Uppdateringstråd

Idag provade vi att styra med tyglar i bettlöst träns för första gången, problemet/utmaningen var att vi gick förbi pseudohingsten på ridbanan som roooopade hela vår tid i slingan så det var lite som att styra ett skenande ånglok i snårig terräng 😂 Hon verkar obrydd över min arm hängandes över henne iaf, men det kan vara för att tåget ibland glömde att jag var där kanske? Då fick hon träna på att stå still och respektera mitt space och man hade kunnat tro att jag bad henne att göra en bakåtvolt för hon tyckte jag var helt galen som ens föreslog det. Men något fastnade förhoppningsvis, många bäckar små.

Duschen efteråt var hon lite uppe i varv men vi fick iaf blöta frambenen sporadisk och när hon slutade backa långt ifrån strålen och stod still stängde vi av och gick in. Tror jag ska ta och byta munstycket så att jag enklare kan stänga av och på med pistolhandtag istället för den manuella snurren som är nu, blir lite meckigt när man försöker hålla häst samtidigt.
 
Maken hade testat att springa en ny runda idag och tyckte den var najs, så vi provade också på den nu på eftermiddagen. Fick ihop 7km, supermysig väg som bjöd på både skog och grusväg.

Halvvägs igenom blev det väldigt flugigt, så föreslog fröken att vi skulle springa snabbt ifrån dem. När jag sa nej, vi ska inte springa här, så testade vi lite att galoppera på stället i hopp om att flugorna skulle försvinna då. Det gjorde de inte, men man måste ju få ut sin frustration över odjuren på något sätt ;)

Sista biten slapp vi flugorna igen och då kunde vi köra drömmiga övergångar :love:
Nu ska jag bara testa att lasta och åka iväg för att rida "bortifrån" någon gång, sedan är det ta mig tusan dags för att få till en dressyrträning igen!

Behöver bara få behandling för min rygg först också. Man kan ju tänka sig att jag borde vara medveten om att jag får spänningar av att rida länge i hoppsadeln, men jag tenderar att glömma det så just nu är jag fortfarande lite halvknakig efter helgens långritt - inte bästa utgångsläget om man ska iväg och rida ordentligt för första gången på ett halvår :p
 
Blev ett pass i paddocken igår. Vädret var sådär extra sticky med hög luftfuktighet, så jag hade lite svårt att hålla fokus.
Hade dock varit noga med att stretcha ordentligt innan passet och tyckte att det kändes bra! Lyckades sitta kvar i fattningarna, vilket är ett av mina stora utvecklingsområden (jag slänger gärna iväg med överkroppen och tappar givetvis balansen).

Vi fokuserade mest på sidvärts, en av de där grejerna som jag också behöver fokusera på. Just att sitta kvar, mjuk och balanserad även i förflyttningar, är mitt ständiga mål :idea:

Idag är planen att lasta för att åka iväg och rida en liten sväng i skogen här i närheten. Bara för att pröva på momentet åka - rida - åka igen.

På kvällen igår tog jag en promenad med shettisen. Hon blev grymt upprörd på mig när jag sa att vi skulle gå en annan väg än vad hon hade tänkt, så jag fick mig ett ilsket litet bett i armen. :o Hon är verkligen inte bitig sådär generellt, så det var onekligen oväntat! Men när vi väl kommit in på vägen vi skulle gå kom hon fram till att det nog vara ganska trevligt ändå, så efter det var det bara glada miner. Tokfia!
 
Det gick finfint att åka och rida! Efter att ha ridit var vi dock så svettiga och ansatta av flygfän så vi bestämde oss för att rida hemåt istället för att lasta och åka hem (vi åkte inte långt :angel: ). Ska se om jag kan fodra bogspännet på frökens ridflugtäcke, hon fick skav av det senast men det är guld att ha när det är så mycket insekter.

Det blev 5km, mycket klättrande och lyfta på benen. Fröken fick sig en dusch när vi kom hem.
289011402_5352161121489924_1164718505677857219_n.jpg
 
Idag vi ut själva igen, Vegas är så himla duktig 🌟
Hovslagaren har även varit hos oss och verkat. Perfekt att ha en kompis som är utbildad hovslagare 😁
Hon tyckte hovarna var fina och väldigt bra kvalité.
Sambon kom också ut till stallet och hjälpte mig att mäta hovarna så jag kan köpa boots till honom.
Han ömmar inget ens på grusvägarna men vill ändå ha boots för att skydda från slitage.
 
Tänkte att vi skulle tömkört idag men den friska fläkten som blåste så härligt vid middagstid i värmen hade helt dött ut när jag väl kom till stallet och bytts mot en stilla, tryckande värme, kvavt och svettigt. Flugorna for i ett moln runt oss så jag gav upp tanken på tömkörning och vi tog en promenad längs vägen istället så hon skulle slippa bli så svettig men ändå få komma ut lite. Vi tittade på grannens trädgård, mötte ett antal bilar i olika storlekar och sen träffade vi en bekant som vi stod i vägkanten och snackade med i nästan en timme.

received_3152188355045802.jpeg
 
289368017_781594382842595_1152850195899336931_n.jpg


Det här midsommarvädret, vad hände? Kan inte minnas att det någonsin varit så under min livstid!
Vi hade kompisar över. Igår hängde hästarna inne i lösdriften större delen av dagen, ända tills det var ok att komma ut. Bilden är tagen vid tio typ :love:

Idag fick två av kompisarna testa lite skojgalopp på närmaste grusvägen. Trots värmen och inte fullt så rutinerade ryttare bjöd fröken på ordentligt - de var allihop mycket nöjda :p Vi får väl se hur aktiva de närmaste dagarna blir, kommer knappast orka några hårda pass när temperaturen ligger nära 30.
 
Jag var uppe tidigt och cyklade till stallet för att hinna rida innan värsta värmen.
Var nog bara 25 grader 😅
Promenerade bort till anläggningen och trimmade lite, Vegas trivs verkligen på deras stora utebana med gott om plats, får väldigt fin bjudning och galoppen blir så mycket bättre än i ridhuset.
Tränade övergångar mellan skritt och trav och trav och galopp.
Han har lättast att fatta höger men själva galoppen är mer ridbar och stark i vänster. Att han gärna fattar höger beror dock på mig, är bättre på att hålla stödet i vänster tygel än i höger.
Det ska jag bli bättre på!

IMG_20220625_084338.jpg
 
Tog en tur nu på morgonen. Det var 21 grader men väldigt hög luftfuktighet, så vi blev varma :laugh:

Hade egentligen tänkt ta en sväng genom skogen, men så snart vi närmade oss den insåg vi att det var för mycket insekter. Måste fixa täcket innan vi ger oss på det. Det fick bli en omplanering av väg så det blev grusväg hela rundan istället. 7 kilometer och en häst som helst ville springa järnet mest hela tiden :p
 
Har inte träffat Goldie på hela helgen.
Känns konstigt men behövde verkligen komma bort :heart

Hon kändes konstig när jag tömkörde i onsdags och tyckte hon vred mer bak än hon någonsin gjort. Började tjuta o kände som behandlingen veterinären gjort inte alls va bra. Försökt lugna mig o ge henne tid nu i helgen så får se hur hon rör sig idag. (jag är ganska orolig av mig)
"Nya" sadeln har posten lyckats skicka fel tre gånger men den borde vara här denna vecka iaf :cautious:

Insåg även att veterinären skrivit "böjprov UA" på kvittot men han gjorde inget böjprov......
 
Har inte träffat Goldie på hela helgen.
Känns konstigt men behövde verkligen komma bort :heart

Hon kändes konstig när jag tömkörde i onsdags och tyckte hon vred mer bak än hon någonsin gjort. Började tjuta o kände som behandlingen veterinären gjort inte alls va bra. Försökt lugna mig o ge henne tid nu i helgen så får se hur hon rör sig idag. (jag är ganska orolig av mig)
"Nya" sadeln har posten lyckats skicka fel tre gånger men den borde vara här denna vecka iaf :cautious:

Insåg även att veterinären skrivit "böjprov UA" på kvittot men han gjorde inget böjprov......
Jag har fått både djup- och stötvågsbehandling på mig själv, och det kan ta några dagar innan kroppen känns helt fine igen. Detsamma med kiropraktiska manipulationer. Nu fick hon ju också behandling väldigt länge och verkar ha fått mycket lossat, det i sig gör säkerligen att kroppen känns "ovan".

Så andas lite. Det ordnar sig.

Sedan kan det ju vara läge att fundera på om du vill åka till just den veterinären igen. För jag måste hålla med om att det låter som att den försökte köra igenom väldigt mycket (min erfarenhet är snarare att man behandlar mindre och ofta än mycket.).
 
Har inte träffat Goldie på hela helgen.
Känns konstigt men behövde verkligen komma bort :heart

Hon kändes konstig när jag tömkörde i onsdags och tyckte hon vred mer bak än hon någonsin gjort. Började tjuta o kände som behandlingen veterinären gjort inte alls va bra. Försökt lugna mig o ge henne tid nu i helgen så får se hur hon rör sig idag. (jag är ganska orolig av mig)
"Nya" sadeln har posten lyckats skicka fel tre gånger men den borde vara här denna vecka iaf :cautious:

Insåg även att veterinären skrivit "böjprov UA" på kvittot men han gjorde inget böjprov......
När min ET behandlade B så sa hon att det inte är ovanligt att hästarna kan vara möra i upp till en vecka efter behandlingen om det är stora låsningar och spänningar man släppt och mycket riktigt så var B ganska mör i några dagar efter. Man såg helt klart en förbättring efter behandlingen men man såg samtidigt att hon var lite mör. Min ET tog det ändå rätt lugnt och vi höll på i kanske 1-1,5 timme sammanlagt inkl rörelsekontroll. Precis som @Andromedae skriver så sa även min ET att det är bättre att behandla lite och ofta än att försöka fixa allt på en enda lång behandling. B ska få behandling nr 2 under veckan när ETn har tid.
 
Jag har fått både djup- och stötvågsbehandling på mig själv, och det kan ta några dagar innan kroppen känns helt fine igen. Detsamma med kiropraktiska manipulationer. Nu fick hon ju också behandling väldigt länge och verkar ha fått mycket lossat, det i sig gör säkerligen att kroppen känns "ovan".

Så andas lite. Det ordnar sig.

Sedan kan det ju vara läge att fundera på om du vill åka till just den veterinären igen. För jag måste hålla med om att det låter som att den försökte köra igenom väldigt mycket (min erfarenhet är snarare att man behandlar mindre och ofta än mycket.).
Ja stallägaren sa idag att hon varit väldigt pigg i helgen och gått om henne när hon lett henne så det var förhoppningsvis bara träningsvärk.

Jo det är klart jag funderar på det. Jag flyttade hit i December och har dålig koll på veterinärer. Nu är denna legitimerad (såklart) och fick bara bra uppfattningar om honom. De är även väldigt svåra att få tag i och även tider på klinik och då ska jag hyra släp och även försöka få med nån lasthjälp.


När min ET behandlade B så sa hon att det inte är ovanligt att hästarna kan vara möra i upp till en vecka efter behandlingen om det är stora låsningar och spänningar man släppt och mycket riktigt så var B ganska mör i några dagar efter. Man såg helt klart en förbättring efter behandlingen men man såg samtidigt att hon var lite mör. Min ET tog det ändå rätt lugnt och vi höll på i kanske 1-1,5 timme sammanlagt inkl rörelsekontroll. Precis som @Andromedae skriver så sa även min ET att det är bättre att behandla lite och ofta än att försöka fixa allt på en enda lång behandling. B ska få behandling nr 2 under veckan när ETn har tid.

Ja jag borde kanske sagt ifrån? Jag tycker det är svårt..

Det är som tråden om hovar och understrukna trakter där godkänd hovslagare verkar och skor fel. Då ska man som ägare kunna se det och byta hovslagare.
Det enda jag kan göra nu när jag flyttat är att se till att veterinären är legitimerad, de inte står nått skumt om hen när man googlar, rekomendationer. Sen hoppas jag man kan lita på deras bedömning.
 
Ja stallägaren sa idag att hon varit väldigt pigg i helgen och gått om henne när hon lett henne så det var förhoppningsvis bara träningsvärk.

Jo det är klart jag funderar på det. Jag flyttade hit i December och har dålig koll på veterinärer. Nu är denna legitimerad (såklart) och fick bara bra uppfattningar om honom. De är även väldigt svåra att få tag i och även tider på klinik och då ska jag hyra släp och även försöka få med nån lasthjälp.




Ja jag borde kanske sagt ifrån? Jag tycker det är svårt..

Det är som tråden om hovar och understrukna trakter där godkänd hovslagare verkar och skor fel. Då ska man som ägare kunna se det och byta hovslagare.
Det enda jag kan göra nu när jag flyttat är att se till att veterinären är legitimerad, de inte står nått skumt om hen när man googlar, rekomendationer. Sen hoppas jag man kan lita på deras bedömning.
Du har ingen person i din omgivning som du litar på, som kan rekommendera en veterinär med gott rykte?
 
Ja stallägaren sa idag att hon varit väldigt pigg i helgen och gått om henne när hon lett henne så det var förhoppningsvis bara träningsvärk.

Jo det är klart jag funderar på det. Jag flyttade hit i December och har dålig koll på veterinärer. Nu är denna legitimerad (såklart) och fick bara bra uppfattningar om honom. De är även väldigt svåra att få tag i och även tider på klinik och då ska jag hyra släp och även försöka få med nån lasthjälp.




Ja jag borde kanske sagt ifrån? Jag tycker det är svårt..

Det är som tråden om hovar och understrukna trakter där godkänd hovslagare verkar och skor fel. Då ska man som ägare kunna se det och byta hovslagare.
Det enda jag kan göra nu när jag flyttat är att se till att veterinären är legitimerad, de inte står nått skumt om hen när man googlar, rekomendationer. Sen hoppas jag man kan lita på deras bedömning.
Man gör ju så gott man kan😊
Det är svårt att säga så mycket där i stunden, men känner man sig osäker i efterhand så kan man iaf sätta den på sin lista på folk man helst inte anlitar igen.
 
Du har ingen person i din omgivning som du litar på, som kan rekommendera en veterinär med gott rykte?
Har inte bott här så länge för att lära känna någon på det sättet.
Har svårt att lita på folk men denna var en bekant härifrån som rekomenderat och vet. är ambulerande från Kalmars klinik.
De jag har kontakt med i stallet rekomenderar olika.
Då när Goldie blev sparkad illa terroriserade jag 6 veterinärer tills jag fick tag på en som jag ändå fick ringa flera gånger.
 
Det er 10 dager siden Diva-ponnien reiste på beite... det er 47-48 dager til hun kommer hjem... jeg har allerede abstinens og savner henne så utrolig mye!! Neste sommer skal jeg ha kjøpt min egen så jeg kan ri og ha det koselig hele sommeren, selv om den står på gress.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 233
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp