu är det fokus på start, stop och sväng. Vi har tidigare tömkört en del ute men svänga blir mer naturligt när stigen svänger… Och fröken hade sadel på sig för några dagar sedan - bryr sig inte ett skit 😂
 

Bifogade filer

  • F61A8076-4BEB-4747-9184-B72EFA807810.jpeg
    F61A8076-4BEB-4747-9184-B72EFA807810.jpeg
    575,5 KB · Visningar: 44
Det är en rejäl genomgång på Goldie nu.
Han har kört med lasern 2 timmar och de märks att spänningar släpper. Både skönt och jobbigt enligt Goldie ♥️
 
Idag introducerades stora stygga vattenslangen och dusch av framben, Elsa tyckte det var asläbbigt 😂 försökte förklara att hästar med en massa hovskägg tyvärr får finna sig i duschar då och då, så till slut gick det att stå still i några sekunder så att matte kunde spola frambenen lite medan hon fick gå till sitt mentala happy place. Lite träning så ska hon nog förstå att världen inte går under för att man blir blöt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 233
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp