cactuspower

Trådstartare
Lägger ni upp eran riding på något spec. sätt ? T.ex. så att ni rider i ridhuset 5 dgr i veckan och rider ut varje söndag (dvs. en gång i veckan) eller tränar ni i ridhuset el. paddocken varannan dag och sedan rider ut varannan dag?
Eller har ni lagt upp något veckoschema med särsklida rutiner att ni rider lite mer intensivt på banan ex. på måndagen rider i skogen, söndagen tränar på banan/ridhuset,
onsdagen för instruktör/tränare, torsdagen i skogen, fredagen vila och helgen till tävlingar.


Eller hur gör ni? Ridskolehästarna går lektioner 4 dgr i veckan och ska alltid vila minst en dag. De flesta av dem bör heller inte stå mer än två dagar i veckan pga. de får överenergi, medans någon kan vila hela helgen om det är så.
De ska även gärna ut i skogen minst en gång i veckan med sin resp. skötare.

När jag var skötare (privat) förut åt två hästar så delade jag och ägaren på ridnigen och jag longerade även hästarna,
vi försökte även se till och löshoppa en dag i veckan så där fanns det lite mer rutiner när det gällde ridning (på banan/ridhuset/skogen) även fast de så klart inte följdes exakt till punkt och prick. Kunde ju emellertid även bero
lite på väder och vind och vad man kände för men man försökte ju i alla fall anpassa sig till schemat.


Tyckte det fungerade bra. Hade jag haft egen häst hade jag kanske tränat regelbundet för instruktör en gång varje, eller varannan vecka. Hade förmodligen ridit ut 3-4 dagar i veckan och ridit i ridhuset/på banan resterande tiden. Tycker själv det är skönt att komma ut och att det går utmärkt att kombinera liksom att komma ut i skogen men även att man kan ställa lite krav på hästen för det. Tror oftast hästarna tycker det är roligare och komma ut.



Hur lägger ni upp ridningen Om ni gör det? Och till vilken nivå håller ni er på alt. vad skulle ni kalla er för typ av ryttare (ev. kuskar om ni kör el. kombinerar ridning/körning). Då menar jag t.ex. att ni är skogsluffare, hobby/fritidsryttare, att ni har ambitioner för att tävla på en viss nivå t.ex. lokala klasser LB-LA i hopp el. dressyr osv..osv..
 
Jag har två hästar som jag rider ung. 6 dgr/veckan. Rider ena i paddocken och ut på den andra ena dagen, nästa tvärtom. Så själv får jag en skogssväng så gott som varje dag, vilket jag behöver :) Sen longeras/tömkörs den ena en gång i veckan, medan den andra hästen kanske longeras/tömkörs varannan vecka eller så.

Jag vet inte i vilket fack jag hör hemma, men jag rider nog lite tävlingsförberedande, dock passar inte hästmaterialet för det. Möjligen att ena hästen kommer tävlas i 4-gång senare. Jaa, Islandshästar är det förresten :D
 
Jag borde egentligen lägga upp min ridning bättre, håller på med igångsättning/tillridning av min häst, men eftersom jag ändå inte kan hålla mig till ett schema så spricker det direkt...

Till exempel idag. Kommer till stallet och ställer i ordning ridbanan, hinderstödsslalom, bommserier, passager os.v. Gör klart hästen och rider ner på banan, värmer upp, börjar träna lite smått. Efter ca 30 minuter har jag tröttnat totalt på att känna mig misslyckad och taskig mot Frosty, så istället ger jag upp och rider ut i skogen.

Nästa dag kan det vara tvärtom, ska ut i skogen, men efter en runda kan vi istället hamna på ridbanan och skutta små hinder eller träna på volter... Struktur, vad är det?

Måste helt klart ta tag i det och börja rida för min tränare, men just nu känns allt bara misslyckat. Jag varvar istället uteridning några gånger i veckan med ridbana 1-2 gånger. Rider honom egentligen alldeles för lite. Usch på mig!

Skulle kalla mig själv skogsluffare med ambitioner att kunna sälja min häst dyrare än vad jag köpte honom för, alltså han ska tränas en del på bana i dressyr och hopp.

Och snälla, ha överseende med mig. *Svamlar för mycket*
 
Jag rider min häst cirka 6ggr i veckan. Jag försöker att träna enligt följande: 1dag klättring, 1dag tömkörning, 2dagar markarbete på ridbanan resterande två dagar rider jag i skogen. Snart flyttar min instruktör hem och då kommer jag antagligen att rida för honom en dag i veckan.
:rofl:
 
yEh...

Jag lägger inte riktigt upp ett schema på hur jag ska rida henne varje dag, det beror ibland på henne också, om hon tex känner sig trött å seg ibland så gör man såklart något annat som piggar upp henne mer.
Jag brukar för det mesta träna i paddocken mycket dressyr!
sen så rider jag ut 1-2 dagar i veckan, galopptränar en dag varannan vecka och hopptränar 1 dag i veckan. (kan tillägga att hon är en 6-årig hopphäst som går LC-LB).
Och vi har inget ridhus som vi rider i nu under sommaren, tycker att man ska vara ute med hästarna så mycket det går!
 
Jag har ett planerat tränigschema för mig och min häst. Men jag är flexibel, om han skulle kännas trött någon dag rider jag självklart lungt även om jag hade planerat något annat. Jag har planeringen bara som en mall, men känner självklart efter vad som behövs göras den dagen.
Jag lägger in träningar/tävlingar när de dyker upp och ändrar då planen efter behov. Kan väl placera mig i tävlingsförberedande kategorin.
Tycker det funkar skitbra att göra såhär och hästen tycker det är roligt med variation!
 
Jag har en whiteboard som jag gör mina veckoplaneringar på.
4 veckor får plats vilket gör att jag har koll på vad jag har gjort.
Har en 7-åring som tränas för tävling.
Rids sex dagar i veckan
2 dagar för tränare (1 hopp 1 dressyr)
1 dag dressyr på banan hemma
3 dagar ut
Ibland byts nåt pass ut mot tömkörning
Försöker att inte rida på bana två dagar i rad.

Tycker att jag är ganska bra på att hålla mina planeringar.
veckornas utseende varierar beoende på vilka dagar jag har instruktörstid.
 
Mjae, jag går lite på vad vi har lust att göra den dagen men försöker se till så att vi varierar underlag och arbete väldigt mycket. Tömkörning, linlöpning, löshoppning, promenader, rida ut själv, rida med sällskap, rida traillektion osv.

Försöker att undvika ridbanan två dagar på raken och har jag linlöpt så är det rakt fram ut i skogen som gäller nästa gång.

Varannan dag är något jag försöker hålla också även om det ibland blir mer och ibland blir mindre.

Pållan är väl musklad och i förvånasvärt god kondition så det verkar ju fungera.

Jag har en ungponny som inte är så mycket riden men som ska tävlas i dressyr så småningom (och hoppning men först måste jag hitta någon som jag gillar och som vill hoppa henne), målet för sommaren är kvalitets i september. Kondisen finns, löshoppningen fungerar men jag måste börja forma henne i ridningen och få bukt med rörelsestörningen.

Inte skogsmulle men heller inte renodlad tävlingsnisse.
 
Jag har gjort upp scheman men använder det bara som något att utgå ifrån. Ser till hästens och min form för dagen (jag har ryggproblem så vissa dagar orkar jag inte göra nåt annat än att skritta ut i skogen)..Rider dressyr också (på lättare nivå) men tävlar inte och vill inte göra det heller. Främst rider jag i sjukgymastiksyfte och självklart för att det är roligt.

Mitt mål är att jag och hästen ska förstå varandra fullt ut, ha roligt tillsammans och att han och jag ska hålla oss friska.
 
Jag har en 7åring som jag tävlingsförbereder just nu. Tanken är att vi sedan ska på lätta lokala tävlingar i hopp, dressyr och fälttävlan.
Han hoppar en gång i veckan, dressyrtränare 1-2 ggr i månaden.
En vanlig vecka innehåller kanske 1 hopp, 3 uteritter och 2 dressyrpass men jag rider på känn efter vad jag och hästen är på för humör.
 
på förra delfoderhsäten såg vi till att variera ridningen men hade inget direkt schema.

ett tag blev det iofs så att jag red i paddock en av mina dagar, och ut den andra. men sen började jag ju rida honom oftare.

på 3 dagar försökte jag rida på bana en, ut en, och den tredje vad jag kände för.
vi hade riddagbok som vi kikade i, såg man att hästen gått på bana två dagar red man gärna ut istället, eller om han ridits ut samma väg två dagar tog man en annan. hade han bara gått några kortisar såg man till att rida lite hårdare om det var möjligt osv.

blev varierat och bra. :)
 
Jag har alltid en plan med min ridning för dagen och försöker se hur veckan ser ut. Detta oavsett om jag som för några år sedan tävlade LA hoppning och tränade dressyr resp hoppning en gång i veckan eller som nu senast när jag red ett varmblod två dagar i veckan. Blir rastlös av att inte ha några mål med min ridning. Grundsträvan är alltid att ha en mjuk, glad och ridbar häst till det man vill göra. Framför allt skall det vara trevligt även om man kan förbanna kusen vissa dagar... :o
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 923
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 235
Senast: Waco
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp