uppkörning BE

Apollo 13

Trådstartare
Nu är det snart dax för uppkörning och jag sitter här och ska plugga in den sista teoridelen...
Körningen är jag inte särskillt nervös över utan mest teoridelen och tänkte därför höra lite om hur era uppkörningar vart?

Körde ni upp med körskola eller privat?
Tyckte ni teoridelen var tuff och vad fick ni berätta och göra? Var det många följdfrågor?
Fick ni köra mycket utöver manöverbanan? Vart körde ni upp?
Kuggade ni någon gång?
Har ni några råd eller tips?

Tacksam :bow:
 
Sv: uppkörning BE

Jag körde på körskola på Hisingen i Göteborg och uppkörningen utgick från Säve. Jag fick en fråga, om däck och började berätta allt jag vet... jag började från början med gummiblandningar och miljö osv (har jobbat på en bensinmack som sålde myycket däck)... efter en stund avbröt hon och frågade efter specifika saker som mönsterdjup, vilka tider som man får ha dubbdäck osv. Sedan tyckte hon det räckte... :p

Sedan var det säkerhetskontrollen - kolla lampor, tuta, lastsäkring osv. Jag missade en del, men inget som var viktigt (typ torkarna, och det var soligt) och jag kom på det när vi började köra och då sa jag det och fick vifta lite :grin:

Manöverbanan gick snabbt och sedan körde jag ca 20 min, lite mindre vägar från Säve in mot stan och så runt på några större gator. Inget avancerat.

Jag var också väldigt nervös för den teoretiska delen av körprovet och jag tyckte boken var väldigt rörig så jag skrev helt enkelt av allt som handlade om däck och som jag visste ändå på ett papper, allt som rörde bromsar på ett annat osv så att jag täckte in alla de områden som det kunde komma att frågas om (hittade uppgift om det på körkortsportalen, tror inte min körlärare nämnde alla de områden som kunde komma upp) och sedan fick min man förhöra mig - och lära mig lite mer som jag inte visste. Jag fick känslan av att det var bromsarna som det oftast frågades om för hon började med att säga; "Du vet väl allt som finns att veta om bromsar *paus* så därför tänkte jag att du skulle berätta vad du vet om däcken" och min körlärare förhörde bromsarna mer än däcken, om man säger så...

Lycka till!
 
Sv: uppkörning BE

Min inspektör var väldigt tuff och erkände själv att han hade med frågor osm inte hörde till den uppkörningen egentligen. Det var väldigt många redovisningar också på det som var aktuellt för uppkörningen.

Många kuggar faktiskt redan på säkerhetsgenomgången, alltså precis efter att de kopplat, jag körde därför upp via körskola för att vara säker på att få en ordentlig genomgång av säkerhetstänkandet innan jag körde upp.

Det blev en del körning i stark stadstrafik utöver manöverbanan, bra att ha övat om man inte är van vid att tränas på små ytor i stan.

Körde upp i Malmö.

Mitt bästa råd är att köra upp med körskolans släp, då vet man att ingen fåning lampa eller liknande är trasig när det väl är dax, och att lasten verkligen kommer att gå igenom med lastsäkring.
 
Sv: uppkörning BE

Jag körde privat.
Fick beskriva påskjutsbroms och parkeringsbroms vill jag minnas. Jag hade läst på ordentligt om det som skulle kunna komma på funktionsbeskrivningen och kände mig säker på min sak, hett tips! :)
Glömde först kolla färdbroms vid säkerhetskontrollen, när jag sa att jag kände mig klar frågade han om det verkligen inte var något mer jag ville kolla, då kom jag på det!

Utöver manöverbanan körde jag ca 10 min landsväg, passerade järnväg, en bit motorväg, in i stad ca 15 min där jag också fick vända på knixigt ställe och sedan tillbaka till starten, totalt ca 40 min. Gick som en dans :D

Småprata gärna lite (lite) med provledaren om du är nervös, det hjälper dig att slappna av och köra mer på rutin.
 
Sv: uppkörning BE

Jag gjorde mitt privat förra hösten, tog 1körlektion. Jag fick ut på en tur i stadstrafik där jag skulle starta i backe och diverse, och 1tur på landsbygd. Mitt ute i ingenstans skulle jag backa in på en väg till höger och sen fortsätta ca 100meter rakt bakåt med krondiken på båda sidor vägen för att sedan åka tillbaka samma väg jag kommit. Körningsmässigt va det som att ta B-kort.
Han frågade lite om hur bromsarna fungerar, annars va han mest pratglad om hästar och jakt:p
Jag klarade både teori och körning på första försöket:banana:
Har man bara kört mkt med trailer och hanterar backningen ordentligt så borde man klara det. Tyckte det va lätt och förbannar mej själv för att det inte blivit av tidigare, kostade inte många kronor heller ca 4000:- gick det på med hyra av ekipage, böcker, uppskrivning ja rubbet.

Lycka till!
 
Sv: uppkörning BE

Många kuggar faktiskt redan på säkerhetsgenomgången, alltså precis efter att de kopplat, jag körde därför upp via körskola för att vara säker på att få en ordentlig genomgång av säkerhetstänkandet innan jag körde upp.

Det blev en del körning i stark stadstrafik utöver manöverbanan, bra att ha övat om man inte är van vid att tränas på små ytor i stan.

Håller med! Körning och teori var inga svårigheter men jag är glad att jag tog en körklektion, annars hade jag åkt dit på säkerhetskontrollen och att kolla speglar vid cykelvägar i städer.

Tog alltså bara en lektion och körde sen upp men körskolans sbil o släp för enkelhetens skull.
 
Sv: uppkörning BE

Nämnas bör kanske att jag tog BE-kortet drygt 3 år efter B-kortet, och därför hade säkerhetskoll av iaf bilen i färskt minne, samt odrningen som de vill att man kollar speglar osv :)
 
Sv: uppkörning BE

Nämnas bör kanske att jag tog BE-kortet drygt 3 år efter B-kortet, och därför hade säkerhetskoll av iaf bilen i färskt minne, samt odrningen som de vill att man kollar speglar osv :)

whaaat? finns det en ordning som dom vill att man ska kolla speglarna i? :o
 
Sv: uppkörning BE

alltså jag blir så osäker... för min körlärare har en nämnt ett dugg om att jag ska kolla vindrutetorkarna ens....

i övrigt är jag nog inte så osäker på varken säkerhetskontrollen utan det är själva teoridelen när man ska berätta om last och däck och allt. bromsarna har jag nog rätt bra koll på så det är ingen jätte panik men lasten känns inte jätte rolig... vafanken.. in med hästen i transporten och kör :angel:

blir också lite nervös för här låter det som att teoridelen är rätt tuff med massa följdfrågor och grejer men min körlärare har inte alls lagt någon direkt vikt på teroridelen.. jag har fått berätta om bromsarna typ.. vi har tittat i motorrummet på oljan, kylarvätskan och fläktremmen typ... sen har det inte vart mer.....
åh ja vet inte ja blir paranod :angel:
 
Sv: uppkörning BE

Jag fick redogöra för både regler och uppbyggnad av olika delar, precis hur mycket olika lastsäkringar fick ta, sedan fick jag beskriva olika sätt att säkra olika tänkbara laster. Han var som sagt väldigt nitisk.
 
Sv: uppkörning BE

Japp :)
Tex om du ska byta fil: Innerspegel, ytterspegel, koll över axeln, sedan blinkers. Innerspegel är dock lite överflödigt när man har ett stort hästsläp som skymmer sikten :D

Till säkerhetskontrollen får du ha en minneslapp att kolla på där det står allt du ska kolla, så du behöver bara komma ihåg hur man gör det.

Ang funktionsbeskrivningen (det du kallar teoridelen?) så ska de inte kräva något mekanikerkunnande, men du måste ändå veta en hel del.

Just det, jag fick redogöra för vikterna i regbevisen också, tala om varför mitt ekipage krävde BE (med 2,3 ton bil och 1990 kg släp var det inget svårt :D), hur mycket jag fick lasta osv. Nu kunde jag alla vikter i huvudet vilket imponerade lite på provledaren :p
 
Sv: uppkörning BE

jaha jag trodde du menade att man va tvungen att kolla speglarna i en viss ordning i säkerhetskontrollen :p

lyx med en minneslapp! det ska jag nog ha för säkerhetsskull, de ska ja fråga min körlärare om på måndag!

men hur ingående behöver man kunna om sakerna ex?
jag kan ju redogöra hur de funkar men vad händer om jag får en följdfråga :(
men jag antar att de inte kan kräva att man ska kunna något som inte står i boken?
 
Sv: uppkörning BE

När jag körde upp för BE så hade jag en hemsk "prövare"(?). Han var allmänt grinig över att hästfolk körde så mesigt och försiktigt, klagade och ställde en massa konstiga frågor. Kuggade mig på funktionsbeskrivningen eftersom jag inte kunde testa bromsarna på något sätt som jag aldrig hade hört talas om, inte hellet mina två körlärare.... Jag fick kämpa för att inte få ett utbrott:angel: När vi sen hade kört klart hade han inget att klaga på om själva körningen utan började bara gnälla igen om att hästmänniskor körde "sååå mesigt"... Då hade man lust att skrika åt honom "Ja men ställ dig i släpet själv så ska jag ut och köra lite mer ryckigt och inte sakta ner farten innan svängarna! Så får vi se hur det känns att stå där bak!" Eller något i den stilen, fick göra om funtionsbeskrivningen några dar senare och klarade det.

Usch hoppas på någon vettigare människa när det blir dags för C-kortet, ska bara ta mig i kragen och börja plugga...;)
 
Sv: uppkörning BE

Till säkerhetskontrollen får du ha en minneslapp att kolla på...

Nehej du, ingen minneslapp! Inte i Göteborg iaf :p Men det fanns en minneslapp som körläraren gav mig och som jag läste på och följde när jag gjorde kontrollen - inget märkvärdigt, bara uppställt så att man inte skulle springa runt som ett troll utan ta allt på samma sida samtidigt...

Till TS: Kolla på körkortsportalen, där står alla områden som kan komma på teoridelen och vad säkerhetskontrollen ska omfatta.

Jag tror du behöver ett tips till; Lusläs körkortsböckerna och glöm inte att andas!

Håller tummarna!
 
Sv: uppkörning BE

Både min körlärare och min uppkörningsinspektör var av samma åsikt. Hästmänniskor kör för försiktigt. Inte med hästen i. Men på uppkörningen. Man SKA kunna anpassa sin körning utifrån förhållanden, och kör man inte med levande last ska man kunna köra annorlunda än med levande last i släpet.

Så menade det, och ansåg att om eleven var osäker i det här avseendet ska man kugga, eftersom det krävs att man är säker på att man vet vad man gör för att inneha BE.
 
Sv: uppkörning BE

ja min körlärare tjatade på mig också att jag måste gasa på och inte köra så fjöligt.. han sa att de va helt ok med hästarna i transporten men att 4hjulingen som stod där nu inte skulle lida av det utan att jag istället skulle tänka på miljön!
 
Sv: uppkörning BE

Precis, man ska veta, förstå och anpassa sig efter förutsättningarna. Om det sedan är torr sommarväg eller isig vinterväg - anpassning är ordet.
 
Sv: uppkörning BE

kl

Sitter och tittar i boken och försöker läsa på...
I boken står det en lista på saker man ska kunna och nu har jag kommit till punkten "Känna till riskerna med sliten spärrmekanisk för P-bromsen"
men jag hittar inga risker i boken? Jag hittar bara att det står att man ska kontrollera den men det står inte vad riskerna är? :confused:
 
Sv: uppkörning BE

Problemet var dock att han inte beklagade sig över att JAG körde mesigt! Han godkände mig på körningen direkt. Det kändes mer som att han ville ha något att klaga på så därför satt han och tjatade om att hästmänniskor överlag körde så mesigt... Dålig dag, trött på sitt jobb... Vad vet jag. Hade dock klarat mig utan en gnällspik under uppkörningen;)
 

Liknande trådar

C
Hästmänniskan Hej! Har nu äntligen kommit til skott och ska ta BE körkortet. Läste i någon gammal tråd om någon som körde upp med hösilagebal i... 2
Svar
27
· Visningar
19 469
Senast: maggan2
·
W
Hästvård Nu ger jag snart upp, pållan blir inte bättre. Hoppas ni har några tips eller nya tankebanor som kanske kan hjälpa mig. Jag ska försöka... 2
Svar
22
· Visningar
2 397
Senast: Wizzla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp