Uppfostra era hundar, snälla!

Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Men vad gäller hundar håller jag helt med. Nu vet jag inte hur min hund uppfattas på promenader eftersom vi håller på att jobba med stressproblem, men tiggande, hoppande odyl är det totalförbud på här hemma. :devil: Jag ser den sortens uppfostran som en bas alla hundar bör ha. Har själv blivit huggen av en vovve som inte accepterade att jag inte gav henne min kakbit med grädde.

Nu håller jag iofs med dig att även jag ser det som basfostran - för mina hundar, ang tigga/hoppa etc.

Men vad spelar det egentligen för roll om andras hundar tigger så ögonen går i kors och saliven rinner? Visst, det irriterar mig när jag är där och besöker, men att tycka att 'du borde basuppfostra din hund', nä.

Och tigga är inte likhetstecken med 'hugga när man inte får som man vill'. Finns gott om hundar som tigger och/eller stjäl utan att orsaka en skråma.

Har man en hund som hugger om/när den inte får som den vill i fråga om en kaka, då har man HELT andra problem än med att hunden tigger om du frågar mig..
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

jag tror det handlar om det strikta ansvaret. dvs att jag som hundägare får betala för det min hund orsakar, även om den bara försvarade sig. är den kopplad så kan jag eventuellt kräva jämkning om jag blir stämd. är min hund också lös så kan jag nog glömma det.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Nu håller jag iofs med dig att även jag ser det som basfostran - för mina hundar, ang tigga/hoppa etc.

Men vad spelar det egentligen för roll om andras hundar tigger så ögonen går i kors och saliven rinner? Visst, det irriterar mig när jag är där och besöker, men att tycka att 'du borde basuppfostra din hund', nä.

Och tigga är inte likhetstecken med 'hugga när man inte får som man vill'. Finns gott om hundar som tigger och/eller stjäl utan att orsaka en skråma.

Har man en hund som hugger om/när den inte får som den vill i fråga om en kaka, då har man HELT andra problem än med att hunden tigger om du frågar mig..

Jo, mina hundar "tigger" väl på en viss nivå, att dom ligger och tittar väldigt läskade när vi går till och från köket med maten. Ibland kan en näsa bli lite lång sådär (se Pinochio) men huvudsaken för mig är ju att när vi säger ifrån så slutar dom. Jag vill inte gärna ha robotar.

Men uppfostran är inte för andras skull enligt min åsikt, utan för hundens egna skull. Jag har uppfattningen att hunden mår bättre med lagom regler och lagom disciplin. Man måste dock hitta den där lagom gränsen mellan att robotisera hunden, och låta den styra som den vill.

I övrigt håller jag med många andra, kom inte hit om ni inte gillar hundarnas beteende. Här är dom är lika mycket familjemedlemmar som alla andra. Men som sagt, för hundens skulle inte för gästernas.

Har dock full förståelse för att man tycker det är jobbigt, framför allt när man själv har uppfostrade hundar och är van vid det.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Men sa ar det ju har ocksa, man ar alltid ansvarig for sin egen hund och det den orsakar (t.ex. sa kan man aka pa boter pa uppemot £5000 om man inte plockar upp bajset efter sin hund och blir pakommen). Och jag skulle tro att stamningskulturen ar betydligt mer utvecklad i det har landet eftersom skadestanden ar hogre. Men anda verkar det vara mycket mer avslappnat har gentemot t.ex. Stockholm - eller som man kan lasa sig till har pa Buke, det ar ju inte precis forsta gangen som nagon klagar pa hundar som springer fram och nosar pa andra hundar (inte muckar gral alltsa, utan just bara nosar och halsar).

Intressant ar det iaf :)

Jag far nog ta med mig jycken till Sverige nasta gang jag aker for att testa och se hur det verkligen ar :idea: :D
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Fast en hund kan ha mycket klara gränser i övrigt, men samtidigt få tigga hejdlöst (vi talar på nivån sitta nära bordet, fuktiga ögon, rinnande dregel och ackompanjerad av gnyyyyy om inte de två första funkar). Utan att den för den skulle är otrygg för det är för få/för oklara gränser.

Den kan veta och funka med att man inte går utanför tomtgränsen, man går inte upp på övervåningen, man ligger inte i möbler, man gör inte ditt och man datt. Precis lika väl att den vet att det är tillåtet att tigga. Att det för mig - och dig - är helt obegripligt att man vill ha en hund som tigger så, gör ju inte automatiskt att folk 'skiter i resten med'. (Det är ett autentiskt exempel, en av pappas tidigare hundar. Extremt väluppfostrad, lydig och med ganska snäva gränser med allt annat - men som av obegriplig anledning tilläts tigga ohejdat..)
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Men sa ar det ju har ocksa, man ar alltid ansvarig for sin egen hund och det den orsakar (t.ex. sa kan man aka pa boter pa uppemot £5000 om man inte plockar upp bajset efter sin hund och blir pakommen). Och jag skulle tro att stamningskulturen ar betydligt mer utvecklad i det har landet eftersom skadestanden ar hogre. Men anda verkar det vara mycket mer avslappnat har gentemot t.ex. Stockholm - eller som man kan lasa sig till har pa Buke, det ar ju inte precis forsta gangen som nagon klagar pa hundar som springer fram och nosar pa andra hundar (inte muckar gral alltsa, utan just bara nosar och halsar).

Fast, om din hund lägger sig på rygg när annan hund kommer fram, och den andra hunden flyger på din hund. Din hund försöker dock försvara sig, och den andra hunden får då ett bett i örat.

Får du betala den andra hundens veterinärräkningar?

Om en annan hund kommer in på din tomt, flyger på din hund som försvarar sig, får du då betala den andra hundens skador?

Eller om din hund går i koppel, fint och stilla vid din sida, en lösspringande hund kommer fram och hoppar på din hund, din hund försvarar sig och den andra hunden blir biten, får du då betala skadorna?

SÅ är det nämligen i Sverige. Du har alltid strikt ansvar för din hund, och alla skador din hund orsakar måste du betala. ÄVEN om den andra hunden är 110% skyldig och din bara försökt försvara sig för att klara livhanken.

Det plus tidigare nämnda koppeltvång, gör att vi inte är så förtjusta i lösa hundar. För springer din hund lös, och skadar annan hund (även om din hund blir påhoppad och bara försvarar sig), då har du i normalfallet begått dubbelfel.

Om din hund däremot är KOPPLAD, en annan hund springer fram och hoppar på din hund, som försvarar sig. Båda hundarna får skador. Då kan ditt ansvar att betala räkningen jämkas ner eftersom den andra hundens ägare inte följde koppeltvånget.

Jag har haft en hund som inte alls var förtjust i andra hanar. Det var inga problem i koppel/fotgående, och han startade inga bråk. Däremot om en annan hund utmanade honom/muckade gräl, då svarade min.

Om du visste hur ont i magen jag hade varje gång vi gick i 'bebodda områden'. För att det skulle komma fram en lös hane till min och mopsa. Eller när folk med flexikoppel lät deras (ofta små) hundar komma fram till min utan att fråga :crazy:

Så jag kan göra 'allt rätt', dvs jag vet hur min hund är, har honom därför kopplad/fotgående, jag ser till att han varken muckar med eller utmanar andra hundar. Men när någon annan 'gör allt fel' och låter sitt flexikoppel rassla iväg och det plötsligt är en liten knähundshane, som bjäbbande och med 'hussestöd via kopplet' tror den äger världen framför näsan på min hund. Om han då svarar på muckningen, och ett stycke liten knähund får ett bett, men från en stor hund, och sen var det en svårt skadad knähund. Då är det bara för mig att hosta upp för veterinärvården. Och det är bara att BE för att knähunden var försäkrad så det inte kommer kosta 40 000 kr.. (Nu finns iofs ansvarsförsäkringar, men..)

På samma sätt. Om du och jag träffas. Vi bestämmer att vi ska släppa hundarna lösa i hundrastgården. Vi är helt överens om att hundarna ska få leka. Av någon anledning blir det bråk, min hund blir biten. Då kan jag rent lagligt kräva att du ersätter mig för veterinärvården. Alldeles oavsett att vi var överens om att släppa ihop hundarna osv.

Det är verkligen STRIKT hundägaransvar in absurdum. Men det finns dock fall då ansvaret jämkas, t ex som någon sa om den andra hundens ägare brutit mot koppeltvånget.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Jag svara jag också. TS inlägg är kanske enlig mig inte det bästa men några poänger kan jag väl hålla med om.

Grund uppfostring i hemmet ger jag blanka f*n i om folk har eller inte ha. Vill de leva med problem så varsågod.
Min hund tigger och ligger både soffa och sängen men det kan jag ta så länge det fortfarande sker på mina villkor. Mina villkor är ganska enkel man går ner ur soffan/sängen när matte säger det utan protester likaså tiggande upphör vid tillsägese och det är bara acceptabelt om tiggandet sker med lite bedjande ögon från behörigt avstånd för då anser jag att det inte skadar någon(sedan är det väl hundens problem att hon inte får ut så mycket av sitt tiggande:devil:).
Sådan småsaker eller problem om man vill kalla det accepterar jag i MITT hem vad andra hundägare sedan accepterar det måste vara deras ensak. Ta tex min farmor som hade sin lilla blandis sittandes vid fötterna och som bokstavligen skrek hela måltiden igenom tills hon fick sin gurkbit eller vad det nu kunde vara som kom från matbordet när måltiden va över. Själv skulle jag bli stortokig men farmor stod ju ut med det så varför ska då jag vara där med pekpinnen?

Är man däremot ute på promenad så blir jag heltplötsligt väldigt irriterad om man möter hundar, oavsett ras och storlek, som INTE klarar av att möta andra hundar utan bete sig som idioter och för mig spelar det ingen roll om hunden man möter bara är väldigt glad eller jävligt elak det bli ändå en otrevlig situation och det ska det aldrig behöva bli!

Jag tycker att ALLA hundägare ska ha det målet att hunden ska kunna möta andras hundar utan stök och stoj för allas trevnad
MEN det betyder juh inte att jag börjar och skäller och gormar på alla som har hundar som inte kan gå ordentligt. Man ser ganska snabbt om hundägaren bryr sig om att deras hund inte klarar av att bete sig och om de faktiskt jobbar med att göra något åt det eller bara ignorerar problemet.
Jag känner mest troligt inte den här hunden som beter sig illa så jag kan ju omöjligt veta om hunden jag just mötte kanske är en omplacering som den nya ägaren sliter som ett djur med att rätta till.
Är det däremot en hund jag möter ofta och man ser att ägaren mest ser förtvivlad ut ja då kan jag inte se varför man inte kan stanna och prata, höra hur personen jobbar med problemet och om de kanske vill ha tips och råd och kanske till och med hjälp.
Det är inte alltid så lätt att träna hundmöten om man inte har en mötande hund att träna mot och alla är trotsallt inte involverad i den stora hundvärden och därmed kanske inte ens har vänner med egna hundar.

Så kort och gott, bort med stora pekpinnen om vad som är rätt och fel. Har man tips och råd så varför inte dela med sig på ett fint sätt istället?

Jag har fått uppfattningen att i många fall så har det gott så lång för hundägare med problem att de heltänkelt är för rädd att be om hjälp på tex lokala brukshundklubben, de vågar kanske inte ta ut sin hund på en brukshundsklubb för risken att hunden ska anfalla andra hundar. Så hjälp dessa människor också, alla väljer vi fel ibland.
 
Sv: Uppfostra era hundar, snälla!

Fast en hund kan ha mycket klara gränser i övrigt, men samtidigt få tigga hejdlöst (vi talar på nivån sitta nära bordet, fuktiga ögon, rinnande dregel och ackompanjerad av gnyyyyy om inte de två första funkar). Utan att den för den skulle är otrygg för det är för få/för oklara gränser.

Den kan veta och funka med att man inte går utanför tomtgränsen, man går inte upp på övervåningen, man ligger inte i möbler, man gör inte ditt och man datt. Precis lika väl att den vet att det är tillåtet att tigga. Att det för mig - och dig - är helt obegripligt att man vill ha en hund som tigger så, gör ju inte automatiskt att folk 'skiter i resten med'. (Det är ett autentiskt exempel, en av pappas tidigare hundar. Extremt väluppfostrad, lydig och med ganska snäva gränser med allt annat - men som av obegriplig anledning tilläts tigga ohejdat..)

Ja, det har du faktiskt helt rätt i! Tyvärr ser man ofta att det ena brukar hänga ihop med resten :( Eller så är det kanske människor i min omgivning bara. Min är otroligt lydig i MÅNGA lägen, men hon vet att hon får göra de saker hon lärt sig att hon får göra. Vi har haft samma regler sedan hon var valp, och ruckar inte på dom. När jag läste TS inlägg tänkte jag på hundar som hugger/hugger mot gäster som inte delar med sig, springer fram till främmande hundar på promenader osv. Jag var kanske drastisk :o
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp