UPPFÖDNING!!!!!

fjolltroll

Trådstartare
Hej alla hundvänner! Jag har lite funderingar angående avel och ekonomi, Hur gör man efter såld valpkull. Skattar man dom pengarna eller hur gör man? Jag har ännu inte tagit nån kull då mina tikar är för unga men tanken är att det ska bli en och annan kull.
 
Om du inte har dina hundar i ett registrerat företag så behöver du inte skatta för pengarna.
Däremot så blir det inte särskilt mycket pengar över när hanhunden registrering, chippmärkning, vetbesiktning,avmaskningar ,foder o,s,v är betalt.
men själva nöjet med dom små är värt alla kostnader i världen, LYCKA :)TILL
 
Om du inte har dina hundar i ett registrerat företag så behöver du inte skatta för pengarna.

Ovanstående är HELT FEL! ALL hobbyverksamhet är skattepliktig! De flesta uppfödare har INTE företag men är skattskyldiga ändå! (Hunduppfödning räknas som hobbyverksamhet!)
 
Ett litet tillägg:
På denna adress: http://www.skatteverket.se/broschyrer/344/34405.pdf finner du en broschyr från Skattemyndigheten om hobbyverksamhet.

Saxat därifrån:

Ger din hobby inkomster?

Får du överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.

Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:

-Hobby är något du själv utövar på din fritid.
-Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.

Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din självdeklaration.
 
Fast räknar du ihop alla kostnader du haft för din uppfödning (dvs intäkten) såsom all foder från tiken är valp, alla kurser, utställningar m.m man deltagit på + resor till dessa aktiviteter. Röntgen och andra hälsoundersökningar för att inte glömma alla kostnader som just valpkullen innebär såsom registrering, veterinär etc etc så blir ju oftast utgifterna större än inkomsterna dvs det går + - noll i slutändan om det överhuvudtaget ger någon vinst. Det är nog därför de flesta hunduppfödare struntar i att redovisa intäkter eftersom det inte finns några!!
En viss summa får man dessutom tjäna i hobbyverksamhet utan att deklarera för det, kommer inte ihåg summan just nu.
 
Jodå, man får dra av, men bara utgifterna man har samma år. Totalt sett blir det ingen vinst, men det gäller att spara kvitton på ALLT. Jag är ganska övertygad om att kennelverksamhet snart kommer att fingranskas av skatteverket. Då är det bra om man har gjort sig omaket att deklarera. Det kan inte vara kul att bli sköntaxerad och sedan behöva plocka fram kvitton som man inte har sparat.

Mvh
Duvan
 
Går det alltid jämt ut?
syrran köpte en hund av en privatperson, valparna kostade 8000 kr och det var 10 valpar.
Alltså fick hon in 80000 spänn.
Ja, alla valpar är sålda.
 
Naturligtvis får man kvitta intäkter mot utgifter. Det jag vände mig emot var det som stod i det 2:a inlägget: Om du inte har dina hundar i ett registrerat företag så behöver du inte skatta för pengarna.

För att svara på MARIEKAS undran så är det väl så att för en seriös uppfödare som innehar flera hundar och kanske tar 1-2 kullar per år och som åker på utställningar/prov och meriterar sina hundar, genomför alla ev. hälsoundersökningar som krävs m.m. m.m. m.m. så är det nog mkt sällan som man går med vinst.

Men för en person som har endast en tik som kanske inte kostar mer än mat och vaccin varje år så är det klart att DÅ blir det vinst - särskilt om det är en kull med många valpar som föds och alla säljs. Samtidigt ska man ju ta i beräkning vad tiken har kostat från det att den införskaffades tills det att valparna kommit. Då har man ju faktiskt ofta ett par år av enbart kostnader INNAN man får intäkten. Dessutom ska man ju ta i beräkning vad tiken kostade i inköp.

Jag vet flera som tänker och räknar som du - och därför tror att uppfödning är lönsamt. Vi som håller på vet att det INTE är så. Vi gör det för att vi älskar våra hundar - och för att det är ett "kall" - ett sätt att leva! :love:
 
Jodå, man får dra av, men bara utgifterna man har samma år.

Det stämmer inte riktigt. Ett underskott i din uppfödning får du ta med dig till nästa år, osv.

Saxat ur broschyren:

Om det blir underskott ett år får detta inte dras av mot någon annan inkomst. Underskottet får i stället sparas upp till fem år efter inkomståret och dras av från eventuellt kommande överskott av samma verksamhet. Vid deklarationen 2002, d.v.s. 2001 års inkomster, kan man alltså göra avdrag för underskott som uppkommit tidigast inkomståret 1996.
 
Ahh, fel av mig. Tur att jag inte har missat något på det hela än. Och tur att jag har kvar alla kvitton för de senaste åren om jag skulle behöva det!
 
Tack, då vet jag lite mer vad som gäller. Nu är det nog inte så aktuellt längre i alla fall inte just nu då min tik som jag hoppats på visat sig ha grava höftfel och tyvärr måste avlivas.
 
Ja, många tror att det är lönsamt att föda upp hundar. Men det är som du säger.
Men för en person som har endast en tik som kanske inte kostar mer än mat och vaccin varje år så är det klart att DÅ blir det vinst - särskilt om det är en kull med många valpar som föds och alla säljs.

Min uppfödare har seriös avel på schäfrar och hon åker på utställningar, skickar på utbildning och meriterar och allt som hör till. Tar 2-3 kullar per år. Har hållt på i 30 år och det är ingen dans på rosor, men hon lever för sina hundar. Det är ett val hon har. De bor för sina hundar, de har bil för sina hundar och allt anpassas för deras hundar.

Men som uppfödare så får man inte alltid 10 valpar varje kull man har. Min uppfödare fick förra året en jättelovande tik som dog i kennelhosta, 2 parade tikar som bara fick en en valp var. Hon parade då en fodertik som fick 3 st valpar. Hon valde att behåll en av dessa valpar och sålde då totalt 4 st = 32.000:- Utgifter för parningen var strax under 20.000:- och sen ska alla vaccineras, id-märkas, reggas m.m m.m så det året gick hon väldigt mycket minus. Hon har ju varit på lika många utställningar, utbildningar som vanligt.

Så uppfödning är inte alltid en dans på rosor. Det handlar om väldigt mycket kunskap och så naturligtvis lite tur också.
 
Jag vet en uppfödare som åkte ner till Holland för att para sin tik. Nu blev hon sittande i ca en vecka på hotell innan tiken "släppte till". Sedan blev det bara fyra valpar varav en fick avlivas p.g.a hjärtfel som 8 veckorsvalp och en var inkorrekt och såldes därför för halva priset. Snacka om dunderförlust!!
 
jag beställde hem broschyrer om hobbyverksamhet.
Där står allting förklarat som du måste veta.
 
Icke att förglömma, har man en omsättning på 30000:- eller mer per år är man skyldig att betala moms.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 442
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 982
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp