Uppfostra era hundar, snälla!

F

friper

I dagens läge möter man allt för många hundägare med noll koll på sina hundar. Man får ofta möta lösspingande hundar som ska fram och nosa i tid och otid.
Hundar som drar som galningar i kopplet när man passerar dem.
Ibland när man är hemma hos folk man antingen känner väl eller bara ytligt är problemet lite det samma. Ingen uppfostran alls.
Man sitter och äter och hundarna tigger eller rentav ylar om man inget ger dem. Har ungarna nåt i handen som är ätbart tar de det vilket jag definitivt inte gillar. Ibland med sån hets att jag är rädd att de bits.
De hoppar på en när man kommer, etc.

Detta ofog börjar bli en aning jobbigt. Nästan som om man känner sig ensam om att ha nån uppfostran. Har man ingen pli på sina barn då går folk i taket men inte på en ouppfostrad hund. Ska det vara så här illa? Finns det inga som vill ha en lugn, glad och lydig hund?

Varför måste hundar tigga vid bordet, hoppa på en, skälla utan anledning eller vara lös om man inte har hundra procent koll?
Samhället som ibland faktiskt är lite emot hundar ska vi inte reta allt för mycket. Jag vill ha respekt för att jag har hund lika mycket som jag visar respekt för dem som inte har. Då måste man ju ha den kollen när man vistas bland folk. Även hemma eftersom man har ju gäster som ska kunna komma hem till en utan att bli nersmutsade, nafsade efter eller måste kasta mat på golvet.

Dessa regler är inte svåra att följa eller särskilt svåra att lära hunden. Jag har då en labrador som inte tigger, hoppar på folk, eller springer fram till andra hundar. Kan jag med den mest matglada hund som finns klara att lära att inte tigga eller stjäla mat så kan alla!
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Jag tror i och för sig att dom flesta som är aktiva medlemmar i det här forumet har väldigt bra koll på sina hundar.

Att ha en uppfostrad hund känns dessutom som en subjektiv upplevelse. Ordet uppfostrad har inte samma betydelse för alla hundägare. Dina bekanta kanske inte alls tycker det är jobbigt med en tiggande hund för att ta ett exempel.
Det är ju bara genom att försöka kommunicera med varandra som du får veta. Om dom också tycker att det är väldigt jobbigt att hunden ylar vid matbordet kan du kanske hjälpa dom, eftersom du själv beskriver detta som något lätt att lära hunden :)..
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Jag tror i och för sig att dom flesta som är aktiva medlemmar i det här forumet har väldigt bra koll på sina hundar.

Att ha en uppfostrad hund känns dessutom som en subjektiv upplevelse. Ordet uppfostrad har inte samma betydelse för alla hundägare. Dina bekanta kanske inte alls tycker det är jobbigt med en tiggande hund för att ta ett exempel.
Det är ju bara genom att försöka kommunicera med varandra som du får veta. Om dom också tycker att det är väldigt jobbigt att hunden ylar vid matbordet kan du kanske hjälpa dom, eftersom du själv beskriver detta som något lätt att lära hunden :)..

Håller med, tror också att de flesta (:p) av oss har koll på sina hundar. Men visst är det jobbigt med ouppfostrade hundar. Tror att det har mkt att göra med att vi (rent allmänt) förmänskligar hundarna mer och mer och ser dom som våra barn. Det känns som att man hade en lite strängare syn på vad hundar fick och inte fick göra förut.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Jag tror i och för sig att dom flesta som är aktiva medlemmar i det här forumet har väldigt bra koll på sina hundar.

Att ha en uppfostrad hund känns dessutom som en subjektiv upplevelse. Ordet uppfostrad har inte samma betydelse för alla hundägare. Dina bekanta kanske inte alls tycker det är jobbigt med en tiggande hund för att ta ett exempel.
Det är ju bara genom att försöka kommunicera med varandra som du får veta. Om dom också tycker att det är väldigt jobbigt att hunden ylar vid matbordet kan du kanske hjälpa dom, eftersom du själv beskriver detta som något lätt att lära hunden :)..

Håller med.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Då kan du få komma hem till mig och hjälpa mig med mina hundar:) För du verkar ju ha stenkoll på allt! Och speciellt kan du hjälpa mig med en skällande golden och en överglad Rottweiler!

Försök förklara för mig hur man ska få en 5:årig tik att sluta skälla på det mesta. Och nej vi är inga idioter. Sambon har haft hund i K9, varit tävlingsledare, hållit i hundkurser för tävlingslydnad, haft hundar i eliten osv osv. Listan kan göras lång. Men det där skällande det ÄR svårt att få bort. Och Rottweilen? Han blir överlycklig när vi möter andra hudar. Och ja han drar i kopplet. Men inte för att han är ouppfostrad (eller ja kanske lite;)) Men vi tränar båda våra hundar i både sök, spår och lydnad. vissa saker sitter djupt. Man behöver inte ha en ouppfostrad hund bara för det.

Ta det med en nypa salt och fråga om du kan hjälpa dem med något istället. För du verkar onekligen veta en hel del om hundar!

Säger som tidigare: Jag tror inte du hittar så många ouppfostrade hundar här inne;)
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Jag tror i och för sig att dom flesta som är aktiva medlemmar i det här forumet har väldigt bra koll på sina hundar.

Nej, det tror inte jag, inte de flesta, däremot så funkar det så att bukefalisters hundars ouppfostran räknas inte som ouppfostran alltid utan som olyckor, det kan hända alla, ägaren har gjort så gott den kan osv osv.

Lägg till att bukefalisters hundar inte hoppar på andras hundar, inte retar andras hundar, alltid får motion och är stimulerade.
Och även om de faktiskt inte är stimulerade så är de det minsann ändå.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Nej, det tror inte jag, inte de flesta, däremot så funkar det så att bukefalisters hundars ouppfostran räknas inte som ouppfostran alltid utan som olyckor, det kan hända alla, ägaren har gjort så gott den kan osv osv.

Lägg till att bukefalisters hundar inte hoppar på andras hundar, inte retar andras hundar, alltid får motion och är stimulerade.
Och även om de faktiskt inte är stimulerade så är de det minsann ändå.

Har du missat alla trådar där folk skriver att deras hundar inte sköter sig, där de har problem med ditten och datten osv? Det finns massor av sådana trådar ;)
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Nej, det tror inte jag, inte de flesta, däremot så funkar det så att bukefalisters hundars ouppfostran räknas inte som ouppfostran alltid utan som olyckor, det kan hända alla, ägaren har gjort så gott den kan osv osv.

Lägg till att bukefalisters hundar inte hoppar på andras hundar, inte retar andras hundar, alltid får motion och är stimulerade.
Och även om de faktiskt inte är stimulerade så är de det minsann ändå.

:rofl::rofl:
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Jag syftar inte ett dugg på att just era hundar är ouppfostrade. Jag var bara lite irriterad på alla jag mött som beter sig jobbigt.

Hundar lär sig olika fort men det mesta ska ju nötas in och ständigt påminnas. Fick inte fason på min i första taget som till naturen lätt blir panikslagen och flyktbenägen.
Jag tycker bara att vanlig hyfs borde vara på sin plats att lära sin hund. Såsom att inte hoppa, skälla på andra hundar, ta mat eller komma på inkallning. Det borde väl de flesta hålla med om .
Ledarskap är a och o.

Det som kanske skiljer dig, MaRomer ifrån de andra jag stöter på är just att du bryr dig, inte nonchalerar problemet. Många liksom bara inte bryr sig t o m skrattar när deras hund springer fram till min. "Äsch, hon/han vill bara hälsa" brukar det heta. Men jag vill inte att din hund hälsar på min utan lov.
Det är så respektlöst.

Frågan på när folk har ouppfostrade hundar hemma brukar jag kommentera och vilja ge råd. Men de flesta ser inte problemet. Fine, jag kan ha överseende med att en hund tigger hemma hos sin ägare men den ska absolut inte hoppa! Hur många gånger har man inte fått sina kläder leriga p g a att hunden hoppat.

Folk borde bara ta ansvar för sina hundar! Inse att en hund behöver ledarskap lika mycket som aktivering! Man är inte elak för att man nekar en hund mat vid matbordet liksom. Man låter ju som sagt inte sina barn bete sig hur som helst så då ska inte hunden heller göra det!
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Fast det där är ju DINA värderingar :confused:. Jag bryr mig inte ett vitten om ifall min lilla sheltie hoppar upp och ska hälsa med framtassarna. Hon är liten, skadar ingen och nej det skiter jag fullständigt i faktiskt. Säger jag att hon inte får hälsa så gör hon inte det, men annars får hon så gärna springa fram och hälsa på folk som kommer (hem).

Sen är det inte så jäkla lätt att få hundar att sluta skälla. Min tjej kan få för sig att någon/något är läskigt och då skäller hon. Inte för att hon är ouppfostrad (direkt) utan för att hon tycker att det är läskigt/ska peppa sig själv/ska säga till mig. Det är något vi jobbar på men jag blir faktiskt lite tjurig när du har "jamen det är ju självklart och hur lätt som helst"-tonen.

Jag håller absolut med dig om att det är otroligt irriterande med ouppfostrade hundar och ffa hundar som är PÅ heeela jääävla tiden och inte lyssnar på ett Nej :devil:. Men alla har faktiskt inte kunskapen att kunna uppfostra perfekta hundar! Jag har det inte iaf.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Frågan på när folk har ouppfostrade hundar hemma brukar jag kommentera och vilja ge råd. Men de flesta ser inte problemet. Fine, jag kan ha överseende med att en hund tigger hemma hos sin ägare men den ska absolut inte hoppa! Hur många gånger har man inte fått sina kläder leriga p g a att hunden hoppat.
Är det något jag har extremt svårt för är när okända människor skall pschytta eller annat med min hund, utan att tillfråga mig.


Folk borde bara ta ansvar för sina hundar! Inse att en hund behöver ledarskap lika mycket som aktivering! Man är inte elak för att man nekar en hund mat vid matbordet liksom. Man låter ju som sagt inte sina barn bete sig hur som helst så då ska inte hunden heller göra det!
Vad har hundar med barn att göra?
Om mina hundar blir utfodrade vid matbordet har ingen annan med att göra.
Fö brukar hundar vara väldigt duktiga på att inse att det bara är far/mormor i familjen som matar hunden vid bordet.

Jag tar ansvar för mina hundar, du kanske skulle göra dito o inte lägga dig i andras hundhållning, annat än för att skicka räkning på nerdrägglade/nerlerade kläder, o fortsättningsvis inte umgås med hundar som du anser ouppfostrade?

Här har du lite läsning:
http://www.dogma.nu/artiklar
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Har du missat alla trådar där folk skriver att deras hundar inte sköter sig, där de har problem med ditten och datten osv? Det finns massor av sådana trådar ;)

Nej, det har jag inte missat....förklaringen???? jo, dessa hundars ägare är inte sanna bukefalister-ännu.:D;)
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

*KL*

Jag håller med dom flesta här. Och bara titeln på tråden heter "Uppfostra era hundar, snälla" vilket känns riktat till "er" dvs oss. Jag anser att det är upp till var och en hur man vill ha sin hund uppfostrad och jag bryr mig inte ett dugg om en hund så sover på diskbänken hemma hos någon annan. Ska jag av någon anledning ha hunden så finns det regler i mitt hem. Hundar är inte dumma, dom lär sig snabbt att hos den personen gör man si och hemma får man göra så.

Om någon kommer hem till mig med sitt barn och mina hundar tar mat ur barnets händer så skulle jag inte säga att det handlar om ouppfostran. Jag har ju inga barn och har inte lärt dom att man inte får göra så. Däremot får dom inte ta saker ur vuxnas händer, det vet dom ju och gör inte heller.

Jag förstår inte riktigt grejen med att störa sig på andra hunduppfostran faktiskt. Absolut att man om man släpper en hund lös i parken ska ha koll på den. Man vet ju aldrig om andra hundar är snälla t.ex. Eller sjuka eller vad som helst. Så ja, det stör mig också. Men en kompis till mig fick skäll för att hon hade sin hund lös i en rastgård och den inte kom på inkallning. Well, det kanske är därför hon gick till just en rastgård?

Att andra lägger sig i min uppfostring av mina hundar driver mig till vansinne. Träning får jag gärna tips om osv. Men att någon ska sitta i mitt hem och säga vad min hund får och inte får göra går jag inte med på. Hur bra eller dålig uppfostran jag än har i den personens ögon. Förmodligen skulle jag vilja göra som personen sade ännu mindre, eftersom trotsen i mig skulle kicka in. ;):D
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Ärligt. Jag tycker du fullkomligt ska skita i hur hundägare har det med sina hundar hemma. Man har det som man vill och det ska andra inte bry sig om.
Passar det inte, behöver man inte hälsa på.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Ganska trist inlägg faktiskt!
Jag försöker alltid att hellre fria än fälla. Speciellt om andra hundars beteende inte påverkar mig alls.
Möter jag någon vars hund skäller och drar i kopplet utgår jag från att personen jobbar med problemet och gör hon/han inte det så är det faktiskt inte mitt problem.
Lösspringande hundar som springer fram tycker jag inte heller är ett så stort problem. Det händer så sällan och ägaren brukar alltid ursäkta sig. 99 av 100 hundar vill bara fram och hälsa.

Visst kan jag bli irriterad på tanter som låter sina hundar rusa i flexikopplen och bete sig men jag skulle inte klappa mig själv på bröstet och anse att jag är bättre än alla andra. Jag tror att vi alla har saker att jobba med när det gäller våra hundar men vi har olika höga krav.
Mina hundar får vara i möblerna och de får sitta brevid bordet eller under när vi äter. Vi trivs med att ha det så.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Förstår och håller med om att andras hundar inte skall störa/komma fram/ hoppa osv på allmän plats.

Men i folks hem är de väl ändå deras regler som gäller? Det som stör dig kanske är något som är helt ok för dem. Om det är ngt du finner väldigt störande får du väl säga det till dem innan du kommer dit så kan de avgöra om de vill hålla bort sina hundar från dig eller om du helt enkelt inte skall komma hem till dem.


De här med att någon annan skall avgöra vad som är rätt och fel när det handlar om saker som exempelvis tiggande vid bord känns lite som att lägga sig i sådant man inte har med att göra.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

jag tycker nog att du ska uppfostra dina egna ylande hundar innan du börjar härja på andra...
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Rent generellt, sköt dig själv och skit i andra.
Alla dina trådar handlar ju om hur du tycker andra ska göra.
Att hundarna springer fram är tokfel, men att de drar i koppel eller tigger är inget DU ska bry dig om.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Varför måste hundar tigga vid bordet, hoppa på en, skälla utan anledning eller vara lös om man inte har hundra procent koll?
--
Även hemma eftersom man har ju gäster som ska kunna komma hem till en utan att bli nersmutsade, nafsade efter eller måste kasta mat på golvet.

Nu vet jag ju inte alls om det du beskriver skett och matte/husse inte brytt sig. Men annars så tyvärr kommer X personer bli hoppade på innan hunden lärt sig att INTE hoppa på folk. Eller torka skägget på folk. Eller gå i totalspinn när det kommer främmande. Eller inte stjäla allt som barn under 3 år har i händerna och viftar med. Eller slicka på tårtan (host..)

Det du beskriver är för mig det självklara MÅLET. Det ska inte tiggas, det ska INTE tas mat ur händerna på varken barn eller vuxna, det ska inte hoppas och det ska fan i mig inte slickas på tårtan, även om det bara är på sidan närmast kanten :devil:

Men det kommer inte över en natt alla gånger, och det funkar inte 100 gånger av 100 ens när man 'tagit tag' i det.

Och då får gäster t ex tyvärr bli lite utsatta för 'hund under uppfostran'. Står de inte ut med det så är det faktiskt bäst de inte kommer hit. För jag lär inte hunden ett smack om jag ska stänga in honom så fort det kommer någon, för att de garanterat inte ska bli hoppade på etc.

Beräknat slutdatum för 110% lydig hund i alla situationer är för övrigt satt till 'strax innan döden inträder'... Jag gör mig inga illusioner om att kunna garantera att min hund minsann aaaldrig skulle..

(Däremot säger jag GIVETVIS till hunden om/när han hoppar, slabbar, stjäl från barn osv)
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Var det inte du som skrev i en annan tråd att din granne klagade på att din hund ylade i hundgården? :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 198
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 669
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp