Bukefalos 28 år!

Kan jag ta mig ur mitt kontrakt?

ztsu

Trådstartare
Universum tar och universum ger. Ingen har väl missat min tråd om mitt uppbrott antar jag, men för att väga upp med positivt har jag idag blivit erbjuden ett jobb som jag jättegärna vill ha! De vill att jag ska börja jobba direkt och det vill jag också. Jag är arbetssökande och det är lite av mitt drömjobb (behandlingshem med hästar och andra djur :love:), och det är en fast tjänst. Kan inte bli bättre! Eller? Såklart finns det ett stort fett jävla MEN som sätter käppar i hjulet.

Jag har gått på timmar på två andra ställen nu under tiden som jag varit arbetssökande (jag gick in i väggen i höstas och gick aldrig tillbaka till mitt gamla jobb), och på min ena arbetsplats har jag skrivit på ett sommarvikariatskontrakt på åtta veckor. Det sträcker sig en bit in i september. Kan jag på något sätt komma ur det? Vill ju inte behöva gå miste om en fast anställning pga ett himla vik :(

Är det någon som är bra på juridik? Jag ska självklart ringa min arbetsgivare där jag har sommarvikariatet och prata med honom, men jag vill gärna ha lite kött på benen kring mina rättigheter/skyldigheter innan. Semesterschemat börjar gälla 9/7. Har jag två veckors uppsägning vid en sådan tidsbegränsad anställning eller är jag bunden hela perioden? Jag har alltså två olika anställningsavtal hos den arbetsgivaren (som är staten), med olika lön. Ett för semestervikariatet och ett för timanställningen (där de ringer in mig vid andras sjukdom och liknande).

Jag är inte med i facket, om det har någon betydelse.
 
Det beror helt på vad avtalet säger. Man får ha vik utan möjlighet till uppsägning och man kan också ha uppsägningstid och längden på uppsägningstiden kan också variera beroende på avtal
 
Det beror helt på vad avtalet säger. Man får ha vik utan möjlighet till uppsägning och man kan också ha uppsägningstid och längden på uppsägningstiden kan också variera beroende på avtal

Såhär står det i en ruta i anställningsbeviset:
"Vikarie för XXX och XXX. Anställd under angiven tid eller den tid som blir aktuell pga ändrade förutsättningar, (om den ordinarie personalen kommer tillbaka tidigare) dock längst tom 20170907."

Ändrade förutsättningar, innefattar det också ändrade förutsättningar för mig eller bara för dom?
 
Såhär står det i en ruta i anställningsbeviset:
"Vikarie för XXX och XXX. Anställd under angiven tid eller den tid som blir aktuell pga ändrade förutsättningar, (om den ordinarie personalen kommer tillbaka tidigare) dock längst tom 20170907."

Ändrade förutsättningar, innefattar det också ändrade förutsättningar för mig eller bara för dom?
Jag tycker det är oklart skrivet, det kan tolkas nästan hur som åt båda hållen och eftersom det är dem som skrivit avtalet antar jag har du en viss tolkningsförmån.
 
Jag tycker det är oklart skrivet, det kan tolkas nästan hur som åt båda hållen och eftersom det är dem som skrivit avtalet antar jag har du en viss tolkningsförmån.

Det står också:
"För arbetstagare hos myndighet under regering med information om anställningsvillkor enligt 6 c paragraftecknet lagen (1982:80) om anställningsskydd".

Och:
"Kollektivavtal: SiS Villkorsavtal"

Säger detta något? För mig är det grekiska :o
 
Funderade lite på hur ovan skall tolkas och jag förstår det som att arbetsgivaren i princip kan säga upp dig utan uppsägningstid om ordinarie personal vill komma tillbaka tidigare eller om något annat ändras. Jag kan inte så jättemycket om just arbetsrätt men med en så osäker anställning bör motsvarande rimligen gälla också för dig :)
 
Det står också:
"För arbetstagare hos myndighet under regering med information om anställningsvillkor enligt 6 c paragraftecknet lagen (1982:80) om anställningsskydd".

Och:
"Kollektivavtal: SiS Villkorsavtal"

Säger detta något? För mig är det grekiska :o
Tyvärr, arbetsrätt är inte mitt område, har bara läst det lite översiktligt men normalt brukar nog arbetsgivaren ses som den starkare parten så reglerna är i mycket till skydd för arbetstagaren.
 
När jag jobbade med arbetsrätt brukade vi säga att när det står "dock längst tom" så är det uppsägningsbart från båda håll och att man då får gå på uppsägninstid som står i avtalet. Står det inte där går man på kollektivavtal och om det saknas går man på LAS.
Det är dock några år sedan jag jobbade med arbetsrätt så någon får korrigera om det ändrats eller om ni uppfattat annorlunda.

Dock kan man ju alltid försöka ändå ta sig ur avtalet. Vissa arbetsgivare är ju förstående om man fått annat jobb och vill inte ha någon där som inte vill vara där.
Men samtidigt ska man vara medveten om att vissa arbetsgivare hävdar sin rätt om de tex inte kan få ny personal.
 
Såhär står det i en ruta i anställningsbeviset:
"Vikarie för XXX och XXX. Anställd under angiven tid eller den tid som blir aktuell pga ändrade förutsättningar, (om den ordinarie personalen kommer tillbaka tidigare) dock längst tom 20170907."

Ändrade förutsättningar, innefattar det också ändrade förutsättningar för mig eller bara för dom?
Väldigt luddigt skrivet, jag kan ju tycka att den osäkerhet som avtalet ger för dig borde rimligen gälla åt andra hållet också, men om det är så juridiskt kan jag inte svara på. Ta ett snack med ag, kanske kan ni komma på en lösning som funkar för båda.
 
Har du pratat med nya arbetsgivaren om att du har ett vikariat över sommaren och kan börja först i september? I många fall är de flexibla med när man kan börja om de verkligen vill ha en och man bara pratar.
 
När jag äntligen hade samlat mod till mig att ringa så var han inte ens där. Tillbaka efter midsommar :meh:
 
Jag har haft precis ett sådant kontrakt (vikariat) med angiven tid som "längst till". Står det ingen uppsägningstid är man bunden till den tid arbetsgivaren behöver en.

Din möjliga räddning kan vara att du inte påbörjat tjänsten. Men med ovan skrivelse är du bunden avtalstiden ut, utan möjlighet att gå innan arbetsgivaren gör dig fri.
 
Såhär står det i en ruta i anställningsbeviset:
"Vikarie för XXX och XXX. Anställd under angiven tid eller den tid som blir aktuell pga ändrade förutsättningar, (om den ordinarie personalen kommer tillbaka tidigare) dock längst tom 20170907."

Ändrade förutsättningar, innefattar det också ändrade förutsättningar för mig eller bara för dom?
Står det så så har du dom mest en månads uppsägningstid. Står det en angiven start och slutdatum så gäller det utan möjlighet till uppsägning. Men kan arbetsgivaren ändra anställningens längd så kan även du det.
Arbetsgivaren har aldrig mer möjlighet att säga upp personalen än den anställde.
 
Från unionens sida:

Uppsägningstid för tidsbegränsad anställning
En tidsbegränsad anställning behöver inte sägas upp, utan avslutas vid slutdatumet om inte arbetsgivaren erbjuder en ny anställning. Om du har en tidsbegränsad anställning är utgångspunkten att den inte är uppsägningsbar. Det innebär att både du och arbetsgivaren har förbundit er att anställningen gäller för en viss begränsad tid. Anställningen har ett start- och ett slutdatum. Men det förekommer att det finns blandformer, varav man kan se två typfall.

I det ena fallet står det till exempel att ”anställningen gäller tills vidare, dock längst till och med ett visst datum”. Anställningen är egentligen en tillsvidareanställning, men med ett i förväg bestämt sista datum. Då är det enligt Arbetsdomstolens praxis underförstått att vikariatet är uppsägningsbart.

I det andra fallet kan det stå att man ”vikarierar för någon, dock längst till och med ett visst datum”. I det fallet är det mer tydligt att det är en ren visstidsanställning, men att den upphör utan uppsägningstid, när den man vikarierar för kommer tillbaka.

I båda fallen kan alltså dessa anställningar upphöra innan ”sistadatum”, men i det första fallet på grund av att den är uppsägningsbar och i det andra fallet på grund av att förutsättningarna för visstidsanställningen upphör (den man vikarierar för kommer tillbaka). Om arbetsgivaren har gjort ditt kontrakt uppsägningsbart, så har du också rätt att avsluta det med minst en månads uppsägningstid.
 
Jag har haft precis ett sådant kontrakt (vikariat) med angiven tid som "längst till". Står det ingen uppsägningstid är man bunden till den tid arbetsgivaren behöver en.

Din möjliga räddning kan vara att du inte påbörjat tjänsten. Men med ovan skrivelse är du bunden avtalstiden ut, utan möjlighet att gå innan arbetsgivaren gör dig fri.
Jag har också haft vikariat där det stod "dock längst t.o.m …"
Det stod ingen uppsägningstid i anställningsavtalet men i kollektivavtalet stod det 2 veckor. När jag sa upp mig försökte chefen luras och sa att jag hade en månads uppsägningstid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 221
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 939
Senast: monster1
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 217
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 117
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp