Uppdelning av stallpass

Jag jobbar kontorstider och då vet jag ju att jag börjar klockan åtta varje dag och slutar 16.30. Jag jobbade dock inte kontorstider då. Vi hade en tjej som jobbade skift, om hon jobbade kväll (började vid två och jobbade till 23) kunde hon inte ta in hästarna vid 18. Och hon jobbade inte kväll alla tisdagar exempelvis, så det funkade inte för henne med fasta dagar. Det var så jag menade, en person med kontorstider har ju samma tider alltid. Det spelar inte så stor roll om man har måndag eller onsdag. För en person med oregelbundna arbetstider kan det vara helt omöjligt att få ihop det vissa dagar.

För mig som jobbar kontorstider men kan behöva jobba över och har jourer känns det inte alls flexibelt.
 
Jag kan förstå det. Med kontorstid kan du utan problem ha ett rullande schema för utsläpp, intag, kvällsfodring etc. Du vet hur du jobbar. Du kan nästan alltid ta passen vilken dag som helst och således spelar der ingen roll rent utifrån arbetet om du för der på måndag, onsdag eller torsdag. Alltså kan du även lätt byta dag med någon som inte kan och ta deras.

Att jobba skift och ha ett sånt rullande schema är ett evigt "kan någon byta, jag har pass y den x men jobbar då". Väljer man kan det bli så att man en viss vecka bara kan ta ett visst pass. Och så blir folk sura på det. Osv

Det beror väl ändå på vad man gör på sitt kontor? Jag har jourer och har ett akutstyrt arbete, trots kontorstider.
 
För mig som jobbar kontorstider men kan behöva jobba över och har jourer känns det inte alls flexibelt.

Men nu var det så att den här personen åkte till jobbet samma tid varje dag och var i stallet samma tid (vid insläppet) varje kväll. Självklart har inte alla det så, men i mitt ursprungsinlägg pratade jag om just den specifika personen, inte om alla med kontorstider. Det kan naturligtvis bli så att man måste åka iväg i jobbet och jobba över eller liknande och då är det ju bra om man kan byta. Men för tjejen med skifttiderna behövde hon byta bort sina pass nästan varje gång. Det är inte hållbart i längden, särskilt inte när personen som vill ha det så är i stallet exakt samma tid varje dag.

Men jag pratade om det specifika fallet som sagt, borde kanske förtydligat det.
 
20DD1D03-3DD1-435B-A9EE-EA397FA4E2D1.jpeg

Vi har en magnettavla och en varsin färg, då slipper vi hålla på att kladda och skriva, vi flyttar bara om våra pluttar. Vi är fem i stallet och målet är att alla ska ha 5-6 pass varje vecka. Vi har två som jobbar vanlig dagtid, sen tre som jobbar oregelbundna tider. Vi sätter upp oss på dom pass vi kan helt enkelt. Är någon annan i stallet vid ett pass så skriver vi det i gruppen så slipper den som har passet åka ut just då.

Vi har utsläpp runt 6.30-7, lunch 12-13, mellis 16-17 och insläpp runt 20.
 
Men att gå därifrån till att anse att den personen kan vara mer flexibel än andra förstår jag inte.

För att alla andra i det stallet jobbade oregelbundet. Om person A jobbar regelrätt kontorstider med något enstaka undantag per år, medan person B jobbar så att hen inte kan vissa mornar och vissa kvällar och person C och D sen i sin tur också har oregelbundna tider, då ser jag det faktiskt som självklart att A kan vara mest flexibel? I alla fall om hästarna ska komma ut och in någorlunda vid samma tid varje dag och inte in vid 14 vissa dagar och vid 23 vissa?

Ska också tillägga att vi hade ett fönster mellan 6-8 på morgonen och 18-20 på kvällen när hästarna skulle in eller ut. Det är ändå tider som funkar hyfsat med ett normalt kontorsjobb, men inte alls lika kompatibelt med skiftjobb, om inte personen med skiftjobbet får ta sina pass på dagar som passar hens schema.
 
För att alla andra i det stallet jobbade oregelbundet. Om person A jobbar regelrätt kontorstider med något enstaka undantag per år, medan person B jobbar så att hen inte kan vissa mornar och vissa kvällar och person C och D sen i sin tur också har oregelbundna tider, då ser jag det faktiskt som självklart att A kan vara mest flexibel? I alla fall om hästarna ska komma ut och in någorlunda vid samma tid varje dag och inte in vid 14 vissa dagar och vid 23 vissa?

Vad var problemet? Ville ni att den som jobbade kontorstider skulle ta fler pass eller? Eller att hen alltid skulle ta morgonpass? Eller liknande?
 
För att alla andra i det stallet jobbade oregelbundet. Om person A jobbar regelrätt kontorstider med något enstaka undantag per år, medan person B jobbar så att hen inte kan vissa mornar och vissa kvällar och person C och D sen i sin tur också har oregelbundna tider, då ser jag det faktiskt som självklart att A kan vara mest flexibel? I alla fall om hästarna ska komma ut och in någorlunda vid samma tid varje dag och inte in vid 14 vissa dagar och vid 23 vissa?

Jag skulle säga så här: Mina kontorstider gör att jag ALDRIG skulle kunna ta morgonpass eller lunchfodringar på vardagarna. För jag jobbar alltid de tiderna. D.v.s. jag skulle bara kunna ta intag. Väldigt oflexibelt!
 
Vad var problemet? Ville ni att den som jobbade kontorstider skulle ta fler pass eller? Eller att hen alltid skulle ta morgonpass? Eller liknande?

Nej, personen med kontorstiderna ville inte att personerna med oregelbundna tider skulle få välja först. Utan att alla skulle ha fasta dagar. Vilket kanske inte fungerar om man jobbar den tiden den dagen man har pass. Alla hade lika många pass.
 
Jag skulle säga så här: Mina kontorstider gör att jag ALDRIG skulle kunna ta morgonpass eller lunchfodringar på vardagarna. För jag jobbar alltid de tiderna. D.v.s. jag skulle bara kunna ta intag. Väldigt oflexibelt!

Och så som vi andra ville ha det innebar det att om en person var ledig med mitt på dagen tog den alla luncher mot att slippa andra pass, likadant som att den som jobbade natt ville ta fler mornar för att sen kunna åka hem och sova. Mot att en person som hade samma tider varje dag ville att alla skulle ta exakt lika mycket av allt, oavsett om det var kompatibelt med personens arbetsschema eller inte.
 
Nej, personen med kontorstiderna ville inte att personerna med oregelbundna tider skulle få välja först. Utan att alla skulle ha fasta dagar. Vilket kanske inte fungerar om man jobbar den tiden den dagen man har pass. Alla hade lika många pass.

Och ni tyckte att det var konstigt?? Hur kul är det att alltid bli tilldelad de pass som blivit över? Som ingen annan vill ha? Att alltid få "välja" sist? Fast så mycket val blir det inte ju. Nä, jag hade också blivit irriterad över det! Bara för att man jobbar kontorstider betyder det inte att man inte har ett liv i övrigt och att man varje vecka ska stå till tjänst och ta de pass blev över när alla andra valt.
 
Och ni tyckte att det var konstigt?? Hur kul är det att alltid bli tilldelad de pass som blivit över? Som ingen annan vill ha? Att alltid få "välja" sist? Fast så mycket val blir det inte ju. Nä, jag hade också blivit irriterad över det! Bara för att man jobbar kontorstider betyder det inte att man inte har ett liv i övrigt och att man varje vecka ska stå till tjänst och ta de pass blev över när alla andra valt.

Fast det blev bara insläpp över, på tider när den personen ändå var i stallet! Plus att jag som pluggade också tog de sämsta passen, jag var inte en av dem som slogs om ”de bra”.
 
Det har jag inte gjort heller.

Men faktum kvarstår att man troligtvis kommer stöta på motstånd om man kräver att samma person alltid tar de pass som ingen annan vill ha.
Ja absolut. Jag fattar bara inte varför folk ställer sina hästar i stall med upplägg som inte passar deras vardag..
 
Ja absolut. Jag fattar bara inte varför folk ställer sina hästar i stall med upplägg som inte passar deras vardag..

Det kanske passade de aktuella personen utmärkt med kollektivstall.

Du är medveten om att kontorstider inte är samma överallt och att olika människor har olika förutsättningar. Man kan lika gärna säga om de som jobbar oregelbundet att det då är mindre lämpligt att stå i kollektivstall iom att de inte kan ha ett fast schema.

Hade du varit nöjd om du förväntats att varje vecka ta de pass som blivit över för att de andra anser att du kan de tiderna?
 
Det kanske passade de aktuella personen utmärkt med kollektivstall.

Du är medveten om att kontorstider inte är samma överallt och att olika människor har olika förutsättningar. Man kan lika gärna säga om de som jobbar oregelbundet att det då är mindre lämpligt att stå i kollektivstall iom att de inte kan ha ett fast schema.

Hade du varit nöjd om du förväntats att varje vecka ta de pass som blivit över för att de andra anser att du kan de tiderna?
Allt jag har sagt är att jag inte fattar varför folk väljer stall som inte passar i deras vardag. Oavsett hur situationen ser ut. Kan jag bara ta en viss typ av pass så får jag ju välja stall där det funkar.
 
Har ett litet stall med 4 boxar.
Jag och min pappa har två av hästarna och sen är det två inackoderingar.
Hur lägger man bäst upp uppdelningen av stallpass per vecka?
Vi jobbar hemma (kan varje dag i princip). En inackordering har olika schema varje vecka, jobbar förmiddag, kväll eller natt.
Hur gör ni?

I vårt stall betalar vi för morgonfodring, utsläpp och ev. lunch och delar på resten. Vi är många så vi har roterande schema och så får man byta om det inte passar. I ett tidigare stall ingick samma i hyran. Där sattes nästa månads lista upp i mitten av månaden och så fick man skriva upp sig. Man fick skriva hälften av sina pass första veckan listan satt uppe, sen släpptes resten av passen.
 
Har ett litet stall med 4 boxar.
Jag och min pappa har två av hästarna och sen är det två inackoderingar.
Hur lägger man bäst upp uppdelningen av stallpass per vecka?
Vi jobbar hemma (kan varje dag i princip). En inackordering har olika schema varje vecka, jobbar förmiddag, kväll eller natt.
Hur gör ni?

Jag tycker att man får bestämma sig om man delar passen per häst eller per hästägare. Jag har varit med om båda varianterna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
11 685
Senast: Imogen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 564
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 271
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp