Uppsittning

Smart! Ska prova det. Jo jag använder pall men inte ägarn. Tycker de är skonsammast för häst o sadel.
Smart! Ska prova det. Jo jag använder pall men inte ägarn. Tycker de är skonsammast för häst o sadel.
Hur bekväm är hästen med att du står på en pall bredvid den? Det kan vara så att den delen är det första du ska träna. När jag vande min yngste vid att människor kunde sticka upp över honom så longerade jag honom tät runt pallen (givetvis i skritt). Nu är ju den här hästen van vid att ha något som sticker upp på ryggen men jag har sett vissa individer som inte riktigt gör den kopplingen.
 
Kanske en dum fråga, men testat sitta upp frpn fel sida? Red en häst där man var tvungen att göra så. Då stod han som ett ljus :)

Haha ja har hört de ocksåFörsökte prova igår faktiskt men de gick inte de helle.
Hur bekväm är hästen med att du står på en pall bredvid den? Det kan vara så att den delen är det första du ska träna. När jag vande min yngste vid att människor kunde sticka upp över honom så longerade jag honom tät runt pallen (givetvis i skritt). Nu är ju den här hästen van vid att ha något som sticker upp på ryggen men jag har sett vissa individer som inte riktigt gör den kopplingen.

Han har inget problem att jag står på pallen eller med pallen. Problem att han backar är även från marken.
 
Typ exakt så jag håller på nu. Brukar hålla på 1 timme tills mitt tålamod tar slut :P
Men vet inte om de mitt jobb förstörs då ägaren kör med sin metod o trycka upp hästen mot väggen o hålla hårt i tyglarna..

Ok, jag förstår att ditt tålamod tryter efter en timmes tid. Backar hästen långsamt eller kastar den sig snabbt bakåt? Kan du ställa hästen med rumpan mot väggen så den inte backar men att du ändå kan jobba med den att komma upp lugnt? Förstår också att du får jobba lite i motvind om ägaren vill fortsätta på sitt sätt. Kanske ni kan prata om det och komma fram till ngt sätt ni båda kan tänkas jobba likadant med?
 
Hästar är egentligen lata och bekväma djur. Jag brukar be hästar som backar att fortsätta backa. Lugnt men bestämt backa hästen en bra bit. Sedan stanna den och prova igen. Backar den undan igen så upprepas proceduren. Börja med att träna på att du ska kunna stå vid sadeln utan att den backar. När det funkar så uppmuntra med att ge en godbit och bara stå stilla avslappnat. Bästa belöningen är vila och avslappning.
Sedan prova med att låtsas sätta foten i stigbygeln osv. Små steg i taget.
För mig brukar det inte behövas särskillt många gånger innan hästen tycker att det är mer bekvämt att stå stilla än att måsta backa en halv långsida 😉
 
Den här tråden får mig osökt att tänka på det här klippet från 1:11 till runt 3:40, där han ska hoppa upp på en häst som ej står still och visar hur han löser det.

 
Typ exakt så jag håller på nu. Brukar hålla på 1 timme tills mitt tålamod tar slut :P
Men vet inte om de mitt jobb förstörs då ägaren kör med sin metod o trycka upp hästen mot väggen o hålla hårt i tyglarna..

Det försvåras i alla fall. Ägaren gör på ett vis och har kanske gjort så länge, och så kommer du och försöker få hästen att lära om. Samtidigt som ägaren fortsätter på det gamla viset.

Har du diskuterat det här med ägaren? Tycker hen att det är bra att du försöker på (i mitt tycke) ett bättre sätt? Vill hen försöka göra på "ditt vis"?
 
Håller med @Shaggy … Enklast är att träna uppsittning. Det får inte bli så att du ska mer eller mindre brottas med hästen tills du lyckas kasta dig upp och sedan rida.

Hästar är vanedjur. Har den tränat in ett beteende så kommer den upprepa det tills den tränar in ett nytt.

Träna på att ställa sig bredvid pallen och stå still där.
Träna på att du kan dra lite i stigbyglar och grejar utan att den jagar upp sig.
Träna på att komma upp i sadeln utan att den börjar stampa runt.

Det brukar inte ta så himla lång tid så länge du bryter ned det i mindre mål. Ge godis.

Krångligt om inte ägaren är med på noterna dock? Tycker inte hen att det lite jobbigt med en häst som är stökig vid uppsittning?

Tänk inte korrigering, utan nyinlärning.
 
Det försvåras i alla fall. Ägaren gör på ett vis och har kanske gjort så länge, och så kommer du och försöker få hästen att lära om. Samtidigt som ägaren fortsätter på det gamla viset.

Har du diskuterat det här med ägaren? Tycker hen att det är bra att du försöker på (i mitt tycke) ett bättre sätt? Vill hen försöka göra på "ditt vis"?

Brukar stå på pallen o bara dra mer stigbyglar o greja lite, uppjagad blir han inte alls. Han vill bara inte att man ska hoppa upp helt enkelt.

Provade en grej igår att ställa en påse med lite hö framför pallen och på så sätt kunde jag hänga över sadeln o ge han godis på andra sidan. Höll på så en stund sen var de bara o hoppa upp..höt tänkte jag använda lite i början som ett hjälpmedel o lite lugnande för honom, samt att han kanske betingar uppstigning med något trevligt istället för obehag o tvång..
När jag kom upp i sadeln fick han beröm o godisbit.

Pratat med ägaren och hon förstod hur jah mena osv (sa hon). Var lite jobbigt att förklara för henne att på så sätt hon gör så kommer han aldrig tycka att det är speciellt positivt att någon ska hoppa upp på honom, men hon tog de rätt bra tror jag, har även sagt nu hur jag gör och de är upp till henne nu hur hon vill göra.
Men om vi båda gör på samma sätt så går de ju klart mycket fortare och de gör att jag kommer vilja stanna kvar som medryttare också såklart.
 
Håller med @Shaggy … Enklast är att träna uppsittning. Det får inte bli så att du ska mer eller mindre brottas med hästen tills du lyckas kasta dig upp och sedan rida.

Hästar är vanedjur. Har den tränat in ett beteende så kommer den upprepa det tills den tränar in ett nytt.

Träna på att ställa sig bredvid pallen och stå still där.
Träna på att du kan dra lite i stigbyglar och grejar utan att den jagar upp sig.
Träna på att komma upp i sadeln utan att den börjar stampa runt.

Det brukar inte ta så himla lång tid så länge du bryter ned det i mindre mål. Ge godis.

Krångligt om inte ägaren är med på noterna dock? Tycker inte hen att det lite jobbigt med en häst som är stökig vid uppsittning?

Tänk inte korrigering, utan nyinlärning.

Tänker precis som du gör helt klart! Jag tog detta med ägaren och tror hon förstod hur jag mena och hoppas bara nu att hon följer ungefär samma procedur så kommer detta problem lösa sig inom kort tror jag :)
De svåra är också att försöka få folk att tänka på ett annat sätt när man är van med att göra de som funkar ”bäst” o snabbast, även fast de blir mer tvång o obehag..
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 358
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
1 999
Senast: Masse
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 656
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp