Uppladdningsbart batteri som slutar fungera

Magiana

Trådstartare
Är det rimligt att det är ett handhavandefel om man råkar ladda ur ett uppladdningsbart batteri helt och det slutar ta emot laddning som den ska, eller är det ett fabrikationsfel?

Är det ett handhavandefel gäller inte garantin men frågan är om man kan reklamera, då den är inköpt nyligen.

Det fanns inget som varnade innan batteriet dog.

Är det rimligt att det är ett handhavandefel om man råkar ladda ur ett uppladdningsbart batteri helt och det slutar ta emot laddning som den ska, eller är det ett fabrikationsfel?

Är det ett handhavandefel gäller inte garantin men frågan är om man kan reklamera, då den är inköpt nyligen.

Om man låter ett batteri ladda ur helt kan man få den här effekten. Det hände med mammas surfplatta en gång, och hon fick ta den till en Telia-butik där de lyckades få igång den igen.

Så, ja, jag tror att det kan räknas som ett handhavandefel, dock utesluter det ju inte att det är ett fabrikationsfel på just DIN produkt.

Låter konstigt?

Det har ju funnits lite olika rekommendationer om batterier genom åren.
Mobiler har ju uppladdningsbara batterier. Förut var rekommndationen att låta batteriet ladda ur helt lite då och då för att hålla det vid liv - inte snuttladda det.

Jag hade reklamerat - hur skulle det kunna vara ett handhavandefel att inte ha björnkoll på laddningsnivå 24/7

Låter konstigt?

Det har ju funnits lite olika rekommendationer om batterier genom åren.
Mobiler har ju uppladdningsbara batterier. Förut var rekommndationen att låta batteriet ladda ur helt lite då och då för att hålla det vid liv - inte snuttladda det.

Jag hade reklamerat - hur skulle det kunna vara ett handhavandefel att inte ha björnkoll på laddningsnivå 24/7
Jag har reklamerat, men i svarsmejlet står att garantin inte gäller om batteriet laddats ur helt. Jag har dock inte nämnt att batteriet laddats ur helt, bara att den slutat ta emot laddning som den ska.

Kanske får jag kontakta konsumentombudsmannen om det här. Även jag tycker det känns rimligt att det inte är ett handhavandefel när man inte får någon varning innan batteriet är tömt.

Jag har reklamerat, men i svarsmejlet står att garantin inte gäller om batteriet laddats ur helt. Jag har dock inte nämnt att batteriet laddats ur helt, bara att den slutat ta emot laddning som den ska.

Kanske får jag kontakta konsumentombudsmannen om det här. Även jag tycker det känns rimligt att det inte är ett handhavandefel när man inte får någon varning innan batteriet är tömt.
OK.

De upplyser bara att garantin inte gäller vid scenario X. De säger väl inte att det har med din reklamation att göra?

OK.

De upplyser bara att garantin inte gäller vid scenario X. De säger väl inte att det har med din reklamation att göra?
Ja. De svarade på min reklamation med hur varan ska hanteras. Jag skulle ju helt sonika kunna hävda att att jag inte har laddat ur batteriet men då ljuger jag. Det är jag inte riktigt bekväm med.

Men jag har nu läst igenom bruksanvisningen. Där står att batteriet ska laddas minst 12 timmar innan den används första gången. Ja, det har jag gjort. Det står ingenting om att den absolut inte får ladda ur. Och instruktionerna för förvaring har jag följt.

Ja. De svarade på min reklamation med hur varan ska hanteras. Jag skulle ju helt sonika kunna hävda att att jag inte har laddat ur batteriet men då ljuger jag. Det är jag inte riktigt bekväm med.

Men jag har nu läst igenom bruksanvisningen. Där står att batteriet ska laddas minst 12 timmar innan den används första gången. Ja, det har jag gjort. Det står ingenting om att den absolut inte får ladda ur. Och instruktionerna för förvaring har jag följt.
Då tycker jag att du reklamerar den där du köpt den fysiskt. Om det går.

Alltså har du följt alla instruktioner.

Köper de inte reklamationenn är det läge för en konsumentvägledare för hjälp?

Då tycker jag att du reklamerar den där du köpt den fysiskt. Om det går.
Det finns ingen fysisk butik. Bara onlinebutik.

Alltså har du följt alla instruktioner.

Köper de inte reklamationenn är det läge för en konsumentvägledare för hjälp?
Ja, jag har följt instruktionerna. Det är först efteråt jag fått instruktioner om att batteriet inte får laddas ur. Det kan ju inte räknas.

Så jag svarar dem helt enkelt att jag följt instruktionerna i den bifogade manualen och reklamerar produkten.

Ett modernt batteri ska klara av att laddas ur helt. Det är inte nyttigt för det i längden men det är inget det ska dö av. Diskuterade det för ett tag sen med en vän som arbetar med batteriutveckling så han borde ju veta vad han pratar om.

Vad är det för maskin? Vissa apparater är det omöjligt att veta hur mycket av batteriet som är förbrukat innan maskinen lägger av.

Vad är det för batteri? Lösa celler eller ett inkapslat batteripack till något elverktyg?
Vad är det för maskin? Vissa apparater är det omöjligt att veta hur mycket av batteriet som är förbrukat innan maskinen lägger av.

Det jag vet är att det är Lithium-ion batteri som är helt inbyggt och går med andra ord inte att byta. Det finns heller ingen indikator som talar om hur mycket batterikraft som finns kvar.

Det jag vet är att det är Lithium-ion batteri som är helt inbyggt och går med andra ord inte att byta. Det finns heller ingen indikator som talar om hur mycket batterikraft som finns kvar.
Jo, men sitter det inuti en TV-apparat, en mobiltelefon, i ett batteripack till en grästrimmer, en radiostyrd bil...?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 539
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka