Uppfostra era hundar, snälla!

Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Du måste sannerligen ha haft otur i livet med folk du mött. :crazy: Dessa ouppfostrade hundar finns då inte i min bekantskapskrets. Visst har en å annan någon olat men inte så jag känner ett behov att gå loss över problemet på ett internetforum.

Problemet är enkelt. Åk inte hem till de som har så jobbiga hundar att du inte kan ha överseende en stund när de bjuder på fika.

Visst har det hänt att en å annan hund genom åren sprungit fram olovandes till mig och visst, jag har inte gillat det. Men det är inget som skett så ofta att det är ett problem för mig.

Min undran blir lite om det inte är så att du har en väldigt låg toleransnivå?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Jag är jävligt dålig på att formulera mig rätt så här i skrift. Blir rätt lätt missförstånd eller att man har fel ton.

Självklart ska man bestämma hemma hos sig själv hur hunden ska få göra eftersom man själv lever med det, så helt klart! Den får sova var den vill, tigga etc. Det jag syftar på är att hoppande hundar uppskattas inte alls oavsett storlek. Det får jag ofta höra när min hund ska hälsa och inte hoppar, det första folk säger är att vad bra att hon inte hoppar.

En kompis till mig, hennes hund hoppade ur bilen när bakluckan var öppen då två män passerade. Hon tog tag i hunden och bestämt sa nej och bad om ursäkt. De två männen skällde då ut henne för att ha varit för hård. Hon sa då att hade hon inte sagt till hunden hade de klagat över det!

Tro nu inte att jag är nån slags moralkärring när det gäller detta. Jag älskar när vi möter andra hundar som kanske kan vara en lekkompis. Man får en stund att snacka hund. Men allt ska kännas in, man kopplar hunden och checkar att ägaren är med på noterna. Inte bara släppa fram sin hund i godan tro. Har bevittnat allt för många gånger hundar som slagits blodiga i såna möten. Har många kompisars hundar som fått besöka veterinären. Många gånger ber inte ens ägaren om ursäkt.

Många på det här forumet har ibland väldigt negativ ton till allt, tar allt extremt personligt och som om att det handlar precis om er! Jag känner inte er, vet inte ett dugg om era hundkunskaper. Man bara skriver rent allmänt liksom, alla utanför detta forum berörs också.

Min hund är inte heller perfekt, såna existerar inte. Men hon mår bra, är lugn och balanserad. Vill bara att andra hundägare kan respektera en lite mer och koppla sin hund om man är osäker på inkallningen så blir det sällan problem. Möter hellre förresten en kopplad galen skälllande hund än en lös. Då visar ägaren i alla fall både respekt och att man inte vill utsätta sin hund för en attack!
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Fast nu är det ju delvis helt andra saker du pratar om. Att hundar ska vara vid sin förares sida när man är ute och går är ju självklart, lika själklart som att ingen släpper fram sin hund (oavsett sinnelag eller storlek) och att folk som inte tänker hälsa på hunden slipper bli hoppad på.

Sen, att 'vi' tar åt oss, du döpte inlägget till "Uppfostra era hundar, snälla!"
Och sen följer du bla upp med: Kan jag med den mest matglada hund som finns klara att lära att inte tigga eller stjäla mat så kan alla!

Och, hur många ickestjälande hundar jag än haft innan, så den här går jag bet på. Mest troligt skulle du göra det med, men du får jättegärna se till att han slutar..
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Bra inlagg! Precis sa ar det ju. Min labbe var en riktig huligan (kandes det som iaf) emellanat i aldern 0-2, det var liksom work in progress under hela den perioden. Ibland kandes det som om informationen gick in i ena orat och ut genom det andra :angel: men sa fyllde han 2 och forbattrades nastan over en natt och nu ytterligare ett ar senare ar han en oerhort snall och valuppfostrad hund.

Men det dar med att losa hundar inte far nosa pa andra hundar... verkar vara oerhort strikt i Sverige tycker jag? Jag brukar folja principen att om vi moter en kopplad hund sa ar den kopplad av en anledning och da kallar jag in min hund. Men om min hund springer los och moter en annan hund som ocksa springer los - visst far de halsa och leka etc om de vill! Sa verkar det som om alla resonerar har, tack och lov. Sjalvklart haller man anda koll, de loper ju liksom inte vind for vag helt utan uppsikt, men jag far anda intrycket att i Sverige ar man valdigt hard med att losa hundar absolut maste ignorera varandra. Ar det sa eller har jag fattat fel?
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Det är så. Undantaget är väl ställen där många släpper sina hundar lösa. Släpper du din hund lös på Gärdet i Stockholm t ex, så är det liksom med 'godkännandet' av att den kommer att hälsa på/leka med/etc andra lösa hundar där.

Men svenska hundar ska inte hälsa om de inte tillåts, rent generellt. Det gör nog också att vi kanske har en högre andel svenska hundar som inte riktigt fungerar hursomhelst med andra hundar, jmf med om de varit vana sen valptiden att springa fritt och hälsa.

Det är ju strikt hundägaransvar i Sverige, samt koppeltvång under stor del av året (och i många kommuner året om på 'offentliga platser'), så det finns lagaspekter som bidrar till just både att det är så att, och kravet på att andra ska hålla sina hundar kopplade/under strikt fotgående kontroll som om de vore i koppel.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Bra inlagg! Precis sa ar det ju. Min labbe var en riktig huligan (kandes det som iaf) emellanat i aldern 0-2, det var liksom work in progress under hela den perioden. Ibland kandes det som om informationen gick in i ena orat och ut genom det andra :angel: men sa fyllde han 2 och forbattrades nastan over en natt och nu ytterligare ett ar senare ar han en oerhort snall och valuppfostrad hund.

Jag räknar dagarna tills TBD blir 2 år (i juli..). Det brukar bli aningens mer fason på riesen då, och gudarna ska veta att mitt tålamod behöver det.

Han är eg inte olydig, tvärtom när vi är 'ute bland folk' (på MHt, hos veterinären, vid blodgivningen osv) så brukar han - och jag - få massa beröm för att han är så väluppfostrad och lydig. Jag brukar ha svårt att inte skratta när folk säger det, jag vet hur han är hemma :devil:

För hemma, så man bara mååååååste prova vaaarje dag om det FORTFARANDE är förbjudet idag med. Okej, jag fick inte slicka på smöret varken igår, i förrgår, förra veckan, förra månaden eller ens förra året - men IDAG kanske jag får slicka på smöret?! :idea: Nehe, nej inte idag heller. Nytt försök imorgon, DÅ kanske..

Byt ut slicka på smöret mot jaga katten/bära katten/springa till grannens gård/äta hästbajs/dra i grimskaftet/allt annat man inte får.. SÅ blir det ganska nervpåfrestande. Samtidigt, det går in, även om processtiden för informationen är ganska lång. Men det brukar som sagt trilla på plats där vid två. Och bli riktigt bra ungefär vid 11 års ålder, strax innan de trillar av pinnen ;P
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Jag räknar dagarna tills TBD blir 2 år (i juli..). Det brukar bli aningens mer fason på riesen då, och gudarna ska veta att mitt tålamod behöver det.

Han är eg inte olydig, tvärtom när vi är 'ute bland folk' (på MHt, hos veterinären, vid blodgivningen osv) så brukar han - och jag - få massa beröm för att han är så väluppfostrad och lydig. Jag brukar ha svårt att inte skratta när folk säger det, jag vet hur han är hemma :devil:

För hemma, så man bara mååååååste prova vaaarje dag om det FORTFARANDE är förbjudet idag med. Okej, jag fick inte slicka på smöret varken igår, i förrgår, förra veckan, förra månaden eller ens förra året - men IDAG kanske jag får slicka på smöret?! :idea: Nehe, nej inte idag heller. Nytt försök imorgon, DÅ kanske..

Byt ut slicka på smöret mot jaga katten/bära katten/springa till grannens gård/äta hästbajs/dra i grimskaftet/allt annat man inte får.. SÅ blir det ganska nervpåfrestande. Samtidigt, det går in, även om processtiden för informationen är ganska lång. Men det brukar som sagt trilla på plats där vid två. Och bli riktigt bra ungefär vid 11 års ålder, strax innan de trillar av pinnen ;P

Hahaha, ÅH vad jag känner igen mig i vartenda ord! MEN min unga dåre har blivit två år och jodå, visst fasen blev hon vettig helt plötsligt :D
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Det jag syftar på är att hoppande hundar uppskattas inte alls oavsett storlek. Det får jag ofta höra när min hund ska hälsa och inte hoppar, det första folk säger är att vad bra att hon inte hoppar.

Och jag har fått höra av vänner: "Men.. hon hoppar inte på mig.. Tycker hon inte om mig?" De vill gärna att båda mina damer hoppar på dem, gärna efter att ha sprungit fram så att de riktigt kan ta sats och hoppa så högt att de kommer i ansiktshöjd och därmed nästan kan slicka dem i ansiktet på samma gång.

Så inte ens "icke-hoppande hundar" är det "bästa" alla gånger. Och tja, jag tycker själv det är ganska mysigt att hundarna hoppar upp på mig med framtassarna och står så för att bli klappade när jag varit ute någon längre stund.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

jag uppmuntrar min lilla hund att hoppa :o jag tycker det är jättemysigt :love:
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

jag tycker nog att du ska uppfostra dina egna ylande hundar innan du börjar härja på andra...

+1 på den :bow:

Tycker hela inlägget i starten av den här tråden är trist.
Verkar vara skrivet av någon som vill trigga i gång något, vill gnälla och göra folk upprörda.

Rubriken gör ju att den pekar mot dom hundägande bukefalisterna, vilket känns rätt trist och nedlåtande faktiskt.

Dessutom så tycker alla olika, vissa gillar att mata sin hund vid bordet, och vad dom gör hemma ska man skita i tycker jag. Eller fråga artigt, eller inte gå dit om man nu tycker att det är så väldigt hemskt.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

precis, vår hund har en egen stol o sitter alltid med vid bordet, gillar man det inte behöver man inte komma hit, det är vår hund o vårt hem.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Jag kan tycka att främmande i mitt hem ska ge blanka fan i hur mina hundar är uppfostrade, så länge de inte förstör för gästen(hoppar, tuggar saker osv).

Mig gör det inget att hundarna ligger med i köket när jag äter. Jag tycker det är trevligt att ha dem med mig i soffan på kvällarna och de får hemskt gärna komma och ta kontakt och tigga kel om man sitter och pratar vid bordet och fikar. (med tigga kel menar jag att lägga huvudet i knät).

Varför ska jag ha regler för mina hundar i mitt hem, för att glädja andra? Passar det inte behöver man inte vara här på besök! Jag har aldrig vart så förbannad i hundsammanhang som när valpen var liten och det var en gäst (för mig okänd människa, bekants bekant) som korrigerade honom för att han lekte inomhus. Inte hennes problem! Jag lägger mig inte i andras hunduppfostran (förutom att freda mig själv vid hoppande osv) och jag förväntar mig att andra ska ge fan i att läxa upp mina hundar!

/Migo
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

I dagens läge möter man allt för många hundägare med noll koll på sina hundar. Man får ofta möta lösspingande hundar som ska fram och nosa i tid och otid. Lösspringande hundar kan vara ett problem, men de allra flesta har faktiskt riktigt bra koll på sina lösa hundar, dock ej alla.
Hundar som drar som galningar i kopplet när man passerar dem. Tråkigt att se. Men vad ska man göra? Det är ju nån annans hund.
Ibland när man är hemma hos folk man antingen känner väl eller bara ytligt är problemet lite det samma. Ingen uppfostran alls. Jag känner ingen sådan hund. Sen gillar jag inte ordet uppfostarn utan föredar ordet ledarskap istället.
Man sitter och äter och hundarna tigger eller rentav ylar om man inget ger dem.Inte okej om det varit min hund, nån annans hund då bryr jag mig inte, han ger sig nog när han märker att han inte får nåt av mig. Har ungarna nåt i handen som är ätbart tar de det vilket jag definitivt inte gillar. Vet ingen hund som gör så.Ibland med sån hets att jag är rädd att de bits.
De hoppar på en när man kommer, etc.Bara att visa att det inte är ok på ett bestämt men snällt sätt, ser inga större problem i det.

Detta ofog börjar bli en aning jobbigt. Nästan som om man känner sig ensam om att ha nån uppfostran.Gillar inte ordet uppfostran alls... Har man ingen pli på sina barn då går folk i taket men inte på en ouppfostrad hund. Har inga barn själv så kan inte svara på dig här.Ska det vara så här illa? Finns det inga som vill ha en lugn, glad och lydig hund? Det tror jag att de flesta vill, iaf. jag :).

Varför måste hundar tigga vid bordet, hoppa på en, skälla utan anledning eller vara lös om man inte har hundra procent koll?
Samhället som ibland faktiskt är lite emot hundar ska vi inte reta allt för mycket. De allra flesta har sina hundar kopplade och många tar bort skiten efter dem, sen att vissa inte respekterar detta är ju tråkigt, men många anpassar sig redan till det samhälle vi lever i.Jag vill ha respekt för att jag har hund lika mycket som jag visar respekt för dem som inte har.[/B] Då måste man ju ha den kollen när man vistas bland folk. Även hemma eftersom man har ju gäster som ska kunna komma hem till en utan att bli nersmutsade, nafsade efter eller måste kasta mat på golvet.

Dessa regler är inte svåra att följa eller särskilt svåra att lära hunden. Jag har då en labrador som inte tigger, hoppar på folk, eller springer fram till andra hundar. Kan jag med den mest matglada hund som finns klara att lära att inte tigga eller stjäla mat så kan alla!

Skrivit i rutan.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Har kollat av tråden ett par gånger under kvällen och nu kommit fram till att jag inte alls förstår vad du vill med den?? Jag läser rubiken och inlägget under...

Ok TS jag lovar att uppfostra min hund bättre, förlåt mig!
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Jag kan tycka att främmande i mitt hem ska ge blanka fan i hur mina hundar är uppfostrade, så länge de inte förstör för gästen(hoppar, tuggar saker osv).

Mig gör det inget att hundarna ligger med i köket när jag äter. Jag tycker det är trevligt att ha dem med mig i soffan på kvällarna och de får hemskt gärna komma och ta kontakt och tigga kel om man sitter och pratar vid bordet och fikar. (med tigga kel menar jag att lägga huvudet i knät).

Varför ska jag ha regler för mina hundar i mitt hem, för att glädja andra? Passar det inte behöver man inte vara här på besök! Jag har aldrig vart så förbannad i hundsammanhang som när valpen var liten och det var en gäst (för mig okänd människa, bekants bekant) som korrigerade honom för att han lekte inomhus. Inte hennes problem! Jag lägger mig inte i andras hunduppfostran (förutom att freda mig själv vid hoppande osv) och jag förväntar mig att andra ska ge fan i att läxa upp mina hundar!

/Migo

:bow::bow:
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Har bevittnat allt för många gånger hundar som slagits blodiga i såna möten. Har många kompisars hundar som fått besöka veterinären. Många gånger ber inte ens ägaren om ursäkt.

Jag ar fortfarande helt fascinerad over att detta verkar vara ett sa stort problem i Sverige. Undrar om det ar just for att hundarna INTE tillats att nosa pa varandra nar de springer losa? Det tog iaf min hund ett tag att lara sig det sociala samspelet, han var alldeles for bufflig nar han var liten. Men det ar ju svart for en manniska att lara hunden hur den skall halsa pa hundars vis, och det ar trots allt inte samma sak att bara traffa kompisarna - man maste aven lata dem lara sig hur man umgas med okanda hundar (dvs nosa forsiktigt, halsa fint, kanske leka lite, sen springa vidare. Min hund drar det dar till sin spets numera genom att rulla over pa rygg med tassarna i vadret vid mote med annan hund :D).
Men om hunden aldrig far lara sig darfor att alla hundar alltid antingen ar kopplade eller inte FAR nosa pa andra hundar ens - da ar det kanske inte sa konstigt att det blir brak.

Jag har bott i England i snart 11 ar och har aldrig sett ett sa otrevligt hundsammantraffande som du beskriver.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Detta ofog börjar bli en aning jobbigt. Nästan som om man känner sig ensam om att ha nån uppfostran. Har man ingen pli på sina barn då går folk i taket men inte på en ouppfostrad hund. Ska det vara så här illa? Finns det inga som vill ha en lugn, glad och lydig hund?

Vad gäller barnen kan jag inte hålla med. Jag stöter nrämre aldrig på ett normaluppfostrat barn. Det är vanligare med sådana som skriker i stallet och slår på krubbor när hästarna äter eller tjatar, skriker, gråter och slåss tills mamma ger med sig osv. Har även mött många med inställningen "Varför ska jag göra det, mamma hjälper ju mig" på ett väldigt dåligt sätt.

Men vad gäller hundar håller jag helt med. Nu vet jag inte hur min hund uppfattas på promenader eftersom vi håller på att jobba med stressproblem, men tiggande, hoppande odyl är det totalförbud på här hemma. :devil: Jag ser den sortens uppfostran som en bas alla hundar bör ha. Har själv blivit huggen av en vovve som inte accepterade att jag inte gav henne min kakbit med grädde. Inför ägarens ögon. Ägaren sa någonting i stil med "nejmen vad gör du för något". ca 5-10 min senare gav dottern (som satt bredvid mig) hunden kaka med grädde, vid matbordet där hunden nyss hade huggt mig..
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Nej det är inte vanligt i Sverige, utom möjligtvis i vissa storstäders förorter där blandispopulationen är stor o hundarna används som penisförlängare.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

För hemma, så man bara mååååååste prova vaaarje dag om det FORTFARANDE är förbjudet idag med. Okej, jag fick inte slicka på smöret varken igår, i förrgår, förra veckan, förra månaden eller ens förra året - men IDAG kanske jag får slicka på smöret?! Nehe, nej inte idag heller. Nytt försök imorgon, DÅ kanske..

loke var 7 år när han slutade hoppas på att få smaka på förbjudna saker i hemmet. kan han så kan alla. håll ut! det finns ett ljus i slutet av tunneln...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp