Bukefalos 28 år!

Uppsägning av stallplats

Leo68

Trådstartare
Hej!
Vi har sagt upp vår stallplats och tagit hästen därifrån. Vi betalar hyra under uppsägningstid, men undrar vad som är rimligt vad gäller intag av hästar. Ska man ansvara för detta även om man inte är där?! Vad tycker ni?
 
Ja det tycker jag. De åtaganden man har brukar gälla även under uppsägningstiden trots att man flyttat hästen.

De gånger det har varit annorlunda så har det klart och tydligt framgått av kontraktet.
 
Absolut rimligt. Om inget annat anges har man samma ansvar och åtaganden under uppsägningstiden som annars. Stallägaren och/eller -kamraterna ska ju inte behöva ta smällen för att ni väljer att flytta tidigare.

En av anledningarna till uppsägningstid är ju för att hinna planera för förändringen.
 
Ja, det tycker jag också. Så länge man har uppsägningstid så ska man även sköta sin del av eventuella stallsysslor.
 
Hej!
Vi har sagt upp vår stallplats och tagit hästen därifrån. Vi betalar hyra under uppsägningstid, men undrar vad som är rimligt vad gäller intag av hästar. Ska man ansvara för detta även om man inte är där?! Vad tycker ni?

Ja, så har det varit i de stall där jag har stått. Om någon har sagt upp boxen p g a avlivad häst har dock stallkompisarna varit snälla och tagit stallpassen.
 
Hej!
Vi har sagt upp vår stallplats och tagit hästen därifrån. Vi betalar hyra under uppsägningstid, men undrar vad som är rimligt vad gäller intag av hästar. Ska man ansvara för detta även om man inte är där?! Vad tycker ni?
 
I de stall där jag stått har man bara tagit pass t o m det datum man flyttar hästen. Då har jag förvisso stått uppsägningstiden ut för att slippa dubbla hyror, så det är ju möjligt att det varit annorlunda annars.
 
Det där är nog olika från stallplats till stallplast, jag har varit med om båda varianterna. Kolla vad som gäller i just ditt stall :)
 
Självklart ska man fullfölja sina åtaganden även om man flyttar i förtid. Vill man inte det, så bör man säga upp sin stallplats så det passar med ens flytt.
 
Hej!
Vi har sagt upp vår stallplats och tagit hästen därifrån. Vi betalar hyra under uppsägningstid, men undrar vad som är rimligt vad gäller intag av hästar. Ska man ansvara för detta även om man inte är där?! Vad tycker ni?
Det beror väl vad som står i avtalet. Hos oss står det i avtalet att man ansvarar för sina sysslor under uppsägningstiden, oavsett om man har hästen kvar eller ej.
 
Hej!
Vi har sagt upp vår stallplats och tagit hästen därifrån. Vi betalar hyra under uppsägningstid, men undrar vad som är rimligt vad gäller intag av hästar. Ska man ansvara för detta även om man inte är där?! Vad tycker ni?

Ja det är rimligt om det är dessa rutiner som tillämpas i stallet bland alla hästägare.
 
Jag tänker att så länge ingen annan flyttar in och "tar din plats" så ansvarar du för de uppgifter som ska göras, oavsett om du har hästen kvar eller inte
 
beror ju på vad som står i kontraktet, men jag hade väl absolut tagit min helgjour/betalat någon annan för att ta den/se till att den blir gjord även om min häst inte längre står i stallet. Enda undantaget är omnågon flyttar in under min uppsägningstid.

De andra i stallet ska ju inte bli lidande för att jag är dålig på att planera mitt stallplatsbyte.
 
Ja det är rimligt om det är dessa rutiner som tillämpas i stallet bland alla hästägare.

Flyttar någon annan in i din box under uppsägningstiden, så övertar ju självklart den hyresgästen även dina åtaganden. I annat fall får man nog uppfylla dem om det är så stallet drivs, dvs kollektiva in/utsläpp.
 
Hej!
Vi har sagt upp vår stallplats och tagit hästen därifrån. Vi betalar hyra under uppsägningstid, men undrar vad som är rimligt vad gäller intag av hästar. Ska man ansvara för detta även om man inte är där?! Vad tycker ni?

Självklart är det så att väljer ni själva att flytta hästen tidigare än uppsägningstiden gått ut, så är det ert eget val. Då betalar ni som ni nu gör, hyra för den perioden oavsett enligt kontrakt, och övriga åtaganden som enligt avtal har ingått i ditt uppstallningsavtal gäller, såvida inte ngn annan flyttat in, i vilket fall ni isåfall heller inte ska betala hyra. Inga som helst konstigheter.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 691
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 284
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp