Uppfostra fölis

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 853
R

Raderad medlem 6459

När kan man lära ett föl att stå uppbunden? Har sett ett föl som var en månad gammal stå uppbunden och det kändes som att det var i tidigaste laget. Men jag kanske har fel?

:o Oj, jag som börjar redan när fölet är mellan 1-2 veckor. Endast små korta stunder, med ett grimskafft först sedan med två.

Börjar binda upp en liten stund i boxen varje dag, när fölis är ca 1 vecka.
Att stå på gången tränar vi på efter betet, när fölet blivit lite äldre.
:)

Jag tycker du är helt rätt ute!
Jag kör den "brutala" metoden med mina föl. Börjar tidigt och binder upp dem så snart jag klätt på dem en grimma (de brukar få vara utan grimma första veckorna). Ett rejält grimskaft som man fäster högt upp, så får fölungen inte kraft att dra och slita sig loss - den lättar i framänden när den försöker dra sig loss. De brukar dra en stund sen ger de upp. Och det bästa av allt är att de dessutom då är ledtama!

Min fölunge fick för övrigt stå fastbunden en stund i släpet bredvid mamma medan jag hämtade och lastade ett annat sto - de skulle iväg på dräktighetskoll (shettisar). Och jodå, jag kopplade loss honom sen så att han stod lös när han åkte.

vi börjar med att stå still i grimskaft och inte släppa efter.
sedan sätter vi fast runt ngt o håller i andra änden.
sedan sätter vi fast en liten stund.. :)

Tack.

Men jag är nog mer brutal än dig ändå. Hihi, mina fölisar åker grimman på redan samma dag dom föds. Fast bara korta stunder åt gången, några ggr om dagen. Sedan ökar jag ut det bitvis, för att sedan vid betessläppet ta av dom helt. Fast grimman tas ju på med jämna mellanrum för att det inte skall glömmas bort.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
644
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: Freazer
·
Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: igbest
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 187
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka