Uppsittningspall

Tussemaja

Trådstartare
Finns det nån modell av uppsittningspall som är hopfällbar och som kan tas med på ridturen? Om inte, vore det inte en bra affärsidé? Jag är säkert inte ensam om att få det krångligt om jag måste sitta av, å sen upp igen, när man är ute å rider. Inte alltid det finns tillgängliga stubbar å stenar att ta hjälp av..

Sv: Uppsittningspall

Glob*s har en jättebehändig liten ihopfällbar pall som funkar att sitta upp ifrån. :) Den skulle nog kunna tas med.

Det finns en säkerhetsstigbygel som går att fälla ner vid uppsittning. Minns inte märket tyvärr.

finns även stigbygelförlängare att sätta på stigbygeln och sen ta av och ha i fickan

Haha seriöst??? :D

Om man har så stora problem att komma sig upp att man måste ha en bärbar pall så kanske det är läge att träna upp sin vighet eller köpa en häst i mer passande stl. ;)

Jag sitter också upp från pall hemma på ridbanan för att spara hästen, men har inga problem att komma upp utan. Det hör liksom till grundläggande färdigheter i mina ögon...

Jag kunde utan problem komma upp på häst på 175 utan pall förut, men efter en ridolycka där jag bröt lite saker i ryggen o blev förlamad (som senare övergick till försvagad i kroppen) så kan jag inte göra momentet att häva mig upp på ryggen utan pall längre. Så nu sitter jag upp med pall oavsett hästens/ponnyns storlek. För mig är det ett väldigt dilemma att komma upp utan så jag tycker det är kanon att det tillverkas saker som underlättar för oss som har det svårt.

Smartrider escape heter stigbygeln man kan fälla ner. Jag har såna själv men det handlar ju bara om någon dm eller så och när man har en yster häst (i mitt fall) som har svårt att stå stilla hjälper inte det mkt. Jag är också intresserad av någon medtagbar pall, har faktiskt funderat över det på sistone. Jag har en sådan ihopfällbar pall som Irival nämnde men jag tycker det är alldeles för stor för att vilja ta med mig den på hästryggen. Det skulle ju smälla och banka något fruktansvärt vid trav och galopp.

Kom precis på när jag skrev att ska man ha en pall och sitta upp från måste ju pallen också med upp på hästen annars får man ju gå/åka och hämta den efteråt vilket känns lite besvärligt. Mina stigbyglar är dem bästa ändå kanske...

Tänkte precis tillfoga det ang skador, men det är nog inte så många ryttare som brutit ryggen så tror inte det finns någon stor marknad för det. Och var skulle denna pall uppbevaras? Att sätta fast den i sig själv ger närmast en garanti för at bryta båda det ena och det andra om man blir avslängd. Och hur skulle man få den med sig igen. Nä det låter hemskt opraktisk och faktisk farligt.

Morotsman; träna hästen att stå still, så behöver du ingen pall. :)

jag tror också det är svårt att rida o ha pallen med sig. Men grejjen att man måste kunna sitta upp utan pall va väl en liten annan fråga dock. Jag kör med varianten leta upp en sten eller en stor stubbe om ingen pall finns tillhands..

Letar man efter en pall som är lätt att ha med sig överallt så köpte jag en pall från hööks som har handtag och ganska lätt att ha med sig. Ja om man tex åker iväg på träning/tävling etc. Fast den är ju inte så hög, så jag kommer inte upp på min 170+ häst med den *haha*

Senast ändrad:

Jag har inga problem att svänga mig upp på en stor häst fast jag är tyngre än tyngst - om sadeln sitter fast - dvs om inte hästen är av min pålles modell - ardenner.
Jag måste ha pall. Så färdighet my ass.

Men jag skulle aldrig släpa runt på någon anordning - låter som mer jobb än att gå så långt så man hittar en sten eller en stubbe.

Tänkte precis tillfoga det ang skador, men det är nog inte så många ryttare som brutit ryggen så tror inte det finns någon stor marknad för det. Och var skulle denna pall uppbevaras? Att sätta fast den i sig själv ger närmast en garanti för at bryta båda det ena och det andra om man blir avslängd. Och hur skulle man få den med sig igen. Nä det låter hemskt opraktisk och faktisk farligt.

Morotsman; träna hästen att stå still, så behöver du ingen pall. :)

Fast det behöver ju inte vara så drastiskt som en bruten rygg.
Jag har en kraschad höft, som fungerar hyfsat så länge jag inte belastar den i sådana extrem lägen som uppsittningen innebär, och just höfterna är ett vanligt problem hos ryttare tydligen.
Men jag håller med om att någon pall vill jag inte ha med mig ut när jag rider, jag letar hellre upp någon sten eller något liknade.

/Camilla

Om man har så stora problem att komma sig upp att man måste ha en bärbar pall så kanske det är läge att träna upp sin vighet eller köpa en häst i mer passande stl. ;)

Jag sitter också upp från pall hemma på ridbanan för att spara hästen, men har inga problem att komma upp utan. Det hör liksom till grundläggande färdigheter i mina ögon...

Haha själv och vad då "seriöst"...

Jag skulle gärna träna upp min vighet, men jag har ryggmärgsskada efter en hästolycka och två höftledsproteser, så jag kan inte träna upp min vighet, till full funktion igen, hur mycket jag än vill. Och skaffa en häst i passande storlek? Jag är 1.78 lång. Shetlandsponny och jag med rullskridskor, då eller?

Ursäkta. Men ibland får man faktiskt tänka till. Såna här inläggssvar gör i alla fall MIG ledsen. Jag vet att jag är "funktionsnedsatt" men jag vill ha rätt att ha häst ändå och rida, under de premisser jag har, utan att folk *haha*-ar.

Men jag vet inte hur det är med pall i skogen i alla fall. Jag har tidigare kunnat använda mig av stubbar, stenar och timmertravar. Men sista gångerna jag hamnade på marken, så har jag fått gå hem med hästatant, för att jag inte haft möjlighet att ta mig upp igen.

Nu har jag av olika skäl inte suttit på henne på 1½ år och när jag kommer upp igen, så blir det nog bara i närområdet och på ridbana, med anledning av ovan nämnda problem.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Samma tanke här.. jag har också kronisk värk och även om jag tar mig upp på hästen när jag ska rida så klarar jag det inte flera gånger per ridpass. Min häst är inte speciellt stor, runt 1.57, men jag tar mig upp på hästar över 1.70 lika lätt.. en gång eller två per pass/ridtur - inte mer. Jag är själv 1.59 lång. Dessutom är jag rädd om hästen (och sadeln) och sitter hellre upp från pall än att han ska behöva balansera under uppsittning etc.

Jag rider mycket i skog och mark och brukar passa på att stanna vid lämplig rotvälta, sten eller liknande.

Senast ändrad:

Otrevligt svar! Som du kanske ser på övriga svaren så finns det rätt många som har det här behovet. Vi är många med diverse skador som gärna vill fortsätta rida ändå... Och jag frågade faktiskt inte efter vad jag borde göra om jag INTE har en pall...

Gud vilken tråkigt attityd i dina inlägg! som vanligt...

Jag har en häst med sadelgjords tvång så jag är beroende av att sitta upp från pall.

Senast ändrad:

Håller med dig helt och hållet!

TS: ja jag hade gärna velat he en pall att kunna ta med mig. har klurat på den idén länge men inte hittat en bra lösning :D min häst har sadelgjordstvång så jag har inte så lätt att koma upp om jag skulel behöva sitta av ute :o

Satt faktiskt o funderade och diskuterade om detta på förra uteritten med min väninna. Men vi kom inte fram till någon bra lösning.
Kul att flera har dessa funderingar. Jag vet ju att på de där militärväskorna så finns det ju som en liten pall, men den väskan skulle jag dock inte vilja ha på ryggen då den ju är enormt tung och klumpig.

Haha förlåt, tyckte bara hela iden var så udda och rolig, rida omkring med en pall på ryggen liksom. Ser för mig tre ben sticka ut från ryggen. :D

Jag har också kronisk värk och trasigt båda det ena och det andra, men lyckas ändå ta mig upp på min stora häst (som dessutom har sadeltvång). Men jag brukar ju inte hoppa upp och ner flertal ggr för varje ridtur, ser inte helt varför man skulle göra så?

Om ni vet att ni har svåra skador/sjukdomar som gör att ni måste ha pall så behöver ni väl inte ta åt er eller hur???? :)

Jag vet många helt friska oskadade personer som ej kan komma upp på hästen utan att klättra på något (inte ens små hästar), min kommentar riktar sig givetvis åt dem. Det måste ni väl förstå, att jag inte syftar på folk med funktionsnedsättning och bruten rygg!!! :crazy:

Tack det samma Magica!!!! :)

Jag ser ingen anledning i världen att hoppa upp "från marken" på någon av mina hästar och letar helt enkelt upp stenar eller stockar oavsett vart jag är. Finns inget sådant brukar man kunna putta ner hästen i ett dike. Slår jag i backen mitt på ett större fält kan jag såklart hoppa upp från marken, mest för att jag är så otroligt ormrädd :o

Det kanske är gammaldags men i mina ögon ingår det i ryttarens grundutbildning att kunna sitta upp från marken. Om man sen väljer att använda pall är en annan sak, men man bör fortfarande klara av att sitta upp utan.

Med undantag av de med skador etc där det är fysiskt omöjligt samma hur mkt man tränar på det.

Precis som jag anser att det ingår i hästens grundutbildning att stå still när man går upp. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
421
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 688
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka