Bukefalos 28 år!

Uppdelade raser - i det "tysta"

Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Hm, alltså jag är egentligen inte för uppdelning av raser. MEN, jag ser hellre att det finns en uppdelning än att hela rasen går åt hela helskotta. Jag vill ju så småningom lägga mig i westieaveln. Naturligtvis kommer jag att ställa ut mina hundar, men jag kommer att prioritera en bra mentalitet och sundhet och ha som mål att avkommorna ska klara ett anlaggsprov för gryt. Man ska inte behöva köpa dom som jakthundar, absolut inte. Men det ska finnas där.
En aktiv sällskapshund med humör ska det vara, precis som det faktiskt står i rasstandard men som många glömt bort att läsa.
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Att de finns 3 typer i Husky välden är väl inget de är tyst om när man väl är inne i rasen.
Men för folk som inte har så stor kunskap om den så undrar vissa varför min ena har mer päls än den andra osv..

Siberian husky finns idag i Spring race och Show typen.

För att betydla Sprinten används som de låter mest i lång distans.
Racen korsta distanser men även längre uthållig kraftfull.
Show hunden Utställnings avlad men även för att gå tunga lass..Show hundarna kan också se väldigt olika ut beroende på linjer land osv osv..Jag fördrar den lätta show hunden med kortare päls.

Kan förklara lite med hjälp av bilder

Sprinten
sprintb1klcopy.jpg


Race
jonah1copy.jpg



Show
showcopy.jpg
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Kanske inte så konstigt. Folk köper WK fö att valla med. För lydnad o bruks är det ofta bra med en vallningsbakgrund men det kn bli lättare om vallningen inte är för framträdande.
PL
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Statistik AK = 18,66% vallningsmeriterade hundar

Statistik WK = 12,38% vallningsmeriterade hundar

Enligt vallreg's uppgifter, så ja.. Det är lite skillnad :cool:
Det finns mssvis av folk som behöver en vallhund men inte är intresserade av att meritera den.
Om man istället tittar ett steg tillbaka i tabellerna o ser på föräldrarna blir bilden en helt annan!
PL
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

På dvärgschnauzer tycker jag att den största skillnaden är hur de är trimmade. Vissa trimmar amerikanskt med MASSOR av KLIPPT benhår, andra engelskt med raka fronter och mer terrierlika, och en del tyskt med trimmade korta sträva benhår och det värsta av allt, en del klipper hela hunden :crazy: :cool:
Till sättet är de rätt så lika, även om det skiljer mer mellan de olika färgvarianterna än man tror.

Vilken är din uppfattning om skillnaderna mellan färgerna? Exteriört och temperament?

Jag har hört så skilda bud att jag inte vet vad jag skall tro. Min erfarenhet är för begränsad för att jag skall kunna bilda mig en egen uppfattning, men du vet säkert mer. Vore spännande att ta del av dina reflektioner. :)
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Statistiken är ju baserad på alla hundar som finns i vallregs databas inom vardera ras..
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Föräldrar, far och morföräldrar är alltså inräknad i den. Så vad ger det att gå tillbaka i leden och titta, förutom att den totala statistiken då blir missvisande.
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

Ja fy va sjukt! Varför envisas folk/kennelklubbar med att förstöra arbetande raser?
PL

Jag har alltid skyllt det där på SKK. Men faktiskt är det ju special och rasklubbarna som har ansvar för sina raser... T.ex. SSRK... Det är ännu värre när man tänker att det ligger på den nivån så nära hundarna.
 
Sv: Uppdelade raser - i det "tysta"

ja? det är ju precis det jag menar. att AK är avlad för bruks och WK är avlad för vallning. ingen av raserna är avlade för utställning i första hand, vilket du skrev i ett tidigare inlägg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 620
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp