Uppsägning utan kontrakt

sockerdricka

Trådstartare
Hello smarta människor!

Började jobba i en smyckesbutik (en tjänst på endast 3h) för bara 2-3 veckor sedan. Jag har sagt upp mig men butikschefen hävdar att det är 2 veckors uppsägningstid - dock har jag inte skrivit på något kontrakt! Frågade efter kontraktet dagen efter jag börjat jobba då hon menade att hon beställt papper "som kunde ta en evighet att komma fram" :sneaky:

Då jag har blivit annat jobb sa jag upp mig från det här varav hon hävdar att jag har 2 veckors uppsägning - men det har jag inte eftersom jag ej har något kontrakt.

Det jag är orolig över är om de kan strunta i att betala ut ens lön? Kan det bli något krångel om jag vägrar gå dit?
 
Sv: Uppsägning utan kontrakt

Var glad att hon inte har en månad eller mer i uppsägningstid. Muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga.
 
Sv: Uppsägning utan kontrakt

Men om butiksägaren inte har sagt att det är två veckors uppsägningstid förrän nu har TS rimligen inte ingått i ngt avtal?
 
Sv: Uppsägning utan kontrakt

TS har ju börjat jobba där så då har hon ju ingått avtal om anställning. :idea:
Om det hade varit ag som sa upp henne hade hon säkert velat ha längre tid på sig att hitta nytt jobb... ;)

LAS:
11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

Om en arbetstagare som är föräldraledig enligt 4 eller 5 § eller helt ledig enligt 9 § föräldraledighetslagen (1995:584) sägs upp på grund av arbetsbrist, börjar uppsägningstiden löpa- när arbetstagaren helt eller delvis återupptar arbetet, eller
- när arbetstagaren skulle ha återupptagit sitt arbete enligt den anmälan om föräldraledighet som gäller när uppsägningen sker. Lag (2008:564)
 
Sv: Uppsägning utan kontrakt

Var glad att hon inte har en månad eller mer i uppsägningstid. Muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga.

Fan jag var rädd för det, minns det från när jag läste jöken.

Men samtidigt har hon ju inte informerat mig om uppsägningstiden :cry:
 
Sv: Uppsägning utan kontrakt

Men är det hela världen att jobba de 2x3 timmar som det handlar om? Din nya arbetsgivare har väl förståelse för att du inte kan lämna en anställning hur fort som helst? Du kan ju börja på det nya under tiden du är kvar och jobba de dagar du inte är i smyckesbutiken.
 
Sv: Uppsägning utan kontrakt

Sådär då, har snackat med både unionen och handelsfacket.

Har inget anställningsbevis och vi kom heller inte överrens om vilken typ av anställning det var, men vad de kunde döma gäller det en visstid och då är det 2 veckor.

Teilani: Nä det är ingen katastrof, jag har bara en stark olust att ställa upp då hela anställningsformen känns lite utnyttjande. Men såklart dumt av mig att inte ha tagit reda på mer saker innan. Dessutom är det "tjaffs" om min lön, så jag har heller inte lust att jobba extra timmar för mindre pengar än jag ska ha. + att de ställt mig själv i butik med stängning och ganska stort ansvar utan att egentligen vara "färdigutbildad" vilket t.o.m andra som arbetar i butiken reagerade på.

Men men, man lär sig en läxa.
 
Sv: Uppsägning utan kontrakt

Känner du dig utnyttjad klart det är surt, skönt att du fått ett nytt jobb!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har ju skrivit lite i andra trådar om att jag blivit reserv på en del utbildningar. Nu har jag klättrat upp så att jag är reserv 1, 9...
2
Svar
20
· Visningar
2 508
Senast: Lightzone
·
Ekonomi & Juridik Måste fråga om någon har gjort kontrakt för att låna/hyra ut sin häst. Vi har gjort detta flera gånger och haft med en klausul att ”om...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Universum tar och universum ger. Ingen har väl missat min tråd om mitt uppbrott antar jag, men för att väga upp med positivt har jag...
Svar
16
· Visningar
2 018
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på detta. Min tjänst försvinner pga att företaget har arbetsbrist. Detta är ju tråkiga...
2
Svar
25
· Visningar
2 748
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp