Uppsägning av anställd

Har en anställd (under mig, jag är alltså typ halvchef) som har problem med alkohol. Hen har nyligen blivit dömd för rattfylleri (jag tror det var grovt rattfylleri men har inte sett domen) till skyddstillsyn, behandling och samhällstjänst. Bara det tyder väl på att det inte var "grovt"- eller? Trodde det var fängelse om det var grovt?
Går det att säga upp en sådan person om hen inte sköter sig, dvs mycket korttidsfrånvaro, ev. berusad på jobbet, etc.? Hen ska nu gå på behandling, har en skyddstillsynsman som hen ska träffa då och då... Och om hen ändå sköter jobbet men ingen litar på henom i alla fall?
Vi har kollektivavtal men så vitt jag vet är hen inte medlem i någon fackförening.
Kan hen få alkolås och ändrar det på något? Hen behöver inte nödvändigtvis körkort i tjänsten men det underlättar.
Känner inte riktigt att jag kan lite på henom, men som halvchef, vad har man för rättigheter? Och som henoms arbetsgivare?
Känns inte speciella seriöst att du frågar om råd på ett forum, sånt borde du väl ha utbildning i och då veta att alkohol räknas som sjukdom, du som chef har då ett rehavansvar och kan inte bara säga upp din anställda.
 
Det behövs. Igår svarade inte en kollega på mejl helt plötsligt, från typ kommunikation flera gånger om dagen. Idag kom besked att hen fått sparken och ny anvisad kontakt.

Inte så najs att vara anställd i Amerikat.

Och jag som precis tagit upp att vi måste förbättra samarbetet känner mig lite kymig.

Jag jobbar en del med Kina emellanåt och det är inte alls ovanligt att personen på företaget som jag redan etablerat en bra kontakt med helt plötsligt byts ut. Heller inte ovanligt med ett mail från företaget typ "Mr Lee har visat sig vara illojal mot företaget och försökt stjäla våra kunder" (fast på engelska då) man ba jahapp?
 
Då ringer man facket. Något som ändå måste göras om personen i fråga ska sägas upp.

Alternativt kontakta något företag som arbetar med personalfrågor och upprättar ett avtal.

Nej som arbetsgivare kontaktar man oftast sin arbetsgivarorganisation för att få stöttning och hjälp innan förhandlingar med facket inleds.
 
Vid uppsägning sker en facklig förhandling om företaget har kollektivavtal. Annars finns ingen anledning för arbetsgivaren att kontakta facket. Varför skulle de göra det menar du?
Faktum är att jag är rätt säker att förhandling med facket alltid ska ske vid uppsägning/avskedande så länge den anställde är medlem i facket, alltså även om bolaget inte är bundet av kollektivavtal. Sen är bolaget bundet av kollekovavtal måste bolaget, oavsett om den anställde är medlem i facket, förhandla med facket vid uppsägning dock bör sådan förhandling ske via/med hjälp av bolagets arbetsgivarorganisation (som du skrev).

TS - oavsett åtgärd framåt så bör ni ta kontakt med er arbetsgivarorganisation för att säkerställa att ni (bolaget) vidtar de rehabiliteringsåtgärder som bolaget som arbetsgivare är skyldig att ta - detta oavsett om din chef inte vill avsluta anställningen - detta pga av det är arbetsgivarens skyldighet men även för det fall att det visar sig inte fungera med den anställde pga sjukdomen eller av andra orsaker så kan ni/bolaget inte säga upp/avsluta personens anställning då bolaget själva har brustit i sina skyldigheter.

Arbetsrätt är inte mitt område men, så vitt jag vet, förutsatt att ni inte har kollektivavtal via ett hängavtal så är ni medlemmar i en arbetsgivareorganisation och ni har då som medlemmar rätt till rådgivning. De ska kunna svara på vilka skyldigheter bolaget som arbetsgivare har i den uppkomna situationen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp