Uppsittningspall

Sv: Uppsittningspall

Ja.. Lite gammaldags är det nog. Idag vet vi ju att det sliter onödigt mycket på hästens rygg att sitta upp från marken och med tanke på att mina båda hästar visar obehag när man gör det räcker det för att jag inte ska göra det "bara för att". Jag vill ju inte heller att mina hästar ska trampa mig på tårna för det ger mig väldigt mycket obehag. Och ja, jag må vara dum eller konstig men jag tycker att det är likvärdigt.

För att återgå till rubriken: Jag skulle nog inte vilja ha med mig en pall när jag är ute just för att om jag skulle trilla av vill jag ha så lite som möjligt att fastna i på vägen. I så fall vill det till att pallen är väldigt liten. Behöver man hoppa av lite mindre akut kan man ju alltid vänta tills man kommer till ett ställe där det finns stenar eller diken till hjälp.

Du missar poängen. Det är skillnad på att välja att använda pall och att vara tvungen att göra det. Tror knappast hästen blir sned av att man hoppar upp ute i skogen utan pall några ggr om året! :) kan räkna på en hand de ggr jag behöver hoppa upp ute i skogen.

Jag har hoppat upp från marken i 20 år och aldrig haft en häst med ont i ryggen. Den faran är nog ganska överdriven...

Oftast finns det också en sten eller stubbe. Men när det står en varg på stigen är det inte så kul att behöva leta efter en sten....

Senast ändrad:

Men det var exakt så ditt inlägg lät, att du riktade dig åt dem.

Jag som ex har en sadelgjordtvångs häst som jag tyvärr inte kan få lugn vid uppsittning hur mkt jag än tränar utan pall, för han får verklign panik, hade det varit en ultimat lösning. och ja jag tycker också det är grundläggande att man ska kunna sitta upp utan pall, om man inte är skadad, men jag sitter upp me pall för att tänka på hästen när han blir helt blockad. och säkerheten. så ibland får man tänka längre :)

Min häst är 12 cm högre än jag är lång. Stigbygeln når mig till revbenen och jag når inte upp till sadeln om jag får in foten i stigbygeln. Rund häst med bomlös sadel dessutom. Inte en chans...

Jag förstår inte hur du lyckades läsa in att jag menade att skadade/sjuka inte skulle få använda pall. Men nu har vi iaf rett ut att så inte var fallet så då behöver vi inte diskutera det mer. :)

Men jag brukar ju inte hoppa upp och ner flertal ggr för varje ridtur, ser inte helt varför man skulle göra så?

Jag, exempelvis, rider på Revingehed där det, pga korna som går på lösdrift där, finns grindar som man måste hoppa av för att öppna & stänga - någon enstaka grind kan man öppna från hästryggen, för ja, det ska säkert ingå i ryttarens grundkunskaper att kunna öppna & stänga grindar till häst också, men t ex taggtrådsgrindar går inte att öppna från hästryggen. Under en runda på 2 timmar får man hoppa av 4-5 gånger.

Men hur skulle ni få med er pallen efter att ni suttit upp? Jag skulle satsa på en sten eller en stubbe. Det låter dessutom rätt farligt att bära med sig något på hästryggen.

Haha seriöst??? :D

Om man har så stora problem att komma sig upp att man måste ha en bärbar pall så kanske det är läge att träna upp sin vighet eller köpa en häst i mer passande stl. ;)

Jag sitter också upp från pall hemma på ridbanan för att spara hästen, men har inga problem att komma upp utan. Det hör liksom till grundläggande färdigheter i mina ögon...

Hoppas att du slipper inse hur elakt (mot vissa då) och spydigt ditt inlägg kan uppfatas, dvs att du slipper skada dig eller för den delen bli gammal, sliten och stel. Ryttare finns i alla möjliga och omöjliga former, och är man 75+ eller har fysiska problem/handikap så kan det vara en fysisk omöjlighet att ( återigen) lära sig sitta upp utan hjälpmedel.

Jag tror det blir svårt, de modeller jag kan tänka mig är något typ rygsäck med pall alternativt någon form av "repstege" att förlänga stigläder med. Båda verkar ha mer nackdelar än fördelar. Antingen så belastar amn sadlen ordentligt och eller så får man klättra av för att få med sig pallen vilket gör den direkt olämplig. Att fira upp en pall med ett snöre låter inte så lockande.

Rider man i samhällen så behöver man ju hoppa av och sparka undan skiten. Det händer ganska regelbundet :p

Få med upp går ju med rep eller liknande.
Jag har alltid haft svårt att komma upp på större häst. Jag kommer upp, men det tar ofta så lång tid att sadeln hinner snurra 3 varv :crazy: Jag har för dålig kraft i min högra höft helt enkelt. Men upp kommer jag om nån håller emot på andra sidan.

*kl*

Om man utgår ifrån att ryttaren har möjlighet att "hissa" upp pallen på hästryggen och vika ihop den, så finns det idéer för en trebent pall. Alltså, tre teleskopben i korta delningar av något väldigt starkt lättviktsmaterial, Benen korsas av någon slags låsning i mitten av korset, ovanpå är pallen klädd i slitstarkt stadigt tyg.

Nackdelar? Kan bli vinglig om inte underlaget är helt jämnt, alternativt mjukt så man kan trycka ner pallens ben i backen.
Måste vikas ihop på hästryggen, möjligt om man har en snäll häst. Måste bäras med under ridturen. (tänk er en påse i samma storlek som en reselakanspåse, ca 15cm lång och en hand tjock.)

Fördelar? Sitt upp var du vill...

ah, den uppfinningen skulle jag ha velat ha i midsommarhelgen då jag fick gå över 3 km tillbaka till stallet av de orsaken att jag inte slapp upp. Hästen HATAR att man sitter upp från marken, sparkar efter en ( står som ett ljus om man använder pall) och jag har massiva ledproblem som bla gör att mina knän viker sig bakåt och hoppar ur led vid för mycket belastning

Jag tycker det är lämpligare med någon "ryggsäcks" utformning när man ska ha den på hästryggen. Tre ben blir oftare stabilt än 4 om underlaget är ojämnt.

Upphissandet i sig verkar klart som ett osäkerhetsmoment.

Jag tycker det vore en toppen idé med en hopfällbar pall som man kunde ta med sig på ridturen. :) Själv är jag knäskadad (hästspark) samt har ett nyckelben som är kasst (ridolycka) och båda på samma sida så det där med att dra sig upp från marken är bara att glömma. Nu rider jag western = westernsadel och att ha en sådan där campingpall som man kan fälla ihop och ha ett snöre i så man kunde dra upp den och binda bakom sadeln hade ju inte varit så dumt... Att jag inte tänkt på det? Det borde gå att fixa en vojlock till en vanlig sadel så man kunde trixa fast den där om man rider med det? Hmm... Får klura lite tror jag. :) Eller ha den som en ryggsäck på något sätt. Man borde kunna "padda" in den så den inte blir så hård om man nu skulle falla av...
Det är ju bara att träna sin häst i hela momentet. Är den van vid att man har pall och hissar upp och binder fast så ska det ju inte vara ett större problem än att sitta upp. :)

Jag, exempelvis, rider på Revingehed där det, pga korna som går på lösdrift där, finns grindar som man måste hoppa av för att öppna & stänga - någon enstaka grind kan man öppna från hästryggen, för ja, det ska säkert ingå i ryttarens grundkunskaper att kunna öppna & stänga grindar till häst också, men t ex taggtrådsgrindar går inte att öppna från hästryggen. Under en runda på 2 timmar får man hoppa av 4-5 gånger.

jag har samma problem och jag kan tyvärr inte rida där jag vill pga hästen och uppsittning proceduren...Jag rider på Rinkaby fält och där är det också grindar ityp med hästarnas grindar med eltråd. ibland lämnar dock bonden vissa öppna när inte kossorna går på just det fältet så då är det fritt fram och rida :laugh:

Fast en ryggsäcksmodell skulle jag nog inte vilja ramla av med. Tänk om man landar på den och sabbar något viktigt i ryggen... Aj, skulle jag tro. Det känns som en onödig säkerhetsrisk. I och för sig kanske smällen inte tar så illa om man har en rejäl ridväst på sig men jag skulle inte vilja chansa.

Det har du kanske rätt i men jag såg framför mig en pall som skumpar på häststackarens rygg, så behöver det naturligtvis inte vara, kan man rulla ihop den går den säkert att fästa bakom sadeln såsom den skulle varit en sovsäck eller något.

Jag har en knäskada som gör att om jag sitter upp från marken så får jag fruktansvärt ont i knät i flera dagar efteråt men även om jag inte hade den så skulle jag sitta upp från pall eller liknande i alla fall eftersom det sliter minst på häst, människa och sadel.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
421
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 688
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka