Uppsittningspall

Sv: Uppsittningspall

hissa upp med ettt snöre kanske... Det skulle jag lösa om jag bara kunde hitta en behändig liten pall ;-)

Det finns sånna trebenta pallar som man fäster bakom sadeln. Jag tycker dock att det är smidigare att leta upp en sten/stubbe/dike än att släpa med mig en pall.

Jag använder pall endast vid stallet annars har jag inga problem att komma upp, jag rider dock ofta barbacka och är då hänvisad till stubbar etc hoppa upp kan jag inte tyvärr och vill inte utsätta häststackaren för övningar i hopp om att lära mig.

*KL*

Jag har höftledsluxation och att sitta upp utan pall går inte. Sist jag försökte så resulterade det i två veckor på kryckor.

Senast jag druttade av hästen på uteritt så hittade jag ett dike att placera honom i medan jag kravlade upp igen. Himla tur att man har en snäll häst. :)

Senast ändrad av en moderator:

Kl*

Min häst får också utstå de mesta när jag ska upp efter en ofrivillig avsittning i skogen. Jag kommer inte upp pga en lårbensfraktur, är bra mkt svagare i vänsterbenet + att de helt enkelt gör ont!
Har ett standardställe där pållan inte vill gå, över en liten dammbro, men har haft så tur att de brukar stå en bänk på andra sidan. Dock bara påväg bort så de vill till att vi vågar rida över den påväg hem..
Annars är de diken, stubbar och stenar som gäller.
En mobil, upphissninhsbar pall man kunde vika ihop och typ fästa i schabraket hade varit super! :D

Jag tror att det mest säkerhetsmässiga är att placera ut något att sitta upp ifrån, stor sten/ stubbe/ pall eller något valfritt, där man vet att man måste sitta av. Många skriver att man behöver sitta av och öppna grindar - perfekt att placera ut där! Annars får man sätta ut uppsittningsdon där man rider, med jämna mellanrum så man vet var de finns och slipper leta :-) om man gör en ofrivillig avsittning dvs..

Det är bara att man har någon form av filt eller något som är lite längre och fäster den hårt och väl i sadeln alternativt en vadderad väska. Det borde den kunna leva med.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
421
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 688
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka