Bukefalos 28 år!

Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ok, jag har fått väldigt negativa vibbar om soja.

Jag ger redan lusern. Skulle jag bara ge lusern skulle jag behöva ge ett par kg/dag. Och det har jag tyvärr inte råd med.

Hur vet man egentligen vad som är bra och inte, jag gillar egentligen inte pellets heller, så det optimala vore ju om det fanns något "naturligt" och skonsamt proteintillskott.

Jag behöver ca 200g smb rp/ dag.

Vad har du som talar för soja? Du kanske kan övertala mig ;)
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det som talar för soja att det är det billigaste och säkraste du kan ge en IR/fånghäst. Räcker det?

Jag är inte heller förtjust i soja, av flera anledningar, men i ditt fall är det faktiskt det som både täcker behovet enklast och passar din plånbok bäst. Så, kan du på något vis tänka dig soja är det det jag rek.

Finns inget annat sockerfattigt/stärkelsefattigt som i liten mängd ger de SRP du saknar. Du skulle teoretiskt kunna ge 2 kg av t ex riskli eller ERS eller liknande, men då skulle det dels bli sjukligt mycket extraMJ, och du skulle hamna på ett dyrare kilopris än lucernet, så..

Möjligen rent potatisprotein, men det är djävulskt svårt få tag i dessvärre.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Men potatisprotein är väl mycket stärkelse i eller?

Får kolla upp sojan lite närmare då, många ger ju det så det kanske inte är så farligt. Ska ringa vet och foderrådgivare imorgon och se vad de säger. Problemet är ju bara att foderrådgivare propsar ju helst för sina egna produkter, så därför ville jag ha lite utomstående råd åsikter först.

Tack för tipsen!
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag vet inte varför soja fått så dåligt rykte.

Det är ett bra proteinfoder som är lättsmält för hästen och bra för en IR häst som AW skriver.

Jag ger det till mina hästar ibland även till fånghästen.
Man måste bara se till så att man inte ger för mkt på en gång eftersom det är ett proteinkoncentrat.

Men om du pratar med en foderrådgivare så får du säkert ett annat svar.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Och en fyrkant behöver inte vara lerig ;) Min häst går i en olerig fyrkant.

Och anledningen till fyrkanten för min häst är ju att hon har varit skadad och inte får röra sig så mycket mer än jag motionerar henne.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jag har stora miljöbetänkligheter mot soja. Annars är det säkert ett bra fodermedel, för precis som sagts är det en bra aminosammansättning i det och det krävs oftast inte speciellt stora mängder.

För mig väger dock miljön tyngre. Jag har spanat in lite alternativ (dock lite kluriga att få tag i i lagom mängd.. Har hittills bara hittat i bulk >600 kg):
Rapskaka eller expeller - ska tydligen smaka rätt illa och härsknar om man förvarar det fel. Men har en bra aminosammansättning, likvärdig med sojan.
Drank - vet ej hur lämpligt det är till fång/IR-hästar, men det ska också vara mycket bra aminosammansättning i dranken. Vet ej hur det är med drav till häst.

Om man ger tillräckligt med grovfoder täcker man ofta lysinbehovet hos en vuxen häst (innehåller ca 4-5% lysin, av proteinhalten). Lysinbehovet för olika hästar finns i NRC. Då funkar linfrökakor/expeller som proteintillskott.

HÄR är en länk med foderstatsberäkning baserat på NRC.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Kl
Månader o t o m år går o här diskuteras fortfarande vem som är bäst på foderstater o hästarna... de flitigaste debattörernas går inte ner ett dyft.

Lättfödda raser är troligen experter på att utvinna energi även ur proteiner innan de börjar bränna på fettet.

Ge halm o sen lusern- då kommer viktnedgången.
Nu är helt plötsligt soja väldigt gångbart- ngt som jag har gett i "alla tider", men aldrig till en knubbis- som gör fett av det.
Det finns bättre sätt att få i en bantande häst mer grovfoder- tuggbehovet som det tuggas om hela tiden. Varför ska den ha koncentrat-?

Få hästar behöver det. Föl, unghästar o digivande ston- ja.
De som inte kan äta så stor mängd o på så sätt få i sig tillräckligt via annan mat.
Jag tror inte du kommer sen någon skillnad på vikten, eftersom det inte är någon näring i det döda gräset. Däremot är terapivärdet att ha något att 'beta' STORT.
När man skriver en sdn här "sanning" bör man nog kolla upp det först.
Är det så?
Troligen inte.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

I helt dött vinterbete. Ja. Observera sen ordet 'tror'. Men inte ens den sjukligt lättfödda ponnyn jag hade när jag var liten gick upp av dött vinterbete. Gällde dock att det var helt dött, fanns det grönt kvar så närde han sig på det i viss mån.

Du kanske ska tala om var din gedigna ponnyerfarenhet kommer från btw? Och innan du anklagar andra användare för att deras hästar inte gått ner, trots bevis om motsatsen, visa bild på din hästs hull?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Kl
Månader o t o m år går o här diskuteras fortfarande vem som är bäst på foderstater o hästarna... de flitigaste debattörernas går inte ner ett dyft.

Lättfödda raser är troligen experter på att utvinna energi även ur proteiner innan de börjar bränna på fettet.

Ge halm o sen lusern- då kommer viktnedgången.
Nu är helt plötsligt soja väldigt gångbart- ngt som jag har gett i "alla tider", men aldrig till en knubbis- som gör fett av det.
Det finns bättre sätt att få i en bantande häst mer grovfoder- tuggbehovet som det tuggas om hela tiden. Varför ska den ha koncentrat-?

Få hästar behöver det. Föl, unghästar o digivande ston- ja.
De som inte kan äta så stor mängd o på så sätt få i sig tillräckligt via annan mat.
När man skriver en sdn här "sanning" bör man nog kolla upp det först.
Är det så?
Troligen inte.

Jag förstår inte varför det alltid måste diskuteras vem som vet bäst i alla trådar?
Min ponny har gått ner massor av en foderstat som har bestått av proteiner i överkant och energi i underkant. Det är inte så att ett proteinöverskott tillför extra energi utan den energin som finns i proteinerna finns med i beräkningen redan från början. När man analyserar ett foder på energiinnehållet så får man med det totala energiinnehållet från alla de kemeiska bindningarna i fodret oavsett om de kommer från fetterna, kolhydraterna eller proteinerna. Jag anser inte att det är ngt man ska behöva visa på ngt sätt. det tillhör grunderna i foderkunskap.

Däremot är jag lite nyfiken på hur du resonerar när du menar att lättfödda raser på ngt sätt utvinner mer energi ur proteinerna? De har ett lägre energibehov än andra hästar. Detta beror på flera olika orsaker.En av dem är troligen att de är mer effektiva på energiutnyttjandet även om man vad jag vet inte vet riktigt hur. Det är ju därför det är viktigt att räkna på energin hela tiden. Var har du fått ditt antagande ifrån att man måste undvika proteiner till varje pris? Varför är det så svårt att förstå att alla hästar behöver proteiner. Jag förstår inte varför det är så svårt att fatta att de används till mkt annat i kroppen än att bara bygga muskler.

Varför man ska ge ett koncentrat? För att ge minsta möjliga mängd "farliga" kolhydrater till en ex IR häst men ändå tillräckligt med proteiner.

Vem bestämmer vem som får vara envisast?
Jag anser inte att du bestämmer det lika lite som jag eller ngn annan. Så jag kommer att fortsätta att argumentera mot dig när det gäller detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nu är jag trött på att du skriver att jag menar att man bör undvika proteiner, så är det inte alls, men..
Man kanske måste ta bort en del- som du själv fick göra innan man ser viktnedgång.
Få vill ge sina halm o lusern, utan hö o sen extra.
Då kommer du inte att ens få ner energinivån.

O sen de som envisas med att låta hästarna gå på bete- utan varken insikt eller koll. Oops. hästen blev tjock igen.

Man ger mer för att hästen lever om.
Ja en IR-häst har ett ständigt sug.
Få ner den i vikt o den blir normal i sitt ätbetéende.

Vad du tjatar om vem som vet bäst:crazy:

Ser du ngn som skriver - tack för tipset. Nu börjar min bli smal:banana:

Den enda som har gått ner förutom en del fånghästar är Iron Will.
De andra mkt marginellt.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nu är jag trött på att du skriver att jag menar att man bör undvika proteiner, så är det inte alls, men..
Man kanske måste ta bort en del- som du själv fick göra innan man ser viktnedgång.
Få vill ge sina halm o lusern, utan hö o sen extra.
Då kommer du inte att ens få ner energinivån.

O sen de som envisas med att låta hästarna gå på bete- utan varken insikt eller koll. Oops. hästen blev tjock igen.

Man ger mer för att hästen lever om.
Ja en IR-häst har ett ständigt sug.
Få ner den i vikt o den blir normal i sitt ätbetéende.

Vad du tjatar om vem som vet bäst:crazy:

Ser du ngn som skriver - tack för tipset. Nu börjar min bli smal:banana:

Den enda som har gått ner förutom en del fånghästar är Iron Will.
De andra mkt marginellt.

Fast ang marginellt, hur mkt har din gått ner? Den siffra jag sett är typ 5 kg, men sen?

Men Forest tog inte bort proteiner under tabellbehovsnivå, och det är ju för att inte öka MJ men få upp till tabellbehovsnivå som t ex soja diskuteras. Dvs det är samma resultat som t ex halm + lucern, men i annan form.

Det finns som bekant inte bara en väg till Rom, lika lite som det bara finns ett sätt att uppnå X MJ och Y gr SRP.

Jag skulle ge MER energi och MINDRE protein om jag gav halm + lucern så jag täckte minimiTS - jämfört med silaget + halm t ex.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nu tycker jag att det är dags att Forest svarar dig ärligt!
Jo min gick bara ner 6 kg på 5v. men sen har den gått ner mer, MEN sen har den gått upp igen- satt riktiga muskler.

Uppblåsta s.k muskler dvs rund häst- är inget kvitto för vad den kan prestera.
Men här verkar få göra mer än att promenadrida... ibland.

Då är det kanske där det brister- man överskattar sin ridning. Får för mkt mat i förhållande till prestation.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Att träningsintensitet överskattas är ju generellt över hela populationen, så säkerligen är inte bantarhästarna undantagna. Men de flesta i tråden, de som analyserar etc, har ju problem på samma nivå som mig, dvs att övht få ihop lågt MJ med minimiTS. Visst, lyckas man inte kan man prova i andra änden, öka motionen. Men många i tråden har ju hästar som av hälsoskäl inte kan just mer än promenera.

Men Sthu t ex, den arma stackaren, hon motionerar ju OCH drar ner, och det hjälper inte.

Men visst, det finns de i tråden som inte tycks bry sig sådär särdelen, men jag tycker de är i minoritet.

Din gick ner 6 kg där först, min t ex gick ner 50 kg där först - ändå hade han massor kvar. Hur utslaget blir och hur lätt/svårt det är beror ju också på läget och individen. Jag tyckte där och då det var 'besvärligt' att banta kallblodsstoet. Hon var PLÄTTLÄTT att banta i jmf. Och nådde en slimmad, slank figur och höll den, utan större besvär.

Hade jag haft henne som enda referens hade jag tyckt precis som dig att 'för fan sluta tycka synd om-mata dem, ge minimiTS och rör på hästen mer, hur svårt kan det vara, jag gjorde si och nema problemas'.

Men jag har ju dels sett ponnyn jag hade när jag var liten, där flera timmars hård motionering och skamligt lite mat gav minimal effekt, och så nu Lillen (just nu kan jag inte svara på vad som hänt med Lillen dock, han verkar helt klart IR igen, men borde inte ha blivit det på några extra kilo silage i några dagar). Och insett den hårda vägen att det som på pappret är så lätt - ge mindre än behovet, är i verkligheten extremt svårt på de som ligger så lågt i behov.

Jag står ju i pest eller kolera-situationen. Endera motionerar jag honom vettigt efter ålder, status och utbstdp. Och får inte hejd på eländet. Eller så motionerar jag honom så mycket det går, och kanske får vikten unde rkontroll, men riskerar ben, senor, leder, ligament och framtida hållbarhet. För han får mindre MJ och mindre socker och mer motion idag - och går upp, än han fick för 2 månader sen - och gick ner :crazy:

Ska diskutera saken med vet typ strax.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nu tycker jag att det är dags att Forest svarar dig ärligt!
Jo min gick bara ner 6 kg på 5v. men sen har den gått ner mer, MEN sen har den gått upp igen- satt riktiga muskler.

Uppblåsta s.k muskler dvs rund häst- är inget kvitto för vad den kan prestera.
Men här verkar få göra mer än att promenadrida... ibland.

Då är det kanske där det brister- man överskattar sin ridning. Får för mkt mat i förhållande till prestation.

Vad menar du med att svara ärligt?

Dessutom så är det du m fl som hela tiden angriper alla som skriver och påstår att de skriver om ngt de inte vet ngt om - missköter sina hästar osv!! Jag har aldrig eller i alla fall ytterst sällan påstått att ngn är okunnig utan endast bemött diskussionerna med sakliga argument. Därav min kommentar om vem som vet bäst. Jag tycker att sådana diskussioner passar bättre i sandlådan än på ett forum där man diskuterar hästvård.

Du har än en gång inte svarat på min motfråga. Denna gång var det om var du har läst att lättfödda hästar har ett mindre proteinbehov än andra.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Min gick ner 6 kg men SÅG ut att ha gått ner 40-50 kg.din gick ner enligt VIKTMÅTTBANDET-inte samma sak.
Du kan väl åtminstone röra på den litegrann.
Det behöver inte vara svart-vitt.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Du rekommenderar ngt som du vet inte funkar alla gånger.
Det är knappast sakligt- hur man bäst bantar en häst.

Men om man inte vill dela med sig av sina egna goda erfarenheter är det givetvis upp till varje person. Klart att folk undrar vad det är för "fel" på min häst som inte går ner alls.
O för hundrade gången.
Man kanske måste ge en aning mindre protein för att få ner energihalten!!!!

Tabellerna är riktvärden o inte vad varje individ behöver.
Det finns återigen ingen referens till bantande boxvilande hästar.

Ja jag tycker att det är mkt taskigt mot hästen om man varje år släpper den på bete o den blir tjock o sen måste banta hela övriga året.

Sen verkar folk ha än den ena ursäkten till att inte vara konsekvent.
Sen kan jag undra om det inte utsagorna friseras en hel del.

Först skriver man att den rids vara dag.
Senare framkom det att den gick varannan dag- max.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Min gick ner 6 kg men SÅG ut att ha gått ner 40-50 kg.din gick ner enligt VIKTMÅTTBANDET-inte samma sak.
Du kan väl åtminstone röra på den litegrann.
Det behöver inte vara svart-vitt.

Nej, han gick ner enligt VÅG.

Han rör sig, han promeneras. Dvs han rör sig MER nu än 'då', han äter samma sak - men han går UPP och han lägger på sig depåer.

Men vi gör det enklare - vad ska jag göra tycker du? Han får minimiTS, i form av silage med låg sockerhalt och halm, han får inget kraftfoder förutom 1 dl (blött mått) melassfri lucernpellets för att blanda jästen i. Han går i hage med minimalt med gräs, med munkorg. Han rör sig i hagen och han promeneras. INGET har ändrats i maten, förutom att han fått för mycket silage mot 'uträkningen' senaste dagarna, men viktuppgången började innan det.

Och han skenar uppåt i vikt.

Så, vad tycker du jag ska göra? Eftersom även veterinären går bet nu så sitter du på lösningen får du gärna delge den?
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Och DIN utsaga, hur friserad är den? Nästan alla andra i tråden visar bilder, beskriver i detalj vad de provat. Du har inte visat en enda bild, och inte en enda gång - trots frågor - berättat i detalj hur DU gjorde.

Så, ska vi börja anklaga folk för att frisera utsagor står du rätt högt på min lista, såvitt man kan bedömma av den här tråden KAN allt du säger vara taget rakt ur luften.

Men ska man börja misstro varandra kors och tvärs kommer det bli rent farsartat.
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Vet kan bara utgå från din utsaga.

viljan måste finnas hos hästägaren.

Åjo.
Jag har skrivit om det massor av gånger.
"NI" är lite roliga.
Vad jag vet så är det bara haflingerägarna som har beskrivit o visat upp dessa lyckade bantningarna. All heder åt dem.

När andra- som Gullan o Kryddan visar- avfärdas det. För att det görs efter "fel" metod.
Kryddan har liksom jag träffat den nyaste stjärnveterinären inom området fång, o har försökt att dela med sig av kunskapen, men det har förkastats.

Varför är det så få som är med i chatten här- likaså på fångtråden.:confused:
 
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Lysin var nytt för mig (som så mycket annat inom fodervärlden). Vad är det?

Jag är helt säker på att min häst behöver mer protein. Det är 16g smbrp/ kg foder.

Nu får han 4 kg hö/ dygn och det klarar han sig inte på, proteinmässigt då. Jag har ändå valt att lägga mig precis under behovgränsen, just för att jag inte vill ge för mycket koncentrat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 212
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp