upplägg träningar

P

puckis

Tänkte starta i fälttävlan så småningom ( hoppas om ett år)och tänkte höra lite hur ni tycker jag ska lägga upp träningarna samt hur ni själva tränar och på vilken nivå.

Jag har en sexårig vallack som är kanon att hoppa - hoppar allt både "ute" och "inne" men är grön på dressyren dvs rätt så obalanserad och lite "dressyrmuskler" vilket gör att han har lite svårt att gå i rätt form ett helt dressyrpass. Just nu har jag bara instruktör 1 ggr i månaden i dressyr men då kör vi helgträningar och har mellan 2-3 pass.
Hoppträningarna har ännu inte startat inför våren men planen är varannan vecka.
Sedan ska jag försöka att vara med någon gång i vår på täby för galoppträning och kanske starta i ridhästlöpet.

Vi har ännu inte startat i vare sig någon hopp eller dressyrtävling men tänkte att jag måste klara minst två av varje "godkänt" innan jag provar fälttävlansbanan.

Så iallafall mitt upplägg ( under vintern).. Rider på 14 dagarsschema.

1 - dressyr
2 - medryttare - oftast uteritt, ca 45-60 min travrundor.
3 - vilodag
4 - medryttare - oftast dressyr
5 - dressyr
6 - kantring, konditionsträning
7 - medryttare - oftast uteritt 45-60 min travrundor.
8 - dressyr
9 - medryttare - oftast uteritt 45-60 min travrundor.
10 - hopplektion
11 - medryttare - oftast dressyr
12 - travrunda 45-60 min
13 - kantring, konditionsträning
14 - medryttare - travrunda 45-60 min


ja det är ju lite på humör, väder och vind. Jag har tendens till att oftast välja uteritter framför dressyr :o
 
Har två sexåringar, dock e det bara den ena som går fälttävlan. Men dem tränas nästan likadant.
Har börjat smått med dressyren nu efter vilan och hoppträningen börjar i feb.

När vi är igång som vanligt blir det 2 dressyrpass/v ett för tränare. Hoppning 1/v kan bli mer om det e tävling på helgen. Skritt mint 1h/v. Sen brukar jag lägga in klättring, trav i flera kilometer(uthållighet). Galoppintervaller tränar jag i princip aldrig. Brukar göra det en gång innan första fälttävlan bara för att få igång flåset. Men det sliter väldigt mkt på hästen.

Så här brukar mitt upplägg vara. Försöker ialla fall att rida varje häst MINST en timme varje dag.

Lycka till :bump: :bump: :bump:
 
upplägget som sig är ju individuellt men det som slog först när jag läste var en vilodag på det rätt mastiga schemat, har jag missuppfattat det hela?
 
Det stämmer bra.
Sen ska man ju också tänka på att detta är ett "idealschema". Oftast ser det inte ut så här pga vad jag själv eller hästen har för dagsform.
En häst behöver röra på sig. Jag tror att vi generellt rider våra hästar för lite.
 
Jag reagerade också på att det bara var en vilodag på 14 dagar. Jag tror nog att du vet bäst vad din häst behöver och vill inte att du ska ta illa upp av detta. Jag är också en av dem som tycker att en häst ska vara ute och röra sig mycket, MEN vilodagarna är viktiga eftersom det är där återhämtningen sker. Rid länge i ett långsamt tempo för att få fler ridtimmar istället för att lägga in för många riddagar på rad. Jag skulle nog se att du la in en eller gärna två (efter varandra) vilodagar/vecka.
:rofl:
//Malin
 
Jag håller med dig. Jag tror oxå att våra hästar rids alldeles för lite.... Det är bättre att då och då lägga in en vilovecka när man bara skrittar eller liknande.

Men jag tror absolut inte att hästarna tar skada av att tränas....

Lycka till
 
mitt upplägg ser ut ungefär såhär för min c-ponny som tränas och tävlas regelbundet!

måndag: dressyr eller vila
tisdag: lillasyter lektion (var 4:e gång hoppn.)
onsdag: hoppträning
torsdag: dressyrträning (ibland rids hon ut på förmiddan oxå)
fredag: ut, ta de ganska lugnt
lördag: ut, (ibland markarbete)
söndag: ut eller dressyr
 
Mitt träningsschema för min lill pålle som jag rider fälttävlan på är:

måndag: vila
tisdag: dressyr
onsdag:hoppning
torsdag: uteritt
fredag: dressyr
lördag: markarbete/ uteritt
söndag: uteritt/ dressyr (beror på vad jag gjorde på lördagen)
Sen så ändrar jag ju schemat så klart beroende på tävlingar å så...
Lycka till.. :) :) :)
 
Nu har jag salt min falttavlans hast, men nar jag hade honom sag veckan ut ungefar sa har:


Mandag: Skritta ut pa lang tygel (har oftast tavlat pa lordag eller sondag). Om det kanns ratt sa kan vi ha en harlig galopp pa galoppstrackan. :D

Tisdag: Vila.

Onsdag: Markarbete

Torsdag: Hoppning

Fredag: Det som behovs, aningen mer markarbete, mer hoppning, eller avslappning i form av en tur "ut".

Lordag: Antingen tavling eller finslipning infor sondagens tavling.

Sondag: Antingen tavling, eller skritta ut pa lang tygel...da blir veckan 1 dag tidigare an schemat.

Vi tavlade givetvis inte varje helg, men vi gjorde alltid nagonting speciellt pa helgen. Antingen falttavlan, hopptavling, eller sa akte vi och "skolade" pa nagon bana.
Eller kanske var med i nagon ritt eller sa. Inte bara var hemma och drosade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 478
Senast: bobbbo
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
11 759
Senast: Emine
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 476
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 515
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp