Uppsägning av stallplats- vad betala?

Sv: Uppsägning av stallplats- vad betala?

Jag håller med dig. Om man flyttar innan upps.tiden är slut så är det ju kallhyra som gäller. (om det inte står något annat i kontraktet. När jag hade inackorderingar så hade jag 1500 i hyra, 600 i kallhyra. Det var uträknat så att jag inte skulle förlora ekonomiskt på att hyresgästen flyttade sin häst ett par månader om så skulle vara.

Om jag skulle vara uppstallad någonstans och behöva betala full hyra så hade jag kallt tagit det hö/foder och strö som ingick för den månaden trots att jag flyttat hästen.

TACK FÖR DET! Precis så tänker jag med.:smirk:

Om någon av mina hyresgäster hade flyttat inan uppsägningstiden gått ut, på eget initiativ och sen hade avlägsnat MITT foder, MITT hö etc så hade de polisanmälts kan jag säga.

Har jag helinack så står jag för full skötsel och mat i mitt stall, ingenting annat, ingen annanstans. Tycker det är ett ganska märkligt sätt att se på det hela när man själv har valt att flytta innan tiden s a s gått ut.

(knapplån)

Vad som ska betalas och av vem skall stå i kontraktet.

Har man skrivit på ett kontrakt med en månads uppsägningstid utan att speca "kallhyra" så är det FULL hyra som gäller.

Skulle du komma dragande med nått dravel om att bara betala "kallhyra" under uppsägningstiden så skulle du riskera att jag utnyttjar retentionsrätten och håller kvar hästen till dess att du har betalat det du är skyldig.

Att plocka med sig foder och strö skulle innebära att du riskerar att jag rentav griper dig på plats för stöld. Visserligen skulle jag bli tvungen att släppa dig efter att ha talat med stationsbefäl, men jag skulle under tiden få använda lite lagom med våld för att hålla dig kvar :)

Tycker ni inte om villkoren så ingå då inga avtal :mad:

Men, om man bor o lägenhet där vatten och värme ingår får man ju betala fullhyra även om man flyttar ut. Varför gäller inte detsamma för stallplatsen?
Jag skulle ALDRIG ens komma på tanken att inte betala fullt om jag sagt upp platsen och sen flyttade i förtid! Det om något tycker jag är futtigt!

Håller med! Väljer man o flytta innan får man "skylla sig själv"... och man kan absolut inte komma o hämta foder som man vill efter att man flyttat!
TS har dock inte berättat än vad som står i dennes avtal,om det är ett heliack.-avtal eller ett med kallhyra...

Mli skrev:
Jag håller med dig. Om man flyttar innan upps.tiden är slut så är det ju kallhyra som gäller. (om det inte står något annat i kontraktet.
TACK FÖR DET! Precis så tänker jag med.:smirk:

Alltså har du ett avtal som inte innefattar helinackordering då...?

Lånar knapp

Den sista meningen i mina hyresavtalet står det ordagrannt: "Vid uppsägning av boxplats återbetalas ej påbörjad månad".

Och varför skulle hyran ens återbetalas?:confused:

Om du hyr ett hotellrum 30 dagar vars frukost & middag ingår och du väljer att checka ut efter 20 dagar - inte fan får du tillbaka pengarna för det 10 dagarna. Och skulle du kräva att få 10 dagars frukost & middag med dig får du nog en kör av hånskratt och kanske rent av en spark baktill för att hjälpa dig ut!

Senast ändrad:

Personligen tycker jag att det är ganska solklart, du har en månads uppsägning, om du sen väljer att lämna din plats i förtid det spelar ingen roll du ska betala full hyra ändå.

Varför ska man annars ha uppsägningstid som stallägare?

:bow: :bow: :bow: :bow:

Lånar knapp

Den sista meningen i mina hyresavtalet står det ordagrannt: "Vid uppsägning av boxplats återbetalas ej påbörjad månad".

Och varför skulle hyran ens återbetalas?:confused:

Om du hyr ett hotellrum 30 dagar vars frukost & middag ingår och du väljer att checka ut efter 20 dagar - inte fan får du tillbaka pengarna för det 10 dagarna. Och skulle du kräva att få 10 dagars frukost & middag med dig får du nog en kör av hånskratt och kanske rent av en spark baktill för att hjälpa dig ut!
:rofl: :rofl: :rofl:

Får man ta med sig foder då om man vill?
Det kan ju vara bra att ha för invänjning på nya stället.

Att plocka med sig foder och strö skulle innebära att du riskerar att jag rentav griper dig på plats för stöld.
Är du polis?
Om du är det, så bör du inte missbruka din befogenhet.
Om du inte är det, så har du inte den befogenheten.

Visserligen skulle jag bli tvungen att släppa dig efter att ha talat med stationsbefäl, men jag skulle under tiden få använda lite lagom med våld för att hålla dig kvar.
Det kan nog räknas som att man tar med sig något som man har betalat för.
Så i laglig mening är det så oklart att det nog inte ens blir en utredning som läggs ner.

Så det skulle jag inte göra om jag vore du.

tilfälle 1: jag flyttar in i stallet med en till häst i januari,boxen som vart ledig är betald hela januari ut,kallhyra på 500:- av tjejen som stog där innan,det vart så att jag betalade henne 500:- och stallägaren 300:- för att få hö..

tillfälle 2: jag flyttar ut från stallet i maj,har två månaders uppsägningstid,flyttar när en månad är kvar,jag betalar full stallhyra (800:-) och fick ta med mig hö som ska räcka i en månad.

då har vi en fasst hyra på 800:- i månaden för platsen och hö,men endå så står det i kontraktet att kallhyran ligger på 500:- i månaden,bara för att om man tex ska iväg på grönbete över sommaren så lär stallägaren vara säker på att man kommer tillbaka till stallet,och man betalar alltså 500:- för boxen,då är det garanterat att man har den kvar.

jag vet vissa som chansat och sagt upp boxen över sommaren,för att dom inte velat betala,och tog tillbaka den till hösten,men då har stallägaren all rätt att hyra ut den till nån annan i fall det kommer någon och frågar.

Senast ändrad:

Det finns nån lag som säger att om någon utför ett brott där fängelse är med på straffskalan (och stöld hör ju dit) så har man rätt att göra ett "medborgargripande" eller vad det nu heter, och hålla kvar den misstänkte brottslingen i väntan på polis. Jag har inte full koll på hur lagen är formulerad, men ungefär så.

Men jag skulle inte rekommendera att tillämpa den i just detta exempel ;)

Jo, men i ett sådant här fall så räknas det inte som stöld.
Och kommer inte att lyda under allmänt åtal.
Utan det kommer att kallas tvist.

Man tvistar om vems fodret är.
Och det är inte en Polis-sak.

Så länge som man har betalt hyran så har man ju tillträde till stallet och fodret.
Stallägaren får väl kasta fodret i tom box då, så får hästagaren komma och hämta detta senare.

Om någon av mina hyresgäster hade flyttat inan uppsägningstiden gått ut, på eget initiativ och sen hade avlägsnat MITT foder, MITT hö etc så hade de polisanmälts kan jag säga.

Har jag helinack så står jag för full skötsel och mat i mitt stall, ingenting annat, ingen annanstans. Tycker det är ett ganska märkligt sätt att se på det hela när man själv har valt att flytta innan tiden s a s gått ut.

Jag håller inte med dig. Om jag har betalat för foder och strö så borde jag självklart få det med mig det när jag flyttar eftersom jag faktiskt har betalat för det. Det är skillnad på hyran (slitage) och åtgång av foder/strö.

Om det inte finns något skrivet i ert uppstallningskontrakt om just fenomenet kallhyra, är det bara vackert att pynta upp vad månadskostnaden är. Vissa stall kör med kallhyra när hästen inte är hemma, andra har det inte. Det smartaste är givetvis att se om huset INNAN man skriver på och godkänner avtalet, efter att man sagt OK är det rätt svårt att börja försöka ändra...

Jag tycker INTE det är OK att upplåta stallplatsen till någon annan under den tid första hyresgästen erlagt hyra (under uppsägningstiden alltså). Jag brukar lösa det så att den som tillträder betalar till mig helt enkelt.

Att ta med sig foder från sin helinackordering när man väl flyttat, bara för att man SKA tycker jag känns förfärligt fjuttigt och töntigt.

Är du advokat eller ? :D

Stöld är stöld, sen är det åklagarens jobb att komma på en lämplig brottsrubricering...

En tvist föreligger snarare när två parter har olika meningar om hur ett avtal skall tolkas, ett tillgreppsbrott är inte en tvist.

Skulle det dessutom vara en tvist så är det ett lagbrott att frakta bort foder och strö från gården, i sånt fall ska hästägaren avvakta besked från de myndigheter som har hand om tvisten innan denne fraktar bort vare sig foder eller strö.... vilket kan ta typ åratal :rofl:

Och att inte, helt eller delvis, betala hyra enligt kontrakt innebär att stallägaren kan utnyttja retentionsrätten och hålla kvar hästen på gården till dess att full betalning har skett från hästägaren.

Att då mot stallägarens vilja hämta sin häst är även det ett lagbrott.:eek:

Som sagt var, har man ingått ett avtal så får man förbanne mig göra sitt bästa för att hålla det också :mad:

Nej inte då.
Men jag vet hur det blir i praktiken.

Du har inte en chans att få rätt.
De kommer bara att tycka att ni får lösa det där själva.
Jag har råkat ut för värre saker än så.

Resultat 1. Vi hinner inte åka på sådana småbrott vi har ett rån just nu.
Resultat 2. Förundersökningen nedlaggd i brist på bevis.

Tro mig, det händer absolut ingenting.
Mer än att du möjligen blir anklagad för misshandel, olaga frihetsberövande eller mer våld än vad nöden kräver.
När personen är identifierad så får du inte hålla kvar den om du är civil.
Om du är polis så skulle du inte orka bry dig.

Kl

Enklast är väl att stå kvar den tid som är och betala kallhyra den tomma tiden på det nya stället. Där har ju ingen beställt och ligger ute med pengar för det hästen skulle behöva den månaden.

Att få med sig/köpa med sig en del hö att ta med till det nya stället för omvänjning i lagom takt brukar inte vara några problem, om man frågar.

En undran jag har när de här frågorna kommer upp är varför det verkar vara så oplanderade flyttningar? Har man uppsägningstid så har man ju. Varför, blir folk så osams att det ska till att flytta runt, eller?

Hade en vän som höll på så, flyttade runt hela tiden för att h*n blev osams med alla. Det måste ha blivit dyrt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 530
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 425
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
26 077
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 255
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka