Uppdelning av stallpass

Hästtjejen555

Trådstartare
Har ett litet stall med 4 boxar.
Jag och min pappa har två av hästarna och sen är det två inackoderingar.
Hur lägger man bäst upp uppdelningen av stallpass per vecka?
Vi jobbar hemma (kan varje dag i princip). En inackordering har olika schema varje vecka, jobbar förmiddag, kväll eller natt.
Hur gör ni?
 
De få tjänster som delas upp bland inackorderingarna hos oss brukar stallchefen göra ett schema över. Sedan får man byta med varandra om man inte kan. Självklart kan man lämna önskemål till henne innan hon gör schemat.
 
I de kollektivstallen jag har stått har man delat upp per häst ej ägare.
Så jag skulle dela antal pass/häst sen får man skriva upp sig vilka pass man vill ha, jobbar ni hemma och kan "alla" pass skulle jag låta inackorderade välja först. Sen jätte viktigt med kommunikation!
 
Vanligast och bäst fungerande tycker jag är att varje box ansvarar för x antal pass. Sedan får man teckna sig för de pass som funkar bäst för en själv, och blir tilldelad och får byta bort om en inte kan. Förutsätter dock viss kollegialitet bland stallkompisarna så det fungerar att byta och att en inte tar alla bra passen.

Annars får det vara ett rullande schema och sedan byte utifrån det.
 
När jag stod i kollektivstall var det uppdelat per häst. Jag hade då två hästar och de andra fyra hade en varsin så jag hade fler pass än dom.
Vi hade en kalender där vi skrev upp oss på de pass vi kunde/ville ha och krockade det pga någons jobb osv så fick vi medla och byta med varann.
 
Jag har stått i ett kollektivstall, det var fem hästar men fyra hästägare (en ägare hade två hästar). Mycket olika tider för oss som stod i stallet, vissa jobbade heltid kontorstider, någon jobbade skift, någon vårdtider (typ samma som skift, men inte nätter), någon pluggade. Vi delade upp det att varje häst fick ett utsläpp och ett insläpp på vardagar, vilket innebar att den hästägaren som hade två hästar fick två av varje. Sen gick vi på antalet hästägare på helgen, så det blev ett utsläpp och ett insläpp varannan helg.

Från början funkade det ganska bra, man fick skriva upp sig i en kalender utifrån när man kunde och majoriteten tyckte det fungerade bra. Men givetvis tyckte inte den personen som hade kontorstiderna (den som enligt alla andra borde kunna vara mest flexibel) att det fungerade, så sista året hade vi fasta dagar, typ Brunte har utsläpp varje måndag och insläpp varje torsdag. Det var någon i stallet som gärna ville rida på morgonen på helgerna = ville gärna ta två utsläpp och slippa insläppet istället, och jag var en av dem som gärna tog ett extra insläpp mot att slippa utsläppet på helgerna, men samma person som ville ha fasta dagar motsa sig det också. Så vi bytte i smyg, och så ska det väl inte heller behöva vara. Så onödigt att en person ska behöva åka trots att en annan redan är i stallet den tidpunkten, oavsett när på dagen det är, när alla de som berörs är överens.

Jag håller med @Bufera om att kommunikation är jätteviktigt! Det hände tyvärr mer än en gång sista året att den som skulle ha utsläppet kom dit och hästarna hade aldrig fått komma in på kvällen innan, för den personen som skulle släppa in hade "glömt" det, trots de fasta dagarna (!). Jag vill aldrig, aldrig, aldrig behöva ha häst i kollektivstall igen efter den tiden. Jobbar ni hemma just nu på grund av coronan eller är det något ni kommer göra även sen? Är det något som bara är just nu, tänk på att saker och ting kan förändras om ni måste börja gå iväg om dagarna, och ta i så fall höjd för det redan nu. Tänk också på att storhelgerna kan vara en stor källa till bråk om stallpassen. En del vill absolut inte ta julaftons kväll eller nyårsdagens morgon, och gör precis allt för att slippa. Nu ligger ju din fundering ganska "rätt i tiden" för att kanske tänka på det, men gör man en överenskommelse i typ mars är det lätt att man inte tänker på en sån sak, och så står man där i ett fullskaligt krig i december för att folk inte vill ta pass. Min erfarenhet gör att i ditt fall hade jag skrivit ner rutiner och sånt och låtit det ingå i kontrakten med de inhyrda, för det som störde mig mest var att det hela tiden ändrades utifrån vad som passade ett fåtal personer bäst. Finns det på papper kan ingen, varken ni eller de inhyrda, komma och säga att överenskommelsen var en annan från början.
 
Jag har stått i ett kollektivstall, det var fem hästar men fyra hästägare (en ägare hade två hästar). Mycket olika tider för oss som stod i stallet, vissa jobbade heltid kontorstider, någon jobbade skift, någon vårdtider (typ samma som skift, men inte nätter), någon pluggade. Vi delade upp det att varje häst fick ett utsläpp och ett insläpp på vardagar, vilket innebar att den hästägaren som hade två hästar fick två av varje. Sen gick vi på antalet hästägare på helgen, så det blev ett utsläpp och ett insläpp varannan helg.

Från början funkade det ganska bra, man fick skriva upp sig i en kalender utifrån när man kunde och majoriteten tyckte det fungerade bra. Men givetvis tyckte inte den personen som hade kontorstiderna (den som enligt alla andra borde kunna vara mest flexibel) att det fungerade, så sista året hade vi fasta dagar, typ Brunte har utsläpp varje måndag och insläpp varje torsdag. Det var någon i stallet som gärna ville rida på morgonen på helgerna = ville gärna ta två utsläpp och slippa insläppet istället, och jag var en av dem som gärna tog ett extra insläpp mot att slippa utsläppet på helgerna, men samma person som ville ha fasta dagar motsa sig det också. Så vi bytte i smyg, och så ska det väl inte heller behöva vara. Så onödigt att en person ska behöva åka trots att en annan redan är i stallet den tidpunkten, oavsett när på dagen det är, när alla de som berörs är överens.

Jag håller med @Bufera om att kommunikation är jätteviktigt! Det hände tyvärr mer än en gång sista året att den som skulle ha utsläppet kom dit och hästarna hade aldrig fått komma in på kvällen innan, för den personen som skulle släppa in hade "glömt" det, trots de fasta dagarna (!). Jag vill aldrig, aldrig, aldrig behöva ha häst i kollektivstall igen efter den tiden. Jobbar ni hemma just nu på grund av coronan eller är det något ni kommer göra även sen? Är det något som bara är just nu, tänk på att saker och ting kan förändras om ni måste börja gå iväg om dagarna, och ta i så fall höjd för det redan nu. Tänk också på att storhelgerna kan vara en stor källa till bråk om stallpassen. En del vill absolut inte ta julaftons kväll eller nyårsdagens morgon, och gör precis allt för att slippa. Nu ligger ju din fundering ganska "rätt i tiden" för att kanske tänka på det, men gör man en överenskommelse i typ mars är det lätt att man inte tänker på en sån sak, och så står man där i ett fullskaligt krig i december för att folk inte vill ta pass. Min erfarenhet gör att i ditt fall hade jag skrivit ner rutiner och sånt och låtit det ingå i kontrakten med de inhyrda, för det som störde mig mest var att det hela tiden ändrades utifrån vad som passade ett fåtal personer bäst. Finns det på papper kan ingen, varken ni eller de inhyrda, komma och säga att överenskommelsen var en annan från början.

Där tycker jag det är självklart att en ringer och säger att "du, jag är ändå i stallet, jag tar in så slipper du köra enda ärendet". Någon skulle tävla och tog morgonfodringen helg (helgerna låg på rullande schema så en hade allt utom utsläpp på "sin" helg)
 
I senaste kollektivstallet så var det 6 hästar och 3 pass per dag. Så 3-4 pass per häst varje vecka. Alla skulle ha ett morgonpass men annars verkade det vara fritt.
Verkade fungera mycket bra där. Jag stod där bara tillfälligt då jag saknade sällskap till min häst hemma.

I tidigare stall så har det varit liknande.
 
Vi är bara två i stallet, jag och stallägaren. Vi delar på hälften. Släpper man inte ut så tar man in. Det händer dock att man gör både och för att kunna vara ledig från in-/utsläpp någon dag. Men oftast är det antingen in eller ut som gäller. Lunchfodring delar vi också på. Vi har en whiteboard med veckodagar som vi brukar fylla i varje söndag. Det som står i mitten är vem som lunchfodrar. Vi har även varit en till i stallet och då fungerade det bra. Förr hade jag flest hästar (3) medan de andra hade bara vars två. Då fick jag också ta fler pass. De hade vars fyra in- eller utsläpp och jag hade sex stycken (per vecka).
 

Bifogade filer

  • 9FDE99DA-1DEB-4313-85FA-8946EF1D3852.jpeg
    9FDE99DA-1DEB-4313-85FA-8946EF1D3852.jpeg
    41,9 KB · Visningar: 144
Förra stället hade vi fasta dagar men då mockade vi även och fixade mat. Så en hade måndag, en annan tisdag osv. Sen hade vi fre-sön så hade man sin helg. Vi träffades oftast på lördagar på stallfrukost och hjälptes åt ändå. Men någon hade huvudansvaret och det fungerade fint.

i nuvarande skriver vi upp passa. Utdelat x antal pass/häst. Jag upplever det lättare att glömma 😳
 
På den tiden jag hade häst och inackorderingar i stallet så delade vi upp in- och utsläpp lika mellan oss hästägare på vardagarna med nytt schema varje vecka, och rullande schema på helgerna (fredag kväll till söndag kväll). Vi brukade samlas och skriva nytt schema typ varannan söndag. Lunch- och middagsfodringar ute i hagen löste sig genom att det oftast var någon av oss där på eftermiddagarna, eller så fick vi hjälp av mina farföräldrar som också bor på gården. Där höll vi kontakten och stämde av lite från dag till dag.
Jag tycker upplägget fungerade väldigt bra, även ihop med att jag jobbar treskift. Och det var lika mysigt att ha en hel helg i stallet som det var skönt att någon annan ansvarade för in- och utsläpp resterande två helger :laugh:

Slänger in ett exempel på hur ett veckoschema kunde se ut, vi hade tejpade rutor på whiteboard, supersmidigt! :up:
received_10213433140492838.jpeg
 
På den tiden jag hade häst och inackorderingar i stallet så delade vi upp in- och utsläpp lika mellan oss hästägare på vardagarna med nytt schema varje vecka, och rullande schema på helgerna (fredag kväll till söndag kväll). Vi brukade samlas och skriva nytt schema typ varannan söndag. Lunch- och middagsfodringar ute i hagen löste sig genom att det oftast var någon av oss där på eftermiddagarna, eller så fick vi hjälp av mina farföräldrar som också bor på gården. Där höll vi kontakten och stämde av lite från dag till dag.
Jag tycker upplägget fungerade väldigt bra, även ihop med att jag jobbar treskift. Och det var lika mysigt att ha en hel helg i stallet som det var skönt att någon annan ansvarade för in- och utsläpp resterande två helger :laugh:

Slänger in ett exempel på hur ett veckoschema kunde se ut, vi hade tejpade rutor på whiteboard, supersmidigt! :up:
Visa bifogad fil 59313

Håller med att det kan vara ett jättebra upplägg - om en är noga med vilka som står i stallet. Att alla är vuxna OCH förstår att samarbete är nyckeln till att det fungerar. Vi fick vid något tillfälle in någon som tyckte att "jag tänker minsann inte underlätta eftersom det inte är min helg" vilket skapade enorm irritation när andra körde från annan kommun i enda ärendet att ta in/fodra etc. Så är någon annan på plats och har tagit in/fodrat etc men inte bemödat sig med att höra av sig.
 
I stallet jag står delar vi på kvällspass och helgpass. Vi har fasta pass för kvällarna måndag-torsdag (8 boxar då vi har en fast kväll varannan vecka) och så har vi ett rullande schema på fredagskvällar och helgpass utifrån boxordningen. Kan man inte så ansvarar man själv för att byta, vilket funkar bra.
 
Där tycker jag det är självklart att en ringer och säger att "du, jag är ändå i stallet, jag tar in så slipper du köra enda ärendet". Någon skulle tävla och tog morgonfodringen helg (helgerna låg på rullande schema så en hade allt utom utsläpp på "sin" helg)

Så klart är det så, och det var så vi försökte göra också. Och det är så det ska fungera. Men blev vi ”påkomna” av den ansvariga så blev det ett fruktansvärt liv. Hen hade någon idé om att ifall Kiwifrukt har utsläppet lördag morgon ska Kiwifrukt släppa ut hästarna lördag och INTE söndag, för då ska Annika (påhittat namn) släppa ut. Och det även om Kiwifrukt ska tävla och ändå är där, för Annika ska inte slippa sitt pass eller byta så Annika får lördag istället. Det var folk som hade mer varierade arbetstider som flyttade för det, jag har också flyttat därifrån delvis för det.

Nu är jag helt övertygad om att detta är ett mycket speciellt fall och att det inte funkar så hos andra, men ett råd till TS efter att ha stått i ett så kaosigt stall är att ha allt klart och på papper hur ni vill göra så det inte blir onödigt bråk, men självklart ska man kunna byta och hjälpas åt! Bor ni dessutom på gården (?) så är det ju enklare att ni hoppar in med kort varsel om någon skulle bli sjuk eller få akuta förhinder.
 
Håller med att det kan vara ett jättebra upplägg - om en är noga med vilka som står i stallet. Att alla är vuxna OCH förstår att samarbete är nyckeln till att det fungerar. Vi fick vid något tillfälle in någon som tyckte att "jag tänker minsann inte underlätta eftersom det inte är min helg" vilket skapade enorm irritation när andra körde från annan kommun i enda ärendet att ta in/fodra etc. Så är någon annan på plats och har tagit in/fodrat etc men inte bemödat sig med att höra av sig.

Det har hänt mig också! Nyårsaftons kväll dessutom, jag erbjöd mig att ta insläppet eftersom jag inte har familj och dessutom inte dricker alkohol. När jag kom till stallet hade någon annan redan tagit in alla hästarna. Okej, jättesnällt att ni tog in hästarna tidigare, men detta var kanske fyra år sen, det fanns mobiler då.
 
Jag har stått i ett kollektivstall, det var fem hästar men fyra hästägare (en ägare hade två hästar). Mycket olika tider för oss som stod i stallet, vissa jobbade heltid kontorstider, någon jobbade skift, någon vårdtider (typ samma som skift, men inte nätter), någon pluggade. Vi delade upp det att varje häst fick ett utsläpp och ett insläpp på vardagar, vilket innebar att den hästägaren som hade två hästar fick två av varje. Sen gick vi på antalet hästägare på helgen, så det blev ett utsläpp och ett insläpp varannan helg.

Från början funkade det ganska bra, man fick skriva upp sig i en kalender utifrån när man kunde och majoriteten tyckte det fungerade bra. Men givetvis tyckte inte den personen som hade kontorstiderna (den som enligt alla andra borde kunna vara mest flexibel) att det fungerade, så sista året hade vi fasta dagar, typ Brunte har utsläpp varje måndag och insläpp varje torsdag. Det var någon i stallet som gärna ville rida på morgonen på helgerna = ville gärna ta två utsläpp och slippa insläppet istället, och jag var en av dem som gärna tog ett extra insläpp mot att slippa utsläppet på helgerna, men samma person som ville ha fasta dagar motsa sig det också. Så vi bytte i smyg, och så ska det väl inte heller behöva vara. Så onödigt att en person ska behöva åka trots att en annan redan är i stallet den tidpunkten, oavsett när på dagen det är, när alla de som berörs är överens.

Jag håller med @Bufera om att kommunikation är jätteviktigt! Det hände tyvärr mer än en gång sista året att den som skulle ha utsläppet kom dit och hästarna hade aldrig fått komma in på kvällen innan, för den personen som skulle släppa in hade "glömt" det, trots de fasta dagarna (!). Jag vill aldrig, aldrig, aldrig behöva ha häst i kollektivstall igen efter den tiden. Jobbar ni hemma just nu på grund av coronan eller är det något ni kommer göra även sen? Är det något som bara är just nu, tänk på att saker och ting kan förändras om ni måste börja gå iväg om dagarna, och ta i så fall höjd för det redan nu. Tänk också på att storhelgerna kan vara en stor källa till bråk om stallpassen. En del vill absolut inte ta julaftons kväll eller nyårsdagens morgon, och gör precis allt för att slippa. Nu ligger ju din fundering ganska "rätt i tiden" för att kanske tänka på det, men gör man en överenskommelse i typ mars är det lätt att man inte tänker på en sån sak, och så står man där i ett fullskaligt krig i december för att folk inte vill ta pass. Min erfarenhet gör att i ditt fall hade jag skrivit ner rutiner och sånt och låtit det ingå i kontrakten med de inhyrda, för det som störde mig mest var att det hela tiden ändrades utifrån vad som passade ett fåtal personer bäst. Finns det på papper kan ingen, varken ni eller de inhyrda, komma och säga att överenskommelsen var en annan från början.

Jag kan inte låta bli att undra över hur man kan vara mest flexibel med kontorstider? Då är man ju låst vid samma tid varje dag.
 
Jag kan inte låta bli att undra över hur man kan vara mest flexibel med kontorstider? Då är man ju låst vid samma tid varje dag.

Jag jobbar kontorstider och då vet jag ju att jag börjar klockan åtta varje dag och slutar 16.30. Jag jobbade dock inte kontorstider då. Vi hade en tjej som jobbade skift, om hon jobbade kväll (började vid två och jobbade till 23) kunde hon inte ta in hästarna vid 18. Och hon jobbade inte kväll alla tisdagar exempelvis, så det funkade inte för henne med fasta dagar. Det var så jag menade, en person med kontorstider har ju samma tider alltid. Det spelar inte så stor roll om man har måndag eller onsdag. För en person med oregelbundna arbetstider kan det vara helt omöjligt att få ihop det vissa dagar.
 
Jag jobbar kontorstider och då vet jag ju att jag börjar klockan åtta varje dag och slutar 16.30. Jag jobbade dock inte kontorstider då. Vi hade en tjej som jobbade skift, om hon jobbade kväll (började vid två och jobbade till 23) kunde hon inte ta in hästarna vid 18. Och hon jobbade inte kväll alla tisdagar exempelvis, så det funkade inte för henne med fasta dagar. Det var så jag menade, en person med kontorstider har ju samma tider alltid. Det spelar inte så stor roll om man har måndag eller onsdag. För en person med oregelbundna arbetstider kan det vara helt omöjligt att få ihop det vissa dagar.

Men att gå därifrån till att anse att den personen kan vara mer flexibel än andra förstår jag inte.
 
Jag kan inte låta bli att undra över hur man kan vara mest flexibel med kontorstider? Då är man ju låst vid samma tid varje dag.

Jag kan förstå det. Med kontorstid kan du utan problem ha ett rullande schema för utsläpp, intag, kvällsfodring etc. Du vet hur du jobbar. Du kan nästan alltid ta passen vilken dag som helst och således spelar der ingen roll rent utifrån arbetet om du för der på måndag, onsdag eller torsdag. Alltså kan du även lätt byta dag med någon som inte kan och ta deras.

Att jobba skift och ha ett sånt rullande schema är ett evigt "kan någon byta, jag har pass y den x men jobbar då". Väljer man kan det bli så att man en viss vecka bara kan ta ett visst pass. Och så blir folk sura på det. Osv
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
11 481
Senast: Imogen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 415
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp