Bukefalos 28 år!

Uppsägning av stallplats

varför skulle det vara mot betalning? det är ju din uppsägningstid enligt kontrakt med allt som ingår i fråga om kontrakt enligt den uppsägningstiden? Hur menar du?
 
Hej!
Vi har sagt upp vår stallplats och tagit hästen därifrån. Vi betalar hyra under uppsägningstid, men undrar vad som är rimligt vad gäller intag av hästar. Ska man ansvara för detta även om man inte är där?! Vad tycker ni?

Jag tycker att det beror på helt vad som står i avtalet och om det är olika hyror beroende på vad som sker när.

Står det i avtalet under ålagd hyra att man ska ta in eller ut så ska man göra det, står det att det inte är ett måste vid kallhyra tex eller under uppsägning eller annan frånvaro av hästen så behöver man inte.

Vanligast är nog dock att man är skyldig att göra det som man annars gör även under uppsägningstiden om inte hyran förändras på något vis eller att förutsättningarna ändras. En del stall ser det som "en häst mindre" lika gärna och då har jag varit med om att man slipper arbete och full hyra om hästen tas därifrån.
 
varför skulle det vara mot betalning? det är ju din uppsägningstid enligt kontrakt med allt som ingår i fråga om kontrakt enligt den uppsägningstiden? Hur menar du?

Om någon säger upp sin stallplats och har stallpass kvar kan jag ta den personens stallpass mot betalning.
 
Visst ska man följa sitt avtal men jag kommer aldrig mer skriva under ett sånt avtal där det står att man ska "fullfölja sina åtaganden". Åtagandena ska specificeras så man vet vad som förväntas göra när man flyttar. Vis av erfarenhet nu betyder det inte bara ta de stallpass man har utan även diverse sysslor som kollektivet anser behöver göras.

Som utflyttande kan det vara så att man inte får hyra ut sin plats själv utan det vill kollektivet sköta. Vilket gör att det annonseras en gång i månaden på sin höjd, allt drar ut på tiden och vissa i kollektivet tycker det är dumt att ta in nån för fort då en tom box med ägare som fortfarande jobbar är det ultimata ur deras synpunkt.
 
Visst ska man följa sitt avtal men jag kommer aldrig mer skriva under ett sånt avtal där det står att man ska "fullfölja sina åtaganden". Åtagandena ska specificeras så man vet vad som förväntas göra när man flyttar. Vis av erfarenhet nu betyder det inte bara ta de stallpass man har utan även diverse sysslor som kollektivet anser behöver göras.

Som utflyttande kan det vara så att man inte får hyra ut sin plats själv utan det vill kollektivet sköta. Vilket gör att det annonseras en gång i månaden på sin höjd, allt drar ut på tiden och vissa i kollektivet tycker det är dumt att ta in nån för fort då en tom box med ägare som fortfarande jobbar är det ultimata ur deras synpunkt.

Oj. Låter riktigt konstigt.
Nu har jag iof inte ett kollektivstall i den traditionella bemärkelsen att stallet är kollektivt drivet öht i ordets bemärkelse och vad som avses med kollektiv i sig, men passen vi har är kollektiva. Står tydligt i kontraktet att med åtaganden avses givetvis de åtaganden som gäller allmänt , dvs pass. Så väljer man att flytta sin häst innan kontraktstiden gått åt så är man enligt kontraktet skyldig att ta pass.
Bortsett från det faktumet så känner jag inte alls igen det du tydligen erfarit, att man som stallchef (och inte inackarna heller) då vill dra ut på det i det längsta och vänta med att utlysa ledig plats osv. I min erf är det precis tvärtom - man vill gärna hitta ny inack direkt, och inte skjuta på det öht. Dessutom vill man faktiskt gärna släppa den som sagt upp sig gällande just passen, eftersom engagemanget/motivationen eller vad man ska säga i fråga om sånt, brukar bli lågt, även om det handlar om pliktskyldigt bra folk i sig, så går det sällan att undvika och är ganska naturligt frågar du mig, att drivet försvinner. Väldigt ofta är det dessutom folk som är otroligt uppskattade sen många år i stallet allmänt, som av ngn anledning i livet för ändrade förhållanden osv, nu sagt upp sig. Då vill man självklart gärna lösa denne från åtagandena om man hittar en ersättare istället snarast. Helst vill man ha in en ny inack direkt och därmed lösa den som sagt upp sig från åtaganden så snart det går.

Precis samma brukar det vara i fråga om arbetsplatser, av samma anledningar. Man håller helst inte den anställda som sagt upp sig/blivit uppsagd längre än nödvändigt, vid uppsägningar vill man ofta rent av överrenskomma om arbetsbefriande pga just motivationsnivån och produktiviteten i det hela i helhet för företaget/verksamheten/de anställda i övrigt osv.

Nyfiken på vad du stått i för kollektiva stall som sagt. Jag har aldrig ngnsin hört om ens regelrett kollektiva stall som NGNSIN skulle tillåta att ngn enskild inackordering skulle välja att hyra ut sin box till ngn den valt, som sen ska stå i kollektivet dvs alla övriga som blir kvar när personen flyttar? Låter otroligt märkligt, aldrig hört om ngt sånt öht eller några regelrätta kollektiv som öht skulle ha den möjligheten. Tolkar ditt inlägg som att du tyckte det var en brist och en nackdel att du inte fick göra så, men har jag missförstått får du gärna förklara.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Boj
I min erf är det precis tvärtom - man vill gärna hitta ny inack direkt, och inte skjuta på det öht. Dessutom vill man faktiskt gärna släppa den som sagt upp sig gällande just passen, eftersom engagemanget/motivationen eller vad man ska säga i fråga om sånt, brukar bli lågt, även om det handlar om pliktskyldigt bra folk i sig, så går det sällan att undvika och är ganska naturligt frågar du mig, att drivet försvinner. Väldigt ofta är det dessutom folk som är otroligt uppskattade sen många år i stallet allmänt, som av ngn anledning i livet för ändrade förhållanden osv, nu sagt upp sig. Då vill man självklart gärna lösa denne från åtagandena om man hittar en ersättare istället snarast. Helst vill man ha in en ny inack direkt och därmed lösa den som sagt upp sig från åtaganden så snart det går.

Håller med om detta, de som tagit hästen därifrån under uppsägningstiden brukar ha väldigt lågt engagemang.

I vissa fall (jag står ju helkollektivt, vad gäller daglig drift även om vi har stallägare) har vi därför kommit överens om att dela på passen som är kvar just för att slippa ett dåligt utfört arbete och sura miner (alla fighter orkar man inte ta).
Men sen är det ju också så att man vill ha in någon ny fort, annars står vi där med fler pass än vi ska ha/man får oftare pass än normalt då det för oss blir 3 pass i veckan som måste delas upp.

Har inte heller varit med om att någon försöker hållas kvar av ovanstående anledning. Alla parter blir mycket glada om man får in en ny så fort som möjligt.

Men en klok idé är ju att speca i ett avtal vad som gäller under en uppsägningstid, varken mer eller mindre så blir det ännu tydligare.
 
Dandylinn, jag trodde att man ville jobba som du nämner men min upplevelse var tydlien inte ovanlig.

Mackan, nej inte att jag fick hyra till vem jag vill men annonsera och visa stallet så det blev av. Den rätten stod inte i avtalet och jag kunde inte hävda den när inget skedde men mitt ansvar inte minskade en cm. De ville tex att jag skulle vara ansvarig för att skura badkar i hagen. Jag som inte haft en äst där på över en månad, vill man lägga över sånt viktigt på mig?
 
Dandylinn, jag trodde att man ville jobba som du nämner men min upplevelse var tydlien inte ovanlig.

Mackan, nej inte att jag fick hyra till vem jag vill men annonsera och visa stallet så det blev av. Den rätten stod inte i avtalet och jag kunde inte hävda den när inget skedde men mitt ansvar inte minskade en cm. De ville tex att jag skulle vara ansvarig för att skura badkar i hagen. Jag som inte haft en äst där på över en månad, vill man lägga över sånt viktigt på mig?

Ansvarade man för att hyra ut platsen själv? Vad gjorde stallägaren?
Vad stod i avtalet?

Att ta på sig andra uppgifter än ex jourer eller pass och vad som ingår i dem är ju helt onödigt och det skulle jag också vägra.

Skäligt är ju att man gör det som man gjort tidigare på ansvarspunkterna/det man skulle behöva göra om man stod kvar i alla fall, men inte att det tillkommer en massa extra.

Hos oss tex håller vi det enkelt och lagomt för ett kollektiv: in eller utsläpp, sopa stallet vid dessa tillfällen, ge kraft, ta på eller av täcken. Resterande är upp till vardera hästägare att fixa. Alltså basic grejer som ingår och man ska fixa detta under uppsägningstiden också, varken mer eller mindre mao såvida man inte löser det på annat vis tex säljer pass eller ingår en överenskommelse.

När vi gjort andra lösningar ,tex delat upp passen på den tomma boxen så har det varit pga strulig hyresgäst där vi kommit överens om detta med stallägaren som smidigast lösning. Men i övrigt slipper man inte undan sådant ansvar eftersom att allt dagligt arbete, att hästarna kommer in/ut och får mat sköts kollektivt, uppdelat per box så håller det ju inte om en massa boxar eller rättare sagt arbetskraft försvinner.
 
Senast ändrad:
Nja, under uppsägningstiden räcker gott sedan får de som är kvar lösa problemet.

Oj jag kanske var otydlig. Menade att så länge boxen står tom under uppsägningen får man ta sitt ansvar, men om någon flyttar in tidigare får dom ta över det ansvaret
 
Dandylinn, jag trodde att man ville jobba som du nämner men min upplevelse var tydligen inte ovanlig.

Mackan, nej inte att jag fick hyra till vem jag vill men annonsera och visa stallet så det blev av. Den rätten stod inte i avtalet och jag kunde inte hävda den när inget skedde men mitt ansvar inte minskade en cm. De ville tex att jag skulle vara ansvarig för att skura badkar i hagen. Jag som inte haft en äst där på över en månad, vill man lägga över sånt viktigt på mig?
Vi har gjort som så att den som flyttat före uppsägningstiden haft ansvar för sina vanliga pass (in-utsläpp etc) men sluppit det vi kallar städveckan.
Det tycker jag är rimligt, den som inte är där stökar inte ner/slabbar badkar/skitar ner på stallplan osv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 691
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 284
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp