Bukefalos 28 år!

Upprörd över en lastträning..!

Sv: Upprörd över en lastträning..!

Hej!
Jag har också bevittnat en hemsk episod vid lastning. Kvinnan i fråga hade ett grimskaft som hon slog hästen med, på baken och på benen. Det värsta av allt var att hon använde änden som haken sitter i. Det som gjorde mig mest chockad är att detta är en mycket känd hästmänniska. Hon driver en stor hästverksamhet, och hon har skrivit ett flertal böcker. Jag tror att de flesta hästmänniskor vet vem hon är. Detta gjorde att jag inte sa ifrån. Jag vet att jag borde ha gjort det, men hon anses ju vara en guru inom området, så jag fegade ur. Jag hade svårt att smälta att man inte lever som man lär.
 
Sv: Upprörd över en lastträning..!

Ta mod och gjör en polisanmälan om du har fler vittnen som såg den här MISSHANDELN av hästen. Vi har lagar i Sverige om hur hästar får behandlas. Meriterad hoppryttare fick ex i fjol 15000 kr i böter för att hon spöade sin häst på hoppbana. Den här veckan fick en travkusk böter för att ha spöat hästen på upploppet. Tyvärr ser man den här behandlingen på ridskolor och tävlingar där ryttarnas okunskap och frustration går ut i våld mot hästen. Vi kan ex jämföra oss med hästen när den är rädd och inte förstår vad vi vill att den ska gjöra -Nu ska du repetera multiplikationstabellen för mig - men jag hör inte att du kan den ! slår barnet flera ggr till kunskap- lärde sig barnet något- JO att vi MÄNNISKOR är farliga och att det gjör ont. Ett ex , mamma jag vill inte såva när det är mörkt det finns spöken i garderoben! Vi går fram till barnet och slår till på kinden och säger såv nu - Lärde sig barnet ngt av den här behandlingen , hur tror du känslan är hos barnet att bli slagen när man är rädd !
Nej okunskap och stress, frustration från människor mot hästen gjer ingenting bara dåligt rykte av människan som följer de resten av deras liv. Anmälningarna borde öka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Upprörd över en lastträning..!

att slå en häst då den skall lastas är inte en dum ide. den bara jävlas ju !

ja mena om den inte går in så måste man ju verkligen visa vem som bestämmer, sen är det ju bara bra att ropa å svära så hästen blir mera uppmärksam.

hur kan folk tänka i dessa banor ?
faaaaan va ja hatar sånt där.

blir så arg på tävlingar då de med våld försökar få in sin liila polle.. :(:(:(:(

min ponny var väldigt svårlastad då vi köpte den, man tappade verkligen närverna.

men istället för att bli vansinnig tog jag ut ponnyn varje morgon kl6, så fick den ingen mat före den var inne i trailern.

första morgonen stod vi i ca 1.5-2 timmar. jag sa inget,jag gjorde inget, hade löst grimskaft. till sist gick han in och fick sin mat.

detta upprepade jag flera morgnar och någon gång dagtid,det gick smidigare varje gång efter en vecka fanns det inga problem med lastningen kvar..

skulle jag ha slagit den då, skulle jag knappast kunna last den idag (3-4 år senare)


- där konsten slutar tar våldet vid -

filma nästa gång det händer :) eller anmäl redan nu..
 
Sv: Upprörd över en lastträning..!

hej

ta mod till dig och anmäl, d****a idioterna.
det är inte tränning utan djurplågeri!

så anmäl dessa människor och hjälp den
stackars hästen. den kan kanske få ett
bättre liv då.

lycka till.

felix
 
Sv: Upprörd över en lastträning..!

Antingen är det en idiotlastning eller en idiotträning, det jag reagerar mot är just att det skulle vara "träning"? I mina ögon tränar man för att bli bättre och vid lastning för att man ska lära hästen att gå på utan större affär, om de här personerna "tränar" sin häst på det här viset borde de få huvudena undersökta. Om det är en engångsföreteelse så borde de upplysas om att det är vansinne att hålla på som de gjort. Är det till råga på allt en ridlärare inblandad finns det ännu större anledning till att bli förbannad, en sån person ska vara så pass utbildad att h*n vet vad man gör och inte gör samt ska undervisa andra i god hästhantering. :mad:
 
Sv: Upprörd över en lastträning..!

Låter som en ren misshandel och det bör anmälas...skulle anmälts direkt så veterinär kunnat dokumentera spår efter piskan:cool:

Finns inga ursäkter till sånt här...och personligen skulle jag agerat direkt!
 
Sv: Upprörd över en lastträning..!

Ja, jag håller med dig. Och alla andra här oxå vad jag har sett!;)
 
Sv: Upprörd över en lastträning..!

känns bra att fler än ja reagerar!
när ja pratat me nån man känner så tycker dom inte att de verkar vara så farligt ändå! men ja tycker bara att då kan dom inte ha så stor kännedom om vad som är rätt å fel.
 
Sv: Upprörd över en lastträning..!

Man ska aldrig slå en häst om det inte är befogat, men i vissa situationer är det befogat! Tex vid lastning om hästen är istadig, dock INTE om den är osäker och rädd!
Själv har jag två 2-åriga hingstar hemma och tvekar inte om de är stöddiga och dumma.
När man ser dem "leka" tillsammans är det en piss i havet att använda änden på grimskaftet om man jämför hur de behandlar varandra.
Jag tycker att det är att ta i och säga att de misshandlar hästen om de andvänder linor, pisk och grimskaft. Men det var en annan här som skrev om någon tränare som använde haken på grimskaftet. Det är urbotat dumt, det kan ju skada hästen!!!
 
Sv: Upprörd över en lastträning..!

Om man t ex slår hästen "råhårt med spö" som TS skrev, så kan det omöjligt vara något annat än ren och skär misshandel.
 
Sv: Upprörd över en lastträning..!

MAn ska inte behöva ha både linor och pisk när man lastar.
Visst, man kan väl alltid ha det där, men man får inte under några omständigheter använda ett spö på en häst som inte går in i transporten!!!!!
Då är det bättre att ta en sopkvast (breda änden) och drämma till den i baken. (rakt bakifrån, och inte från sidan)
Spöet irriterar bara.
Linor är väl ok om man vet hur man använder det.
 
Sv: Upprörd över en lastträning..!

Usch, jag förstår att du mår dåligt över det du sett.
Har själv sett liknande situationer. :mad:
Dock var det litte mer okunniga människor, och ingen ridskolechef, och de fick klart för sig (både från oss övriga som var där, och från ridskolechefen) att så var det inte tillåtet att göra, då fick de byta klubb..

Om du inte vågar säga ifrån, gör ngt annat. När jag var lite "mesigare" och inte vågade säga ifrån rakt ut brukade jag stå och "glo"/blänga med armarna i kors helst, på folk som gjorde elaka saker mot hästarna. Eller att jag sa någon elak kommentar när jag gick förbi (så slapp jag se dem i ögonen).
Försök lagra ilska i dig innan du säger något, det blir så mkt lättare att ta en konfrontation då.

Fast helst av allt hoppas jag att du slipper se ngt liknande igen, såklart.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 439
Senast: Grazing
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 189
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 824
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp