Uppklassning och kval

Iaraphel

Trådstartare
Var inne på ridsportens hemsida och läste TRändringar.. men fattar inte allt.
Vilken klass är det som försvunnit? 110?
Är debutanten likadan som förut?

Och hur är det med uppklassning?
hur många debutanter och med vilket resultat ska man ha för att gå upp till nästa steg, och vad är nästa steg?

Hoppryttare som börjar gå över till denna härliga gren :p
 
För att få starta i klass skall ryttare och häst under kvalificeringsperioden
antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande
resultat minst genomfört:
90 Grönt kort + fälttävlansmärke I

Detta är debutant (90)och för det måste du ha tagit ft märket för att få starta.



100 Två 90 klasser

Sedan är det 100 klass vilket är lätt klass och för det behövs 2 st deb med godkänt kval.

Sedan fortsätter det.

klass ---- kval som behövs för att få starta
CNC* Tre 100- klasser + fälttävlansmärket steg II
CNC** Fyra CNC*
CNC*** Fyra CNC**
CCN* Två CNC* varav minst en innevarande säsong
CCN** Två CNC** varav minst en innevarande säsong
CCN*** En CNC*** under samma säsong


Debutant och lätt klass finns inte längre utan heter istället 90 och 100m klass

Här är vad som gäller för kvalificerande resultat

Som kvalificerande resultat gäller: ej mer än 75 straffpoäng i
dressyrmomentet, ej mer än 20 straffpoäng vid övervinnande av hinder i
terrängprovet, ej mer än 90 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet,
ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet.
 
Första fälttävlansmärket har jag.. har även startat nån 90klass.

Men hur gör man om man vill ta det andra märket?
vad ska man kunna i det?
 
Det andra märket behövs ju innan start i *, det tas väl som ett praktiskt prov antar jag med att klara svårigheter i medelsvår klass, jag tror att det görs i ett banhoppningsprov men är inte säker.
 
Du ska kontakta en gdk minst C-tränare, och rida upp ett praktiskt prov på banhoppningshinder. Det är lite olika avstånd och någon sned linje. Man ska uppvisa god balans och kontroll på hästen på olika galoppsprång, en studs ingår också från ett visst avstånd. Som tillägg till ovanstående kval, gäller även att man är bland de 25% bästa av det totala antalet starter, alltså placerad. Vilket överensstämmer med FEIs regler för kvalificerande resultat. Lista på gdk tränare finns på Ridsportförbundets hemsida. Lycka till!
 
90 och 100 klass som motsvarar deb och lätt (fd) kommer att höjas något i svårighetsgrad, dvs inte i höjd, men fler typhinder kommer att vara godkända, t ex spets i 100 klass, det måste ingå fler kombinationer, så att man är bättre förberedd till * klass utan 110 klass mellan. Man bör nog träna sin unghäst lite mer innan man startar nu jämfört med innan, vilket jag tror är bra. Hindren blir nog inte mycket svårare, men det kan komma en kombination på böjt spår kanske i 90 klass redan osv. Allt sånt kan man ju lägga upp i sin träning hemma på vintern. så det är bara att sätta igång! Lycka till!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vet finns många här inne som bra hitta kläder. Så nu ber jag er om hjälp! Jag blev av med en favorit tröja tidigare idag, dock beställt...
Svar
10
· Visningar
851
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 142
Senast: ako
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·
L
  • Artikel
Dagbok Det kanske inte är så många som vill läsa om mig men ifall nån vill veta vad som händer så tänkte jag bara skriva lite om några o lika...
2
Svar
26
· Visningar
2 353
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • TMS häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp